• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
آیتی, محسن, اسدی یونسی, محمدرضا, آزادگان, عمید. (1396). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(27), 161-181. doi: 10.22054/jem.2017.11184.1325
محسن آیتی; محمدرضا اسدی یونسی; عمید آزادگان. "تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد". فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7, 27, 1396, 161-181. doi: 10.22054/jem.2017.11184.1325
آیتی, محسن, اسدی یونسی, محمدرضا, آزادگان, عمید. (1396). 'تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد', فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(27), pp. 161-181. doi: 10.22054/jem.2017.11184.1325
آیتی, محسن, اسدی یونسی, محمدرضا, آزادگان, عمید. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 1396; 7(27): 161-181. doi: 10.22054/jem.2017.11184.1325

تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد

مقاله 9، دوره 7، شماره 27، بهار 1396، صفحه 161-181  XML اصل مقاله (507 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.11184.1325
نویسندگان
محسن آیتی1؛ محمدرضا اسدی یونسی2؛ عمید آزادگان 3
1دانشیار برنامه ‏ریزی درسی دانشگاه بیرجند
2استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند
3کارمند آموزش و پرورش
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانش‏آموز به روش خوشه‏ای چند مرحله‏ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویه‏های انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت اندازه‏گیری ابعاد مورد مطالعه فراهم کرد و تمام مؤلفه‏های آن مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی ملاکی مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد از آزمون هوشی ریون، پرسشنامه خلاقیت عابدی و مقیاس‏درجه‏بندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفه‏های مختلف مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد با هوش و عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار بالایی وجود دارد علاوه براین یافته‏ها نشان داد که بین خرده مقیاس‏های ورزشی و هنری، با خلاقیت ارتباط معنادار وجود دارد و در سایر خرده مقیاس‏ها، ارتباط معناداری با خلاقیت مشاهده نمی‏شود. برای سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس دارای پایایی خوبی می‏باشد. به‏طور‏کلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می‏توان آن را برای شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد مورد استفاده قرار داد.
کلیدواژه ها
"مقیاس استعداد"؛ "دانش آموزان"؛ "هوش"؛ "عملکرد تحصیلی"؛ "خلاقیت"
عنوان مقاله [English]
Confirmatory factor analysis of the identification scale of gifted students
چکیده [English]
The purpose of this research is to determine the confirmatory factor analysis of the identification scale of gifted students. The statistical population consisted of Birjand fourth grade students in the academic year 1393-94 to the number of 3050 students that 401 students were selected by multistage cluster sampling method. the results showed that selected questions provided a good framework for measuring the studied dimensions and all of its components were approved.Raven intelligence test, Abedi creativity questionnaire and academic performance rating scale were used to measure criterion validity of the identification scale of gifted students. The results showed that there is a high significant correlation between different components of the identification scale of gifted students with intelligence and academic performance, in addition findings showed that there is significant correlation between the small scale sports and artistic with creativity, and there is not found significant correlation in other small scale with creativity. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the scale. The results showed that the scale has good reliability. In general, based on the results of this study can be concluded that the identification scale of gifted students has acceptable reliability and validity and it can be used to identify gifted students.
کلیدواژه ها [English]
"Gifted scale", "Students", "Intelligence", "Academic Performance", "Creativity"
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 163
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.