TY - JOUR ID - 1700 TI - بررسی ویژگی‌های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - رفیع پور, ابوالفضل AU - فرامرزپور, نوشین AU - حسین چاری, مسعود AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - دبیر ریاضی آموزش و پرورش استان کرمان AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 19 SP - 177 EP - 192 KW - اعتبار KW - پایایی KW - دانش‌آموزان دوره دبیرستان KW - مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی DO - 10.22054/jem.2015.1700 N2 - زمینه: تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش، متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانش‌آموزان در مورد ریاضی بر نحوهً عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. بنابراین، بررسی خصوصیات روان‌سنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی، حائز اهمیت است. هدف: هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شده‌ی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی (لدر و هلن، 2002) برای استفاده در فرهنگ جامعه آموزشی ایران می‌باشد که این پرسشنامه بخشی از پرسشنامه نگرش ریاضی فنما و شرمن (1976) است . روش: به این منظور، با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 250 نفر از دانش‌آموزان سوم دبیرستان انتخاب و به سوالات مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه‌های اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول 17/20، عامل دوم 97/10 و عامل سوم 93/7 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از همبستگی بین آن و نمرات آزمون پایان ترم ریاضی دانش‌آموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مقیاس و آزمون 72/0 است که در سطح 001/0>p معنی‌دار می‌باشد. پایایی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی با استفاده از ضریب آلفا 83/0 است که قابل قبول و رضایت بخش می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از بررسی شاخص‌های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی نشان دادند که مقیاس مذکور در سنجش باورهای تحصیلی ریاضی دانش‌آموزان دوره دبیرستان کارایی لازم را دارا می‌باشد و می‌توان از آن در پژوهش‌های حوزه آموزش ریاضی استفاده کرد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_1700.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_1700_8807461933dec2d700b0abb6769f1fed.pdf ER -