این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویههای انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت اندازهگیری ابعاد مورد مطالعه فراهم کرد و تمام مؤلفههای آن مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی ملاکی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از آزمون هوشی ریون، پرسشنامه خلاقیت عابدی و مقیاسدرجهبندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای مختلف مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد با هوش و عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار بالایی وجود دارد علاوه براین یافتهها نشان داد که بین خرده مقیاسهای ورزشی و هنری، با خلاقیت ارتباط معنادار وجود دارد و در سایر خرده مقیاسها، ارتباط معناداری با خلاقیت مشاهده نمیشود. برای سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس دارای پایایی خوبی میباشد. بهطورکلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و میتوان آن را برای شناسایی دانشآموزان بااستعداد مورد استفاده قرار داد.
Confirmatory factor analysis of the identification scale of gifted students
چکیده [English]
The purpose of this research is to determine the confirmatory factor analysis of the identification scale of gifted students. The statistical population consisted of Birjand fourth grade students in the academic year 1393-94 to the number of 3050 students that 401 students were selected by multistage cluster sampling method. the results showed that selected questions provided a good framework for measuring the studied dimensions and all of its components were approved.Raven intelligence test, Abedi creativity questionnaire and academic performance rating scale were used to measure criterion validity of the identification scale of gifted students. The results showed that there is a high significant correlation between different components of the identification scale of gifted students with intelligence and academic performance, in addition findings showed that there is significant correlation between the small scale sports and artistic with creativity, and there is not found significant correlation in other small scale with creativity. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the scale. The results showed that the scale has good reliability. In general, based on the results of this study can be concluded that the identification scale of gifted students has acceptable reliability and validity and it can be used to identify gifted students.