دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
طراحی برنامه آموزش مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه به منظور بهبود ادراک دیداری فضایی دانشآموزان و مقایسهی اثربخشی آن با روش آموزش سنتی
1
18
FA
مهرنوش
فرهنگ رنجبر
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
فریبرز
درتاج
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
f_dortaj@yahoo.com
اسماعیل
سعدی پور
دانشیار گروه روانشناسی تربینی دانشگاه علامه طباطبائی
saadipour@yahoo.com
علی
دلاور
0000-0001-5922-3119
استاد ممتاز گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
dr.delavarali@gmail.com
10.22054/jem.2019.9805
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی برنامه آموزش مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه به منظور بهبود ادراک دیداری فضایی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش سنتی بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در دبستانهای دولتی دوره اول ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. حجم نمونه این پژوهش شامل 45 نفر است که به روش نمونه گیری هدفمند انجام گرفت که در این میان 15 دانش آموز در گروه آزمایش برنامه آموزشی رایانه ای،15 دانش آموز در گروه آزمایش به روش سنتی و 15 دانش آموز در گروه کنترل جای گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون کولموگروف – اسمیرنف و شاپیروویلک، تی مستقل و کواریانس استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل آزمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ با سطح پایایی 69/0 و برنامه آموزشی رایانه ای با سطح پایایی 71/0 بوده است. مقایسه میانگینهای تعدیل شده نمرات ادراک دیداری- فضایی گروه آزمایش با کنترل اختلاف نمره 93/22 نمره ای را نشان میدهد که در سطح 001/0 معنی دار می باشد. با جمع بندی این نتایج می توان بیان نمود که آموزش از طریق برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بر بهبود ادراک دیداری - فضایی دانشآموزان موثر بوده است. مقایسه میانگینهای تعدیل شده نمرات ادراک دیداری- فضایی گروههای سنتی با برنامه آموزشی اختلاف نمره 130/11 نمره ای را نشان میدهد که در سطح 001/0 معنی دار می باشد. این تفاوتها به شکلی است که همواره میانگین گروه برنامه آموزشی رایانه ای بیشتر از گروه سنتی است.
برنامه آموزشی,اختلال ریاضی,ادراک دیداری فضایی
https://jem.atu.ac.ir/article_9805.html
https://jem.atu.ac.ir/article_9805_85c9df398ec6f4eeb6a23cd305e1cca3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای.
19
48
FA
علی حسن
عزیزپوریان
دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
alihasanazizporian@yahoo.com
مریم
اسلام پناه
استادیار و عضو هیأت علمی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
eslampanahmary@yahoo.com
محمدجواد
کرم افروز
استادیار و عضو هیأت علمی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
mjkaramafrooz@yahoo.com
فرامرز
ملکیان
استادیار و عضو هیأت علمی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
faramarzmalekian@yahoo.com
الهام
کاویانی
استادیار و عضو هیأت علمی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
kaveani@yahoo.com
10.22054/jem.2019.33708.1787
پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی است. ابتدا با استفاده از مصاحبه با اساتید کارآفرینی و با تکنیک دلفی پرسش نامه اولیه برای اجر در بخش کمی تدوین شد. پایایی پرسشنامه به دست آمد. جامعه آماری پژوهش1- متخصصان کارآفرینی در بخش کیفی و 2- هنرآموزان هنرستان فنی و حرفه ای در بخش کمی بودند. در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش خوشه ای طبقه ای نمونه گیری به عمل آمد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و اصلاح نتایج بخش کیفی نشان داد که پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای ابزاری چند بعدی و دارای 9 مؤلفه و 59 خرده مؤلفه است که به ترتیب درصد واریانس و ارزش ویژه عبارتند از: آموزش کارآفرینی، ویژگی های روانشناختی هنرجویان، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری، مدیریت و سازماندهی هنرستان ها، ارتباط با صنعت و مهارت های تجاری و مدیریتی، محتوی، توسعه مهارت های کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی و شیوه آموزش. برای آزمون ابزار از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و آزمون های برازش مدل و پایایی خرده مقیاس ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
"پرسشنامه","نظام آموزش کارآفرینی","هنرستان فنی و حرفه ای"
https://jem.atu.ac.ir/article_10522.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10522_1652000bf9ad3983f5076669e0fc0d6e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی
49
64
FA
کامران
شیوندی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
ksheivandi@yahoo.com
یاسر
ازاد فارسانی
دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
yaserazad@yahoo.com
موسی
ریاحی
کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
mousariahi@gmail.com
10.22054/jem.2020.38390.1869
چکیده<br /> خودکارآمدی ، یکی از سازه های مهم در نظریه ی شناختی- اجتماعی بندورا است و به معنی اطمینان و باور فرد نسبت به توانایی های خود در کنترل افکار، احساس ها، فعالیت ها و نیز عملکرد موثر او در موقعیت های استرس زاست. این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی(روایی و پایایی) مقیاس کوتاه خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی میان دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی(سنجش روایی و پایایی) و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 96-95 بود که از میان آنها 367 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی بود. به منظور بررسی روایی مقیاس، تحلیل عاملی تاییدی(GFE) انجام شد. نتایج نشان داد که شاخص برازش مقیاس در وضعیت مطلوبی قرار دارد و ضریب پایایی مقیاس به روش آلفای کرونباخ، برابر 88/0 به دست آمد. بر اساس نتایج، مقیاس خودکارآمدی تصمیمی گیری شغلی در جامعه دانشجویان دانشگاه تهران دارای روایی و پایایی مناسبی است.
مقیاس خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی,ساختار عاملی تأییدی,روایی,پایایی
https://jem.atu.ac.ir/article_10523.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10523_d8a87a39c9bcc91cbb17e0c5a97e188c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی هگزاکو-24 سؤالی در دانشجویان
65
89
FA
سجاد
بشرپور
0000-0002-2920-2605
استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
basharpoor_sajjad@yahoo.com
مینا
طاهری فرد
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
psy.taherifard@gmail.com
گلاویژ
محمدی
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
psy_mohammadi@yahoo.com
10.22054/jem.2017.4956.1158
زمینه: در دو دهه اخیر بیان شده است که مدل شش عامل شخصیت (هگزاکو) تبیین کاملی از ساختار شخصیت ارائه میدهد؛ لذا ساخت و اعتباریابی پرسشنامههای هگزاکو در پژوهشهای رفتاری از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی هگزاکو در دانشجویان انجام گرفت. روش: کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1393 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 370 دانشجو (211 پسر، 159دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. آزمودنیها در محل کلاس و به صورت انفرادی به پرسشنامههای شخصیتی هگزاکو-24 سؤالی، جهتگیری زندگی، سلامت عمومی و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت پاسخ دادند. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t برای گروههای مستقل و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزارهای 21spss و لیزرل8.8 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 6 عامل با مقادیر ویژه بیشتر از یک را آشکار کرد که در مجموع 20/75 درصد از واریانس کل را تبیین میکردند. شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز دلالت بر برازش مطلوب مدل سه عاملی این پرسشنامه داشت. نتایج ضریب همبستگی ارتباط آماری معنیداری بین اکثر خرده مقیاسهای هگزاکو با پنج عاملی شخصیت به خصوص وظیفهشناسی آشکار کرد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای هگزاکو نیز در دامنه 78/0 تا 94/0 بدست آمد. بحث و نتیجه-گیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که این پرسشنامه از روایی و پایایی نسبتاً خوبی جهت استفاده در جمعیتهای دانشجویی برخوردار است.
فرم کوتاه شده پرسشنامه شخصیتی هگزاکو,روایی,پایایی,دانشجویان
https://jem.atu.ac.ir/article_10526.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10526_4b5b7716281918c935a2e2d14a6328cd.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
ساخت و اعتباریابی آزمون خرد بر اساس مؤلفه های ایرانی
91
117
FA
فریبا
منظمی تبار
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
kian.cnet@gmail.com
رسول
کرد نوقابی
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
rkordnoghabi@gmail.com
خسرو
رشید
0000-0002-8828-2107
دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
khosrorashid@yahoo.com
ابوالقاسم
یعقوبی
0000-0002-1949-6814
استاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
yaghobi41@yahoo.com
10.22054/jem.2020.40621.1906
هدف: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمون خرد بر اساس مؤلفههای ایرانی انجام گرفت. روش: در این پژوهش از روش ترکیبی(کیفی-کمی) از نوع طرح اکتشافی سود برده شد. در مرحله اول(کیفی)، ابتدا با 20 نفر از اساتید علوم انسانی شهر همدان، مصاحبه(نیمه ساختار یافته) انجام شد (روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی بود). روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اشباع نظری بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبهها از روش تحلیل محتوای آشکار استفاده شد. در مرحله دوم(کمی) براساس کد گذاری و تدوین مضامین اطلاعات حاصل از مصاحبهها پرسشنامهای 40 سوالی تدوین شد. سپس براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 400نفر (281 نفر زن و 119 نفر مرد) در پژوهش شرکت کردند. در این مرحله برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تاییدی سود برده شد(آزمون بارتلت و KMO و نمودار سنگریزه). همچنین به منظور بررسی روایی سازه آزمون خرد از ضریب همبستگی درونی پرسشنامه و ضریب همبستگی این آزمون با آزمون آردلت ، برای روایی محتوایی آزمون خرد از ضریب آلفای کرونباخ و روش دو نیمه کردن و برای پایایی آزمون از روش باز آزمایی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل محتوا در مرحله اول(کیفی) نشان داد که خرد دارای چهار مولفه است :1 - مؤلفه « شناختی» ،2 - مؤلفهی «عاطفی» ،3- مؤلفه «انعطاف پذیری و گشودگی به تجربه » ،4- مؤلفه «از خود فراروی / هدفمندی و جستجوی معنا». همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی(مرحله دوم) چهار عامل را نشان داد؛ عامل اول(شامل سوالات 2-3-4-5-6-8-10-14-15-20-21-32-40) با عنوان «بعد عاطفی»، عامل دوم (شامل سوالات 1-7-9-12-13-16-17-19-22-23-24-25-29-30) با عنوان « بعد شناختی»، عامل سوم(شامل سوالات 26-27-28-35-36-38) با عنوان «بعد انعطاف پذیری» و عامل چهارم(شامل سوالات 11-18-31-33-34-37-39) با عنوان «بعد از خود فرا روی». نتایج پژوهش بیانگر آن است که ساخت آزمون خرد از اعتبار و روایی لازم برخوردار است. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی میتوان گفت که خرد دارای 4 مولفه شناختی ، عاطفی ، گشودگی به تجربه و از خود فراروی است.
خرد,سنجش خرد,فرهنگ,ایران,روش ترکیبی
https://jem.atu.ac.ir/article_10527.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10527_5ece317d7b1d211e45701b4ed70eeed9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
فراتحلیل مطالعات انجام شده بر اضطراب مرگ
119
136
FA
فرانک
بروجردی
کارشناسی ارشد، سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
faranak.boroujerdi@gmail.com
سمیه
مازندرانی
کارشناسی ارشد، سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mazandaranisoheila@gmail.com
10.22054/jem.2020.40722.1908
شناخت ویژگیها و عوامل روانشناختی و چگونگی برانگیخته شدن اضطراب مرگ در شرایط زندگی امروزی و همچنین پیشایدها و پیامدهای روانی آن از جمله مباحث مطرح در روانشناسی است. تحقیقات بسیاری در رابطهی عوامل مختلف روانشناختی با اضطراب مرگ را بررسی کردهاند اما گاهی نتایج آنها ناهماهنگ و متناقض بوده و از سویی متغیرهای تبیین کننده در این رابطه به طور دقیق بررسی نشده است. پژوهش فراتحلیلی، مجموعهای از فنون نظامدار برای حل تناقض در مورد یافتههای حاصل از تحقیقات مختلف جهت یک موضوع است. براین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه متغیرها و عوامل روانشناختی و اضطراب مرگ به شیوه فراتحلیل انجام شد. ابتدا با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و نیز دانشگاههای شهر تهران نسبت به جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نهایتاً نتایج 44 مطالعه انجام شده بین سالهای 1388 الی 1396 که ملاک ورود به فراتحلیل را داشتند، تحلیل شدند. نتایج فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر ترکیبی مطالعات در مدل اثرات ثابت 018/0- و در مدل تصادفی 022/0- میباشد که اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل کم است اما در بررسی اندازه اثر متغیرها به طور جداگانه مشاهده شد که متغیرهای باورهای غیرمنطقی، منبع کنترل، فرسودگی شغلی، همجوشی شناختی، خودشکوفایی، خودتعیینگری، معنایابی، امید به زندگی و رواننژندگرایی دارای اندازه اثر متوسط هستند. بنابراین، نتیجه گرفته میشود که آگاهی از مرگ در نظریههای مختلفی اعم از مدیریت ترس، درمانهای وجودی و شناختی - رفتاری نقش مهمی ایفا میکند. از این میان نظریهی مدیریت ترس، رویکردی نظری، پیشرو و تأثیرگذار در خصوص اضطراب مرگ است که میتواند متغیرهای مذکور را تبیین نماید.
اضطراب مرگ,عوامل روانشناختی,فراتحلیل
https://jem.atu.ac.ir/article_10528.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10528_232428fa152e553019a37673d9beee32.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
کاربرد مدل طبقه پنهان چندبعدی مبتنی بر نظریه پاسخ سوال (LCMIRT) درمطالعه ابعاد شناختی و خوشه بندی سؤال های آزمون ریاضی: مطالعه موردی درس ریاضی کنکور سراسری ریاضی فیزیک
137
166
FA
مسعود
گرامی پور
استادیار، تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
mgramipour@yahoo.com
مریم
مقدسین
استادیار، تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
mmoghadasin@yahoo.com
ریحانه
رضازاده
کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
rey.rezazadeh@gmail.com
10.22054/jem.2020.38959.1888
مهارت ریاضی شامل حوزه های محتوایی و فرایندهای شناختی مختلف است که بیانگر پیچیدگی توانایی ریاضی و ویژگی های پنهان آن است. تاکنون مطالعه این پیچیدگی ها با روش های سنتی تحلیل داده ها یا به صورت ذهنی انجام شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با استفاده از مدل چندبعدی طبقه پنهان پاسخ سوال (LCMIRT) به مطالعه ابعاد شناختی و متغیر های پنهان درس ریاضی آزمون سراسری ورود به دانشگاه پرداخت. در این راستا، داده های درس ریاضی آزمون سراسری سال های 87، 90 و 94 مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آزمون ریاضی، به عنوان یکی از دروس سرنوشت ساز در آزمون سراسری ورود به دانشگاه، شامل مجموعه ای از ویژگی های شناختی چندبعدی است. نتایج روش تحلیل موازی وحدت یافته نشان داد که آزمون ها با مدل تک بعدی برازش ندارند و اضافه کردن ابعاد بیشتر، برازش مدل را به صورت معنی داری بهبود می بخشد. بعلاوه، حوزه های شناختی درک، حل مسئله و استدلال سه سازه اساسی در تبیین توانایی ریاضی شناسایی شدند که در خوشه بندی و تحلیل سؤالهای آزمون، اطلاعات دقیق تری از کیفیت سوال ها به دست می دهند. این ویژگی LCMIRT ، در مقایسه با سایر رویکردها، تعداد زیر خوشه های شناختی را افزایش می دهد. در نهایت توصیه می شود که در ساخت و تحلیل آزمون های روانی و تربیتی، مدل های LCMIRT مد نظر قرار گیرند تا آشکارسازی توانایی های شناختی پنهان آزمون ها از اعتبار بیشتری برخوردار باشد.
ابعاد شناختی,مدل چندبعدی طبقه پنهان پاسخ سوال,خوشه بندی سؤالهای آزمون,ریاضیات,آزمون های سرنوشت ساز
https://jem.atu.ac.ir/article_10529.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10529_a05045576ef4646a1db0a2f65f177028.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
ساخت واعتباریابی پرسشنامه سکوت زناشویی
167
182
FA
سحر
رضایی
0000-0003-1243-9304
کارشناسی ارشد، راهنمایی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
saharrazaie@gmail.com
آراس
رسولی
استادیار، مشاوره، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
aras.1357@yahoo.com
10.22054/jem.2020.33017.1769
از جمله مواردی که می تواند با طلاق مرتبط باشد، سکوت زناشویی است. سکوت زناشویی یعنی خودداری از بیان نظرات و انتظارات راجع به<br /> مشکلات زناشویی و پذیرش منفعلانه تعارضات و سرکوب نمودن هیجانات در خود. سنجش سکوت زناشویی با بهره جستن از ابزارهای روا و پایایی و با توجه به نرخ رو به رشد طلاق در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه با هدف ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه سکوت زناشویی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. و داده ها با کمک پرسش نامه محقق ساخته بدست آمد .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین مراجعه کننده به دادگاهها و مراکز مشاوره شهرستان کرمانشاه بودند.از بین جامعه مورد نظر تعداد 280 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش با یک پرسشنامه 36 سوالی تنظیم گردید. ابزار پژوهش با یک پرسشنامه 36 سوالی تنظیم گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری وایرماکس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مولفه اول(مهارتهای ارتباطی) بیشترین میزان همبستگی را با سایر مولفهها دارد و در این بین بالاترین همبستگی بین مولفه اول (مهارتهای ارتباطی) با مولفه دوم (ترس از مواجهه) با مقدار ضریب همبستگی 711/0 می باشد. سایر مولفه ها (شک و بی اعتمادی ، علاقمندی به همسر، موانع فرهنگی وذهنی و فرزندان)از همبستگیهای بالا و معنیداری برخوردارند. <br /> نتیجه حاصل از پرسشنامه سکوت زناشویی نشان داد که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. همچنین برای سنجش میزان تمرکز افراد از این پرسش نامه می توان در مشاوره با مراجعان و در تحقیقات بالینی استفاده کرد.
ساخت,اعتباریابی,پرسشنامه,سکوت زناشویی
https://jem.atu.ac.ir/article_10530.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10530_53e66e1e56058e98a3430ce9f2bd03ae.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
9
36
2019
06
22
ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس باجگیری عاطفی
183
200
FA
ذبیح اله
عباس پور
استادیار مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
z.abbaspour@scu.ac.ir
عباس
امان الهی
0000-0002-8406-1489
دانشیارمشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
a.amanelahi@scu.ac.ir
عسگر
چوبداری
0000-0000-0000-0000
دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
asgar.choobdary@yahoo.com
10.22054/jem.2020.44909.1944
باجگیری عاطفی شکلی از دستکاری کردن شدید دیگران است، به طوری که اگر خواستههای یک فرد در رابطه صمیمانه برآورده نشود، به طور مستقیم و غیر مستقیم از تهدید استفاده میکند تا طرف مقابل را تنبیه کند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس باجگیری عاطفی (EB) شامل روایی سازه، روایی همگرا و همسانی درونی بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زن متاهل شهر اهواز بودند که از بین آنها 269 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس باجگیری عاطفی و مقیاس چهار اسب سوار مهلک پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل تاییدی ساختار سه عاملی (ترس، التزام و احساس گناه) مقیاس باجگیری عاطفی را تایید کردند اما ساختار دو عاملی این مقیاس تایید نشد. روایی همگرای مقیاس باجگیری عاطفی از طریق همبسته کردن این مقیاس و عوامل آن با مقیاس چهار اسب سوار مهلک محاسبه شد که همگی معنادار بودند. همسانی درونی باجگیری عاطفی و عوامل آن برحسب ضرایب آلفای کرونباخ 78/0 تا 85/0 مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش مشخص ساخت که مقیاس باجگیری عاطفی برای مطالعات پژوهشی و درمانی کاربرد دارد و استفاده از این مقیاس به روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه میشود.
باجگیری عاطفی,پایایی,روایی,روانسنجی
https://jem.atu.ac.ir/article_10893.html
https://jem.atu.ac.ir/article_10893_63bc528035927ae5dd6c78760f3f4d65.pdf