TY - JOUR ID - 324 TI - ساخت و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس صبر JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - خرمائی, فرهاد AU - فرمانی, اعظم AU - سلطانی, اسماعیل AD - دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی AD - دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 17 SP - 83 EP - 99 KW - استقامت KW - درنگ KW - رضایت KW - شکیبایی KW - متعالی شدن DO - 10.22054/jem.2015.324 N2 - زمینه: ساخت ابزاری پایا و روا در زمینة سنجش صبر ضروری است. هدف: هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس صبر و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان بود. روش: مقیاس صبر دارای 25 گویه است که این گویه‌ها با استناد به مولفه‌های قرآنی صبر طراحی شده اند. به منظور بررسی خصوصیات روانسنجی این مقیاس، تعداد 516 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز به وسیلة نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به روش تناسب احتمالی با اندازه، انتخاب و با تکمیل مقیاس صبر در این پژوهش شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه‌های اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان دهندة وجود 5 مولفة صبر بود که به ترتیب متعالی شدن، شکیبایی، رضایت، استقامت و درنگ نامگذاری شدند. این 5 مولفه 52 درصد از واریانس کل نمونه را توضیح دادند. به منظور سنجش پایایی مقیاس صبر از روش محاسبة ضرایب آلفای کرونباخ و همسانی درونی استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌ها از 60/. تا 84/. محاسبه شد و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس نیز 86/. محاسبه شد. بحث و نتیجه‌گیری: به طور کلی، یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس صبر از روایی و پایایی مناسبی برخوردار می‌باشد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_324.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_324_264c1c63b40feca7ca01c103ae5c3e81.pdf ER -