ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی
زمینه: تاخیر در رضامندی تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، خود گردانی و خود کارآمدی دانش آموزان است بنابراین با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی در فرایند یاددهی – یادگیری، نیاز مبرم به وجود ابزار ویژه آن متناسب با فرهنگ ایرانی می باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی، هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس، به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی انجام شده است. روش: حجم نمونه این پژوهش 600 دانش آموز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های دولتی سطح شهر کرج، انتخاب شدند و با مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی و پرسشنامه انگیزشی راهبردهای یادگیری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: پایایی بازآزمایی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. به منظور بررسی روایی همزمان، از اجرای همزمان مقیاس انگیزشی راهبردهای یادگیری استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می باشد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تاییدی موید این است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها به طور کلی و به طور مجزا برای پسران و دختران دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل ها را تایید می کنند. بحث و نتیجه گیری: یافته های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، این مقیاس ابزار مناسبی برای تعیین تاخیر رضامندی تحصیلی دانش آموزان می باشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5644_647a1661d284bb23ef02b5805ffcdb35.pdf
2012-09-22
1
18
تاخیر رضامندی تحصیلی
پایایی
روایی
تحلیل عاملی
مهدی
عربزاده
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
پروین
کدیور
kadivar220@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیل عاملی و ساختاری نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد
هدف: هدف عمده پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد ترم آخر دانشگاه کردستان بود. روش: طرح پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. حجم نمونه برای تحلیل عاملی و تاییدی و برای بررسی رابطه نگرش به پژوهش و با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی 400 نفر بود. که از بین کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل در دانشگاه کردستان بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و مقیاس های نگرش به پژوهش پرسشنامه ملاک خود اثر بخشی و مقیاس الگوهای یادگیری سازگار در پژوهش را تکمیل نمودند و داده ها به روش تحلیل عاملی به شیوه ی چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تائیدی و ضریب همبستگی رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی و پایایی پرسشنامه نگرش به پژوهش از آن می توان در محیط های کارهای پژوهشی کاست و بر میزان خود – اثر بخشی تحقیق افزود.
https://jem.atu.ac.ir/article_5645_80a188013a9e75320b6b86051ffc93e6.pdf
2012-09-22
19
42
اعتبار یابی پرسشنامه نگرش به پژوهش
خودناتوان سازی
خود – اثر بخشی
ناصر
یوسفی
1
هیئت علمی دانشگاه کردستان
AUTHOR
ناصر
شیربگی
nshirbagi@uok.ac.ir
2
هیئت علمی دانشگاه کردستان
AUTHOR
صالح
صالحی
3
دانشجوی دانشگاه کردستان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چند گانه مبتنی بر نظریه گاردنر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چندگانه مبتنی بر نظریه گاردنر، در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بوده است که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جامعه ی مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسشنامه هوش چند گانه ی گاردنر و آزمون هوش و کسلر فرم 4. برای تجزیه و تحلیل داد ه ها از روش آماری ضریب همبستگی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان در خرده مقیاس های هوش کلامی – زبانی گاردنر و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش بین فردی گاردنر با خرده مقیاس های فراخنای ارقام و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش درون فردی گاردنر و فراخنای ارقام وکسلر رابطه معناداری وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که در استفاده از پرسشنامه های هوش چند گانه مبتنی بر نظریه گاردنر، به عنوان یک آزمون تشخیصی هوش در مفهوم سنتی آن می بایست احتیاط نمود.
https://jem.atu.ac.ir/article_5646_bef804cd172d2e444b080370d2f836a0.pdf
2012-09-22
43
64
هوش
هوش چند گانه
گاردنر
وکسلر
عملکرد تحصیلی
راضیه
اهرمی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سالار
فرامرزی
salarfaramarzi@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مژگان
شوشتری
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
احمد
عابدی
a.abedi44@gmail.com
4
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه
https://jem.atu.ac.ir/article_5647_b3ae7b2f950d57701d69892c91251ba0.pdf
2012-09-22
65
80
ساخت و اعتبار یابی
اختلال بیش فعالی همراه نقص توجه
کریم
سواری
sevari1347@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد تحلیل عاملی در تعیین وزن گویه ها در مقایسه با روش وزن دهی با مقادیر ثابت در اندازه گیری های روانی – تربیتی
زمینه: از نظر کرلینجر تحلیل عاملی یک روش آماری در جهت اصل ایجاز علمی است. این تکنیک می تواند به کاهش چندگانگی، تلخیص روابط بین متغیرها، ایجاز و سادگی هر چه بیشتر بینجامد، وابستگی بین متغیرها را تعیین کرده و تفسیر علمی را تسریع نماید. هدف: هدف مقاله حاضر کاربرد تحلیل عاملی برای وزن دهی به گویه های موجود در مقیاس های روان شناختی و تربیتی است. یعنی کشف مناسب ترین سوال ها با بیشترین وزن و اهمیت برای قضاوت در مورد افراد گروه نمونه با استفاده از تحلیل عاملی است. روش: در پژوهش توصیفی حاضر، از داده های مربوط به خرده آزمون علائم روان شناختی و فیزیولوژیکی مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان که بر روی 430 نفر از دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اجرا شده بود استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو روش با استفاده از آزمون فریدمن در رتبه بندی گویه ها تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که کارایی روش تحلیل عاملی نسبت به روش وزندهی با مقادیر ثابت برای همه گویه ها و وزن دهی در رتبه بندی شاخص ها در سطح بهینه ای قرار دارد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5648_84de7ce01c171a17a4a064b0a6ef17ef.pdf
2012-09-22
81
104
تحلیل عامل
وزن دهی به گویه ها
علائم روان شناختی و فیزیولوژیکی استرس
مجتبی
حبیبی
babakhabibius@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
بلال
ایزانلو
b.ezanloo@gmail.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابراهیم
خدایی
khodaie@yahoo.com
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه روش های تحلیل عاملی تاییدی و نسبت درست نمایی مبتنی بر مدل پرسش – پاسخ در ردگیری کنش افتراقی سوالات آزمون های سرنوشت ساز
زمینه: اگر چه روش های متعددی جهت شناسایی سوالات سودار معرفی شده است اما تحقیقات اندکی به صورت تجربی قدرت و کارایی هر یک این روش ها را مورد بررسی قرار داده است. هدف: هدف از تحقیق حاضر مقایسه آزمون نسبت درستنمایی مبتنی بر مدل پرسش – پاسخ و روش تحلیل عاملی تاییدی در شناسایی کنش افتراقی سوالات آزمون های سرنوشت ساز بود. روش: برای پاسخگویی به سوالات تحقیق از روش مطالعات شبیه سازی مونت کارلو استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در تکرار های متوالی نشان داد که روش های مبتنی بر IRT در شناسایی DIF نسبت به روش های CFA برتری دارند. این برتری در تمامی شرایط DIF مشاهده شد. با این همه تفاوت دو روش در حجمهای نمونه 1000 نفری، جزئی و قابل اغماض است. همچنین میان دو روش از نظر شناسایی نوع DIF تفاوتی دیده نشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5649_da80e4699b0736775481d57c19584b59.pdf
2012-09-22
105
122
کنش افتراقی سوال – آزمون نسبت درستنمایی – تحلیل عاملی تاییدی – آزمونهای سرنوشت ساز
مسعود
گرامی پور
mgramipour@yahoo.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدرضا
فلسفی نژد
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
نور علی
فرخی
psychometric1390@gmail.com
4
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روان سنجی (هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی) مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا
زمینه: مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مقیاس های اندازه گیری توانایی های زبانی کودکان در دنیا می باشد. این مقیاس برای کاربردهای آموزشی، بالینی و پژوهشی مفید است. هدف: در این پژوهش نسخه فارسی و بومی شده این مقیاس تهیه شده و ویژگی های روان سنجی آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش: این پژوهش بر روی 180 نفر از کودکان 5،7،9 و 11 ساله شهر اصفهان در سال 1389 که به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا گردید. به منظور بررسی روایی همزمان نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا، از آزمون هوش و کسلر استفاده شده است. نتایج: نتایج حاکی از پایایی، روایی همزمان و روایی تشخیصی مناسب نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا ویرایش دوم، می باشد. نتایج هنجاریابی نشان داده است که نمره 100، رتبه 50% توزیع را تشکیل داده است . بررسی روایی همزمان این مقیاس با مقیاس هوش و کسلر حاکی از وجود همبستگی برابر با 48% بین نمره هوش کلامی و نمره خزانه لغات بود. همچنین بررسی روایی تشخیصی نشان داد که بین نمره خزانه لغات کودکان 5، 7،9 و 11 سال تفاوت معنادار وجود داشت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای 168 ماده از نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا، 84% محاسبه گردید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گیری نمود که مقیاس خزانه لغات ویژگی های روان سنجی مناسبی برای اجرا بر روی افراد و کودکان فارسی زبان دارد. همچنین وجود پراکندگی بیشتر در توزیع نمرات کودکان در نمونه این پژوهش با نمونه های هنجاریابی شده در خارج از کشور، احتمالا نشان دهنده وجود تفاوت های طبقاتی بیشتر در جامعه این پژوهش می باشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5650_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-09-22
123
144
10.22054/jem.2012.5650
مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا
هنجاریابی
پایایی
روایی
ملیحه سادات
کاظمی
1
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
شعله
امیری
2
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مختار
ملک پور
3
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حسین
مولوی
h.molavi@hotmail.com
4
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR