TY - JOUR ID - 6151 TI - تلفیق رویکرد ریکیسی و رویکرد برنامه‌نویسی ریاضی در طراحی خزانه‌های سؤال بهینه برای سنجش انطباقی کامپیوتری JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - مقدسین, مریم AD - دانشگاه خوارزمی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 26 SP - 149 EP - 197 KW - خزانه سؤال بهینه KW - سنجش انطباقی کامپیوتری KW - رویکرد ریکیسی KW - رویکرد برنامه‌نویسی ریاضی KW - مدل حداقل انحرافات وزن‌دار (WDM) DO - 10.22054/jem.2016.6151 N2 - سنجش انطباقی کامپیوتری (CAT) شیوه‌ای از سنجش توانایی است که دقت برآورد توانایی را افزایش می‌دهد و بدون از دست دادن دقت اندازه‌گیری آزمون، طول آن را کاهش می‌دهد. با این وجود، سنجش انطباقی در صورتی خوب عمل می‌کند که، دارای خزانه سؤالی باشد که در آن تعداد کافی سؤال با کیفیت مناسب وجود داشته باشد. بسیاری از محققان خاطر نشان کردند که، برای ساخت خزانه سؤالی برای (CAT)، نه ‌تنها اندازه خزانه سؤال مهم است، بلکه توزیع پارامترهای سؤال‌های خزانه نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. با این‌وجود، تحقیقات اندکی در مورد این‌که چگونه این ویژگی‌های مطلوب تعیین می‌شود، وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، تلفیق ایده“bin-and-union” برگرفته از رویکرد ریکیسی (2003)، که یک روش شبیه‌سازی مونت‌کارلو برای تعیین ویژگی‌های خزانه سؤال است، با رویکرد برنامه‌نویسی ریاضی بوده است. در این پژوهش این روش برای ساخت یک خزانه سؤال بهینه برای آزمون سنجش انطباقی ریاضی به‌کار رفته است. خزانه سؤال پژوهش حاضر بر اساس مدل سه پارامتری مدرج شده است، و روش سیمپسون-هتر برای کنترل مواجهه سؤال به کار رفته است. این طرح شامل برآوردهایی از اندازه مطلوب خزانه سؤال و توزیع مطلوب پارامترهای سؤال‌ها و ویژگی‌های غیر آماری آن بوده است. فرآیند طراحی این خزانه شامل تعیین مجموعه‌ای از ویژگی‌های مطلوب خزانه سؤال، با درنظر گرفتن چندین عامل مهمی که ممکن بود بر نتایج مورد‌ نظر طراحی یک خزانه سؤال اثر گذارد، بوده ‌است. عملکرد خزانه‌های‌ سؤال شبیه‌سازی شده و عملیاتی با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از ملاک‌های ارزیابی، با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته‌‌اند. نتایج ارزیابی نشان داد که، مکانیزم به کار رفته برای تعیین ویژگی‌های مطلوب خزانه سؤال به‌خوبی عمل می‌کند و برای تعیین ویژگی های مطلوب خزانه سؤال مناسب است. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_6151.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_6151_10b5490d23d7db483f081c21019566d7.pdf ER -