سامان نونهال؛ شهرام محمدخانی؛ جعفر حسنی؛ مهدی اکبری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا در افرادی بود که مشغول کاهش وزن یا حفظ وزنِ کاهشیافته بودند. در این پژوهش توصیفی، 420 نفر به شیوۀ نمونهگیری متوالی انتخاب شدند و به پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا و مقیاس شفقت به خود پاسخ دادند. برای بررسی روایی پرسشنامه، ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا در افرادی بود که مشغول کاهش وزن یا حفظ وزنِ کاهشیافته بودند. در این پژوهش توصیفی، 420 نفر به شیوۀ نمونهگیری متوالی انتخاب شدند و به پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا و مقیاس شفقت به خود پاسخ دادند. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی) و روایی همگرا استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس همسانی درونی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافیِ گویههای نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا دو عاملِ تمایل و پذیرش را آشکار ساخت، اما با مدل اصلی پرسشنامه، در سطح گویه، تفاوت داشت. ضرایب آلفای کرونباخِ عاملهای آشکارشده در دامنۀ 0/73 تا 0/74 قرار داشت که حاکی از مناسب بودن پایایی پرسشنامه بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار عاملیِ حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی حمایت کرد و شاخصهای برازش حاکی از برازش قابل قبول مدل بود. روایی همگرای پرسشنامه نیز مطلوب بود. نتایج این پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا پایایی و رواییِ مطلوبی در جمعیت ایرانی دارد و ابزار خودسنجیِ مناسبی برای موقعیتهای بالینی و پژوهشی است.
زهرا تنها؛ پروین کدیور؛ جعفر حسنی؛ محمد حسین عبداللهی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای بهمنظور سنجش معرفتشناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سؤال سه گزینهای به روش نمرهگذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانشآموزان به روش بازآزمایی و به فاصله ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای بهمنظور سنجش معرفتشناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سؤال سه گزینهای به روش نمرهگذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانشآموزان به روش بازآزمایی و به فاصله زمانی یک ماه، 72/0 محاسبه شد. سپس، پرسشنامه روی 472 دانشآموز (217 پسر و 255 دختر) اجرا شد و با استفاده از تحلیل عوامل با روش چرخشی از نوع واریماکس 5 عوامل با مقدار ویژه بالاتر به شرح زیر مشخص شد: سادگی دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، نتیجه دانستن و توجیهپذیری دانستن. بهمنظور تعیین روایی این مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار پنج عاملی پیشنهاد شده نشان داد. همچنین، نمره کل برای همسانی درونی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، 85/0 بود. با توجه به نتایج بهدست آمده، این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزاری کاربردی جهت ارزیابی معرفتشناسی شخصی در کودکان استفاده شود.