نقش مؤلفه ‏های انگیزشی و نگرشی در پیشرفت درس ریاضی به منظور تدوین یک مدل ساختاری بین دانش ‏آموزان سال اول دبیرستان‏های استان آذربایجان‏غربی

آزاده بلوکی؛ علی دلاور؛ اسماعیل امام شریفی

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-33

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش مؤلفه‏های انگیزشی و نگرشی در پیشرفت درس ریاضی و تدوین مدل ساختاری بوده است. تعداد افراد نمونه 300 نفر از دانش‏آموزان سال اول دبیرستان‏های شهرستان ارومیه می‏باشد. نمرۀ ترم 1 دانش‏آموزان به عنوان شاخص پیشرفت درس ریاضی مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‏ها از روش تحلیل مسیر، به کمک نرم ...  بیشتر

نسخه‌ای کوتاه شده و ایرانی از آزمون شخصیتی چند وجهی مینه‌سوتا-2

مسعود هسینچاری؛ حسین داوودی؛ حیدرعلی هومن؛ حسن پاشا شریفی

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-20

چکیده
  این پژوهش با هدف خلاصه‏سازی پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه‌سوتا- 2 به اجرا درآمده است. نمونه‏ای با حجم 3578 نفر(1815 زن و 1763 مرد) از دانشجویان در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به روش نمونه­گیری چند مرحله­ای از هشت استان کشور انتخاب شدند. ضریب پایایی اولیه پرسشنامه 84/0 بود. این ضریب با حذف 214 سؤال که همبستگی ضعیفی ...  بیشتر

مطالعۀ تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما- شرمن در دانش‏آموزان دبیرستانی دو زبانه ایرانی

ناصر شیریگی؛ آزاد همتی

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 49-73

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما-شرمن، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) انجام گرفته است. بدین منظور از بین جامعۀ دانش‏آموزان پسر دوزبانۀ مقطع اول دبیرستان دو شهر تبریز و سنندج، با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی، 450  نفر انتخاب شده‏اند. به دلیل اینکه مقیاس 108 سوالی است، احتمال کمی ...  بیشتر

ارزشیابی پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی

نورعلی فرخی

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-23

چکیده
  به منظور ارزشیابی پایان‏نامه‏های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، 90 پایان‏نامه کارشناسی ارشد و 30 پایان‏نامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجه‏بندی محقق ساخته‏ای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته ...  بیشتر

بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ارزیابی نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2002)

مصطفی نیک نامی؛ دکتر علی تقی پورظهیر؛ علی دلاور؛ محمد غفاری مجلیج

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-20

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، در بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران می‏باشد. تعداد 308 نفر از مدیران مدارس مقاطع سه‏گانه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران، به شیوه نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای با رعایت نسبتها چندمرحله‏ای انتخاب شدند. در مجموع، ...  بیشتر

ساخت مقدماتی آزمون تیپ‏های شخصیتی انیه گرم

فیروزه سپهریان

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-15

چکیده
  هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال است که با توجه به تیپ‏های شخصیتی در تیپ‏شناسی انیه گرم و ویژگی‏های فرهنگی می‏توان یک ابزار مقدماتی تهیه کرد که در مطالعات گسترده تر بعدی جهت ساخت یک وسیله عینی و معتبر و روا برای ارزیابی تیپ‏های مختلف شخصیت انیه گرم از آن استفاده شود. تا چنین آزمونی به تواند اطلاعات مربوط به خصوصیات شخصیتی افراد ...  بیشتر

تهیه و اعتباریابی ابزار سنجش «آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی»

دکتر فرهاد سراجی؛ دکتر مسیب یارمحمدی واصل

دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، صفحه 1-27

چکیده
  هدف این پژوهش تدوین و ارائه ابزار سنجش آمادگی ورودی یادگیرنده به دوره‏های الکترونیکی است. ویژگی‏های ورودی یادگیرنده الکترونیکی یکی از دروندادهای مهم محیط‏های آموزش الکترونیکی است که بر فرآیند و بروندادهای آموزشی تأثیر می‏گذارد. جامعه‏آماری این پژوهش شامل دو دسته؛ متخصصان یادگیری الکترونیکی کشور و کارآموزان پسر رشته‏های ...  بیشتر