TY - JOUR ID - 7561 TI - اعتباریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - رضایی شریف, علی AU - شیخ الاسلامی, علی AU - رجب پور نیک نام, فاطمه AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 25 SP - 29 EP - 47 KW - آگاهی و مهارت‌های درونگری KW - تحلیل عاملی KW - دانش و مهارت‌های مراجع محوری KW - مهارت‌های غیرمرسوم و زبان دوّم DO - 10.22054/jem.2017.15068.1405 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتیاریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس انجام گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را مشاوران زن و مرد مدارس استان اردبیل و گیلان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می‌دادند که از میان آنها 302 مشاور (157 زن و 145 مرد) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه (MSPCI)، پرسشنامه‌ی هوش فرهنگی (CIQ) و پرسشنامه‌ی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوه‌ی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 است. بررسی‌های مرتبط با روایی صوری، همزمان، پیش‌بین و سازه مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد که این مقیاس دارای سه عامل دانش و مهارت‌های مراجع محوری، مهارت‌های غیرمرسوم و زبان دوّم و آگاهی و مهارت‌های درونگری است. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش میزان صلاحیت چندفرهنگی مشاوران مدارس می‌باشد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_7561.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_7561_b86b1673e8476cccb95664d5ba33c342.pdf ER -