TY - JOUR ID - 2680 TI - ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه * JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - رونقی, سیمین AU - دلاور, علی AU - مظاهری, محمدعلی AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول) AD - استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 11 SP - 77 EP - 99 KW - واژگان کلیدی: ساخت و هنجاریابی KW - مقیاس دلبستگی KW - کودکی میانه DO - N2 - هدف این پژوهش با بهره گیری از مبانی نظریه دلبستگی، ساخت و هنجاریابی مقیاسی برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. گروه نمونه از 500 دانش آموز  پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی دبستانهای شهر کرج با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات  2 - تهیۀ مخزن جملات شامل رفتارهای اضطراب (از جدایی و طرد شدن توسط نگار دلبستگی) و رفتارهای اجتناب (از ایجاد پیوند و رابطه عاطفی با نگار دلبستگی) 3- تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حذف وتغییر جملات نامناسب 4- ساخت یک مقیاس 28 جمله ای  و 5- اجرای نهایی و تعیین ویژگی‏های اماری آزمون اعتبار محتوایی آزمون به تأیید دو نفر متخصص در این زمینه رسید. ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده در  مؤلفه اضطراب 82/0ودر مؤلفه اجتناب 90 /0  بود. نتایج حاصل از بازآزمایی نشان داد همبستگی بین نمره‏ها در دو اجرا در سطح 001/0 معنی‏دار بوده و میانگین مؤلفه ها در هیچ سطحی تفاوت نداشتند. روایی همزمان توسط اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته در زمینه وجود مشکلات رفتاری، تحصیلی، سازگاری با دوستان و با مدرسه  در آزمودنی‏ها بررسی شدکه آن نتایج تأیید کننده روایی همزمان آزمون بودند. سپس مشخصه‏های هنجاری آزمون تهیه و تنظیم گردیدند. نتایج نشان می‌دهند مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله از اعتبار و روایی کافی برخوردار می‌باشد.   UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2680.html L1 - ER -