TY - JOUR ID - 8040 TI - شناسایی صفات زیربنایی سوال‌های آزمون هوش وکسلر‌چهارکودکان بر اساس توانایی-های باریک نظریه کتل-هورن-کارول با استفاده از مدل تشخیصی شناختی ‌جی‌دینا JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - محمدی, نوشیروان AU - دلاور, علی AU - فرخی, نورعلی AU - مینائی, اصغر AD - دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگپاه علامه طباطبایی AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی گروه سنجش و اندازه گیری AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی مدیر گروه سنجش و اندازه گیری AD - استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 28 SP - 1 EP - 32 KW - هوش KW - آزمون هوش وکسلر KW - نظریه کتل - هورن-کارول KW - مدل‌های تشخیصی شناختی DO - 10.22054/jem.2017.24991.1610 N2 - هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به توانایی‌های باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به 70 توانایی باریک که در مدل کتل –هورن-کارول به آنها اشاره شده‌است، 9 توانایی باریک شامل تصویر‌سازی، استقرا، حافظه فعال، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطاف‌پذیری در مشابهت، فراخنای حافظه، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیره‌ای به عنوان صفت‌های زیر بنایی سوال‌های خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند. همچنین از بین مدل‌های محدود در مدل عمومی، مدل LLM برای تحلیل داده‌ها با توجه به آماره والد انتخاب شد. بررسی میزان تسلط دانش‌آموزان در صفت‌های شناسایی شده نشان داد که بیشترین میزان تسلط در صفت دانش واژگانی و کمترین میزان تسلط نیز مربوط به انعطاف-پذیری در مشابهت بود. بررسی پارامترهای سوال نیز نشان داد که در سوال‌های آسان هر خرده مقیاس احتمال حدس بالا و در سوال های دشوار هر خرده مقیاس احتمال لغزش بالا بود. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_8040.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_8040_f545dd3f6c92f7f13dce836efa80d040.pdf ER -