• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
علیزاده, ابراهیم. (1395). سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(25), 117-136. doi: 10.22054/jem.2017.20764.1508
ابراهیم علیزاده. "سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی". فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7, 25, 1395, 117-136. doi: 10.22054/jem.2017.20764.1508
علیزاده, ابراهیم. (1395). 'سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی', فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 7(25), pp. 117-136. doi: 10.22054/jem.2017.20764.1508
علیزاده, ابراهیم. سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 1395; 7(25): 117-136. doi: 10.22054/jem.2017.20764.1508

سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی

مقاله 6، دوره 7، شماره 25، پاییز 1395، صفحه 117-136  XML اصل مقاله (485 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.20764.1508
نویسنده
ابراهیم علیزاده
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی به کار بسته، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی سهم منابع خطای منظم در نمره‌های مصاحبه داوطلبان استخدام و برآورد ضرایب تعمیم‌پذیری و اتکاء پذیری در چارچوب نظریه تعمیم پذیری بود. برای این منظور، اطلاعات مربوط به نمره های ارزیابی سطح شایستگی‌های شغلی داوطلبان استخدام در سه شغل مورد نیاز یکی از دانشگاه‌های دولتی با به‌کارگیری یک طرح دو وجهی متقاطع تحلیل شد. سپس سهم منابع خطای منظم دربرگیرنده سوال ها، مصاحبه گران و تعاملات خطاها با یکدیگر و با هدف اندازه گیری تعیین شد و با به‌کارگیری آن‌ها ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاءپذیری نمره ها برآورد شد. یافته ها نشان داد که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری نمره های ارزیابی در همه مصاحبه های شغلی برابر نیست. همچنین میانگین نمره های ارزیابی، یک شغل از میان سه شغل مورد بررسی، نباید مبنای تصمیم گیری قرار بگیرد؛ به این علّت که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری آن‌ها کمتر از میزان مورد انتظار است. بر پایه نتایج، پیشنهاد می شود که پیش از به کارگیری نظرات مصاحبه گران درباره سطح شایستگی های شغلی داوطلبان استخدام، ضرایب تعمیم‌پذیری و اتّکاء پذیری نمره ها با استفاده از نظریه تعمیم‌پذیری برآورد شود و در صورت پایین بودن ضرایب، نمره های مصاحبه شغلی مبنای تصمیم گیری قرار نگیرد.
کلیدواژه ها
سنجش شایستگی؛ ضریب تعمیم پذیری؛ ضریب اتّکاء پذیری؛ نظریه تعمیم پذیری
عنوان مقاله [English]
Sources of systematic error in panel job interview: A Case Study of a Public University
نویسندگان [English]
Ebrahim Alizadeh
SBU
چکیده [English]
The objective of this study is to investigate the sources of systematic errors associated with the scores obtained from interviews of job applicants and to estimate the generalizability and dependability coefficients within the framework of generalizability theory. Accordingly, the data on the job competency assessment scores of the applicants for the three positions of one the public universities were analyzed using a two-way, fully crossed design. Then, the regular sources of error, including the questions, interviewers and interaction of errors were determined and measured, with the help of which the generalizability and dependability coefficients of the scores were estimated. The findings suggest that generalizability and dependability coefficients of the assessment scores are not equal in all job interviews. Moreover, since the generalizability and dependability coefficients are less than expected, the mean assessment score of one job should not be the basis for decision-making for all the three job selections. Based on the results, it is suggested that, before the adoption of the interviewers' opinions about the merits of applicants, the generalizability and dependability coefficients of the scores be estimated using generalizability theory and if the coefficients are low, the job interview scores should not be the basis for decision-making.
کلیدواژه ها [English]
Assessment of competence, Generalizability Coefficient, Dependability Coefficient, generalizability theory
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 324
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.