محمدمهدی دری؛ ابوالفضل رفیع پور
چکیده
زمینه: نوع خاصی از بدفهمیهای اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبهی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آنها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش ...
بیشتر
زمینه: نوع خاصی از بدفهمیهای اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبهی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آنها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش اعداد طبیعی» است. روششناسی: نمونهی سؤالات شامل 62 سؤال بود که از ادبیات پژوهشی حوزهی بدفهمی اعداد گویا اخذ گردید. 181 دانشآموز پایه هفتم و نهم از سطح شهر کرمان که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، نمونهی آزموندهندگان را تشکیل دادند. از نظریه سؤال-پاسخ برای بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات آزمون، استفاده شد. روش پژوهش توصیفی بود و در مرحلهی اول، تکبعدی بودن سؤالات با استفاده از برازش مدل دو ارزشی راش مورد بررسی قرار گرفت. سپس، دشواری سؤالات در سه جنبه از اعداد گویا، اندازهگیری و با هم مقایسه شد. یافتهها: نتایج آزمون نیکویی برازش نشان داد که پس از حذف 7 سؤال، بقیه سؤالات تکبعدی هستند. بدفهمی اعداد گویا در هر سه جنبه شامل چگال بودن، اعمال حسابی و اندازه عددی وجود داشت. بیشترین سطح دشواری برای سؤالات جنبهی «چگال بودن» و کمترین دشواری برای سؤالات جنبهی «اندازه عددی» برآورد گردید. سؤالات جنبهی «اعمال حسابی» در تمام مقیاس پراکنده بودند. نتایج تحلیل عملکرد دانشآموزان نشان داد که اکثر آزموندهندگان در قسمت بالای مقیاس سؤالات آزمون قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: از تکبعدی بودن آزمون نتیجه میشود که توانایی مهار دانش اعداد طبیعی در مسائل اعداد گویا، عمدتا تحت تأثیر یک عامل است. تحلیل راش، در مجموع نشان دهندهی سادگی آزمون «گرایش اعداد طبیعی» برای دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با توجه به تواناییهای برآورد شدهی آزموندهندگان، میتوان برای آنها سؤالاتی متناسب با تواناییشان انتخاب کرد.