دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری PLS در تبیین اثرات متغیرهای جمعیتشناختی بر هوش معنوی با میانجی گری بهزیستی ذهنی
1
39
FA
رقیه
اسدی
روانسنجی
rasadi136@gmail.com
علی
دلاور
0000-0001-5922-3119
استاد/ علامه طباطبایی
dr.delavarali@gmail.com
10.22054/jem.2017.9044.1274
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر متغیرهای تحصیلی، جنسیت و سن بر هوش معنوی با میانجیگری بهزیستی ذهنی و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. نمونهای به حجم220 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به روش تصادفی طبقهای که معیار طبقهبندی بر اساس جنسیت و مقطع تحصیلی بود، انتخاب و به دو پرسشنامه هوش معنویکینگ(2007) و مقیاس جامع بهزیستی کیز(1998) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که نمرات بالا در هوش معنوی با افزایش تحصیلات، افزایش مییابد، به طوری که اثر مستقیم برابر با 2/0=β بود. همچنین تحصیلات با میانجی گری بهزیستی ذهنی اثر غیر مستقیم 12/0=βرا بر هوش معنوی داشت، بر این اساس اثر کلی تحصیلات بر هوش معنوی 32/0=βبه دست آمد. مقطع تحصیلی بر بهزیستی ذهنی اثر معنادار 25/0=β و بهزیستی ذهنی بر هوش معنوی اثر معنادار 5/0=βرا داشتند. اما جنسیت و سن روی هیچ یک از متغیرهای بهزیستی و هوش معنوی اثر معناداری نداشتند. نتایج پژوهش حاضر نقش تحصیلات بر هوش معنوی و بهزیستی ذهنی را تأیید میکند.
بهزیستی ذهنی,ویژگیهای جمعیتشناختی,مدلسازی معادلات ساختاریPLS,هوش معنوی
https://jem.atu.ac.ir/article_7536.html
https://jem.atu.ac.ir/article_7536_05910f4f9f2e67118775f54d3ebf3fad.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دورههای دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن
41
68
FA
اعظم
مقدم
دانشجوی دکترا سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
a.moghadam881@st.atu.ac.ir
محمدرضا
فلسفی نژاد
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
psychometric1391@gmail.com
نورعلی
فرخی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
nooralifarokhi@yahoo.com
معصومه
استاجی
استادیار گروه زبان خارجه دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/jem.2015.2625
زمینه: رویکردهای سنتی و جاری سنجش در بازنمایی قابلیتهای زبانی افراد با چالشهای عملی و نظری همراه بوده و توانایی آنها در سنجش و گزینش داوطلبان مورد تردید قرار گرفته است. به گونهای که متخصصان حوزه اندازهگیری آموزشی را به استفاده از روشهای جدیدتر و کارآمدتر، سنجش تشخیصی شناختی، سوق داده است. هدف: هدف مقاله حاضر تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب آزمون ورودی دورههای دکتری زبان انگلیسی عمومی با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن به منظور شناسایی مهارتهای آزمون مورد مطالعه، کفایت مدل ارائه شده (همگرایی و برازش مدل)، توان تشخیصی آزمون و میزان تسلط داوطلبان در هر یک از مهارتها بود. روش: جامعه مورد بررسی عبارت از کلیه 3942 داوطلب کنکور در رشتههای آموزش زبان انگلیسی، زبانشناسی، مترجمی و ادبیات انگلیسی در سال 1391 بود و اطلاعات مربوط به 2754 آزمودنی به عنوان گروه نمونه در تحلیل نهایی وارد شدند. از تحلیل محتوای آزمون، کدگذاری آن و بررسی گزارشهای کلامی پنج دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای زبان انگلیسی دارای سابقه تدریس در آموزش زبان انگلیسی برای تعیین مهارتهای زیربنایی احتمالی هر یک از سوالات استفاده شد. یافتهها: نتیجه بررسیهای بخش کیفی شش مهارت تدوین شده شامل استفاده از دانش واژگان، استفاده از دانش نحوی، استخراج اطلاعات صریح، استنتاج، اتصال و ادغام و استفاده از دانش عملی بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن کاهش یافته مبتنی بر الگوریتم زنجیره مارکف مونته کارلو، نشان دهنده کفایت مدل تدوین شده و امکان استفاده از آن در دادههای زبان انگلیسی بود. اتصال و ادغام (1/39 درصد)، استفاده از دانش عملی (8/36)، استخراج اطلاعات صریح (1/37 درصد)، استنتاج (9/25 درصد)، استفاده از دانش نحوی (1/25) و استفاده از دانش واژگان (9/22 درصد) به ترتیب آسانترین تا دشوارترین مهارتهای آزمون درک مطلب است. ضریب دشواری آزمون 42/. به دست آمد و آزمون از توان تشخیصی بالایی برخوردار نبود. بحث و نتیجهگیری: امکان استفاده از مدلهای تشخیصی شناختی در دادههای مربوط به آزمونهای زبان وجود دارد و منجر به کسب اطلاعات بیشتر از آزمون و پاسخ آزمودنیها شده و به تحقق هدف سنجش برای یادگیری کمک میکند.<br /><br />کلمات کلیدی: مدلهای تشخیصی شناختی، مدل غیرجبرانی فیوژن، مهارتهای سازه درک مطلب، زبان انگلیسی
مدلهای تشخیصی شناختی,مدل غیرجبرانی فیوژن,مهارتهای سازه درک مطلب,زبان انگلیسی
https://jem.atu.ac.ir/article_2625.html
https://jem.atu.ac.ir/article_2625_20373895e2056b03d2bb9f6592db4740.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
ساخت و اعتباریابی پرسش نامه مهارت تمرکز
69
84
FA
کریم
سواری
دانشیار و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
k_sevari@pnu.ac.ir
محمد
اورکی
دانشیار و عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
10.22054/jem.2016.4015
زمینه : مهارت تمرکز یکی از مهارت های ضروری یادگیری بشمار رفته و از آن به عنوان مهم ترین عامل موفقیت عملکرد یاد می شود لذا در همین زمینه برای شناخت بهتر آن به ابزار اندازه گیری دقیق نیاز دارد.<br />هدف : هدف از تحقیق حاضر، ساخت و تعیین ویژگی های روانسنجی ( پایایی و روایی) پرسش نامه مهارت تمرکز است. <br />روش : کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز، جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده اند که از بین آنان 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی– اکتشافی است و داده ها با کمک پرسش نامه محقق ساخته بدست آمد و جهت تجزیه و تحلیل آنها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. <br />یافته ها : نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسش نامه مهارت تمرکز از 13ماده و دو خرده مقیاس تمرکز ارادی با 8 ماده، و تمرکز غیر اردای با 5 ماده تشکیل شده و از پایایی و روایی نسبتا خوبی برخوردار است. <br />بحث و نتیجه گیری : برای سنجش میزان تمرکز افراد از این پرسش نامه می توان در تحقیقات یادگیری و بالینی استفاده کرد.
مهارت تمرکز,تمرکز ارادی,تمرکز غیر اردای
https://jem.atu.ac.ir/article_4015.html
https://jem.atu.ac.ir/article_4015_ea7bc74f56f30d48008c090ac5afbd8c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
شاخصهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی
85
113
FA
آناهیتا
مهرپور
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز - بخش روانشناسی تربیتی
anahita.mehrpour@gmail.com
مسعود
حسین چاری
دانشیار دانشگاه شیراز و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز
hchari@shirazu.ac.ir
فاطمه
کمالی
دانشجوی دوره دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
f_kamali_phy@yahoo.com
10.22054/jem.2016.4016
زمینه: هیجانها از قدیمترین زمان با انسان همراه بودهاند و در زندگی نوع بشر ایفای نقش کردهاند؛ گستره، ناپایداری و شدت هیجانها در کنار ابعاد سازگارانة هیجان، باعث شکلگیری مفهومی با عنوان «تنظیم هیجانی» شده است. در عین حال، باور و شناخت هر فرد نسبت به تواناییهای خود، در هر لحظه زندگی او را زیر تأثیر میگیرد؛ چنین دیدگاهی به شکلگیری مفهوم خودکارآمدی منجر شده است که میتواند در ابعاد و دامنههای گوناگون (اجتماعی، فردی، تحصیلی و...) بررسی شود. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان (بندورا و همکاران) بود. روش: مشارکتکنندگان، 291 دانشآموز دورة دبیرستان شهر شیراز (160 دختر و 131 پسر) بودند که به شیوة خوشهای طبقهای انتخاب شدند. آنان در کنار مقیاس یادشده، به پرسشنامههای کمرویی (چیک و باس) و عواطف مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن) پاسخ دادند. برای بررسی روایی، نخست از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS و سپس به منظور بررسی هماهنگی مدل این پژوهش با پژوهشهای پیشین، از تحلیل عاملی تأییدی در محیط AMOS استفاده شد. یافتهها: در مرحلة نخست، شاخصهای مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی بررسی شد که نتایج آن رضایتبخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل اصلی خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی و خودکارآمدی در تنظیم عواطف مثبت استخراج شد که در مجموع، 36 درصد واریانس را تبیین میکرد. به منظور بررسی برازش مدل دو عاملی همراه با اجرای تحلیل عاملی سطح دوم، از نرمافزار AMOS استفاده شد. اجرای تحلیل عاملی تأییدی، مدل دوعاملی پژوهش و زیرمقیاسهای عامل خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی را تأیید کرد و شاخصهای برازش مطلوبی را به دست داد. همچنین، بررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای 70/0 را نشان داد که مطلوب مینماید. نتیجهگیری: در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که «پرسشنامة خودکارآمدی در تنظیم هیجانی» برای سنجش این ویژگی در میان دانشآموزان مناسب است و تا حدودی میتواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.
روانسنجی,تنظیم هیجانی,خودکارآمدی,دانشآموزان
https://jem.atu.ac.ir/article_4016.html
https://jem.atu.ac.ir/article_4016_ba0c4e82dbfb2bd2d51a192dca0fc266.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
بررسی اعتبار و ساختار عاملی نسخه فارسی سیاهه خودشیفتگی آسیب شناختی
115
134
FA
ملیحه
ترشابی
دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
malihe.torshabi@gmail.com
کاظم
رسول زاده طباطبایی
دانشیار گروه روان شناسی تربیت مدرس
rasoolzade@modares.ac.ir
محمد علی
بشارت
0000-0003-2571-2920
دانشیار گروه روان شناسی تربیت مدرس
besharat@ut.ac.ir
علی
عسگری
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
asgarya@ut.ac.ir
10.22054/jem.2016.4017
هدف: هدف پژوهش حاضرتعیین اعتبار و روایی نسخه فارسی سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی بود. روش: در این پژوهش توصیفی، 682 دانشجو (292زن، 390مرد) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دانشگاه های مختلف شهر تهران انتخاب شدند و سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی بر روی آن ها اجرا شد. جهت تعیین اعتبار و روایی سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی، روش آلفای کرونباخ، اعتبار باز آزمایی و تحلیل عاملی تأییدی به کار رفت. یافته ها: ضریب همبستگی باز آزمایی برای کل مقیاس90/0 بود. آلفای کرونباخ کل مقیاس95/0و برای مؤلفه های آن در دامنه 77/0تا 92/0بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول نشان داد که هفت مؤلفه سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی بر روی یک عامل بار می گیرند و مدل 7 عاملی درنمونه ایرانی برازش دارد.همچنین، نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد هفت مؤلفه سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی بر روی دو عامل آسیب پذیری خود شیفته وار و بزرگ منشی خود شیفته وار بار می گیرند و مدل دو عاملی برازش قابل قبولی دارد. نتیجه گیری: نتایج حاصل، یافته های پژوهش های پیشین را تکرار کرد و از ساختار هفت عاملی مرتبه اول و ساختار دو عاملی مرتبه دوم سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی حمایت کرد. بر اساس نتایج این پژوهش، نسخه فارسی سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی برای سنجش خود شیفتگی آسیب شناختی در نمونه ایرانی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
آسیب پذیری خود شیفته وار,اعتبار,بزرگ منشی خود شیفته وار,تحلیل عاملی تأییدی,سیاهه خود شیفتگی آسیب شناختی
https://jem.atu.ac.ir/article_4017.html
https://jem.atu.ac.ir/article_4017_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه پردازش پس از رویداد در جمعیت دانشجویی
135
163
FA
سیده سلیل
ضیایی
دانشجو دکترا روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی تهران
soleil.ziaee@gmail.com
فریبا
زرانی
استادیار و معاون گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
fzarani@yahoo.com
فرشته
موتابی
استادیار و معاونت آموزشی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
fmootabi@gmail.com
حسین
کارشکی
0000-0003-1990-2365
دانشیار روانشناسی و ریاست مرکز مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد
kareshki@um.ac.ir
شهریار
شهیدی
دانشیار و مدیرگروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
shahriarshahidi@hotmail.com
10.22054/jem.2017.6239.1191
زمینه: پردازش پس رویدادی، نشخوارفکری در مورد ناکارآمدی ادراک شده در موقعیتهای اجتماعی است که به عنوان عامل مهمی در حفظ اختلال اضطراب اجتماعی مطرح شده است. هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی (;PEPQ راچمن، گروتر-اندرو و شافران،2000) در جمعیت دانشجویی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه شهید بهشتی بود. نمونه شامل 460 نفر (280 نفر دختر و180 نفر پسر) بودند که پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی را تکمیل کردند و 284 نفر (198 نفر دختر، 86 نفر پسر) که علاوه بر آن، چک لیست اضطراب و فوبی اجتماعی ،پرسشنامۀ ارزیابی فراوانی اجتناب مخفی، مقیاس خود سنجی اضطراب اجتماعی لیبوویتز و مقیاس هراس اجتماعی را نیز پاسخ گفتند. همچنین، 55 نفر بیمار مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی پاسخ گفتند. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ، آزمون t گروههای مستقل و تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافتهها: بین نمرۀ پردازش پس رویدادی با نمرههای چک لیست اضطراب و فوبی اجتماعی، پرسشنامۀ ارزیابی فراوانی اجتناب مخفی، مقیاس خود سنجی اضطراب اجتماعی لیبوویتز و مقیاس هراس اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد که حاکی از روایی سازههای همگرای این ابزار است. تحلیل عامل تاییدی ساختار تک عاملی را تایید کرد و روایی تمایز گروهی با روش آزمون t مستقل نشان داد که نمرۀ پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی در گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی به طور معناداری از گروه غیرمبتلا بالاتر است. همچنین، همسانی درونی پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی بر حسب آلفای کرونباخ محاسبه شد (85/0=α) و پایایی بازآزمایی نیز تایید شد. همچنین آزمون t گروههای مستقل نشان داد، آزمودنیها با دیدگاه تصویر خود بیرونی نسبت به افراد با دیدگاه تصویر خود درونی، نمرۀ بالاتر در پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی، اضطراب صفت و همۀ پرسشنامههای مربوط به اضطراب اجتماعی دارند. بحث و نتیجه گیری: بنابراین به نظر میرسد نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پردازش پس رویدادی ابزاری معتبر برای سنجش پردازش پس رویدادی در جمعیت ایرانی است.
پرسشنامه,پردازش پس رویدادی,اضطراب اجتماعی,پایایی,روایی
https://jem.atu.ac.ir/article_7537.html
https://jem.atu.ac.ir/article_7537_cbe389bafaaef736dde9bf8efd2f09d2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
مدلی ساختاری دربارهی تن انگاره ی دانشجویان مونث ایرانی : تاثیر قد، وزن، شاخص تودهی بدنی، عزت نفس ، طرحوارهی ظاهر، باورهای مربوط به ظاهر، و وارسی بدن بر تن ا نگاره
165
185
FA
کاظم
نعمت الله زاده ماهانی
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند
knmahani2@yahoo.com
احمد
برجعلی
علامه طباطبائی
borjali@ut.ac.ir
فریبرز
درتاج
دانشگاه علامه طباطبائی
f_dortaj@yahoo.com
10.22054/jem.2015.2351
این پژوهش با هدف بررسی مدلی درباره ی تن انگاره وتعیین روابط ساختاری عوامل جسمی و عوامل شناختی ـ رفتاری دخیل در تن انگاره دانشجویان مونثایرانی انجام شد. به این منظورنمونه ای به حجم 497 نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند به طورتصادفی انتخاب شدند و پس از اندازه گیری قد، وزن و شاخص توده بدنی با استفاده ازمقیاس حالت تن انگاره، مقیاس عزت نفس آزمون خویشتن پنداره ی مارش، پرسشنامه ی طرحواره ی ظاهر تجدید نظر شده، آزمون باورهای شخصی مربوط به ظاهر و پرسشنامه وارسی بدن مورد ارزیابی قرار گرفتند. ارزشیابی مدل با معادله ساختاری مدل سازی با استفاده از روش حداکثر احتمال برآورد دربرنامه نرم افزاری آموس ومحاسبه ی شاخصهای تناسب مدل حاکی از نیکویی برازش مدل پیشنهادی بود. اثرات مستقیم و غیر مستقیم سازه ی عوامل جسمی و سازه ی عوامل شناختی ـ رفتاری به ترتیب با 0.417 و0.33 دراین مدل، 53٪ از تغییرپذیری تن انگاره دانشجویان مورد مطالعه را تبیین می کند. این یافته ها ضمن همخوانی با نتایج پژوهشهای مربوط به عوامل تاثیر گذار برتن انگاره و برخی از مدلهای آن، به شناخت بهتر ساختار پیچیده ی زیستی و روانشناختی تن انگاره کمک می کنند.
تن انگاره,وزن,شاخص توده بدنی,طرحواره ی ظاهر,باورهای شخصی مربوط به ظاهر,وارسی بدن,عزت نفس,معادله ساختاری مدل سازی
https://jem.atu.ac.ir/article_2351.html
https://jem.atu.ac.ir/article_2351_12d420415bce2caf4de722c023d1640e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
سنجش خِرد در ایران (معرفی و اعتباریابی 3 ابزار)
187
212
FA
رسول
کردنوقابی
دانشگاه بوعلی سینا
rkordnoghabi@gmail.com
فائزه
جهان
دانشگاه بوعلی سینا
faeze.jahan@gmail.com
خسرو
رشید
0000-0002-8828-2107
دانشگاه بوعلی سینا
khosrorashid@yahoo.com
اکبر
رضایی
دانشگاه پیام نور
fv1015@yahoo.com
10.22054/jem.2016.4020
هدف این مطالعه اعتبار یابی مقیاس سه بعدی خرد، از خود فراروی و ارزشهای بنیادین بود. در یک مطالعه 899 نفر (585 زن و 314 مرد) دانش آموزان دبیرستان و دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بزرگسالان با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و برای محاسبه روایی مقیاس ها از سه روش، روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. آلفای کرونباخ هر سه مقیاس در محدوده قابل قبولی بود (α از 565/0 تا 899/0). روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و روش مولفه های اصلی (PCA) مورد بررسی قرار گرفت، نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه سه بعدی خرد وجود 4 عاملِ خود تأییدی، تاملی، شناختی و عاطفی را تایید نمود، به ترتیب 61/15، 77/6، 72/4 و 28/4 درصد از واریانس کل سهم داشتند. در تحلیل عاملی مقیاس از خود فراروی 2 عامل به نام کیهانی نگری و آرامش و بردباری شناسایی شد و به ترتیب 64/27 و 18/10 درصد از واریانس کل سهم داشتند. در تحلیل عاملی مقیاس ارزش های بنیادی وجود 3 عامل تایید شد، عامل اول بیشتر با مولفه های معنویت، هارمونی و هوش منطبق است، عامل دوم حس طنز و شوخ طبی را نشان می دهد و عامل سوم بیشتر با مولفه گرمی منطبق است و هر بعد به ترتیب 04/32 ، 45/6 و 95/5 درصد از واریانس کل سهم داشتند. برای محاسبه روایی همگرای مقیاسهای خرد از دو شاخص سن و هدفمندی در زندگی استفاده شد، همبستگی مقیاس سه بعدی خرد، از خود فراروی و مقیاس ارزشهای بنیادین با سن و هدفمندی در زندگی به ترتیب ( 127/0 و 425/0) ؛ ( 169/0 و 518/0 )، ( 091/0 و 292/0 ) به دست آمد. برای محاسبه روایی واگرا از مقیاس از خودبیگانگی استفاده شد همبستگی مقیاس سه بعدی خرد، از خود فراروی و مقیاس ارزشهای بنیادین با از خودبیگانگی به ترتیب 309/0- ، 344/0- ، 238/0- به دست آمد. یافته ها نشان داد هر سه مقیاس خرد ابزارهایی روا و پایا هستند اما استفاده از هر مقیاس به هدف پژوهشگر وتعریف او از خرد وابسته است.
خرد,پرسشنامه سه بعدی خرد,پرسشنامه از خودفراروی بزرگسالان,مقیاس ارزشهای بنیادین
https://jem.atu.ac.ir/article_4020.html
https://jem.atu.ac.ir/article_4020_850e613c0e09e2f420bb02848b1bb30f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
6
22
2015
12
22
بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامهی اضطراب عملکرد موسیقی
213
228
FA
هادی
مونسی طوسی
دانشگاه شیراز
hadi_moonesi@yahoo.com
نوراله
محمدی
دانشگاه شیراز
nmohamadi@rose.shirazu.ac.ir
فاطمه
بیتا
دانشگاه شیراز
bita.fateme@yahoo.com
10.22054/jem.2016.4018
اضطراب عملکرد موسیقی1 نگرانی بارز و مستمر نوازنـده <br />ابزار موسیقی در مورد عملکردش می باشد . ایـن اضـطراب در <br />چارچوب ترکیبـی از نشـانگان عـاطفی، شـناختی، جسـمانی و <br />رفتاری بروز می کند . ھدف از این پژوھش ، بررسی اعتبـار و <br />روایی پرسشنامھی اضطراب عملکرد موسیقی ( دیانا تی کنـی2 ، <br />2006 ) در نمونھی ایرانی بود . روش مـورد اسـتفاده در ایـن <br />تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع ھمبستگی بود . در مجموع 450 <br />نفر از نوازندگان سـاکن شـھر ھای شـیراز و مشـھد در ایـن <br />پژوھش، شرکت داشتند . آنھا بھ پرسشنامھی اضـطراب عملکـرد <br />موسیقی و پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر پاسـخ <br />دادند . روش ھایی کـھ بـھ منظـور بررسـی روایـی و پایـایی <br />پرسشنامھ اضطراب عملکرد موسیقی مورد استفاده قرار گرفـت <br />شامل روایی ھمگرا ، ھمسانی درونی و تحلیل عاملی بودنـد . <br />نھایتا، نتایج نشان دادکھ ھمسانی درونی در شـاخص آلفـای <br />کرونباخ ، 82 /0 محاسبھ گردید . ھم چنین روایـی ھمزمـان ایـن <br />پرسشنامھ با پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر 16 /0 <br />برآورد گردید . نتایج تحیلی عاملی نیز نشان داد کھ ایـن <br />پرسشنامھ از دو عامل تشکیل شده است کـھ 14 /35 از واریـانس <br />را تبیین می کند . این دو عامل اضطراب عملکرد یـا تغییـر <br />توجھ و فراخوان ھای اضطراب نام دارند . <br />نظر بھ این نتایج پژوھش از روایی و پایـایی پرسشـنامھ ی <br />مذکور در میان نمونھ ی ایرانی حمایت می کنـد و از اینـرو <br />پرسشنامھ ی اضطراب عملکرد موسیقی متعلق بھ دیانا تی کنی <br />(2006 ) قابل استفاده در میان جامعھ ایرانی است . <br />واژه ھــای کلیــدی : اضــطراب عملکــردی، پرسشــنامھ اضــطراب <br />عملکردی موسیقی، روایی ، پایایی ، تحلیل عاملی
اضطراب عملکرد موسیقی,روایی,پایای,تحلیل عاملی
https://jem.atu.ac.ir/article_4018.html
https://jem.atu.ac.ir/article_4018_ebcfca7eeaf3fa7cae0a3a19c6eca874.pdf