دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321--بررسی روند عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه هشتم در فاصله زمانی معادل1390–1374124167010.22054/jem.2015.1670FAمریمصفرخانیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، پژوهشکده علوم شناختی.تهرانعلیرضاکیامنشستاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی.تهرانdrarkia@gmail.comJournal Article20141002--زمینه:در این مقاله روند عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه هشتم (سوم راهنمایی) ایران در 5 مطالعه متوالی تیمز (TIMSS) با روند عملکرد دانش آموزان کشورهای منطقهو شرکت کننده در این مطالعه هامقایسه شده است.هدف:مقایسه با هدف تعیین جایگاه نظام آموزشی کشور در ریاضی دوره عمومی در میان کشورهای منطقه با توجه به هدفهای ذکر شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور انجام شده است. روش:با استفاده از روند پژوهی، متوسط عملکرد ریاضی دانش آموزان به تفکیکجنسیت، حیطه های محتوایی و سطوح شناختیو همچنین میزان دسترسی به نقاط معیار بین المللیدر 5 مطالعه با هم مقایسه شده است.یافته ها:یافته ها بیانگر آن است که به غیر از مطالعه 1995 در 4 مطالعه دیگر، جایگاه دانش اموزان ایران تقریباً در وسط جدول رده بندی کشورهای شرکت کننده قرار دارد. این وضعیت به تفکیک جنسیت، حیطه های محتوایی، سطوح شناختی و درصد دانش آموزان در دستیابی به نمره های معیار نیز کم و بیش صادق است. متوسط عملکرد دانش آموزان ایران در مطالعه 2011 از مطالعه 1995 و1999 کمتر است و متوسط عملکرد دانش آموزان ارمنستان، ترکیه، تونس، گرجستان و لبنان در مطالعه های مختلف از متوسط عملکرد دانش آموزان ایران بیشتراست.بیشترین رشد مثبت در متوسط عملکرد دانش آموزان قطر، عربستان، فلسطین، گرجستان و ترکیه رخ داده است.بحث ونتیجه گیری:یافته ها نشان می دهند که تلاش های موجود برای رسیدن به صدر جدول رده بندی در بین کشورهای منطقه کافی نبوده و در صورت ادامه روند موجود این مهم دست یافتنی بنظر نمی رسد.https://jem.atu.ac.ir/article_1670_4ae6fff95a79ef4e741cc276dec467b4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321--نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی2754167110.22054/jem.2015.1671FAمریمچگینیدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری،دانشگاه تهران.علیمقدم زادهاستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، گروه مدیریت منابع انسانی و علوم رفتارینسرینچگینیدبیر آموزش و پرورش شهرستان اراکJournal Article20141101--این مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش آموزان به خواندن و همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه خودپنداره دانش آموزان ، نگرش خواندن دانش آموزان و نگرش خواندن والدین جمع آوری شد و نمره درک مطلب دانش آموزان (از متن ادبی سواد خواندن پرلز 2006)برای446 نفر از دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم شهرستان اراک، به روش نمونه گیری خوشه ای جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نگرش والدین به خواندن در پیشرفت خواندن و درک مطلب دانش آموزان و همچنین بر نگرش و خودپنداره دانش آموزان مثبت و معنادار است. اثر مستقیم نگرش خواندن دانش آموز در عملکردش در درک مطلب مثبت و معناداراست. اثر مستقیم خودپنداره دانش آموز با عملکرد او در درک مطلب مثبت و معنادار است. همچنین بررسی اثر غیر مستقیم نگرش والدین به خواندن با واسطۀ دو متغیر نگرش و خودپنداره دانش آموز به خواندن در عملکرد درک مطلب دانش آموز نیز مثبت و معنادار است. درمجموع نتایج مطالعه نشان داد نگرش مثبت والدین به خواندن و ارزش بالایی که به سواد خواندن و نوشتن می دهند، پایه و اساسی برای سواد خواندن اولیه فراهم کرده، و نقش مهمی در رشد نگرش مثبت کودکان، خودپنداره، و مهارتهای خواندن دارد،که به نوبه خود منجر به پیشرفت تحصیلی بالاتر می گردد.https://jem.atu.ac.ir/article_1671_2ee0354eca25adc987c07dca9663874a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321--تدوین مدل ارتباطی مؤلفه های مدیریت دانش و خلاقیت دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی2941171610.22054/jem.2015.1716FAجوادشهلائیاستادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151206--تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر خلاقیت دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی طراحی و اجرا گردیده است. روش تحقیق حاضر، پیمایشی و جامعه آماری آن با توجه به اهداف تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی تهران (تعداد 328 نفر) می باشد. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 181 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. ابزار تحقیق پرسشنامه مدیریت دانش گنجی(1380) و پرسشنامه خلاقیت ساعتچی (1389) بود که روایی صوری آن بر اساس نظر اساتید دانشگاهی، روایی سازه آن بر اساس محاسبه آماره های KMO و بارتلت و همچنین پایایی آن با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آزمون تحلیل مسیر در سطح 05/0 p < استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در میان تمامی مؤلفههای مدیریت دانش در بین دانشجویان مذکر و مونث تفاوت معناداری وجود داشت) 05/0 (phttps://jem.atu.ac.ir/article_1716_8f05927f8de5e28d0ffcf5e68e0b8fb7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321--فراتحلیل مطالعات تاثیر درمانهای غیردارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارساییتوجه/ بیشفعال69101171510.22054/jem.2015.1715FAعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائی، گروه روانشناسی ، تهران ، ایران0000-0001-5922-3119کامرانگنجیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، گروه روانشناسی ، ملایر ، ایرانسعیدهتقوینویسنده مسئول: کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز، کرج، ایرانJournal Article20140801--هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی درمانهای غیر دارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در ایران بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از این رو با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 31 مطالعه انجام شده از 1379 تا سه ماهه اول 1392 در سراسر ایران بود که 1118 نفر آزمونی را در بر میگرفت. دادههای حاصل از این31 مطالعه با روش اندازه اثر تفاوت میانگین استاندارد شده یا <em>d</em> کوهن (1988؛ هومن، 1387) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. تمام عملیات آماری با استفاده از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل (بورنشتین، هدز، هیگینز و روتشتین، 2005؛ ترجمه دلاور و گنجی، 1391) انجام شد. یافتهها نشان دادند که میانگین اندازه اثر کلی مطالعات مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت برابر 073/1 و برای اثرات تصادفی برابر 226/1 میباشد که هر دو در سطح 0.001 معنادار هستند. با توجه به این که اندازههای اثر ناهمگون بودند، نسبت به جست و جوی متغیرهای تعدیل کننده اقدام شد. یافتهها نشان داد که بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به طرح پژوهش تفاوت معناداری وجود نداشت، اما بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی در زمینه اثربخشی درمانهای غیر دارویی بر کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با توجه به جنسیت و سن آزمودنیها، نوع متغیر مستقل و تعداد جلسههای آموزشی/درمانی تفاوت معناداری وجود داشت. درمانهای غیر دارویی در جلسههای متعدد و در سنین پایین میتواند نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی افراد را بهبود بخشیده و کاهش دهد.https://jem.atu.ac.ir/article_1715_a137d7f70e2b485f1ad8c3d38f1457d9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321ساخت و اعتباریابی مقیاس رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هواییساخت و اعتباریابی مقیاس رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هوایی103128170510.22054/jem.2015.1705FAمرتضیطاهری0000-0001-8129-3041جلیلیونسیاستادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9619-1600Journal Article20141111هدف پژوهش حاضر ، سنجش روایی و پایایی مقیاس رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هوایی در کل کشور بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مسافران خطوط هوایی داخلی در کل کشور بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان فرودگاههای کشور، چهار فرودگاه (مهرآباد تهران، اصفهان، شیراز و مشهد) به شیوۀ هدفمند و 20 زوج شهر بر اساس میزان تعدد پروازها و حجم مسافر جابجا شده انتخاب شد. اجرای مقدماتی و نهایی در بازه زمانی تابستان و اوایل پاییز سال 1389 بوده و تعداد 2194 پرسشنامه معتبر تکمیل شده است. پرسشنامه اولیه (60 سؤالی) بر اساس 5 عامل مدل سروکوال (عوامل فیزیکی، پاسخگو بودن، همدلی، اطمینان خاطر و قابلیت اعتماد) تدوین شد؛ پس از اجرای مقدماتی و با استفاده از نرمافزارهای تحلیل سؤال (Multilog و Statistica) در رویکرد IRT و نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، دادهها تحلیل و ابزار اندازهگیری رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هوایی رواسازی شد.هدف پژوهش حاضر ، سنجش روایی و پایایی مقیاس رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هوایی در کل کشور بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مسافران خطوط هوایی داخلی در کل کشور بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان فرودگاههای کشور، چهار فرودگاه (مهرآباد تهران، اصفهان، شیراز و مشهد) به شیوۀ هدفمند و 20 زوج شهر بر اساس میزان تعدد پروازها و حجم مسافر جابجا شده انتخاب شد. اجرای مقدماتی و نهایی در بازه زمانی تابستان و اوایل پاییز سال 1389 بوده و تعداد 2194 پرسشنامه معتبر تکمیل شده است. پرسشنامه اولیه (60 سؤالی) بر اساس 5 عامل مدل سروکوال (عوامل فیزیکی، پاسخگو بودن، همدلی، اطمینان خاطر و قابلیت اعتماد) تدوین شد؛ پس از اجرای مقدماتی و با استفاده از نرمافزارهای تحلیل سؤال (Multilog و Statistica) در رویکرد IRT و نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، دادهها تحلیل و ابزار اندازهگیری رضایت از کیفیت خدمات سفرهای هوایی رواسازی شد.https://jem.atu.ac.ir/article_1705_6c8c9135086ae7df2a393ba63b9fa8d9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321Psychometric characteristics (factorial structure and reliability) of Social Interest Scale for Iranian Children Ageing 4-12ویژگی های روانسنجی (ساختار عاملی و پایایی) مقیاس علاقه اجتماعی برای کودکان ایرانی 4 تا 12 سال5065397110.22054/jem.2015.3971FAحمیدعلیزادهاستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی،کوروشاسماعیلیدانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیفریباسهیلیکارشناس ارشد مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151028The aim of this study was to evaluate the psychometric characteristics (reliability and factorial structure) of Social Interest Scale for Iranian Children (SISIC) based on Adler’s theory. From different cities in Iran, and through a multi-stage cluster random sampling method, 290 children were recruited as statistical sample. The scale was answered by parents of children. Confirmatory factor analysis to evaluate factorial structure was used. In order to evaluate reliability, the Cronbach's alpha coefficient was used.The results of indicators of fitness showed that the proposed model is suitable. And second order factorial structure with four subscales of social interest scale (Responsibility-task doing, Relationship with people-empathy, Confidence-Assertive, Equality vs. Inferiority-superiority) had acceptable fit with the data. Cronbach's alpha for the four mentioned subscales as well as the total score was obtained: 89.0, 85.0, 72.0, 83.0 and 92.0. This indicates that this scale has an acceptable internal consistency. Gender comparison displayed that the girls had higher scores in the Social Interest scale, and also in responsibility-task doing, and Equality vs. Inferiority-Superiority. Accordingly, we can suggest that SISIC is a reliable and valid instrument to evaluate Social Interest in Iranian children ageing 4-12.چکیده <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (ساختار عاملی و پایایی) مقیاس علاقه اجتماعی برای کودکان ایرانی بر اساس مفهوم سبک زندگی در نظریه آدلر بود. نمونه آماری پژوهش حاضر را 290 نفر از کودکان 4 تا 12 سال تشکیل دادند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به صورت تصادفی از شهرهای ایران انتخاب شدند. ابزار این پژوهش مقیاس علاقه اجتماعی بود که توسط والدین کودکان پاسخ داده شد. برای بررسی ساختار عاملی این مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی و برای ارزشیابی کفایت مدل از شاخص های نسبت خی دو به درجه آزادی، شاخص برازش تطبیقی، شاخص برازش هنجار نشده و شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد استفاده شد. همچنین جهت بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج شاخصهای برازش نشان داد که مدل پیشنهادی مناسب است و ساختار عاملی مرتبه دوم مقیاس علاقه اجتماعی با چهار عامل مسئولیت پذیری-انجام تکالیف، ارتباط و همدلی، جرات-اطمینان و برابری در مقابل کهتری-برتری برازش قابل قبولی با داده ها دارد. ضریب آلفای کرونباخ برای چهار عامل مسئولیتپذیری-انجام تکالیف، ارتباط با مردم-همدلی، جرات-اطمینان، و برابری در مقابل کهتری-برتری و نیز کل آزمون به ترتیب 89/0، 85/0، 72/0، 83/0 و 92/0 بدست آمده است که نشان داد این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که دختران نمرات بالاتری در میزان مسئولیتپذیری-انجام تکالیف، برابری در مقابل کهتری-برتری و همچنین نمره کل پرسشنامه علاقه اجتماعی داشتند. پژوهش حاضر، ساختار عاملی مرتبه دوم مقیاس علاقه اجتماعی را با چهار عامل مسئولیت پذیری-انجام تکالیف، ارتباط با مردم-همدلی، جرات-اطمینان، و احساس برابری در مقابل کهتری-برتری تایید کرد. بنابراین این مقیاس برای بررسی علاقه اجتماعی کودکان مناسب است.https://jem.atu.ac.ir/article_3971_fd75fcd65391e2ce186112a6480d09d3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321Construt and Validation of Spiritual Capital and Spiritual Wellbeing Scales for Senile Peopleساخت و اعتباریابی مقیاس سرمایه معنوی و بهزیستی معنوی سالمندان130149170110.22054/jem.2015.1701FAمحسنگل پرورعضو هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)محمد رضامصاحبیعضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)0000-0002-1425-5480حسنعابدینیمحقق/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)زهراادیبیمحقق/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)فهیمهعبدلیمحقق/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20141231Background: In recent years, psychologists have introduced spirituality as one of the most effective construct in various spheres of life. Also researchers around the world have studied this phenomenon in different directions. Objective: Current research was carried out with the aim of construct and validation of spiritual capital and well being scales for senile people. Method: Statistical population was the senile people in Isfahan city, among them, 245 people were selected by accessible sampling. Research instruments was researcher made spiritual capital and well being scales. Data were analyzed by use of exploratory and confirmatory factor analysis, and computation of reliability coefficient, Pearson correlation coefficient and multivariate analysis of variances. Findings: Results revealed that spiritual capital scale with 21 items and spiritual well being scale with 8 items have suitable construct validity. Cronbachs’ alpha of spiritual capital components (spiritual valuation, quiet with God, the importance of spirituality and spiritual influence) was 0.9, 0.87, 0.84 and 0.86 respectively, and for spiritual well being scale was 0.89. Also results revealed that there are significant difference between spiritual capital and well being of non-habitant senile in sanitarium with senile who inhabitant in private and public sector sanitarium (p<0.01). Coclusion: Due to effective and constructive role of spiritual capital in the lives of the elderly, researchers can use questionnaires presented in this study for the purposes of research and practice in Iran.زمینه: طی سالهای اخیر روانشناسان معنویت را به عنوان یکی از سازههای بسیار موثر بر حوزههای مختلف زندگی معرفی نموده اند. پژوهشگران در نقاط مختلف دنیا نیز این پدیده را از جهات مختلف مورد بررسی و پژوهش قرار دادهاند. هدف: هدف این پژوهش تهیه مقیاس سرمایه معنوی و بهزیستی معنوی سالمندان بود. روش: جامعه آماری پژوهش سالمندان شهر اصفهان بودند، که از میان آنها، 245 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سرمایه معنوی و بهزیستی معنوی محقق ساخته بود. دادهها از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی، محاسبه ضریب پایایی (آلفای کرونباخ)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل گردید. یافته-ها: نتایج نشان داد که مقیاس سرمایه معنوی با بیست و یک سوال و مقیاس بهزیستی معنوی با هشت سوال از روایی سازه مناسبی برخوردار هستند. آلفای کرونباخ خرده مقیاسهای سرمایه معنوی (ارزش-گرایی معنوی، خلوت با خدا، اهمیت معنویت و تاثیرگذاری معنوی) به ترتیب برابر با 9/0، 87/0، 84/0 و86/0 و آلفای کرونباخ مقیاس بهزیستی معنوی برابر با 89/0 به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد که بین سرمایه معنوی و بهزیستی معنوی سالمندان غیرساکن در سرای سالمندان، و سالمندان ساکن در سرای سالمندان دولتی و خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0p<). بحث و نتیجه-گیری: با توجه به نقش موثر و سازنده سرمایه معنوی در زندگی سالمندان، پژوهشگران میتوانند پرسشنامههای ساخت و ارائه شده در این پژوهش را برای مقاصد پژوهشی و کاربردی در ایران مورد استفاده قرار دهند.https://jem.atu.ac.ir/article_1701_91096bc339420a5367543570a49f73bc.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321Investigation of differences of top people’s scores in mathematical, natural and humanities science in the university entrance examination, according to Bloom's cognitive levelsبررسی تفاوت نمرات نفرات برتر گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و علوم انسانی در کنکور سراسری 1390 بر اساس سطوح شناختی بلوم163176172410.22054/jem.2015.1724FAجوادحاتمیدانشگاه تربیت مدرسشیرینرضوانی فردانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140801Investigation of differences of top people’s scores in mathematical, natural and humanities science in the university entrance examination, according to Bloom's cognitive levels. We aimed to analyze three groups of questions about math, science and humanities sciences were based on Bloom's cognitive levels. In this descriptive - analytical sample was selected using purposive sampling. The data have been collected where the information on the education measure. Thus, the answer to 100 volunteers who participated in the 1390 entrance examination and test groups among the top 100 math, and humanities were selected as samples. Data using chi-square test and Wilcoxon tests were used for analysis. The results showed that among the ranks of 1 to 100 in each of three experimental groups don’t have any differences in the three groups was seen Bloom cognitive multiple correct answers. Used data in this research related to national organization educational testing.<br />Key words: konkur, Bloom's cognitive levels, mathematics, natural science, humanitiesهدف پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل سئوالات سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی بر اساس سطوح شناختی بلوم بود. در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، گروه نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. دادههای مورد نیاز از محل اطلاعات موجود در سازمان سنجش آموزش کشور گردآوری شده است. بدین ترتیب که پاسخنامه 100 نفر از داوطلبین از هر گروه آموزشی که در 1390 در کنکور سراسری شرکت داشتند و جزو 100 نفر برتر گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و علوم انسانی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون خی دو و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که در بین رتبههای 1 تا 100 در هر سه گروه آزمایشی تفاوتی در پاسخهای صحیح مختلف شناختی بلوم در سه گروه آزمایشی دیده نشد. در این پژوهش از داده های موجود در سازمان سنجش آموزش کشور استفاده شده است.<br />واژگان کلیدی: کنکور، سطوح شناختی بلوم، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانیhttps://jem.atu.ac.ir/article_1724_834d00c5a1ac9140360ca96d55ea78d2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X51920150321Investigating Psychometric Characteristics of Mathematical Beliefs Scaleبررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی177192170010.22054/jem.2015.1700FAابوالفضلرفیع پورعضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرماننوشینفرامرزپوردبیر ریاضی
آموزش و پرورش استان کرمانمسعودحسین چاریعضو هیأت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20141101Background: Researches has shown that the addition of intelligence, other variables such as student’s beliefs about mathematics effect on their academic performance and progress. Therefore, investigate of the psychometric characteristics of commonly tools such as mathematical beliefs scale is important. Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of native version of the mathematical beliefs scale (Ladder and Helen, 2002) for use in the Iranian educational culture, that scale is a part of the questionnaire Sherman & Fennema Mathematics Attitudes (1976). Method: the sample of the study was 250 students from junior high school math students that selected based on cluster sampling and responds to mathematical beliefs scale. Results: Factor analysis using principal component confirmed there are three factors to measure beliefs about Education mathematics which explained the first 20/17, the second 10/97, and the third 7/93 of the total variance. For the convergent validity of the scale, we use relationship between the mathematical beliefs Scale and mathematics scale of students in final exam at school. A result showed that the correlation between the scale and test is 72/0 that significant is in level p< 0/001. So, reliability of mathematical beliefs Scale with Coefficient Alpha, 0/83, which is acceptable and satisfactory. Conclusions: The results of the psychometric mathematical beliefs Scale showed the scale should be able to measuring mathematical beliefs of high school students in mathematics and it can be used in future mathematics education research.زمینه: تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش، متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانشآموزان در مورد ریاضی بر نحوهً عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. بنابراین، بررسی خصوصیات روانسنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی، حائز اهمیت است. هدف: هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شدهی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی (لدر و هلن، 2002) برای استفاده در فرهنگ جامعه آموزشی ایران میباشد که این پرسشنامه بخشی از پرسشنامه نگرش ریاضی فنما و شرمن (1976) است . روش: به این منظور، با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 250 نفر از دانشآموزان سوم دبیرستان انتخاب و به سوالات مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفههای اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول 17/20، عامل دوم 97/10 و عامل سوم 93/7 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از همبستگی بین آن و نمرات آزمون پایان ترم ریاضی دانشآموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مقیاس و آزمون 72/0 است که در سطح 001/0>p معنیدار میباشد. پایایی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی با استفاده از ضریب آلفا 83/0 است که قابل قبول و رضایت بخش میباشد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از بررسی شاخصهای روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی نشان دادند که مقیاس مذکور در سنجش باورهای تحصیلی ریاضی دانشآموزان دوره دبیرستان کارایی لازم را دارا میباشد و میتوان از آن در پژوهشهای حوزه آموزش ریاضی استفاده کرد.https://jem.atu.ac.ir/article_1700_8807461933dec2d700b0abb6769f1fed.pdf