دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Validation and Reliability of Task Subjective Value Scale on College Studentsرواسازی و اعتباریابی مقیاس ارزشذهنی تکلیف در دانشجویان1271148710.22054/jem.2020.48714.1987FAسید سعیدترابیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحمیدرضاحسن آبادیاستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-7076-9219پروینکدیوراستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0009-0006-2569-248Xربابهنوریدانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20191229The purpose of this study was to investigate the psychometric Indices of the 14-item Questionnaire of Mental Scale (TSV; Wu & Fan, 2016) in the Iranian student community. Participants were 260 students from Damghan State universities who were selected by cluster sampling. Participants responded to individually Task Subjective Value scales, Achievement behaviors, and academic self-efficacy in a single classroom session with the same set of tools, respectively. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to evaluate the construct validity of the TSV Scale. The results of principal component analysis with varimax rotation showed that the TSV scale consists of two subscales Utility-Attainment value and intrinsic values. Confirmatory factor analysis results by comparing competing single-factor, two-factor and four-factor models showed that the two-factor structure of the scale had a better fit to the data and all fit indices confirmed the fit of the model. Also, the internal consistency of the TSV subscales using the Cronbach's alpha method was appropriate. To estimate the criterion and convergent validity of the correlation coefficients of the TSV subscales with the subscales of effort and persistence on the Scales of achievement Behaviors (Wu & Fan, 2016) and academic self-efficacy (Pint rich and De Groot, 1990). The level of 0.01 was significant. Totality, the results of the present study provide evidence for the validity and reliability of TSV as a tool for assessing the subjective value of homework among Iranian students and can be used by researchers.مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص های روانسنجی مقیاس 14 گویهای مقیاس ارزش ذهنی تکلیف(TSV؛ وو و فان، 2016) در جامعه دانشجویی ایرانی انجام شد.شرکتکنندگان 260 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرستان دامغان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در یک جلسه منفرد و بهصورت اجرای کلاسی و با چیدمان یکسان ابزارها به ترتیب به مقیاسهای ارزش ذهنی تکلیف، رفتارهای پیشرفت و خودکارآمدی پاسخ دادند. بهمنظور بررسی روایی سازه مقیاس TSV از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس نشان داد مقیاس TSV از دو خرده مقیاس ارزش کاربردی- دستیابی و ارزش درونی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با مقایسه مدلهای رقیب تک عاملی، دوعاملی و چهار عاملی نشان داد که ساختار دوعاملی مقیاس برازش قابلقبولتری با دادهها دارد و کلیه شاخصهای برازندگی نیز برازش مدل را تأیید کردند. همچنین، همسانی درونی خرده مقیاس های TSV با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند. بهمنظور برآورد روایی ملاکی و همگرا ضرایب همبستگی خرده مقیاسهای ارزش ذهنی تکلیف (TSV) با خرده مقیاسهای تلاش و پشتکار از مقیاس رفتارهای پیشرفت (وو و فان، 2016) و خودکارآمدی تحصیلی (پینتریچ و دی گروت،1990) در سطح 01/0 معنیدار بودند. درمجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار TSV بهمثابه ابزار جهت بررسی ارزش ذهنی تکلیف در بین دانشجویان ایرانی فراهم کرد و میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Action oriented Futures studies;
A comparative study of Futures studies and Action research emphasizing their mixed application in researchآیندهپژوهی اقدامگرا؛ بررسی تطبیقی آیندهپژوهی و اقدامپژوهی با تاکید برکاربرد ترکیبی آنها در پژوهش29521148810.22054/jem.2020.47780.1973FAزهرهدهدشتیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-4736-224Xالههشیعه زادهدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20191124Action oriented Futures studies; <br /> A comparative study of Futures studies and Action research emphasizing their combined application in research<br /> <br /> Abstract <br /> Futures studies is the field that encompasses a variety of objectives, and despite the many differences with action research, each one of them have unique methodology, it can be seen some common aspect across a number of domains: political, organizational, grassroots, global and individual. In this regard, after examining the point of presences and differences between futures studies and action research, the studies in this field have been reviewed and the confluence of futures studies and action research has been considered. After radical processes evaluation in the field of futures studies and action research involve social change, empowerment, humanization, ways of knowing and ethics. Accordingly, it is explained that although futures studies and action research have their own ontologies, they are represented different periods in a common journey.<br /> <br /> Keywords: Futures studies, Action research, Action oriented Futures studies.آیندهپژوهیحوزهای است که موضوعات گوناگونی را در بر میگیرد و علی رغم تفاوتهای متعددی که با اقدامپژوهی دارد، میتوان در برخی زمینههای سیاسی، سازمانی، فردی، جهانی مشترکاتی بین این دو مشاهده نمود. در این راستا پس از بررسی نقاط اشتراک و افتراق آیندهپژوهی و اقدامپژوهی، مطالعات انجام شده در این زمینه بازبینی شده و تلاقی آیندهپژوهی و اقدامپژوهی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس با ارزیابی فرایندهای بنیادین موجود در حوزه تلاقی آیندهپژوهی و اقدامپژوهی، جنبههای این تلاقی در قالب توجه بر تغییر اجتماعی، توانمندسازی، گرایش بهسوی کل افراد و انسانی شدن، روشهای کسب اطلاع و اخلاق معرفی میشوند و در نتیجه تبیین میشود اگرچه آیندهپژوهی و اقدامپژوهی هستی شناسی خاص خود را دارند و منحصر به فرد میباشند، در عین حال این دو نشاندهنده دورههای مختلف در یک سفر مشترک هستند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Psychometric Properties of the Unidimensional Relationship Closeness Scale based on classical test theory and Item response theoryویژگیهای روانسنجی مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه بر اساس نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ53841148910.22054/jem.2020.46698.1964FAهادیصمدیهدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-0979-6220فرهادتنهای رشوانلودانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانhttps://orcid.org/00طلیعهسعیدی رضوانیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانلیلاطالب زاده شوشتریاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20191004A fundamental dimension along which all social and personal relationships vary is closeness. The purpose of present study was to investigate the factor structure and Item-Response parameters of the Unidimensional Relationship Closeness Scale. In a descriptive-correlational design and test validation 180 Birjand University students in the first study and 250 students in the second study were selected through multi-stage random sampling and completed the Unidimensional Relationship Closeness Scale (Dibel, Levin & Park, 2012). The data were analyzed by internal consistency, exploratory and confirmatory factor analysis, discrimination and threshold parameters and Item and test information curves. Results showed that the Unidimensional Relationship Closeness scale had a one-factor structure with explained variance of 63.39. Confirmatory factor validity was also confirmed. Cronbach's alpha coefficients were 0.95 and 0.93 and split half coefficients were 0.89 and 0.88, respectively in two studies. The Item-Response parameters were also at the optimum level. It seems that the Unidimensional Relationship Closeness scale, and in particular the structure of its 12 item versions, has a good reliability and validity in students.یک بعد اساسی که همراه با آن روابط فردی و اجتماعی تغییر میکند، نزدیکی است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سوال-پاسخ مقیاس نزدیکی رابطه بود. در یک طرح توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مطلعه اول و 250 نفر در مطالعه دوم به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نزدیکی رابطه (دیبل، لوین و پارک، 2012) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سوال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نزدیکی رابطه، ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 39/63 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95/0 و 93/0 و ضرایب دو نیمه کردن 89/0 و 88/0 به ترتیب در دو مطالعه به دست آمد. شاخصهای سوال پاسخ در سطح مطلوبی بودند. به نظر میرسد مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه و به طور ویژه ساختار 12 عبارتی آن، در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Validation of the Metacognitive Awareness Questionnaire from the Viewpoints of Agricultural
Professors and Graduatesاعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناختی از دیدگاه مدرسان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی85961149010.22054/jem.2020.46077.1957FAارسلانایرجی راداستادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانJournal Article20190909Cognition and knowledge is growing rapidly, and the meaning of knowing from the ability to remember and repeat information has changed to the ability to find and use appropriate information. Thus, metacognitive competence has become an important competitive element in the learning process for individuals in general and students and researchers in particular in the present age. It is therefore essential to have an accurate and efficient tool for measuring it. With this approach, the purpose of this study was to validate the Sherraw & Denison (1994) metacognitive awareness questionnaire including 52 items in 8 components. The statistical population of this study consisted of 50 faculty members and lecturers and more than 1750 graduates of the above mentioned centers. By submitting the questionnaire and receiving it, 302 complete and unadapted questionnaires were provided to the researcher. KMO test and Bartlett test were used to determine sampling adequacy. The above tests confirmed the suitability of sample number. In order to validate the above questionnaire, exploratory factor analysis was performed using SPSS 23 software. The results showed that six components of the eight components of the questionnaire including expression knowledge, procedural knowledge, situational knowledge, information management strategies, debugging and evaluation strategies were replicated without any changes as the creators presented. At the same time, the results showed that by combining the two planning variables and the perception checker, one single variable can be obtained that by examining the nature of common questions and concepts as "Planning and monitoring of learning", Named.شناخت و دانش با سرعت فزاینده رو به رشد است و معنای دانستن از توانایی به خاطر آوردن و تکرار اطلاعات به توانایی یافتن اطلاعات مناسب و کاربرد آن تغییر کرده است. بنابراین توانمندی فراشناختی به عنصر رقابتی مهم در فرآیند یادگیری برای افراد به طور کلی و دانشجویان و دانش پژوهان به طور خاص در عصر حاضر تبدیل شده است. از این در اختیار داشتن ابزاری دقیق و کارامد برای سنجش آن ضروری است. با این رویکرد، هدف از این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه آگاهی فراشناخت شراو و دنیسون (1994) شامل 52 گویه در قالب 8 مؤلفه است. جامعه آماری این پژوهش شامل 50 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان و بیش از 1750 تن از فارغ التحصیلان مرکزآموزش عالی امام خمینی بوده است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 316 تن تعیین شد. با ارسال پرسشنامه و دریافت آن تعداد 302 پرسشنامه کامل و غیرمخدوش در اختیار محقق قرار گرفت. برای تعیین کفایت نمونه برداری از آزمون KMO و همچنین بارتلت استفاده شده است که آزمونهای فوق مناسب بودن تعداد نمونه را تایید کردند. به منظور تعیین اعتبار پرسشنامه فوق از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد شش مولفه از هشت مولفه پرسشنامه مذکور شامل دانش بیانی، دانش روندی، دانش موقعیتی، راهبردهای مدیریت اطلاعات، راهبردهای عیب زدایی و ارزیابی، بدون هیچ تغییری همانگونه که سازندگان آن ارائه داده اند تکرار میشوند. در عین حال نتایج نشان داد که میتوان با ترکیب دو متغیر برنامهریزی و وارسی درک، به یک متغیر واحد دست یافت که با بررسی ماهیت سوالات و مفاهیم مشترک، به عنوان « برنامهریزی و نظارت بر یادگیری»، نامگذاری گردید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Construction and validation of measurement for employees’ sport participation motivationsساخت و اعتبار یابی مقیاس انگیزه مشارکت ورزشی کارکنان971251149110.22054/jem.2020.44269.1934FAمحبوبهچمن پیرادانشجوی دکتری مدیریت ورزشی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعباسخدایاریدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج ایرانحبیبهنریدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیمحمدامیرتاشاستاد گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفریدهاشرف گنجوئیدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190630Abstract: <br /> <br /> The purpose of this study was to build and make validation of a measurement tool for employees’ sport participation motivations. This study used mixed method. In qualitative section, 30 questions were designed according to theoretical foundation and sport activities experts’ comments. For checking the face validity, the questionnaires were distributed among 15 professional experts, then the questionnaires were reviewed by result of Lawshe formula, as a result 4 questions were omitted. Sampling method was stratified random sampling based on Structural equation among 9451 employees of public universities of Tehran. For getting structural validity, Structural equation and exploratory and confirmatory factor analysis were used. Data were surveyed in SPSS and LISREL programs. With using exploratory factor analysis 26 questions were reduced to 22 questions. Final components were identified after varimax rotation. 4 components’ title and reliability coefficient were physical (0.86), mental (0.80), social and material (0.90), and fun and recreation (0.85). Questionnaire total reliability was calculated equal to (0.92) by Cronbach's alpha. The result of confirmatory factor analysis supported the fitness of 4 components.Eventually, the designed questionnaire can be used in organizations as an appropriate tool for measuring and evaluating employees’ sport participation motivations.<br /> <br /> Key words: sport participation, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysisهدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزاری جهت سنجش و اندازهگیری انگیزه مشارکت ورزشی کارکنان است و برای انجام آن از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد.در بخش کیفی با توجه به مبانی نظری تحقیق و دریافت نظرات کارشناسان و کارکنان فعال در حیطه فعالیتهای ورزشی 30 سؤال طراحی گردید سپس برای کسب اعتبار صوری و محتوایی، سؤالات بین 15 کارشناس متخصص، توزیع و نتایج از طریق فرمول لاوشه محاسبه و 4 سؤال حذف گردید و 26 سؤال باقیمانده در بین 538 نفر از کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران (9451) با در نظر گرفتن روش انتخاب حجم نمونه در معادلات ساختاری از طریق نمونهگیری احتمالی به روش طبقهای نسبتی، بهصورت تصادفی توزیع شد. برای کسب روایی سازه از طریق معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی اقدام گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای LISREL و SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی، ابزار اندازهگیری از 26 سؤال به 22 سؤال تعدیل یافت. مولفه های اصلی با چرخش واریماکس، چهار مولفه را با عناوین و ضرایب پایایی به ترتیب، جسمانی (86/0)، روانی (80/0)، اجتماعی و مادی (90/0) و تفریح و سرگرمی (85/0) مشخص کرد و ضریب کل آلفای کرونباخ پرسشنامه 92/0 حاصل گردید. نتایج تحلیل عاملی تائیدی برازش الگوی چهار عاملی را تائید نمود. در نهایت پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه میتواند بهعنوان ابزار مناسبی برای سنجش ارزیابی انگیزه مشارکت ورزشی کارکنان در سازمانها مورد استفاده قرار گیرد.<br /> کلیدواژهها: مشارکت ورزشی، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی، تفریح و سرگرمیدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Validity and reliability of Persian versian of social media disorder questionnaire in Iranian teenagersویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اختلال رسانههای اجتماعی در نوجوانان1271451149210.22054/jem.2020.322.1008FAکوروشمحمدیاستادیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایراناحمدبرجعلیاستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.جعفرثمری صفادانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایرانزینب الساداتارشادکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20191221Diagnosing and assessing of Social Media Disorder is a critical and difficult process in mental health of teens because this phenomenon has numerous negative behavioral and psychological consequences on teens. The aim of present study was to investigate psychometric properties of Social Media Disorder in Iranian teens.This research was a cross-sectional descriptive study. In this study, 550 teenagers in Tehran were selected by multi-stage cluster sampling. Data was collected using, distress questionnaire (DASS-21), self-esteem and Internet addiction questionnaire . Confirmatory factor analysis in principal component method was used for data analysis. The results showed that Social Media Disorder inventor has sufficiently reliability and validity. Also, factor analysis showed that 26 items and 9 factors were best question for assessing psychological maltreatment. Thus, considering that Social Media Disorder inventor is an appropriate instrument for assessing and measuring Social Media Disorder during childhood,using this inventory is recommended for epidemiological research on Social Media Disorder during childhood and clinical screeningتشخیص و ارزیابی اختلال رسانههای اجتماعی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در سلامت روانی نوجوانان است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روانشناختی متعددی بر آینده نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اختلال رسانههای اجتماعی در نوجوانان استان تهران است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی بود. در این مطالعه 550 نفر از نوجوانان مشغول به تحصیل در استان تهران به روش خوشهای چند مرحله انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از از مقیاس اختلال رسانههای اجتماعی، پریشانی روانشناختی، و عزت نفس استفاده شد. برای تجزیه تحلیل دادهها از تحلیل عامل اکتشافی به روش مولفههای اصلی، آزمون همبستگی، آلفای کرونباخ و روش دونیمه کردن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه اختلال رسانههای اجتماعی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین ساختار عاملی نشان داد که 26 ماده و 9 عامل به خوبی اختلال رسانههای اجتماعی را ارزیابی میکنند. بنابراین، با توجه به این که پرسشنامه اختلال رسانههای اجتماعی ابزار مناسبی برای ارزیابی و تشخیص اختلال رسانههای اجتماعی در دوران نوجوانی است، میتوان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای شیوع شناسی در رابطه با اختلال رسانههای اجتماعی و غربالگریهای بالینی در دوره نوجوانی استفاده گردد. دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Psychometric properties of peer rejection scale in 6th grade elementary school studentsبررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس طرد همسالان در پایۀ ششم ابتدائی1471631149310.22054/jem.2020.39641.1895FAسیده خدیجهمرادیانی گیزه روددانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانعزت الهقدم پوردانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000-0003-1114-4088مسعودصادقیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانمحمدعباسیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانفیروزهغضنفریاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20190118Abstract: <br /> The detrimental effects of peer rejection during childhood have made research in this area a necessity. The main step in each research is to have a valid and reliable questionnaire for the culture of that society. The main purpose of the present study is to examine the psychometric properties (determination of factor structure, validity, and validity) of the rejection scale of Wiesel, Sarid & Sternberg (2013). The research design is correlation. The statistical population is taken from 6th-grade elementary school students of Kermanshah. The total number of the participants is 311 students which were selected by the random cluster sampling method. Exploratory factor analysis extracts 4 components which were confirmed by first-order confirmatory factor analysis. Second order confirmatory factor analysis showed that these four components can be categorized into one concept. In sum, our peer rejection scale after a little modification showed suitable reliability and validity and can be used among Iranian students.اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم دبستان شهر کرمانشاه در سال 97-96 بود که تعداد 311 نفر از ایشان بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که همانند با نسخۀ اصلی پرسشنامه این مقیاس در جامعۀ مختص دانشآموزان ایرانی دارای چهار مؤلفه است <em>که این</em> مؤلفهها را تحلیل عامل تائیدی مرتبه اول مورد تائید قرار داد. این مؤلفهها در تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم همگی در ذیل مفهوم طرد همسالان قرار گرفت. در مجموع میتوان گفت که مقیاس طرد همسالان بعد از تعدیلهایی جزئی که بر روی آن صورت گرفت دارای روایی و پایائی مطلوبی میباشد و قابلیت استفاده در جامعۀ دانشآموزان ایرانی را دارددانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222A meta-analysis on the research on the causes of divorce and the relationship between personality and communicationفراتحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینه علل شخصیتی و ارتباطی طلاق1652031149410.22054/jem.2020.34889.1806FAرویااسدیدانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، ایرانرضااسماعیلیاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، ایرانسعیدهگروسیاستاد گروه اجتماعی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20180812Background: No epoch like the present era has been considered the danger of dissolution of the family center and its adverse effects, and in no epoch like this era has human beings ever had this danger and its adverse effects. The most complex relationship is the relationship between a husband and wife, so access to information in this area will be extremely difficult and in some circumstances impossible. Much research has been done to find the most important causes of divorce, but they have yielded different results. For this reason, the vacuum caused by the lack of methods for organizing, displaying, linking and ultimately integrating research is felt. Objectives: The present study aimed at combining quantitative results (meta-analysis) with research on the causes of personality and effective communication in divorce. Method: 36 studies were conducted through Internet search in internal databases and hand search in the Iranian Institute of Science and Technology between 1999 and 1395. Identification and information were analyzed through a comprehensive meta-analysis software (CMA2). Results: The combined effect index of r for personality variables in the fixed model is 0.042 and in the randomized model is 0.08 and for the communication variables in the fixed effects model is 0.034 and in the random effects model, 0.057 which according to Cohen’s criterion, the effect size, In both cases, it was low. However, in examining the size of the effect of separation of personality causes, the variables of doing the wrongdoing, and in the causes of the relationship between lack of attention and love, had a large effect and a positive relationship with the divorce. Due to heterogeneity in studies, modulator analysis was carried out.هیچ عصری مانند عصر حاضر خطر انحلال کانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن مورد توجه قرار نگرفته است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. پیچیدهترین رابطهها، روابطی است که میان زن و شوهر وجود دارد لذا دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه بسیار مشکل و در شرایطی هم غیرممکن خواهد بود. پژوهشهای زیادی برای یافتن مهمترین علل مؤثر بر طلاق، انجام شده اما به نتایج متفاوتی دست یافتهاند. به همین دلیل خلاء ناشی از فقدان روش برای سازماندهی، نمایش، پیوند دادن و سرانجام ادغام پژوهشهای انجام شده کاملاً احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج (فراتحلیل) پژوهشهای انجام شده در حوزه علل شخصیتی و ارتباطی مؤثر در طلاق را مورد بررسی قرار داد. 36 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و جستجوی دستی در پژوهشگاه علوم و فناوری ایران در بین سالهای 1378 تا 1395 انجام شده بودند، شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها از طریق نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تحلیل شدند. یافتهها: شاخص اندازه اثر ترکیبی r برای متغیرهای شخصیتی در مدل ثابت 042/0 و در مدل تصادفی 08/0 و برای متغیرهای ارتباطی در مدل اثرات ثابت 034/0 و در مدل اثرات تصادفی 057/0 که با توجه به معیار کوهن میزان اندازه اثر، در هردو عامل کم بود؛ اما در بررسی اندازه اثر تفکیکی علل شخصیتی، متغیرهای انجام کارهای خلاف و در علل ارتباطی متغیر عدم توجه و عشق اندازه اثر زیاد و رابطه مثبت با طلاق داشتند. با توجه به ناهمگنی در مطالعات، تحلیل تعدیلکنندهها صورت گرفتدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X103820191222Design and validation of quality assessment tools for university educational services Based on the Servqual modelطراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه برمبنای مدل سرکوال2052281149510.22054/jem.2020.41995.1920FAافشینافضلیدکترای سنجش و اندازه گیری، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-5648-7282نسرینحیدری سورشجانیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی - دانشگاه بوعلی سیناجمالعبدالملکیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی -
دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-7204-8404Journal Article20190425The present study was conducted with the aim of designing and validating a quality evaluation tool for educational services based on the Servqual model. This research is an applied research in descriptive-correlative manner. The statistical population of this study was all students of Bu-Ali Sina University in Hamedan. The sample size was estimated using the Morgan table of 300 people. The samples were selected by simple random sampling. Based on the quality of service of Servqual, the model of quality of educational services of the university, 60 questions were designed in two main dimensions of perceptions and expectations in the 5-degree Likert scale; the validity of the tool was then evaluated using Content Validity and Confirmatory Factor Analysis techniques. Finally, Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the tool. The results showed that the structure of the quality of educational services quality of the university according to the total content validity (0.752), expectations (0.748) and perceptions (0.766), and confirmatory factor analysis, which explained the amount of variance explained by the whole model (GFI) Equal to 0.98 and error value equal to 0.202. Also, the tool has a suitable and desirable reliability with total Cronbach's values (0.92), expectations (0.903) and perceptions (0.933).پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش کیفیت خدمات آموزشی بر مینای مدل سرکوال انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 300 نفر برآورد شد و نمونهها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بر مبنای مدل کیفیت خدمات سرکوال، الگوی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه 60 سوالی در دو بعد اصلی ادراکات و انتظارات در طیف 5 درجه ای لیکرت طراحی شد، سپس با استفاده از تکنیک های نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی به بررسی روایی ابزار اقدام شد و در نهایت با روش آلفای کرانباخ به تعیین پایایی ابزار اقدام شد. نتایج بیانگر آنند که ساختار الگوی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به نسبت روایی محتوا کل(752/0)، انتظارات(748/0) و ادراکات(756/0)و تحلیل عاملی تاییدی که مقدار واریانس تبیین شده کل مدل(GFI) برابر با 98/0 و مقدار خطا برابر با 022/0 مورد تایید قرار گرفت. همچنین ابزار دارای پایایی مناسب و مطلوب با مقادیر الفای کرانباخ کل(92/0)، انتظارات(903/0) و ادراکات(933/0)می باشد.