TY - JOUR ID - 5735 TI - کاوش نگرش متقاضیان ورود به دوره دکتری و اعضای هیأت‌علمی نسبت به شیوه‌های متفاوت داوطلبان گزینش ورود به دوره‌های دکتری JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - یونسی, جلیل AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 21 SP - 225 EP - 260 KW - آزمون دکتری KW - شیوۀ نیمه متمرکز KW - شیوۀ غیرمتمرکز KW - گزینش KW - نگرش DO - 10.22054/jem.2015.5735 N2 - هدف: این پژوهش با هدف کاوش، توصیف و تشریح نگرش و نظرات داوطلبان ورود به دوره دکتری و اعضای هیأت‌علمی نسبت به روش گزینش متقاضیان ورود به دوره‌های دکتری به شیوه‌های متفاوت گزینش (غیرمتمرکز و نیمه متمرکز) انجام شد. روش: به این منظور از رویکرد روش‌های ترکیبی استفاده شد و داده‌ها طی دو مرحله از دانشگاهیان و همچنین متخصصین در حوزه‌های مختلف جمع‌آوری شد. در مرحله کیفی با حدود 70 تن از استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف به صورت فردی و در قالب گروه‌های کانونی مصاحبه شد؛ طی مرحله تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، مفاهیم و مقوله‌هایی که در این حوزه دغدغه ذهنی ذی‌نفعان بود شناسایی شد. در بخش کمّی، با مشارکت بیش از 500 نفر از دانشگاهیان دانشگاه‌های شهر تهران، پرسشنامه‌های محقق ساخته با دقت بسیار بالا اجرا و تحلیل شد. اولویت اجرایی به ویژه در بخش‌های اجرایی به پژوهش کیفی و یافته‌های تحلیل‌های کیفی داده شده است. بحث: بحث برمبنای یافته‌های تحلیل کیفی انجام شد و یافته‌های بخش کمّی در هر قسمت به منظور مقایسه، تأیید یا بیان موارد مغایرت با یافته‌های کیفی ارائه شده‌اند. نتایج: نتایج نشان داد که بین استادان و دانشجویان در نگاه به شیوۀ گزینش نیمه متمرکز تفاوت معناداری دیده می‌شود، به گونه‌ای که استادان تمایل دارند دانشگاه سهم بیشتری در گزینش داوطلبان ورود به دورۀ دکتری داشته باشد، ولی داوطلبان علاقه‌مندند که به سازمان سنجش در فرایند گزینش سهم بیشتری اختصاص داده شود. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_5735.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_5735_422c6f2657bbe1290b4bc8d7586f6975.pdf ER -