TY - JOUR ID - 7920 TI - همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشتۀ علوم تجربی آزمون کنکور سراسری سال‌های 1388 و 1389 براساس نظریه‌های کلاسیک و جدید اندازه‌گیری JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - رضوانی فر, شیرین AU - فلسفی نژاد, محمدرضا AU - دلاور, علی AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 26 SP - 1 EP - 33 KW - همترازسازی KW - کنکور KW - نظریه های کلاسیک و سوال ـ پاسخ DO - 10.22054/jem.2017.2737.1085 N2 - هدف پژوهش حاضر همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشتۀ علوم تجربی آزمون کنکور سراسری سال‌های 1388 و 1389 براساس نظریه‌های کلاسیک و جدید اندازه‌گیری است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از طرح گروه‏های همسان و همچنین طرح گروههای ناهمسان با آزمون لنگر و شیوه های همترازسازی خطی، میانگین و همصدک در نظریه کلاسیک و مقایسه آن با نتایج همترازسازی در نظریه جدید اندازه‏گیری، همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشته علوم تجربی مورد مقایسه قرار گیرد. نتایج به دست آمده نشان داد که هم در طرح گروه‏های همسان و هم در طرح گروه‏های ناهمسان، شیوۀ هم‏درصدی بدون هموارسازی کمترین خطای استاندارد را داشته و از این بین نیز طرح گروه‏های ناهمسان با شیوۀ هم‏درصدی بدون هموارسازی به نسبت طرح گروه‏های همسان خطای استاندارد کمتری داشت. در ادامه، در نظریه جدید اندازه‏گیری معادل هریک از نمرات دروس ریاضی و فیزیک سال 1388 در سال 1389 ارائه گردید. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_7920.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_7920_9af722cd05b53023ff89c7e08bf2c7bb.pdf ER -