ORIGINAL_ARTICLE
استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه نگرانی های سلامت برای دانشجویان ایرانی دوره های کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران
زمینه: توجه به سلامتی نه از دیدگاه بالینی بلکه از منظر سلامت اجتماعی نگاه تازه ای به سلامتی فراتر از صرفا فقدان بیماری یا ناتوانی بوده و با تاکید بر ارزیابی شخصی افراد از سلامتی خود به کامل بودن عملکرد جسم ذهن و تطابق اجتماعی اشاره دارد سنجش سلامت و مولفه های تشکیل دهنده آن یعنی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد نیاز به ابزار ویژه ای دارد. هدف: هدف از انجام این مطالعه استاندارد سازی و هنجاریابی برای دانشجویان متناسب با نگرانی های سلامت آنان در فرهنگ ایرانی بود. روش: این ابزار برای تعیین اندازه و میزان نگرانی های سلامت توسط اسپات و دوش ساخته شده است. سوالات مربوط به سه خرده مقیاس با عنوان نگرانی های جسمی، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی نام گذاری شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روان شناسی و مشاوره تایید و سپس بر روی یک نمونه 2000 نفری دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و اعتبار، نقطه برش و نمرات هنجار تعیین گردید. یافته ها: بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاس های نگرانی های جسمی ، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی به ترتیب برابر با 646%، 939%، 894% و برای کل مقیاس برابر با 803% برآورده شده است. با توجه به میزان اعتبار و روایی به دست آمده پرسشنامه نگرانی های سلامت ابزاری است که می تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. افزون بر این، می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش نگرانی های سلامت دانشجویان در مراکز مشاوره دانشجویی استفاده شود.
https://jem.atu.ac.ir/article_5637_44c13926e78c9cfc2bbcad7026653a54.pdf
2012-06-21
1
38
استاندارد سازی
هنجاریابی
نگرانی های سلامت
نگرانی های جسمی
نگرانی های روانی
نگرانی های اجتماعی
علی
دلاور
dr.delavarali@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه غلامه طباطبایی
AUTHOR
مسعود
براتیان
baratianmasood@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسین
بجامی
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
معصومه
مسعودیان
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی
زمینه: خلق و خو در دوران کودکی از عوامل مهم تعیین کننده مشکلات هیجانی آتی و ابتلا به مشکلات روانپزشکی آینده است لذا بررسی و شناخت زود هنگام خلق و خوی دشوار و خلق و خوهایی که به نحوی باعث ایجاد مشکل در آینده خواهند شد ضرورت می یابد. برای نیل به این مقصود وجود وسیله مناسب ارزیابی هم ضرورت دارد. هدف: از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر، نسخه کودکان در جمعیت کودکان پیش دبستانی ایرانی است. روش: در این پژوهش 200 کودک از 5 مهد کودک واقع در شهرستان شهریار به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و خلق و خو و شخصیت آن ها توسط پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر نسخه کودکان توسط 18 مربی از مربیان مهد کودک های مورد نظر ارزیابی شد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5638_04390374c0744e51617a67e6c512675f.pdf
2012-06-21
39
64
ویژگی های هنجاری
خلق و خو
منش
اعتبار
پایایی
مهناز
علی اکبری دهکردی
aliakbaridehkordi@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرهاد
شقاقی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی اصغر
کاکو جویباری
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مریم
زارع
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
زینب
شایقیان
5
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فاطمه
امیر آبادی
6
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فائزه
خالقی دلاور
7
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسینیه
شهریاری
8
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین ویژگی های روان سنجی سیاهه تفکرات شغلی
زمینه: برخی از افراد در تصمیم گیری شغلی دارای مشکلاتی هستند. تفکرات ناکارآمد درباره خود و قابلیت های تصمیم گیری بصورت بی تصمیمی، اضطراب و افسردگی نمایانده می شود که می تواند مانعی برای رشد حرفه ای باشد. سیاهه تفکرات شغلی بر اساس رویکرد پردازش اطلاعات شناختی، مبتنی بر ارزیابی و مداخله، به منظور بهبود کیفیت تصمیم گیری افراد تهیه شده است. هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین ویژگی های روان سنجی سیاهه تفکرات شغلی، در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان اجرا گردید. پس از اجرای سیاهه تفکرات شغلی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس جهت تعیین پایایی داده ها از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ، و به منظور تعیین روایی از روش های تحلیل عاملی با چرخش واریماکس، همبستگی، محتوایی، سازه، همگرا و ملاکی استفاده گردید. نتایج نشان داد که سیاهه تفکرات شغلی، و خرده مقیاس های آن دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و می توان از این ابزار جهت تعیین تفکرات ناکارآمد شغلی در مشاوره شغلی استفاده نمود. از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمرات دانشجویان در سیاهه تفکرات شغلی، نشان داد که بین میزان تفکرات ناکارآمد شغلی در افراد متاهل و مجرد، و همچنین افراد شاغل و غیر شاغل تفاوت معنی داری وجود دارد ولی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5639_4d63b92055c8abe5bd2c3f053f6981d9.pdf
2012-06-21
65
84
ویژگی های روان سنجی
سیاهه تفکرات شغلی
حسن
محمد طهرانی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
عبدالله
شفیع آبادی
ashafiabady@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمد رضا
فلسفی نژاد
mehrdadhajhasani@yahoo.com
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سیمین
حسینیان
hosseins1381@yahoo.com
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و استاندارد سازی پرسشنامه هویت جنسیتی نوجوانان 15 تا 18 سال شهر تهران
پیشینه: برای آگاهی از هویت جنسیتی نوجوانان باید ابزار سنجشی تدوین شود تا بتوان به اطلاعات دقیق تر در این حوزه دست یافت؛ ابزاری که بر مبنای نظریه ای منسجم بنا شده ویژگی های روان سنجی آن مورد تائید قرار گرفته و استاندارد شده باشد. در بررسی هویت جنسیتی نوجوانان به جای تشخیصی که طی ساعت ها از طریق مصاحبه و مشاوره صورت می گیرد با ساخت و رواسازی یک پرسشنامه هویت جنسیتی می توان در زمان بسیار اندک فرد یا گروهی از افراد را از نظر وضعیت هویت جنسیتی شناسایی کرد. نتایج: پرسشنامه هویت جنسیتی نوجوانان دارای 91 سوال و چهار مقیاس هویت موفق، هویت زودرس، هویت دیررس و هویت آشفته بود. روایی سازه ی پرسشنامه با استفاده از مدل تحلیل عاملی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس بررسی شد و سرانجام 4 عامل از آن استخراج گردید. برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه نیز از دو آزمون پرسشنامه سنجش حالات هویت و پرسشنامه نقش جنسیت بم استفاده شد. ضریب اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل سوالات و مقیاس های آن محاسبه شد که مقدار آن از 73% تا 82% متغیر بود. هنجارهای پرسشنامه پس از مقایسه نمره های دانش آموزان دختر و پسر برای هر کدام از مقیاس های چهار گانه بر حسب رتبه درصدی و نمره های تراز شده z و t محاسبه و تدوین شد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5640_6f83228f582183ff46229d2bef4bbece.pdf
2012-06-21
85
108
استاندارد سازی
پرسشنامه
هویت جنسیتی
نوجوانان
ندا
بداقی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
نور علی
فرخی
psychometric1390@gmail.com
2
دانجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسن
اسد زاده
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی مقیاس های سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه
زمینه: تصویر ذهنی مثبت از برند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری برای ورود به دانشگاه دارد و امروزه توجه بسیاری از دانشگاه ها در سراسر دنیا قرار گرفته است. با توجه به تحقیقاتی که در زمینه سنجش و طبقه بندی ابعاد تصویر ذهنی دانشگاه توسط محققان مختلف انجام شده اما نظر واحد در ارتباط با سنجش آن وجود ندارد. بدین منظور پیشنهاد شده تصویر برند دانشگاه در قالب یک مساله پژوهشی و در محیط پژوهش مورد سنجش قرار گیرد. هدف: هدف از این تحقیق شناسایی مقیاس های سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه پیام نور می باشد. روش: در این تحقیق جهت استخراج تداعی های تصویر برند دانشگاه پیام نور از ادراک خود تفسیری دانشجویان، تکنیک تداعی آزاد مورد استفاده قرار گرفته است. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده از مطالعه کیفی، در نهایت 13 ویژگی جهت سنجش تصویر برند دانشگاه پیام نور شناسایی شد. بحث و نتیجه گیری: مقیاس های شناسایی شده در این تحقیق به مدیران دانشگاه این امکان را می دهد که با کمی کردن این مقیاس ها در آینده جهت تدوین استراتژی رقابتی، تصویر ذهنی خود را با سایر دانشگاه ها مقایسه کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند.
https://jem.atu.ac.ir/article_5641_e381d25e1a0b94ae7abf13def751c32b.pdf
2012-06-21
109
132
تصویر ذهنی از برند
تداعی آزاد
دانشجویان
دانشگاه پیام نور
میرزا حسن
حسینی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
رومینا
فرهادی نهاد
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد تکنیک های مدل یابی چند سطحی در تحلیل داده های تیمز 2007 و مقایسه آن با تحلیل یک سطحی
زمینه: در رویکرد سنتی تحلیل داده های IEA از مدل های آماری یک سطحی استفاده می شد. در حالی که در ساختار مدل های خطی سلسله مراتبی، هر یک از سطوح به طور متداول توسط زیر مدل خود معرفی می شود و روابط بین متغیرها را در داخل سطح مشخص شده بیان می کنند و تعیین می کنند که چگونه متغیرها در یک سطح روابط موجود در سطح دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف: هدف پژوهش حاضر نشان دادن اهمیت کاربرد تکنیک چند سطحی در تحلیل داده های پرسشنامه دانش آموزان پایه هشتم مطالعه تیمز 2007 و مقایسه آن با تحلیل یک سطحی بود. نتیجه گیری: نتایج متفاوت حاصل از این دو تحلیل حاکی از اهمیت کاربرد تحلیل های چند سطحی برای داده های آشیانه ای از جمله داده های تمیز است. تحلیل چند سطحی به بیان دقیق تر پدیده مورد مطالعه می پردازد. لذا با توجه به این که داده های تیمز ماهیت آشیانه ای دارند و داده های آن نیز به صورت چند مرحله ای استفاده از تحلیل چند سطحی به منظور به دست آوردن اطلاعات دقیق تر در مورد عوامل موثر بر پیشرفت دانش آموزان توصیه می شودو
https://jem.atu.ac.ir/article_5642_4b1b6cbe60805259bfa65e922308d968.pdf
2012-06-21
133
154
تحلیل چند سطحی
خود پنداره
نگرش
ارزش گذاری
تیمز 2007
زهرا
نقش
z.naghsh@ut.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
اعظم
مقدم
a.moghadam881@st.atu.ac.ir
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو
زمینه: برخی از محققان معتقدند بدون مشغولیت تحصیلی، یادگیری رخ نمی دهد که این مطلب نشان دهنده اهمیت مشغولیت تحصیلی در یادگیری است. هدف: این پژوهش با هدف تعیین مشخصه های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینو انجام شده است. روش: پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینو بر روی نمونه ای به حجم 358 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند اجرا شد. روایی سازه، روایی همگرا و همسانی درونی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، تحلی عاملی تائیدی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافته ها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش متمایل، نشان داد که سوال های پرسشنامه مشغولیت تحصیلی بر حول 3 عامل قرار دارند. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی وجود عوامل سه گانه را تایید کرد. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که در این نمونه الگوی چند عاملی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، یک الگوی اندازه گیری قابل قبول است. ضرایب همبستگی خرده مقیاس های مشغولیت تحصیلی با هم مثبت و معنادار بودند که نشان دهنده روایی همگرای پرسشنامه مشغولیت تحصیلی بود. نتایج به دست آمده در بررسی مشخصه های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، نشان داد این پرسشنامه ابزاری معتبر و روا برای اندازه گیری مشغولیت تحصیلی دانش آموزان ایرانی است. بنابراین پرسشنامه مشغولیت تحصیلی می تواند در امر آموزش و پرورش دانش آموزان کاربردهای مهمی داشته باشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_5643_d39c2964270ece6e58bb3055db1ab4c2.pdf
2012-06-21
155
182
تحلیل عاملی
همسانی درونی
پرسشنامه مشغولیت تحصیلی
خدیجه
فولادوند
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهری
سلطانی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
فتحی آشتیانی
3
هیئت علمی دانشگاه بقیت الله
AUTHOR
زهرا
شعاعی
4
دانشجوی دانشگاه آزاد تهران
AUTHOR