دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Identification basic attributes of WISC-IV based on narrow abilities of CHC model by using cognitive diagnostic G-DINA modelشناسایی صفات زیربنایی سوالهای آزمون هوش وکسلرچهارکودکان بر اساس توانایی-های باریک نظریه کتل-هورن-کارول با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا132804010.22054/jem.2017.24991.1610FAنوشیروانمحمدیدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگپاه علامه طباطباییعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبایی گروه سنجش و اندازه گیری0000-0001-5922-3119نورعلیفرخیدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی مدیر گروه سنجش و اندازه گیری0000-0000-0000-0000اصغرمینائیاستادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-2875-7449Journal Article20170911The aim of the research was identification of Wechsler intelligence scale for children (WISC-IV) basic attributes based on Cattle- Horn- Carrol (CHC) narrow abilities by using generalized DINA (G-DINA) cognitive diagnostic model. The population of the research was all of Iranian primary school students which randomly 1222 students selected. We use Wechsler intelligence scale for children (WISC-IV) for gathering data. Results show that from the nearly 70 CHC narrow abilities, 9 narrow ability (visualization, induction, working memory, general verbal information, lexical knowledge, flexibility of closure, memory span, language development, general sequential reasoning) Identified as basic attribute of WISC-IV. Also from the constrained models, the LLM model based on Wald statistics was chosen. Additionally, most of student mastered in lexical knowledge and the lowest rate of mastering belongs to flexibility of closure. finally, the probability of guessing parameter in easy items was high and probability of slipping in difficult items was high.هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به تواناییهای باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به 70 توانایی باریک که در مدل کتل –هورن-کارول به آنها اشاره شدهاست، 9 توانایی باریک شامل تصویرسازی، استقرا، حافظه فعال، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطافپذیری در مشابهت، فراخنای حافظه، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیرهای به عنوان صفتهای زیر بنایی سوالهای خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند. همچنین از بین مدلهای محدود در مدل عمومی، مدل LLM برای تحلیل دادهها با توجه به آماره والد انتخاب شد. بررسی میزان تسلط دانشآموزان در صفتهای شناسایی شده نشان داد که بیشترین میزان تسلط در صفت دانش واژگانی و کمترین میزان تسلط نیز مربوط به انعطاف-پذیری در مشابهت بود. بررسی پارامترهای سوال نیز نشان داد که در سوالهای آسان هر خرده مقیاس احتمال حدس بالا و در سوال های دشوار هر خرده مقیاس احتمال لغزش بالا بود.https://jem.atu.ac.ir/article_8040_f545dd3f6c92f7f13dce836efa80d040.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Designing and evaluation causal model of educational success in high schoolsتدوین و اعتباریابی مدل علّی موفقیت تحصیلی در دبیرستان3364804210.22054/jem.2017.14341.1390FAسمیهکهدوییدانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطباییمحمدرضافلسفی نژاددانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-3227-102Xاحمدبرجعلیدانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160906Background: Educational success and determining the effects of personal and environmental factors on the construct is among the most important concerns of educational systems that guarantee the success of the educational consulting procedure. <br /> Aim: This study was aimed at designing and evaluating a model for educational success including personal and environmental factors, determining their importance and comparing them in terms of the student’s majors.<br /> Method: The design of the study was ex post-facto and the population of the study consisted of all of the students studying at high schools of Yazd. Using random cluster sampling method 550 students were selected. The sample were administered Major Choice Success Questionnaire, Myers-Briggs Type Indicator, Strong Interest Inventory and Multiple Intelligence Test. Data Analysis was done using structural equation modelling. <br /> Results: The results indicated that all five factors (interests, personality, intelligence, educational performance and environmental factors) had meaningful, direct impact on educational success. Interest played the most important role and environmental factors were the least important component. Moreover, educational background, interest and multiple intelligence were the most important factors in empirical science and mathematics major.<br /> Conclusions: For counseling purposes the role of personal and environmental factors in each major should be considered.<br /> Keywords: causal model, educational counseling, educational success.زمینه: دستیابی به موفقیت در رشتة تحصیلی مهمترین غایت آموزشی و تعیین نقش ویژگیهای فردی و عوامل محیطی بر این سازه به منظور تدوین نظام جامع و مدونی در زمینة هدایت تحصیلی از ضروریاتی است که سودمندی مشاورة تحصیلی با محوریت عوامل زیربنایی موفقیت تحصیلی را تضمین میکند.<br /> هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی مدل علّی موفقیت تحصیلی در دبیرستان براساس عوامل فردی و محیطی مؤثر بر موفقیت در رشتة تحصیلی، تعیین سهم هر یک از این عوامل و مقایسه نوع و اهمیت آنها به تفکیک رشتة تحصیلی بود. جامعة آماری عبارت بودند از کلیة دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر یزدکه در رشتههای علوم تجربی، انسانی، ریاضی-فیزیک وفنی/هنرستان مشغول به تحصیل بودند.<br /> روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعة مورد نظر تعداد 550 دانشآموز انتخاب شدند و پرسشنامههای موفقیت در رشتة تحصیلی، رغبتسنج تحصیلی-شغلی استرانگ (صادقی، 1390)، سنخنمای مایزر-بریگز (1962) و آزمون هوش چندگانه گاردنر (پاشا شریفی، 1384) را تکمیل کردند. تحلیل نتایج با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. <br /> یافتهها: تحلیل نتایج براساس مدلهای حاصله نشان داد اثرات مستقیم تمامی پارامترهای پنج گانه (هوش چندگانه، علایق، شخصیت، عملکرد تحصیلی و متغیرهای محیطی) در تمامی مدلها معنادار بودند. در تمامی رشتههای تحصیلی نقش علایق مهمترین و متغیرهای محیطی و شرایط تحصیلی کماهمیتترین عوامل تلقی میشدند. همچنین در بین گروههای علوم تجربی و ریاضی نقش عامل عملکرد تحصیلی برجستهتر بود و پس از آن علایق و هوش چندگانه قرار داشتند.<br /> بحث و نتیجهگیری: در ارائة راهکارهای تحصیلی به دانشآموزان از سوی مدیران، معلمان و مشاوران مدرسه باید به سهم گوناگون متغیرهای محیطی و فردی در رشتههای گوناگون توجه خاصی مبذول داشت. <br /> واژگان کلیدی: مدل علّی، موفقیت تحصیلی، هدایت تحصیلی.https://jem.atu.ac.ir/article_8042_4f057f05704fe01bcbfc893332d8073d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Development and validation of School Reflective Leadership scaleساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش رهبری تأملی مدیران مدارس6595804310.22054/jem.2017.24668.1602FAمرتضیطاهریاستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-8129-3041مجتبیطاهریکارشناسی ارشد مدیریت آموزشیJournal Article20170829Abstract<br /> The purpose of this study was to develop and validate the reflective leadership assessment instruments at schools. Literature review suggests, although reflective learning is not new knowledge, reflective leadership is a novel approach at school management and leadership, and in few studies in this field have not established valid tools for revealing this concept at schools. Extensive research literature review, the dimensions and statements of the principals’ reflective leadership scale were stablished based on Castelli’s (2012) reflective leadership model, and the data was compiled with the participation of 327 secondary teachers. Along with the face and content validity assessment of the itemsand dimensions by educational management practitioners, teachers and applying their views, participants' comments on the ambiguity, repetition, and relationship of the statements with the concepts and dimensions through the implementation of the scale in pilot study were applied. Results of exploratory and confirmatory factor analysis show that 29 items are in five factors: sense of safeness, openness, purpose, challenging beliefs and feedback provide reflective leadership measurement tools. Cronbach’s alpha coefficient was calculated for each factor and the total reliabilityy was estimated 0.97. This study is a pioneer research in measuring principals’ reflective leadership at schools. Reflective leadership is a fundamental factor in the positivist paradigm shift to interpretation at Iranian schools. Research findings for education practitioner will be useful in assessing and deploying reflective leadership at schools.چکیده <br /> هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری تأملی در مدارس بود. مرور پیشینه حاکی از آن است، هرچند یادگیری مبتنی بر تأمل دانش جدیدی نیست اما رهبری تأملی رویکردی جدید در مدیریت و رهبری مدارس است و در معدود پژوهشهای انجام شده در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی این مفهوم در مدارس طراحی نشده است. پس از بررسی ادبیات پژوهش، بر اساس مدل کستلی (2012) از رهبری تأملی ابعاد و گویهها پرسشنامه رهبری تأملی مدیران مدارس طراحی و دادهها با مشارکت 327 نفر از معلمان دبیرستان دوره اول گردآوری شد. ضمن بررسی روایی صوری و محتوایی گویهها و عوامل با مشارکت متخصصان مدیریت آموزشی، معلمان و اعمال نظرات آنها، در مطالعه مقدماتی علاوه بر اجرای پرسشنامه نظرات شرکتکنندگان در مورد ابهام سؤالات، تکرار و ارتباط آنها با مفاهیم و ابعاد پرسشنامه دریافت و اصلاحات اعمال شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد 29 گویه در 5 عامل: احساس امنیت، گشودگی، هدف، به چالش کشیدن باورها و بازخورد ابزار سنجش رهبری تأملی را تشکیل میدهند. ضریب آلفای کرونباخ برای هر عامل محاسبه شد و ضریب پایایی کل مقیاس برابر با 97/0 محاسبه گردید. این مطالعه پژوهشی پیشگام در اندازهگیری رهبری تأملی مدیران در مدارس است. رهبری تأملی عاملی اساسی در جهت تغییر پارادایم اثباتگرایانه به تفسیری در مدارس ایران است. یافتههای پژوهش برای متخصصان تعلیم و تربیت در سنجش و استقرار رهبری تأملی در مدارس مفید خواهد بود.https://jem.atu.ac.ir/article_8043_04070a81fe2657c261b5a16138a46d19.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622The Psychometric Characteristics of Task Cost Scale in High School Students in Qomویژگی های روان سنجی مقیاس هزینه تکلیف در دانش آموزان متوسطه دوم شهر قم97120804510.22054/jem.2017.24215.1595FAاحمدقدسیدانشجوی دکتری رواننشاسی تربیتی دانشگاه سمنانسیاوشطالع پسنددانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنانعلی محمدرضاییدانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
دانشگاه سمنان
سمنان
ایرانمحمد علیمحمدی فردانشکده روان شناسی دانشگاه سمنان ایرانJournal Article20170813Abstract<br /> Background: Task cost and its dimensions in the theory of expectance-value are important antecedents to achievement behaviors. The present study aims to validate an instrument to measure the task cost in high school students.<br /> Method: The participants were 363 high school students (172 Male, 191 Female) in second and third grades who were selected through random multistage sampling and completed task cost scale of Fluke et al, Pintrich's questionnaire of task value, Vallerand's Questionnaire of academic motivation, and Semnan's questionnaire of task value. Data were analyzed by confirmatory factor analysis.<br /> Results: The results show that a four-factor structure (the inside effort cost, the loss of valued alternatives cost, emotional cost, and outside effort cost) fits the structure of cost task. Cronbach's alpha for the total scale was 0.97 and for the subscales of the inside effort cost 0.87, the loss of valued alternatives cost 0.90, emotional cost 0.91, and outside effort cost 0.93. Correlation analysis shows that there is a significant relationship between the scores of subscales of task costs and task value in the range of -0.39 to -0.48. The scores of achievement value, value of internal interest, and value of external interest have a significant relationship with components of task cost in the range of -0.35 to -0.56. Furthermore, the subscales of task cost and reluctance have a significant relationship in the range of 0.22 to 0.29.<br /> Conclusion: The Persian version of the task cost scale has acceptable psychometric characteristics for the students and can be used as a valid instrument in psychological researchesچکیده<br /> زمینه:هزینه تکلیف و ابعاد آن در نظریه انتظار – ارزش،پیشایند مهمی برای رفتارهای پیشرفت است. هدف پژوهش حاضر رواسازی ابزاری برای اندازه گیری هزینه تکلیف در دانش آموزان متوسطه دوم بود.<br /> روش:شرکت کنندگان 363 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم، پایه های دوم و سوم نظری بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس هزینه تکلیف فلاک و دیگران، پرسشنامه های ارزش تکلیف پنتریچ، انگیزه تحصیلی والراند و ارزش تکلیف سمنان را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل عاملی تاییدی تحلیل شد. <br /> یافته ها:یافته ها نشان داد که یک ساختار چهار عاملی(هزینه تلاش درونی، هزینه از دست دادن فرصت های رقیب، هزینه هیجانی و هزینه تلاش بیرونی) با سازه هزینه تکلیف برازنده هستند.آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 97/. و برای خرده مقیاس هزینه تلاش درونی 87/. ، هزینه از دست دادن فرصت های رقیب 90/.، هزینه هیجانی 91/. و هزینه تلاش بیرونی 93/. به دست آمد.تحلیل همبستگی نشان داد که بین نمره خرده مقیاس های هزینه های تکلیف و ارزش تکلیف رابطه معنادار در دامنه 39/.- تا 48/.- وجود دارد. نمرات ارزش کسب ،ارزش علاقه درونی و ارزش علاقه بیرونی با مولفه های هزینه تکلیف رابطه معنادار دردامنه 35/.- تا 56/.- داشتند. خرده مقیاس های هزینه تکلیف و بی انگیزگی رابطه معنادار در دامنه بین 22/. تا 29/. نشان دادند.<br /> نتیجه: نسخه فارسی مقیاس هزینه تکلیف در جامعه دانش آموزان از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های مرتبط با انگیزه استفاده کرد.https://jem.atu.ac.ir/article_8045_4419922264531e11fc4a5767c3411b88.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Applying Bi-factor Multidimensional Item-response Theory Model for Dimensionality and Differential items Functioning Analysis on Testlet-Based Testsکاربرد مدل دو عاملی چندبعدی نظریه سوال-پاسخ جهت تحلیل بعدیت و کارکرد افتراقی سوال، سوالات مبتنی بر متن121153804710.22054/jem.2017.22168.1541FAمحمداحمدی ده قطب الدینیگروه آموزشی روان شناسیابراهیمخداییدانشگاه تهران0000-0002-5634-5003ولی الهفرزاداستاد دانشگاه خوارزمیعلیمقدم زادهدانشگاه تهرانمسعودکبیریمرکز ملی مطالعات بین المللی پرلزو تیمزJournal Article20170603The present study has been done with the purpose of investigating the dimensionality and differential item functioning of the testlet-based test of Iran's PIRLS 2011. In order to analyze the dimensionality, graded response and bi-factor item-response theory models were used with full-information maximum likelihood estimation method and to analyze the differential item functioning multiple-group bi-factor model of Cai et al (2011) was applied. The results of the dimensionality investigation showed that the bi-factor model is better fitted to the data than the graded response model both in Iran's total sample and in boy and girl groups. The results of testlets effect variance showed that effects of second factors on Iranian students' performance in two testlet related to literal comprehension, has caused dimensionality in Iran's PIRLS testlets. The results showed that there was no significant difference in average students' performance of the boy and girl in general latent trait of reading comprehension, but the difference between the average reading proficiency of the boy and the girl in three literal and three informational testlet in favor of girls was significant. The result of differential items functioning based on the bifactor model showed that many items have an uniform and non-uniform differential item functioning, and boys in multiple-choice items and girls in constructed response items have better performances. In general, the results showed that in Iran's PIRLS 2011 testlets, the traits related to the two literal comprehension testlets were differently perceived between boy and girl students, and these two testlet had more local item dependence among girls than boys. Also, the results indicated a difference between the performance of Iranian boy and girl students in the mixed items format test of PIRLS.این مطالعه با هدف بررسی بعدیت و کارکرد افتراقی سوال آزمون مبتنی بر متن پرلز 2011 ایران انجام گرفت. جهت تحلیل بعدیت از مدلهای پاسخ مدرج شده و دو عاملی نظریه سوال-پاسخ با روش برآورد اطلاعات کامل بیشینه درست نمایی و جهت بررسی کارکرد افتراقی سوال از مدل دو عاملی چند گروهی کای و همکاران (2011) استفاده شد. نتایج بررسی بعدیت نشان داد مدل دو عاملی نسبت به مدل پاسخ مدرج شده برازش بهتری با دادهها هم در کل نمونه ایرانی و هم در گروه پسران و دختران دارد. نتایج واریانس اثر متن نشان داد اثر عوامل ثانوی بر عملکرد دانشآموزان ایرانی در دو متن مرتبط با درک مطلب ادبی موجب بعدیت در متنهای پرلز ایران شده است. نتایج نشان داد بین متوسط عملکرد دانشآموزان پسر و دختر در صفت نهفته کلی درک مطلب تفاوت معناداری وجود ندارد اما در سه متن ادبی و سه متن اطلاعاتی بین متوسط کارآمدی خواندن پسران و دختران تفاوت معناداری به نفع دختران وجود دارد . نتایج کارکرد افتراقی سوالات بر مبنای مدل دو عاملی نیز نشان داد بیشتر سوالات دارای کارکرد افتراقی یکپارچه و غیر یکپارچه هستند و پسران بیشتر در سوالات چندگزینهای و دختران بیشتر در سوالات پاسخساز عملکرد بهتری دارند. به طور کلی نتایج نشان داد در متنهای پرلز 2011 ایران صفات مرتبط با دو متن درک مطلب ادبی در بین دانشآموزان پسر و دختر ایرانی به گونه متفاوتی ادراک میشوند و این دو متن در بین دختران وابستگی مکانی سوال بیشتری نسبت به پسران دارند. همچنین نتایج حاکی از تفاوت عملکرد دانشآموزان پسر و دختر ایرانی در سوالات آزمون شکل آمیخته پرلز است.https://jem.atu.ac.ir/article_8047_c7a42f49ca3f42462b7b070ce9a54bfd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Psychometric Properties of an Interpretation Bias Scale for Depressed Mood in Iranian Society: The Ambiguous Scenarios Testبررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سوگیری تفسیری برای خلق افسرده(AST-D) در جامعه ایرانی: آزمون سناریوهای مبهم155179804810.22054/jem.2017.19093.1476FAعلینیک بختدانشگاه اصفهان0000000223398969حمیدطاهرنشاط دوستاستاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهانحسینعلیمهرابیاستادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170212According to various cognitive models of emotional disorders, anxious and depressed individuals always give priority to negative information rather than positive and neutral ones. Moreover, tests and treatments designed to modify interpretation bias take advantage of limited tools developed in this respect. The Ambiguous Scenarios Test (AST) is also a pragmatic one to measure interpretation bias in clinical situations. Thus, the purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Ambiguous Scenarios Test (AST) in Iranian society and formulate it for application in research on interpretation bias relevant to depression. To this end, a total number of 240 university students (61 boys and 179 girls) enrolled at the University of Hormozgan were selected using simple random sampling method. The psychometric properties of the test were similarly examined using exploratory factor analysis, ROC curve, test-retest method with two-week interval, calculation of Cronbach’s alpha coefficient, correlation with mood states, diagnosis of people with high and low moods, and correlation with scores of the Dysfunctional Thoughts Scale. Cronbach’s alpha coefficient for the entire test and the correlation coefficient for the test-retest method with two-week interval were 0.78 and 0.72; respectively. The correlation between the given test and the Dysfunctional Thoughts Scale was equal to -0.57 and the correlation coefficient between group membership and the Ambiguous Scenarios Test (AST) was 0.38. Overall, the results showed that the given test was endowed with proper internal consistency, validity, and reliability and it could also distinguish individuals with negative interpretation bias from those with positive one.براساس مدل های شناختی اختلالات هیجانی، افراد مضطرب و افسرده، اطلاعات منفی را نسبت به اطلاعات مثبت و خنثی در اولویت قرار می دهند. آزمایش ها و درمان های طراحی شده برای اصلاح سوگیری تفسیری، از ابزارهای ساخته شده ی محدودی بهره می برند. آزمون سناریوهای مبهم(AST-D) یک آزمون عمل گرا برای سنجش سوگیری تفسیری در موقعیت های بالینی است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون سناریوهای مبهم در جامعه ایرانی و آماده کردن آن برای استفاده در پژوهش های مربوط به سوگیری تفسیری در افسردگی بود. به همین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 240 نفر از دانشجویان(61 نفر پسر و 179 نفر دختر) دانشگاه هرمزگان جهت شرکت در آزمون انتخاب شدند. با استفاده از روش های تحلیل عامل اکتشافی، منحنی راک، بازآزمایی به فاصله دو هفته، محاسبه ی آلفای کرونباخ، همبستگی با خلق، تشخیص افراد دارای خلق بالا و پایین و همبستگی با نمرات پرسشنامه افکار ناکارامد، ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه بررسی شد. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه 78/0 و ضریب همبستگی بازآزمایی به فاصله دو هفته، 72/0 به دست آمد. همبستگی بین این پرسشنامه با پرسشنامه افکار ناکارآمد، 57/0- و ضریب همبستگی بین عضویت گروهی و آزمون سناریوهای مبهم، 38/0 بدست آمد.در مجموع نتایج نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی و روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و توان جدا کردن افراد دارای سوگیری تفسیری منفی از افراد دارای سوگیری تفسیری مثبت را دارد.https://jem.atu.ac.ir/article_8048_beb86f261cc1585089ac45101f3dce9e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Constructing and Validating the Questionnaire of Interactional Pathologies of Avoidant Menساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامهی آسیبهای تعاملی زناشویی مردان دارای شخصیت اجتنابی181205804910.22054/jem.2017.22069.1538FAعلیرضاروحیدانشجوی دکتری رشته مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانرضوان الساداتجزایریاستادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانمریم ساداتفاتحی زادهدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانعذرااعتمادیدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،0000-0003-4767-6705Journal Article20170531Interactional pathologies between couples are those factors that cause conflict and discord between men and women and reduce their marital satisfaction and compatibility. The purpose of this study was constructing and finding the reliability and validity of the Questionnaire of Interactional Pathologies among men with the symptoms of avoidant personality. Therefore, after reviewing the relevant literature and implementing 14 semi-structured interviews, in a qualitative form, issues related to the construction of the questionnaire was revealed and the questionnaire was developed based on them. Then 200 people were selected purposefully among the married men who had referred to counseling centers and the questionnaire was administered on them. To determine the reliability of the questionnaire Cronbach's alpha, and to determine the validity of the questionnaire Marital Conflicts and Enrich Marital Satisfaction Questionnaires were used. The findings were analyzed using the SPSS software through exploratory and confirmatory factor analysis. The analysis showed that Cronbach's alpha coefficient for the total test was 0.96, its convergent validity with Marital Conflict Questionnaire was 0.78 and its divergent validity coefficient with Marital Satisfaction Questionnaire was 0.85. So, it was concluded that the researcher-made questionnaire has acceptable reliability and validity and it can diagnose the interactional pathology of avoidant men in clinical researches and couple therapies. Designing a questionnaire to identify people with avoidant personality, based on Iranian native culture, is the value of this research.آسیبهای تعاملی بین زن و شوهر مجموعه عواملی هستند که موجب ایجاد تعارض و اختلاف بین زوجین میشوند و از میزان سازگاری و رضایت آنها از ازدواج میکاهند. هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگیهای پرسشنامهی آسیبهای تعاملی زناشویی مردان دارای شخصیت اجتنابی بود. بدین منظور، در ابتدا با مطالعه متون مربوطه و با اجرای 14 مصاحبه نیمه ساختاریافته در قالب پژوهش کیفی، مقولههای مربوط به ساخت آزمون مشخص شد و بر اساس آنها پرسشنامهای تدوین گردید. سپس از بین مردان متأهلی که به مراکز مشاوره شهرکرد مراجعه کرده بودند، 200 نفر به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه ساختهشده بر روی آنها اجرا گردید. جهت تعیین پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار از پرسشنامههای تعارضات زناشویی و رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. دادههای به دست آمده مورد تحلیل اکتشافی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون برابر با 96/0، ضریب اعتبار همگرای آن با پرسشنامه تعارضات زناشویی 78/. و ضریب اعتبار واگرا با پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 85/. بود. نتیجه آنکه پرسشنامه پژوهشگرساخته دارای پایایی و اعتبار قابل قبولی است و توان شناسایی آسیبهای تعاملی مردان اجتنابی را در پژوهشهای بالینی و درمانهای زوجی دارد. ارزش این پژوهش به طراحی پرسشنامهای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای تشخیص افراد دارای شخصیت اجتنابی است.https://jem.atu.ac.ir/article_8049_fa00c4e80aa2e7b163326d61ae710184.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622Study of applying network data analysis in item analysisآزمون کاربرد تحلیل داده های شبکه ای در تحلیل سوال207240805210.22054/jem.2017.2787.1086FAلادنعراقیکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرآزادهطاهریکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه الزهرازهراجزء رمضانیکارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره دانشگاه دانشگاه آزاد واحد تهران شمالافروزعباسپورکارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزمحمد حسینضرغامیاستادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله0000-0001-8084-8148Journal Article20150516Abstract: The foundation of network data analysis in psychometrics rests on particular theory, special ontological assumptions and particular methodology. Therefore it is possible to call network analysis as an independent paradigm with given techniques for data gathering and data analysis. This study introduces the analysis of network data as a psychometric-mathematical technique, and its use in questionnaire item analysis. To achieve this goal, data gathered from implementation of a self-made questionnaire on 1000 Tehran's high school students. The questionnaire was made based on occupational-personality Holland theory. Researchers analyzed questionnaire’s items according to conventional methods (classical test theory, item response theory and factor analysis) and proposed method (network data analysis). Comparison of the results shows that a complete conformity between conventional methods final outputs and the outputs from network data analysis. Therefore, psychometricians can use network data analysis independently or alongside conventional methods to analyze questionnaires items. Advantages of such a method are simplicity, accuracy, being virtually and integrity.چکیده<br /> زمینه: تحلیل داده های شبکه ای میتواند در کاربست روشهای روانسنجی که ماهیت شبکهای دارند (مانند تحلیل سوالات)، استفاده شود. هدف: هدف این پژوهش معرفی تحلیل دادههای شبکهای به عنوان یک تکنیک روانسنجی-ریاضیاتی، و استفاده از آن در فرآیند تحلیل سوالات پرسشنامه، میباشد. برای نمونه، نتایج تحلیل سوال از این روش با شاخصهای روانسنجی مرسوم مقایسه میشود. روش: دادهها، از اجرای پرسشنامه رغبت شغلی بدست آمده که مبتنی بر نظریه شخصیتی- شغلی هالند ساخته شده است. این پرسشنامه روی 1000 نفر از دانش آموزان دبیرستانی استان تهران اجرا شده است. دانش آموزان بر اساس نمونهگیری خوشهای و با اخذ مجوز لازم از اداره آموزش و پرورش استان تهران، انتخاب شدند. این دادهها با هدف تحلیل سوالات پرسشنامه رغبتسنج و قبل از مرحلهی هنجاریابی پرسشنامه اتخاذ شدند. یافتهها: معرفی تکنیک تحلیل دادههای شبکهای و الگوریتمهای مربوط به آن و استفاده از آنها به منظور فرآیند تحلیل سوال، یکی از دستاوردهای این مقاله است. مقایسهی نتایج بدستآمده از بکار بردن تکنیک تحلیل دادههای شبکهای و روشهای مرسوم روانسنجی (مانند ضریب پایایی، ضریب تمیز، مقدار آگاهی بر اساس نظریه سوال پاسخ و تحلیل عاملی سوالات) نشاندهندهی انطباق و هماهنگی آنها در تحلیل سوالات پرسشنامه رغبت سنج است. به بیان دیگر، سوالاتی که با استفاده از شیوههای مرسوم تحلیل سوال، مناسب و یا نامناسب تشخیص داده میشوند، همان سوالاتی هستند که در گراف ترسیم شده از طریق تکنیک شبکهای مناسب و یا نامناسب اند. بحث و نتیجهگیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که میتوان از تکنیک تحلیل دادههای شبکهای به خوبی در حوزهی تحلیل سوالات چه به صورت مستقل و چه در کنار شیوههای مرسوم تحلیل سوال استفاده نمود. مزایای کاربرد چنین تکنیکی علاوه و بر سادگی فهم، تفسیر و شناسایی سوالات مناسب و نامناسب، نقشهی ارتباطی بین سوالات است که میتواند در تحلیل ابعاد زیر بنایی سوالات، مانند تکنیک مقیاسگذاری چند بعدی استفاده شود و تمام نتایج تحلیلی را به صورت یکپارچه و یکجا ارائه دهد.https://jem.atu.ac.ir/article_8052_ea75ebe3bc71fac03026f0369c372405.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X72820170622The investigation Factor analysis of the Adult Self-Transcendence Inventory in Bu Ali Sina University studentsبررسی ساختار عاملی مقیاس از خود فراروی بزرگسالان(ASTI) در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان241255805310.22054/jem.2017.20160.1496FAمهرانفرهادیاستادیار دانشگاه بوعلی سیناگلاویژعلیزاده بوکانیمدرس دانشگاهرسولکردنوقابیدانشیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170315The aim of the present study was to investigate the Factor analysis of the Adult Self-Transcendence Inventory among students in Bu Ali Sina University . The population was all of students in Bu Ali Sina University in 2014-2015 academic years. Research sample was 300 girls and boys students which were selected by using simple random sampling method. The instruments were Adult Self-Transcendence Inventoryand scale. The data collected from the sample were put into SPSS- 18 and were analyzed using statistical methods, Bartlet’s test of sphericity, Kaiser-Olkin Measure, Varimax Method for rotations, exploratory and confirmatory factor analyses, Cronbach alpha coefficient. The factor analysis findings show that the test measures three factors named: self- independent, cosmic and alienation. The internal reliability coefficient (Cronbach's alpha) for total scale and all factors were high (0.63) and showed appropriate tool. Since wisdom is related to culture, so present study can be obtained factors for assesing the students' wisdom.هدف بررسی حاضر بررسی ساختار عاملی مقیاس از خود فراروی بزرگسالان در بین دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال 93 بودند که 300 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهی پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی 18 سوالی از خود فراروی بزرگسالان لوینسون بود که در سال 1392 توسط کردنوقابی ترجمه شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون کرویت بارتلت، کفایت نمونه برداری، چرخش واریماکس، تحلیل عاملی اکتشافی و آلفای کرونباخ با نرم افزارSPSS ویراست 18 و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه با نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد که پرسشنامهی از خود فراروی بزرگسالان 3 عامل خود مستقل ؛ کیهان نگری و از خود بیگانگی را می-سنجد. ضریب پایایی درونی( آلفای کرونباخ) برای تمام مولفهها 63/0 است که بر این اساس ابزار مناسبی است.https://jem.atu.ac.ir/article_8053_e5c1c510eba4d56ece284c7d8caaf99c.pdf