دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222The Determination of Factors Structure of the Boredom Proneness Scale in Iranian Studentsساختار عاملی مقیاس آمادگی برای بی حوصلگی در دانشجویان ایرانی12078710.22054/jem.2015.787FAمنصوربیرامیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریزیزدانموحدینویسنده رابط: دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریزJournal Article20150304Introduction: boredom is defined as a hated status or conflict with any repetitive experience such as daily chores or dealing with dull and boring persons in situation that releasing from stability (monotonous) is not possible. Aim: This study was The Determination of Factors Structure of The Boredom Proneness Scale in Iranian Students. Method: The population of present study was all student of Tabriz University in academic year of 2012-2013, that responded to Boredom Proneness Questionnaire Farmer and Sandberg. All subjects voluntarily completed the questionnaires and returned them. Data were analyzed using the softwares of SPSS19 and LISREL. Results: The results of this study suggest the existence of two factors stimulating factor structure, internal and external stimuli, respectively. External stimuli such that stimulate internalization of 11 questions and 10 questions allocated. Conclusions: Various scholars have identified different factors for etiology of boredom that they can be influenced by personality or mental factors. Because of the association between boredom and with academic performance, using of finding is recommended to Education, universities, psychologists, counselors, psychiatrists and researchers.زمینه: بیحوصلگی به عنوان یک حالت تنفر یا ناسازگاری با هر نوع تجربۀ تکراری مثل کار روزانه یا برخورد با افراد کسل کننده و ملالآور و بی قراری زیاد در شرایطی که رهایی از یکنواختی امکان پذیر نیست، تعریف میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ساختار عاملی مقیاس آمادگی برای بی حوصلگی در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر کلیۀ دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 92-1391 بودند که تعداد 400 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامۀ آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ پاسخ دادند. همه آزمودنیها بصورت داوطلبانه پرسشنامهها را تکمیل کردند و برگرداندند. دادهها با استفاده از نرم افزار 19 SPSS و LISREL تحلیل شد. یافتهها: نتایج ساختار عاملی پژوهش حاضر حاکی از وجود دو عامل تحریک درونی و تحریک بیرونی بود، به گونهای که تحریک درونی 11 سؤال و تحریک بیرونی 10 سؤال را به خود اختصاص داد. بحث و نتیجه گیری: صاحبنظران عوامل متفاوتی را برای سبب شناسی بیحوصلگی معرفی کردهاند که میتوان آنها را متأثر از عوامل شخصیتی یا ذهنی دانست. به دلیل ارتباط بیحوصلگی با عملکرد تحصیلی، استفاده از یافتههای پژوهش حاضر به آموزش و پرورش و دانشگاهها، روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان و پژوهشگران توصیه می شود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Model for Selection industrial administrators by using FUZZY AHPارائه مدلی برای انتخاب مدیران بخش صنعت سازمانهای صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ای اچ پی فازی214478810.22054/jem.2015.788FAمحمدرضامحمدی سلیمانیدانشجوی دکتری رشته سنجش و آموزش دانشگاه امام رضا(ع)(نویسنده مسئول)علیدلاورعضوء هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5922-3119فریبرزدرتاج-عضوء هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییبهرامصالح صدق پورعضوء هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیشهرزادسنجریدانشجوی کارشناسی ارشدرشته آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانJournal Article20150304introduction: Industrial / organizational psychology have noted that the success or failure of an organization largely depends on the quality of its leaders. Psychologists have concluded that leadership effectiveness may not only individual characteristics but leaders must be have characteristics. Purpose: Determine Model for Selection industrial administrators by using FUZZY AHP. Method: 36 manager completed the questionnaires and data have been analyzed by AHP and MATLAB software. Result : Based on the findings "management skills" is the most important feature of Directors. " Ability to persuade" is the most important communication manager. "Planning " is the most important Decision skills. "Risk" is the most important management skills. "Teamwork ability" The most important is the capacity and capability of managers. "Professional performance" managers are the most important personal and professional skills. Conclusions: Organization can use of results of this research for choose their managers.زمینه: روانشناسان صنعتی/ سازمانی به این نکته پی برده اند که موفقیت و شکست یک سازمان به طور گسترده به کیفیت رهبران آن وابسته است. روانشناسان نتیجه گیری نمودند که اثربخشی رهبری ممکن است نه فقط به ویژگی های فردی رهبران بلکه به نیازها و ویژگیهای آنها در ارتباط باشد. هدف: هدف از اجرای این تحقیق ارائه مدلی برای انتخاب مدیران بخش صنعت سازمانهای صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ای اچ پی فازی می باشد. روش: تعداد 36 نفر از روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت کشور میزان اهمیت هر کدام از شاخص ها را نسبت به شاخصهای دیگر در یک پرسشنامه طراحی شده بر اساس مقیاس زوجی تعیین نموده اند و سپس اطلاعات از طریق نرم افزار متلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته ها "مهارتهای ارتباطی" مهم ترین ویژگی مدیران می باشد،"قابلیت انجام کار تیمی" مهم ترین ظرفیت و قابلیت مدیران می باشد، " توانایی متقاعدکردن دیگران " مهم ترین مهارت ارتباطی مدیران می باشد، "برنامه ریزی" مهم ترین مهارت تصمیم گیری مدیران می باشد، "ریسک پذیری" مهم ترین مهارت مدیریتی مدیران می باشد و "کارآیی حرفه ای" مهم ترین مهارتهای حرفه ای و فردی مدیران می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بیان شده میتوان دریافت که سازمانها میتواند جهت انتخاب مدیران خود از نتایج این تحقیق استفاده نمایند. دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Construction and standardization of Quality of Marital Relationships (QMR) Scale based on Glasser’s Choice theoryطراحی، ساخت و اعتباریابی مقیاس کیفیت روابط زناشویی با تأکید بر تئوری انتخاب گلاسر457678910.22054/jem.2015.789FAسحرمحمدیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی.علیرضاپیرخائفیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاداسلامی واحدگرمسار.گرمسار.Journal Article20150304Background:<em>The seven deadly habits</em><em> are all the basic behaviors of external control psychology that harm and destroy relationships and, in doing so, cause</em><em> almost all the problems with which people struggle.</em>Objective:<em>The main purpose of this research was to construct and validate an instrument that operationalizes Glasser’s constructs of seven deadly habits in marriage.</em>Method: <em>The theoretical principles of the deadly habits in marriage based on the Choice theory perspective were studied first. Then, the researchers designed a questionnaire based on the framework resulted from studying the achieved resources. After studying the form and content validity of the raised</em><em>questions in relation to each of the sub-scales and removing the inappropriate ones, 68 questions were performed for the final performance on a group composed of 250 married students (213 females and 37 males) of Allameh Tabataba’i University. </em><em>To investigate the reliability, two methods of internal consistency (Cronbach's Alpha) and split-half were applied, and </em><em>the validity was determined from three aspects of construct validity (factor analysis), concurrent validity and content validity.</em>Results:<em>A factor analysis, using the principal components analysis (direct oblimin rotation) resulted that determined 7 factors consisted of 58.989% of the total variance. The Cronbach’s alpha for the whole scale was 0.95 (first factor: 0.82, second factor: 0.76, third factor: 0.78, fourth factor: 0.83, fifth factor: 0.76, sixth factor: 0.82, and seventh factor: 0.71), and split-half reliability was 0.957. We assessed the concurrent validity of the “Quality of Marital Relationships” (QMR) Scale in relation to the “Four Horsemen” subscale of Sound Relationship House Scale (SRH), and the result was 0.567. </em>Conclusion:<em>It can be concluded that the “Quality of Marital Relationships” scale has a good reliability and validity, and is useful instrument to assess deadly habits in marital relationship based on the choice theory.</em>زمینه: هفت عادت مخرب، رفتارهای اساسی روانشناسی کنترل بیرونی هستند که رابطه را تخریب کرده و در نتیجه مسبب اغلب مسائلی هستند که انسان ها با آن درگیرند. هدف: هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی بود که بتواند هفت رفتار مخرب ازدواج را بر اساس تئوری انتخاب ویلیام گلاسر مورد ارزیابی قرار دهد. روش: با مطالعه مبانی نظری تئوری انتخاب در زمینه هفت رفتار مخرب در ازدواج، و پژوهش های مربوط به آن، برای طراحی پرسشنامه بر اساس سازه های مذکور که از مطالعه منابع موجود به دست آمده بود اقدام شد. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی این مقیاس و هر کدام از عوامل آن، و حذف سئوالات نامربوط، 68 سئوال برای تحلیل نهایی کنار گذاشته شد. این پرسشنامه بر روی یک نمونه 250 نفری (213 زن و 37 مرد) از دانشجویان متأهل دانشگاه علامه طباطبایی اجرا گردید. برای بررسی پایایی این مقیاس از روش همسانی درونی آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسشنامه مزبور به سه شیوه روایی سازه (تحلیل عاملی)، روایی ملاک (روایی همزمان) و روایی محتوا بررسی گردید. یافته ها: تحلیل عاملی با استفاده از روش مولفه های اصلی و چرخش ابلیمین مستقیم نشان داد که 7 عامل مشخص شده 989/58% از واریانس کل را تبیین می کنند. ضریب پایایی مقیاس از روش ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 95/0، برای عامل اول 82/0، برای عامل دوم 76/0، برای عامل سوم 78/0، برای عامل چهارم 83/0، برای عامل پنجم 76/0، برای عامل ششم 82/0، و برای عامل هفتم 71/0 برآورد شد. روایی همزمان مقیاس یاد شده از طریق همبسته کردن این مقیاس با زیر مقیاس «چهار اسب سوار ارتباطات مهلک» از مجموعه مقیاس های جان گاتمن (SRH)، 567/0 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد پرسشنامه مورد بررسی از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و از آنجایی که در داخل و خارج از کشور مقیاسی برای ارزیابی رفتارهای تخریبگر در روابط زناشویی بر اساس تئوری انتخاب وجود ندارد، این پرسشنامه می تواند تا حدی خلأ پژوهش های مربوط به این حوزه را جبران کند و مورد استفاده روان درمانگران و متخصصان این حیطه قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Aapplication of Rasch measurement model to evaluate measurement properties of the Test of Visual- Motor Skills-Revisedکاربرد مدل اندازهگیری راش در ارزشیابی ویژگیهای اندازهگیری آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R)7711479010.22054/jem.2015.790FAاصغرمینائیاستادیار دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2875-7449Journal Article20150304Construct validity of instruments, tests, and scales can be examined using the Rasch Measurement Model (RMM) during their initial construction and validation, or after they have been published. The aim of this study was to examine the construct validity of the Test of Visual-Motor Skills Revised (TVMS R) by applying the RMM to evaluate its scalability, dimensionality, differential item functioning, and hierarchical ordering. The participants included 400 children aged 5 to 12 years, recruited from six schools in the Melbourne metropolitan area, Victoria, Australia. Children completed the TVMS-R under the supervision of an occupational therapist. Overall, 39 out of 142 of the TVMS R scale scoring accuracy classification criteria items exhibited poor measurement properties. As nearly one-third of the scoring classification criteria items were found to be problematic, the TVMS R in its current form is not recommended for clinical use, as it is not consistent with the clinical demands expected of an instrument used to evaluate the visual motor integration skills of childrenچکیده <br />ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش فرهبد و مینائی(1383) است که در سال تحصیلی 82-1381در شهر تهران به اجرا درآمد و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعداد 1281 دانشآموز (655 پسر و 626 دختر ) با دامنه سنی 3 تا 14 سال در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدائی و راهنمائی دخترانه و پسرانه شهر تهران انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. بطور کلی، یافتهها نشان داد که 64 سوال از 142 سوال آزمون TVMS-R با مدل راش برازش ندارند که در کنار نتایج حاصل از تحلیل مولفههای اصلی روی پسماندهها و آزمون t بیانگر این است که آزمون مورد نظر بر خلاف ادعای مولف آن، تک بُعدی نیست و در مقایسه با سطح توانایی آزمودنیها از دشواری پایینتری برخوردار است. در واقع، یافتهها نشان داد که آزمون TVMS-R برای اندازهگیری یکپارچگی دیداری- حرکتی افرادی که در دو انتهای بالا و پایین پیوستار صفت قرار دارند ابزار مناسبی نیست. تحلیل کارکرد افتراقی سوال نیز نشان داد که 7 سوال در بین دو گروه دختر و پسر از کارکرد افتراقی(DIF) برخوردارند. بطور کلی با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که آزمون TVMS-R به شکل فعلی برای استفادههای بالینی چندان مناسب نیست و لازم است در ویرایشهای بعدی که صورت میگیرد برخی اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Exploring the validity, Relibility of Social Well-being Questionnaire in Men and Women Resident in Tehran Cityرواسازی و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی در زنان و مردان ساکن شهر تهران11513279110.22054/jem.2015.791FAدکتر مجیدصفارینیادانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورمعصومهتدریس تبریزیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور.مهنازعلی اکبری دهکردیدانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور.3346-8918-0002-0000Journal Article20150304objective: The aim of this study was studying exploring the validity, relibility of Keyes` Social Well-being Questionnaire among women and men in Tehran. Method: This research was kind of survey. Statistical population of this research was included women and men in Tehran City that 500 women and men randomly selected by multi-phases clustering sampling from statistical population. Research tool was Keyes` Social Well-being Questionnaire (1998). For studying the scale`s reliability was used of test-retest method and for studyind valilidity used of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Results: Pearson correlation coefficient between two times implementations showed that this questionnaire has high reliability and confirmatory factor analysis showed that model has moderate fitness in determining factors in the primary form expressed by Keyes (1998). Also , results of the means indicated that social contribution mean in wemon, men and whole participants was more than other factors. Conclusion:According to the research results, the questionnaire is valid and reliable tool and has good fitness for Iranian population. <br /> <br /> هدف: هدف پژوهش حاضر رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز (1998) در زنان و مردان تهرانی بوده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از زنان و مردان شهر تهران که 500 زن و مرد به روش خوشه ای چندمرحله ای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز (1998). جهت بررسی پایایی مقیاس از روش بازآزمایی استفاده شد و جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون میان نتایج دو بار اجرای پرسشنامه حاکی از پایایی بالای پرسشنامه بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده برازش خوب مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط کیز (1998) بود. همچنین، نتایج مربوط به میانگین حاکی از آن بود که میانگین نمرات شکوفایی اجتماعی در زنان، مردان و کل آزمودنیهای پژوهش بیشتر از میانگین نمرات سایر عوامل است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی ابزاری روا و پایا است و در جامعه ایرانی از برازش خوبی برخوردار است. <br /> دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Evaluate the psychometric properties of the Sixbey "Family Resilience scaleارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس " تابآوریخانواده " سیکسیبی13315679210.22054/jem.2015.792FAکیانوشزهراکاراستادیار دانشگاه خوارزمی تهرانخباتکرمیکارشناس ارشد مشاوره خانوادهکاملیابزرگمنشکارشناس ارشد مشاوره خانوادهJournal Article20150304Background: In recent years research in the field of positive psychology has increased. The ultimate goal this approach is the identification of structures and practices that provide for human well-being. Thus, the psychometric properties of commonly used tools in the field of family resiliency is very important. <br />0bjectives: The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties ofthe Sixbey "Family Resilience scale (2005). <br />Methods: In the pilot study of 30 patients and 400 primary school students in District 4 city of Karaj, 92 to 1391 academic year were selected by stratified random sampling. Completed questionnaire family resiliency. Exploratory and confirmatory factor analysis of the data using the spss and lisrel were analyzed by the software increases. <br />Results: The results of exploratory factor analysis revealed six factors. And confirmatory factor analysis results confirmed that the questionnaire had an acceptable fit to the data and all other goodness of fit indicators confirm the model. Also survey of the reliability questionnaire, Cronbach's alpha coefficient and test-retest Obtained 0.92 and 0.88 respectively. Also the convergent validity coefficients of Family Resiliency questionnaire (Sixbey, 2005) with family functioning scale ( Family Assessment Divice version 1(FAD ), Family Assessment Divice version 2, Family cohesion scale (1381) and Connor – Davidson Resiliency Scale (2003) Obtained 0.80, 0.73, 0.65 and 0.45 respectively that be upper limit and acceptable. <br />Conclusions: The results showed that the psychometrics properties of the scale was satisfactory and can be considered as a valid and reliable instrument used in the research of family.زمینه: در سالهای اخیر پژوهش در حیطه روانشناسی مثبت افزایش یافته است. هدف غایی این رویکرد شناسایی سازهها و شیوههایی است که بهزیستی انسان را فراهم میکند. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پرکاربرد در این حیطه از جمله تابآوری خانواده بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس "تابآوری خانواده" سیکسیبی (2005) میباشد. روش: در اجرای مقدماتی30 نفر و در اجرای اصلی 400 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای ناحیه4 شهر کرج در سال تحصیلی 92-1391 به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند و پرسشنامه تابآوری خانواده را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی توسط نرمافزاهای spss و لیزرل (lisrel) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بهدستآمده از روش آماری تحلیلعاملی اکتشافی شش عامل را نشان داد و نتایج تحلیل عامل تاییدی موید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برارزش مدل را تایید میکنند. در بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفایکرونباخ و بازآزمایی کل پرسشنامه به ترتیب 92/0 و 88/0 بهدستآمد. همچنین ضرایب روایی همگرا پرسشنامه تابآوریخانواده (سیکسبی 2005) با عملکرد خانواده نسخه 1 (FAD)، مقیاس عملکرد خانواده نسخه 2 (FAD)، مقیاس انسجام خانواده (1381)، و پرسشنامه تابآوری کانر-دیویدسون(2003) به ترتیب 88/0-، 73/0-، 65/0 و 45/0 بدست آمد، در حد بالا و قابل قبولی بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای روانسنجی مقیاس مذکور رضایتبخش بوده و میتوان از آن به عنوان ابزار پایا و روا در پژوهشهای حوزه خانواده استفاده کرد. دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Construction and Standardization of Gardner’s Multiple Intelligence Test1ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر17920679310.22054/jem.2015.793FAسیمین دخترضاخانیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه مشاوره، (نویسنده مسوول).Journal Article20150304 <br />Background: The research is based on of Gardner’s Multiple Intelligence according which we can adjust teaching methods and materials in harmony students kind and level of intelligence.Objectives:The present research was aimed to construct and standardize a questionnaire onGardner’s multiple intelligence.Methods: The sample group consisted of 811 under graduate students in different branches of Roudehen Islamic Azad University in the second semester of academic year 1389-90. The sample group was randomly selected via multistage stratified sampling. The instrument was constructed according to Gardner’s theory and research literature and same of the available questionnaires. The reliability of the questionnaire was estimated using Cranbach Alpha coefficient, which range from 0.663 to 0.824 for different categories of questionnaires.The construct validity of the questionnaires was estimated using component principle analysis by varimax rotation.Results: The findings of research showed that 1) The questionnaires have a acceptable reliability and construct validity. 2) Independent groups t test showed that there was no significant difference between boys and girls except for bodily – kinesthetic intelligence. 3) Table of norms was computed for different test questionnaires based on deviate IQ (M=100,sd=15) for girls and boys.Conclusion: This instrument could be used for recognition of students intelligence and can be viewed as prelimitary step for future educational planninig and decision making for education. زمینه:پژوهش بر مبنای نظریه هوش چندگانه گاردنر استواراست که براساس آن می توان روش ها و محتوای مواد آموزشی رادر فرایندیاددهی-یادگیری با نوع وسطح هوشی دانشجویان هماهنگ کرد.هدف:پژوهش حاضر به منظور ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر انجام گرفته است.روش: نمونه آماری شامل 811 دانشجو در مقطع کارشناسی رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیم سال دوم سال تحصیلی 90- 1389 است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای چند مرحلهای انتخاب شده است. ابزار پژوهش براساس نظریه گاردنر و پیشینه پژوهش و در مواردی نیز با استفاده از برخی پرسشنامههای موجود ساخته شد. ضریب اعتبار پرسشنامه با استفاده روش آلفای کرونباخ برای هر یک از انواع هوش بین 663/0 تا 824/0 به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه براساس تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس انجام گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که 1- پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است.2- آزمون t گروه های مستقل نشان داد که جز در مورد هوش بدنی- جنبشی بین دختران و پسران تفاوت معنیدار وجود ندارد. 3- برای هر یک از انواع هوش گاردنر جدول نرم براساس نمرههای هوشبهر انحرافی (100=M ، 15=sd) برای هر دو جنس محاسبه و تنظیم شد.بحث و نتیجه گیری: با استفاده از این ابزار می توان انواع هوش دانشجویان را شناسایی کرد و این امر میتواند آغازی برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای آینده در امر تعلیم و تربیت باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222Psychometric properties of math efficacy beliefs using generalized partial credit modelویژگی های روانسنجی باورهای کارآمدی در تدریس ریاضی با استفاده از مدل اعتبار پارهای تعمیم یافته15717879410.22054/jem.2015.794FAنورعلیفرخیعضو هیات علمی گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیمنصورحرفه دوستدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیهیوامحمد جانیکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستانثریاجباریکارشناس ارشد پژوهش ات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانفرزانهرعاییدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150304Context: the math efficacy beliefs instrument was developed by Huinker, Enochs (1995). However, research review implied that there is conflicting results. Goal: current research was conducted to investigate psychometric properties of math efficacy beliefs using G-PCM, an item-response model for polytomous model, on teachers samples. Method: 332 Tabriz city elementary schools teachers were chosen randomly and the math efficacy beliefs was administrated them. Results: Alfa coefficients for two subscales of the instrument were .82 and 0.85 for outcome expectancy and efficacy beliefs respectively. In spite of acceptable classical results, generalized partial credit model results implied that the scale items had major problems. Results showed that all difficulty coefficients were negative, i.e simple items., and information functions only best in low-ability part. Discussion: given the importance of math efficacy beliefs, developing new and efficient instrument with good psychometric properties are advised.زمینه: مقیاس باورهای کارآمدی در تدریس ریاضیات توسط هوینکر و اینوچ (1995) توسعه داده شده است. با این حال، نتایج تحقیقات در باب ویژگی های روانسنجی این مقیاس متناقض است. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس باورهای کارآمدی در تدریس ریاضی با استفاده از مدل اعتبار پارهای تعمیم یافته، یکی از مدل های نظریه سوال -پاسخ برای داده های چند ارزشی، بر روی نمونه ای از معلمان اجرا شد. روش: تعداد 332 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز به طور تصادفی انتخاب و به مقیاس باورهای کارآمدی معلم در تدریس ریاضیات (هوینکر، اینوچ، 1995) پاسخ گفتند. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای دو خرده مقیاس انتظار پیامد، و باورهای کارآمد به ترتیب برابر با 82/0 و 85/0 بود. نتایج تحلیل مولفه های اصلی و تحلیل عاملی تاییدی دال بر تک بعدی بودن هر دو خرده مقیاس بود. علی رغم شاخصه های آماری قابل قبول برای مقیاس، نتایج مدل اندازه گیری اعتبار پاره ای تعمیم یافته دال بر مشکلات عمده در سوالات هر دو خرده مقیاس بود. نتایج تحقیق نشان داد که ضرایب دشواری سوالات همگی منفی، یعنی سوالات آسان بودند؛ همچنین تابع آگاهی سوالات دال بر این بود که برای طیف توانایی بالاتر از متوسط سوالات آگاهی بسیار پایینی دارند و تنها در طیف توانایی پایین سوالات آگاهی بخش بودند. بحث: نظر به اهمیت سنجش خود کارآمدی تدریس ریاضی ساخت ابزاری جدید وکارآمد با ویژگی های روانسنجی خوب توصیه می شود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51820141222تفکیک ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس هشت روش تعیین بعد در داده-های دو ارزشی: مورد آزمون ریاضی رشته ریاضی فیزیک کنکور 92-91٭20724079510.22054/jem.2015.795FAبلالایزانلواستادیار گروه تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نویسنده مسئول،عباسبازرگاناستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانولی ...فرزاددانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایرانناهیدصادقیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیرکاوسیدانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20150304<span style="text-decoration: underline;">Background</span>: Determining dimensions (factors) of tests has a significant importance for other testing purposes. The issue has more importance in binary data and is associated with greater challenges. <span style="text-decoration: underline;">Objectives</span>: The object of present study is differentiating of orthogonal dimensions from item clusters basedcomparison of eight methods of determining dimensions of binary data. <span style="text-decoration: underline;">Methods</span>: the methods are: DIMTEST nonparametric method, DETECT nonparametric method, Content analysis of items based on expert judgment and review their answers. Full information factor analysis, cluster analysis based on angle between item vectors, parallel analysis, MAP test and confirmatory factor analysis. First the methods are briefly described and then based on 55 items math test are compared. <span style="text-decoration: underline;">Results:</span> The results are a confirmation to the subject that a distinction must be made between the number of clusters and orthogonal dimension. <span style="text-decoration: underline;">Conclusion</span>: Since the number of clusters is an upper limit to the number of dimensions and most methods of determining of dimensions reflect clusters than orthogonal dimensions, then it is better Depending on the desired target, along with content and logical consideration, several methods be used for this purpose.<span style="text-decoration: underline;">زمینه:</span> مشخص کردن ابعاد (عاملها) موجود در آزمونها اهمیت بسزایی برای سایر اهداف آزمونسازی دارد. این موضوع در دادههای دو ارزشی اهمیت بیشتری داشته و با چالشهای بیشتری نیز همراه است. <span style="text-decoration: underline;">هدف:</span> هدف این مطالعه مشخص کردن ابعاد متعامد از خوشههای سوال بر اساس مقایسه نتایج هشت روش تعیین ابعاد دادههای دو ارزشی است. <span style="text-decoration: underline;">روش</span>: این روشها عبارتند از: روش ناپارامتریکDIMTEST، روش ناپارامتریک DETECT، تحلیل محتوای سؤالها بر اساس قضاوت متخصصان محتوایی و بررسی جوابهای آنها، تحلیل عاملی کل اطلاعات، تحلیل خوشه بر اساس زاویه بین بردار سؤالها، تحلیل موازی، آزمون MAP و تحلیل عاملی تأییدی. ابتداروشها به طور مختصر توصیف و سپس بر اساس دادههای آزمون 55 سوالی ریاضی رشته ریاضی فیزیک 92-91 مقایسه شدهاند. <span style="text-decoration: underline;">یافتهها:</span> نتایج تاییدی بر این مطلب است که باید بین تعداد خوشه و ابعاد متعامد تمایز قایل شد. <span style="text-decoration: underline;">بحث و نتیجه</span><span style="text-decoration: underline;"></span><span style="text-decoration: underline;">گیری:</span> از آنجا که تعداد خوشهها حد بالایی برای تعداد ابعاد است و اکثر روشهای تعیین ابعاد منعکس کننده خوشهها هستند تا ابعاد متعامد، پس بهتر است بسته به هدف مورد نظر، همراه با ملاحظات منطقی و محتوایی، از چندین روش برای این منظور استفاده کرد.