TY - JOUR ID - 9813 TI - ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش اخلاقی کودکان مبتنی بر نظریه بوربا JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - امینی مقدم, یاسمین AU - رضایی, علی محمد AU - مکوند حسینی, شاهرخ AD - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی , دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی , سمنان , ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 34 SP - 27 EP - 45 KW - پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان KW - خویشتنداری و همدلی KW - وجدان و بردباری KW - احترام و عدالت KW - روایی و پایایی DO - 10.22054/jem.2019.40348.1903 N2 - هوش اخلاقی، توانایی درک درست از نادرست، داشتن اعتقادات قوی اخلاقی و رفتار در جهت صحیح است. با توجه به اهمیت تربیت هوش اخلاقی از مقطع کودکی و نیاز به اندازه گیری خط پایه، تدوین و اجرای برنامه های مداخله ای و در نهایت سنجش تاثیر برنامه ها در بهبود هوش اخلاقی کودکان هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان بود. به این منظور از بین کودکان مراجعه کننده به مهدها و پیش دبستانی های شهر شاهرود تعداد 300 کودک با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. به منظور تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی و به منظور بررسی روایی همگرا و واگرا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی همسو با مبانی نظری نشان داد پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان (CMIQ)، از یک ساختار 6 عاملی شامل وجدان، خویشتنداری، همدلی، بردباری، عدالت و احترام برخوردار است. اعتبار همگرای CMIQ، از طریق اجرای همزمان آن با "پرسشنامه هوش هیجانی کودکان کجباف نژاد" و اعتبار واگرای آن از طریق "پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهیم"، بررسی و تائید شد. نتایج آلفای کرانباخ نیز نشان داد که CMIQ از ضرایب پایایی رضایت بخشی برخوردار است (پایایی کل برابر با 92/0) و می توان در پژوهش های روانشناختی به منظور سنجش هوش اخلاقی کودکان 4 تا 6 سال (مهد کودک و پیش دبستان) از آن بهره گرفت. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_9813.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_9813_813e54bc8042bcc5488cee869e5438b2.pdf ER -