یاسر گراوند؛ محمد کوهی؛ الهه سیدکابلی؛ احمد علیزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه درگیری پژوهشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اداری و اقتصادی) به تعداد 3199 نفر بود ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه درگیری پژوهشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اداری و اقتصادی) به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. آزمودنیها به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. مدل نظری لیننبریک و پینتریچ (2002) به عنوان مبنای ساخت مقیاس قرار گرفت. این مدل شامل سه مولفه ی درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری است. از نرم افزار SPSS و AMOS برای تحلیل داده ها استفاده گردید. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی محتوایی وتحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 8 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد (بر اساس شاخص روایی محتوایی) مورد تأیید قرار گرفت و گویههای نامناسب حذف شدند. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج نشان داد ضریب آلفای کل پرسشنامه 89/0 و برای عاملهای درگیری شناختی (80/0)، عاطفی (73/0) و رفتاری (76/0) بود. درمجموع پرسشنامه درگیری پژوهشی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخوردار بود و می توان از این پرسشنامه در پژوهش ها استفاده کرد.
محمد کوهی؛ یاسر گراوند؛ عباس قاسم زاده؛ احسان عباسی جوشقان
چکیده
هیجانها بهطور بالقوه در هر جنبهای از فرایند تدریس و یادگیری دخیل هستند و تدریس خوب با انواعی از هیجانهای مثبت تحقق پیدا میکند. بنابراین درک ماهیت هیجانها در محیطهای آموزشی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای تدریس تریگول (2012) بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی ...
بیشتر
هیجانها بهطور بالقوه در هر جنبهای از فرایند تدریس و یادگیری دخیل هستند و تدریس خوب با انواعی از هیجانهای مثبت تحقق پیدا میکند. بنابراین درک ماهیت هیجانها در محیطهای آموزشی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای تدریس تریگول (2012) بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی کلیه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (804 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 280 نفر تعیین شد و به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی بر اساس شاخص روایی محتوایی موردبررسی قرار گرفت، برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی و باز آزمایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجانهای تدریس برابر با 89/0 و برای عاملها از 73/0 تا 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانهای تدریس از ویژگیهای روانسنجی قابل-قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در مطالعات هیجانهای مربوط به تدریس استفاده کرد.
حسین کارشکی؛ محمد کوهی؛ زهرا آهنی
چکیده
زمینه: هیجانها نقشی اساسی در محیطهای آموزشی ایفا میکند لذا طراحی مقیاسی برای سنجش هیجانهای معلمان موضوعی ارزشمند و قابلتوجه است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هیجانهای معلم در شهر مشهد بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 320 نفر تعیین شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری ...
بیشتر
زمینه: هیجانها نقشی اساسی در محیطهای آموزشی ایفا میکند لذا طراحی مقیاسی برای سنجش هیجانهای معلمان موضوعی ارزشمند و قابلتوجه است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هیجانهای معلم در شهر مشهد بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 320 نفر تعیین شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هیجانهای معلم (TEI) چن و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS) واتسون، کلارک و تلیگن توسط شرکتکنندگان به طور همزمان تکمیل گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از روش همسانی درونی (ضریب آلفا) و جهت احراز روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی سازه تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب آلفای کل مقیاس برابر با 88/0 و در زیر مقیاسهای آن میان 74/0 تا 88/0 به دست آمد. همچنین ضریب همبستگی بین مقیاس هیجان معلم و عاطفه مثبت و منفی 41/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس نشان داد که ارزش ویژه 5 عامل قابلملاحظه است که رویهم 49/62 درصد واریانس هیجانهای معلمان را تبیین میکند. شاخصهای نیکویی برازش مدل را تأیید کردند. نتیجهگیری: بنابراین مقیاس هیجانهای معلمِ، همسانی درونی مطلوب و روایی کافی در نمونه معلمان ایرانی دارد.