TY - JOUR ID - 7541 TI - بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - حاجی علیزاده, کبری AU - سماوی, سید عبدالوهاب AU - رفیعی پور, امین AD - دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس گروه روانشناسی بالینی AD - دانشگاه هرمزگان AD - دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 24 SP - 83 EP - 102 KW - پرسشنامه درگیری تحصیلی KW - روایی KW - پاپایی DO - 10.22054/jem.2017.17317.1445 N2 - در پژوهش های اخیر، درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازه های موثر بر پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از چالشهای موجود در زمینة مطالعه ی این سازه، سنجش و ارزیابی این متغیر و مولفه های آن بوده است. هدف از مطالعة حاضر، بررسی و انطباق شاخصهای روایی و پاپایی پرسشنامه ی درگیری تحصیلی ریو و تسنگ ، بر روی نمونه ای از دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی شهر بندرعباس بوده است. آزمودنی‌های پژوهش،364 دانش‌آموز سال اول متوسطه بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی 22 ماده ای درگیری تحصیلی بود. جهت بررسی روایی پرسشنامه، از روش تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. پس از انجام تحلیل عاملی، ساختار عاملی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. همچنین بررسی پاپایی پرسشنامه نیز ضریب آلفا برابر با 87/0 به دست داد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه ی درگیری تحصیلی، جهت سنجش این متغیر و مولفه های آن، در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس مناسب است و می‌تواند تا حدودی نیازهای موجود را بر طرف نماید. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_7541.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_7541_0de581583f47773e407cfcd2e98a408d.pdf ER -