TY - JOUR ID - 2673 TI - بررسی همترازی نمرات ارزشیابی اساتید با توجه به سطح دشواری دروس JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - سپهرآرا, علیرضا AU - طالع پسند, سیاووش AU - رحیم پور, حمیده AD - کارشناس ارشد روان‏شناسی بالینی AD - دانشیار دانشگاه سمنان AD - کارشناس ارشد روان‏شناسی تربیتی (نویسندۀ مسئول) h.rahimpoor66@gmail.com Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 6 SP - 1 EP - 18 KW - واژگان کلیدی: ارزشیابی KW - سطح دشواری دروس KW - همترازی DO - N2 - زمینه: در بسیاری موارد معلمی درآموزش خود موفق است، اما به دلیل اینکه درس او مورد علاقۀ شاگردانش نیست و دارای سطح دشواری است، آموزش او نیز تحت‏الشعاع درس وکتاب درسی قرار می‏گیرد. هدف: پژوهش حاضر به بررسی همترازی نمرات ارزشیابی اساتید در دروس مختلف، با توجه به سطح دشواری دروس از دید دانشجویان می پردازد. روش: جامعۀی آماری این پژوهش تمامی دروس ارزیابی شدۀ دانشگاه سمنان در نیمسال اول 88-87 می باشد. به این منظور ابتدا دروس 9 رشتۀ تحصیلی از دید دانشجویان سال آخر با استفاده از مقیاس لیکرت، به 5 سطح (خیلی دشوار تا خیلی آسان) تفکیک شد و نمونه‏ای به حجم 171 درس انتخاب گردید. یافته‏ها: نتایج نشان داد که کاربرد یک نمرۀ واحد برای مقایسۀ عملکرد اساتید در فرم‏های ارزشیابی، روش مناسبی نیست و برای مقایسۀ نمرات ارزشیابی اساتید، باید ابتدا نمرات به دست آمده، تراز شوند. در این پژوهش برای همتراز کردن نمرات از دو روش پارکی ساده و تبدیل زد[1] استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: یکی از دلایل ناهمترازی، تفاوت در نوع ارزشیابی دانشجویان از دروس با توجه به سطح دشواری دروس می‏باشد.     UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2673.html L1 - ER -