TY - JOUR ID - 8699 TI - بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف) درکودکان 6 تا 12 سال JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - عبدالمحمدی, کریم AU - علیزاده, حمید AU - غدیری صورمان آبادی, فرهاد AU - طیبلی, معصومه AU - فتحی, آیت الله AD - گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران AD - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران AD - استادیار روانشناسی تربیتی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 30 SP - 135 EP - 151 KW - کارکردهای اجرایی KW - پرسشنامه KW - مطالعات اعتبارسنجی KW - جامعه ایرانی DO - 10.22054/jem.2018.24457.1596 N2 - با توجه به گستردگی کارکردهای اجرای پرسشنامه‌های موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می-سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاه‌ها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شده‌است.موضوع: هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی می‌باشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونه‌ای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه-ای استانهای تهران،آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند، تعداد 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیل‌های آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل می‌شود، نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاس‌پرسشنامه بین 68 تا 86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار ، شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF به ترتیب 86/0، 89/0 و 93/0 می‌باشد. نتیجه-گیری: بنابر یافته‌های پژوهش حاضر، پرسشنامه بریف در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل کابرد می‌باشد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_8699.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_8699_f20f9dcd6f9afc412ae096460be8023c.pdf ER -