ORIGINAL_ARTICLE
تدوین مدل ساختاری برای هوش معنوی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی ذهنی
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط صفات شخصیت و بهزیستی ذهنی در پیشبینیهوش معنوی جهت تدوین مدل ساختاری در دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بود. نمونهای به حجم220 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به روش طبقهای منظم انتخاب و به سه پرسشنامه هوش معنویکینگ(2007)، مقیاس جامع بهزیستی کیز(1998) و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتNEO-FFIپاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات بالا در هوش معنوی از طریق نمرات پایین در روانرنجورخویی و نمرات بالا در برونگرایی و وجدانی بودن پیشبینی شد. در این الگو متغیرهای بهزیستی نقش متغیر میانجی را به عهده داشتند و روانرنجورخویی، برونگرایی و وجدانیبودن با میانجی-گری بهزیستی ذهنی توانستند تغییرات هوش معنوی را پیشبینی کنند. در این مدل وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات مستقیم معنادار نبودند اما وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات غیر مستقیم و کل متغیرها معنادار بودند و متغیرهای پیشبینی کننده الگو 25% از واریانس هوش معنوی را تبیین کردند نتایج پژوهش حاضر نقش ویژگیهای شخصیتی را در بهزیستی ذهنی و هوش معنوی مورد تأکید قرار میدهد.
https://jem.atu.ac.ir/article_7551_4d7cdb8bc87f38bb76b3b3eca28adeec.pdf
2016-09-22
1
28
10.22054/jem.2017.249.1010
واژگان کلیدی: بهزیستی ذهنی
مدلسازی معادلات ساختاری
ویژگیهای شخصیتی
هوش معنوی
رقیه
اسدی
rasadi136@gmail.com
1
روانسنجی
LEAD_AUTHOR
علی
دلاور
dr.delavarali@gmail.com
2
استاد
AUTHOR
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@gmail.com
3
استاد
AUTHOR
اسمیت، ادوارد؛ هوکسیما، سوزان نولن؛ فردریکسون، باربارا و لانتس، جفری. (2003). زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون (ویرایش چهاردهم). (ترجمه و تلخیص محمود بهزاد و همکاران، 1385). رشت: گپ.
1
حقشناس، حسن. (1385). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت: راهنمای تفسیر و هنجاریابی آزمونهای NEO PI-Rو NEO-FFI. شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
2
حمید، نجمه و زمستانی، مهدی. (1392). رابطه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پزشکی. مجله پزشکی هرمزگان، 17(4)، 347-355.
3
حسین چاری، مسعود و ذاکری، حمیدرضا. (1389). تأثیر زمینههای تحصیلی دانشگاهی، علوم دینی و هنری بر هوش معنوی؛ کوشش در راستای رواسازی و پایایی سنجی مقیاس هوش معنوی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1، 71-92.
4
خدایی، علی و شکری، امید. (1388). مدلیابی روابط ساختاری بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 4(16)، 117-154.
5
زارع، حسین؛ پدرام، احمد و شیروایان، الهه. (1391). پیشبینی هوش معنوی دانشجویان از روی صفات شخصیتی آنها. تحقیقات علوم رفتاری، 10(1)، 59-68.
6
سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل. (1391). هوش معنوی و مقیاسهای سنجش آن. تهران: آوای نور.
7
سیف، علیاکبر. (1380). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست پنجم). تهران: آگاه.
8
عابدی، فرشته و سرخی، زهرا. (1388). رابطه بین هوش معنوی و صفات شخصیت در بین افراد 19-50 سال شهر ساری. پایاننامه رشته روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
9
فیرس، ایای. جری و ترال، تیموتی. جی. (2002). روانشناسی بالینی. ترجمه مهرداد فیروزبخت (1382). تهران: رشد.
10
کلانتری، خلیل. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری ر تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: آگاه.
11
نصر اصفهانی، نرگس و اعتمادی، احمد. (1391). رابطه ویژگیهای شخصیتی با هوش معنوی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. مجله تخصصی پژوهش و سلامت، 2(2)، 226-235.
12
هومن، حیدر علی (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
13
Ambler, V. M. (2006). Who flourishes in college? Using Positive Psychology and Student Involvement Theory to Explore Mental Health among Traditionally Aged Undergraduates. A Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. The College of William.
14
Barroso, C. V, & Ruiz, R. L. (2014). Comprehensive wellbeing and variables linked to religiosity in mothers with children who died. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 132, 486-491
15
Costa, P. T., Jr. & McCrae, R. R. (1985).The NEO Personality Inventory manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources
16
Costa, P. T., Jr. & McCrae, R. R. (1992a). Revised NEO Personality (NEOPI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
17
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
18
Furnham, A., & Christoforou, I. (2007). Personality Traits, Emotional Intelligence, and Multiple Happiness. North American Journal of Psychology, 9(3), 439-462.
19
Haslm, N., Whelan, J., & Bastian, B. (2009).Big five traits mediate associations between values and subjective well-being. Department of Psychology, University of Melbourne, Parkville, VIC3010, Australia
20
Keyes, C. L. M. (2002). The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207-222.
21
Keyes, C. L. (2005). Mental illness and/or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of consulting and clinical psychology, 73(3), 539.
22
Kjell, O. N., Nima, A. A., Sikström, S., Archer, T., & Garcia, D. (2013). Iranian and Swedish adolescents: differences in personality traits and well-being. PeerJ, 1, e197.
23
MacHovec, F. J. (2002). Spiritual intelligence, the behavioral sciences, and the humanities. Lewiston, New York: The Mellen Press.
24
McMullen, B. (2003). Spiritual intelligence; www. Studentbmj.com.
25
Mishra, P., & Vashist, K. (2014). A review study of spiritual intelligence, stress and well-being of adolescents in 21st century. International Journal of Research in Applied Natural and Social Sciences, 2(4), 11-24.
26
MirShamsi, F. (2009). Relationship between intelligence and spiritual quality of life for Technical Students - Engineering Azad University of Yazd in the public and the academic year 1387-1388 [dissertation]. Tehran: Allameh Tabataba’i University 2009. [In Persian].
27
Narimani, M., Maghsoud, F., Assareh, M., Khorramdel, K., & Pur Nik Dast, S. (2014). Modeling the Paths between Spiritual Intelligence and Psychological Well-being in Adolescents with Impaired Vision the Mediating Role of Resilency and Social Support. Indian J. Sci. Res, 7(1), 169-178
28
Nasel, D. D. (2004(. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Unpublished thesis. Australia: The University of South Australia.
29
Noble, K. D. (2000). Spiritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development Journal, 9, 1-28
30
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology.69, 710-727.
31
Sood, S., Bakhshi, A., & Gupta, R. (2012). Relationship between personality traits, spiritual intelligence and well-being in university students. Journal of Education and Practice, 3(10), 2012.
32
Zohar, D., & Drake, J. (2000). On the whole. People Management, 6(8), 55.
33
Zohar, D. & Marshall, I. (2000(. SQ- Spiritual intelligence, the ultimateintelligence. London: Bloomsbury.
34
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتیاریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس انجام گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعهی آماری پژوهش را مشاوران زن و مرد مدارس استان اردبیل و گیلان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها 302 مشاور (157 زن و 145 مرد) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه (MSPCI)، پرسشنامهی هوش فرهنگی (CIQ) و پرسشنامهی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوهی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 است. بررسیهای مرتبط با روایی صوری، همزمان، پیشبین و سازه مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد که این مقیاس دارای سه عامل دانش و مهارتهای مراجع محوری، مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم و آگاهی و مهارتهای درونگری است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش میزان صلاحیت چندفرهنگی مشاوران مدارس میباشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_7561_b86b1673e8476cccb95664d5ba33c342.pdf
2016-09-22
29
47
10.22054/jem.2017.15068.1405
آگاهی و مهارتهای درونگری
تحلیل عاملی
دانش و مهارتهای مراجع محوری
مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم
علی
رضایی شریف
rezaeisharif@uma.ac.ir
1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
علی
شیخ الاسلامی
a_sheikholslamy@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
فاطمه
رجب پور نیک نام
3
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
اسمیت، ادوارد؛ هوکسیما، سوزان نولن؛ فردریکسون، باربارا و لانتس، جفری. (2003). زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون (ویرایش چهاردهم). (ترجمه و تلخیص محمود بهزاد و همکاران، 1385). رشت: گپ.
1
حقشناس، حسن. (1385). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت: راهنمای تفسیر و هنجاریابی آزمونهای NEO PI-Rو NEO-FFI. شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
2
حمید، نجمه و زمستانی، مهدی. (1392). رابطه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پزشکی. مجله پزشکی هرمزگان، 17(4)، 347-355.
3
حسین چاری، مسعود و ذاکری، حمیدرضا. (1389). تأثیر زمینههای تحصیلی دانشگاهی، علوم دینی و هنری بر هوش معنوی؛ کوشش در راستای رواسازی و پایایی سنجی مقیاس هوش معنوی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1، 71-92.
4
خدایی، علی و شکری، امید. (1388). مدلیابی روابط ساختاری بین صفات شخصیت، سبکهای مقابله با تنیدگی و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 4(16)، 117-154.
5
زارع، حسین؛ پدرام، احمد و شیروایان، الهه. (1391). پیشبینی هوش معنوی دانشجویان از روی صفات شخصیتی آنها. تحقیقات علوم رفتاری، 10(1)، 59-68.
6
سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل. (1391). هوش معنوی و مقیاسهای سنجش آن. تهران: آوای نور.
7
سیف، علیاکبر. (1380). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست پنجم). تهران: آگاه.
8
عابدی، فرشته و سرخی، زهرا. (1388). رابطه بین هوش معنوی و صفات شخصیت در بین افراد 19-50 سال شهر ساری. پایاننامه رشته روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
9
فیرس، ایای. جری و ترال، تیموتی. جی. (2002). روانشناسی بالینی. ترجمه مهرداد فیروزبخت (1382). تهران: رشد.
10
کلانتری، خلیل. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری ر تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران: آگاه.
11
نصر اصفهانی، نرگس و اعتمادی، احمد. (1391). رابطه ویژگیهای شخصیتی با هوش معنوی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. مجله تخصصی پژوهش و سلامت، 2(2)، 226-235.
12
هومن، حیدر علی (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
13
Ambler, V. M. (2006). Who flourishes in college? Using Positive Psychology and Student Involvement Theory to Explore Mental Health among Traditionally Aged Undergraduates. A Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. The College of William.
14
Barroso, C. V, & Ruiz, R. L. (2014). Comprehensive wellbeing and variables linked to religiosity in mothers with children who died. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 132, 486-491
15
Costa, P. T., Jr. & McCrae, R. R. (1985).The NEO Personality Inventory manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources
16
Costa, P. T., Jr. & McCrae, R. R. (1992a). Revised NEO Personality (NEOPI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
17
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
18
Furnham, A., & Christoforou, I. (2007). Personality Traits, Emotional Intelligence, and Multiple Happiness. North American Journal of Psychology, 9(3), 439-462.
19
Haslm, N., Whelan, J., & Bastian, B. (2009).Big five traits mediate associations between values and subjective well-being. Department of Psychology, University of Melbourne, Parkville, VIC3010, Australia
20
Keyes, C. L. M. (2002). The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207-222.
21
Keyes, C. L. (2005). Mental illness and/or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of consulting and clinical psychology, 73(3), 539.
22
Kjell, O. N., Nima, A. A., Sikström, S., Archer, T., & Garcia, D. (2013). Iranian and Swedish adolescents: differences in personality traits and well-being. PeerJ, 1, e197.
23
MacHovec, F. J. (2002). Spiritual intelligence, the behavioral sciences, and the humanities. Lewiston, New York: The Mellen Press.
24
McMullen, B. (2003). Spiritual intelligence; www. Studentbmj.com.
25
Mishra, P., & Vashist, K. (2014). A review study of spiritual intelligence, stress and well-being of adolescents in 21st century. International Journal of Research in Applied Natural and Social Sciences, 2(4), 11-24.
26
MirShamsi, F. (2009). Relationship between intelligence and spiritual quality of life for Technical Students - Engineering Azad University of Yazd in the public and the academic year 1387-1388 [dissertation]. Tehran: Allameh Tabataba’i University 2009. [In Persian].
27
Narimani, M., Maghsoud, F., Assareh, M., Khorramdel, K., & Pur Nik Dast, S. (2014). Modeling the Paths between Spiritual Intelligence and Psychological Well-being in Adolescents with Impaired Vision the Mediating Role of Resilency and Social Support. Indian J. Sci. Res, 7(1), 169-178
28
Nasel, D. D. (2004(. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Unpublished thesis. Australia: The University of South Australia.
29
Noble, K. D. (2000). Spiritual intelligence: A new frame of mind. Advanced Development Journal, 9, 1-28
30
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology.69, 710-727.
31
Sood, S., Bakhshi, A., & Gupta, R. (2012). Relationship between personality traits, spiritual intelligence and well-being in university students. Journal of Education and Practice, 3(10), 2012.
32
Zohar, D., & Drake, J. (2000). On the whole. People Management, 6(8), 55.
33
Zohar, D. & Marshall, I. (2000(. SQ- Spiritual intelligence, the ultimateintelligence. London: Bloomsbury.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب آسیب ورزشی
هدف از انجام این تحقیق بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ اضطراب آسیب ورزشی بود. 237 ورزشکار مرد از رشتههای ورزشی انفرادی و تیمی شامل کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، بدمینتون، فوتبال، بسکتبال، دوومیدانی، ووشو، کاراته، جودو، آمادگی جسمانی، اسکی، والیبال و به تعداد پراکنده از سایر رشتهها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سابقۀ ورزشی آنها بهطور میانگین 1 ±32 سال و سن 10 ± 55 سال بود. پرسشنامه پس از ترجمه به فارسی و تأیید ترجمه توسط چند متخصص، به ورزشکاران ارائه و سپس تحلیل شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مقدار ویژه در عاملهای اول 876/5، دوم 101/2، سوم 028/2، چهارم 267/1، پنجم 155/1، ششم 114/1 بود. درصد واریانس تراکمی در کل 420/56 بود بهطوریکه درصد واریانسها به ترتیب از دست دادن تواناییهای ورزشی با 482/24 درصد، مأیوس شدن افراد خاص از فرد با 754/8 درصد، آسیبدیدگی مجدد با 450/8 درصد، ادراک ضعیف فرد از خود با 280/5 درصد، از دست دادن حمایت اجتماعی 812/4 با درصد، اختلال تصور از خود با 642/4 درصد بود. بود. شاخصهای برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مشخص کرد که مقدار کای اسکوئر برابر 40/553 در سطح معنیداری p=0/0 بود که با درجۀ آزادی مدل مستقل (276) فاصله داشت. شاخص نسبت کای اسکوئر به درجۀ آزادی 96/3543 بود. همچنین شاخص برازندگی مقایسهای برابر با (90/0) بود و شاخص برازش هنجارشده برابر با (84/0) و ریشة میانگین مجذور خطای برآورد برابر با (078/0) بود. بهطورکلی تمامی شاخصهای برازش مدل مطلوب بودند. پایایی درونی با آلفای کرونباخ 853/0 بود که قابلقبول و مطلوب است.
https://jem.atu.ac.ir/article_7552_8fd21b60c4f2f669aa60d1840fb4a994.pdf
2016-09-22
49
74
10.22054/jem.2017.11211.1326
واژه های کلیدی: اضطراب آسیب ورزشی
اضطراب شناختی
روایی
پایایی
زهرا
سلمان
z_salman2005@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
زینب
خسروی
zeinabkhosravi391@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احسان
زارعیان
ehsanzareyan@atu.ac.ir
3
عضو هیأت علمی گروه رفتارحرکتی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
بیتا
آجیل چی
4
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
بامگارتنر، تد. ای، و جکسن. اندرو، اس. (1998). سنجش و اندازه گیری در تربیتبدنی. ترجمه از حسین سپاسی و پریوش نوربخش. (1376). تهران: سمت.
1
شفیعزاده، محسن. (1385). اعتبار یابی مقیاس انگیزه مشارکت ورزشی و تکلیف گرایی و خود گرایی. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی.
2
رندال ای. شوماخر و ریچارد جی. لومکس. (2004) مقدمهای بر مدل سازی معادله ساختاری. ترجمه از وحید قاسمی. (1388). تهران: جامعه شناسان.
3
واعظ موسوی، سید محمدکاظم. (1379). روانشناسی ورزشی، مقدمهای بر دانشنامه تربیتبدنی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. تهران: انتشارات بنیاد دانشنامه بزرگ علوم فارسی.
4
Ahern, D. K., & Lohr, B. A. (1997). Psychosocial factors in sports injury rehabilitation. Clinics in sports medicine, 16(4), 755-768.
5
Cassidy, C. M. (2007). Further development of the Sport Injury Appraisal Scale. Paper presented at the annual meeting of the Association for Applied Sport Psychology, Louisville, KY.
6
Cassidy, C. M. (2006a). Development of a measure of sport injury anxiety: The sport injury appraisal scale (Doctoral dissertation).
7
Cassidy, C. M., & Morgan, T. K. (2005, October). Identifying the perceived consequences of injury: A qualitative investigation. Paper presented at the annual meeting of the Association for the Advancement of Applied Sport Psychology, Vancouver, BC.
8
Chan, C. S., & Grossman, H. Y. (1988). Psychological effects of running loss on consistent runners. Perceptual and Motor Skills, 66(3), 875-883.
9
Ford, I. W., Eklund, R. C., & Gordon, S. (2000). An examination of psychosocial variables moderating the relationship between life stress and injury time-loss among athletes of a high standard. Journal of sports sciences, 18(5), 301-312.
10
Hanson, S. J., McCullagh, P., & Tonymon, P. (1992). The relationship of personality characteristics, life stress, and coping resources to athletic injury. Journal of Sport & Exercise Psychology, 14, 262-272.
11
Heil, J. (2000). The injured athlete. In Y. L. Hanin (Ed.), Emotions in sport (pp.245-266). Champaign, IL: Human Kinetics.
12
Johnson, U., Ekengren, J., & Andersen, M. B. (2005). Injury prevention in Sweden: Helping soccer players at risk. Journal of sport and exercise psychology, 27(1), 32-38.
13
Kvist, J., Ek, A., Sporrstedt, K., & Good, L. (2005). Fear of re-injury: A hindrance for returning to sports after anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surgery Sports Traumatology Arthroscopy, 13, 393-397.
14
Kleinert, J. (2002). Causative and protective effects of sport injury trait anxiety on injuries in German university sport. European Journal of Sport Science, 2(5), 1-12.
15
Kontos, A. P., Feltz, D. L., & Malina, R. M. (2000). The perception of risk of injury in sports scale: Confirming adolescent athletes’ concerns about injury. Journal ofSport & Exercise Psychology, 22, S12.
16
Lazarus, R. S. (1991c). Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion. American Psychologist, 46, 819-834.
17
Leddy, M. H., Lambert, M. J., & Ogles, B. M. (1994). Psychological consequences of athletic injury among high-level competitors. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65, 347-354.
18
Maddison, R., & Prapavessis, H. (2005). A psychological approach to the prediction and prevention of athletic injury. Journal of Sport and Exercise Psychology, 27(3), 289-310.
19
Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
20
Miller, R. P., Kori, S. H., & Todd, D. D. (1991). The Tampa Scale. Unpublished reportTampa.
21
Schumacker R. E., & Lomax R. G. (2010). A beginner’s guide to structuralequation modeling. Routledge Publishers, Third Eddition, PP: 42-51.
22
Schwarz, N. (1999). Self-reports: How the questions shape the answers. American Psychologist, 54, 93-105.
23
Silver, A., Haeney, M., Vijayadurai, P., Wilks, D., Pattrick, M., & Main, C. J. (2002). The role of fear of physical movement and activity in chronic fatigue syndrome. Journal of Psychosomatic Research, 52, 485-493.
24
Smith, R. E., & Smoll, F. L. (1990). Sport performance anxiety. In H. Leitenberg (Ed), Handbook of social and evaluation anxiety (pp. 417-454). New York: PlenumPress.
25
Smith, R. E., & Smoll, F. L., & Ptacek, J. T. (1990). Conjuntive moderator variables in vnlnerability and resiliency research: Life stress, social support and coping skills, and adolescent sport injuries. Journal of Personality and Social Psychology, 58(2), 360-369.
26
Smith, A. M., Stuart, M. J., Wiese-Bjornstal, D. M., Milliner, E. K., O’Fallon, W. M, & Crowson, C. S. (1993). Competitive athletes: preinjury and postinjury mood state and self-esteem. Mayo Clinic Proceedings, 68, 1029-1030.
27
Spielberger, C. D. (1966). Theory and research on anxiety. In C. D. Spielberger (Ed), Anxiety and behavior (pp. 3-22). New York: Academic Press.
28
Swinkels-Meewisse, E. J. C. M., Swinkels, R. A. H. M., Verbeek, A. L. M., Vlaeyen, J.W. S., & Oostendorp, R. A. B. (2003). Psychometric properties of the Tampa Scale for kinesiophobia and the fear-avoidance beliefs questionnaire in acute low back pain. Manual Therapy, 8, 29-36.
29
Tracey, J. (2003). The emotional response to the injury and rehabilitation process. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 279-293.
30
Tripp, D. A., Ebel-Lam, A., Stanish, W. & Brewer, B. W. (2007). Fear of reinjury, negative affect, and catastrophizing predicting return to sport in recreational athletes with anterior cruciate ligament injuries at 1 year postsurgery.
31
Taylor, J. (1997). Anxiety. In J. Taylor, & S. Taylor (Eds.), Psychological approaches to sports injury rehabilitation (pp. 145-175). Gaithersburg, MD: Aspen Publishers.
32
Udry, E., Gould, D., Bridges, D., & Beck, L. (1997). Down but not out: Athlete responses to season-ending injuries. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 229-248.
33
Udry, E., Gould, D., Bridges, D., & Tuffey, S. (1997). People helping people? Examining the social ties of athletes coping with burnout and injury stress. Journal of Sport& Exercise Psycholog, 19, 368-395.
34
Vlaeyen, J. W. S., Kole-Snijders, A. M. J., Rotteveel, A. M., Ruesink, R., & Heuts, P. H.T. G. (1995). The role of fear of movement/ (re)injury in paindisability. Journal of Occupational Rehabilitation, 5, 235-252.
35
Walker, N., Thatcher, J. & Lavalle, D. (2010). A preliminary development of the Re Injury Anxiety Inventory (RIAI). Physical Therapy in Sport, 11, 23-29.
36
Weinberg, R., Butt, J., Knight, B., Burke, K. L., & Jackson, A. (2003). The relationship between the use and effectiveness of imagery: An exploratory investigation. Journal of Applied Sport Psychology, 15(1), 26-40.
37
Weinberg, R.S., Gould, D. (2003). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign, IL: Human Kinetics
38
Williams, J. M. & Andersen, M. B. (1998). Psychosocial antecedents of sport injury: Review and critique of the stress and injury model. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 5-25.
39
Wiese-Bjornstal, D. M., Smith, A. M., Shaffer, S. M., & Morrey, M. A. (1998). A model of psychological response to sport injury: Psychological and sociological dynamics. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 46-69.
40
Weiss, M. R., & Troxel, R. K. (1986). Psychology of the injured athlete. AthleticTraining, 21, 104-109.
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی فرم کوتاه ابزارکارکرد تولید اجتماعی برای ابعاد بهزیستی در سالمندان
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای ابعاد بهزیستی ، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی اکتشافی به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهشهای روانشناختی حوزه سالمندی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ و جامعة آماری این تحقیق کلیه سالمندان زن و مرد شهر تهران بودند؛ که در مجموع 283 شرکت کننده شامل 148 زن و 135 مرد به طور در دسترس انتخاب شدند و با فرم کوتاه ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای سطوح بهزیستی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی، پنج عامل(مهر و محبت، تایید رفتاری، وضعیت، آسودگی خاطر و تحریک) را برای این مقیاس تایید کرد. پایایی مقیاس با استفاده از روش بازآزمایی و ضریب آلفای ترتیبی و کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. پژوهش حاضر نشان داد که ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای سطوح بهزیستی در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتوان جهت سنجش سطوح بهزیستی سالمندان از آن استفاده کرد.
https://jem.atu.ac.ir/article_7553_97c7f9890a28b112f1fd77bfc6719f94.pdf
2016-09-22
75
87
10.22054/jem.2017.12366.1355
سالمند موفق
خودمدیریت بهزیستی
کارکرد تولید اجتماعی
ساختار عاملی
پایایی و روایی
مهدی
عرب زاده
mehdiarabzadi@gmail.com
1
استاد
LEAD_AUTHOR
فریبرز
نیکدل
fnikdel@yu.ac.ir
2
استاد
AUTHOR
هومن، حیدر علی. (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران: سمت.
1
Cramm, J. M., Strating, M. M., de Vreede, P. L., Steverink, N., & Nieboer, A. P. (2012). Validation of the self-management ability scale (SMAS) and development and validation of a shorter scale (SMAS-S) among older patients shortly after hospitalisation. Health and quality of life outcomes, 10(9), 1-7.
2
Cramm, J. M., Twisk, J., & Nieboer, A. P. (2014). Self-management abilities and frailty are important for healthy aging among community-dwelling older people; a cross-sectional study. BMC geriatrics, 14(28), 1-5.
3
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.
4
George, L. K. (2006). Perceived quality of life. In: R. H. Binstock and L. K. George (eds.). Handbook of aging and the social sciences. 6th ed. San Diego (CA): Academic Press, pp.320–36.
5
Lindenberg, S. (2013). Social rationality, self-regulation and well-being: The regulatory significance of needs, goals, and the self. In: R. Wittek, T. A. B. Snijders, and V. Nee (eds.). Handbook of Rational Choice Social Research.Stanford: Stanford University Press, pp.72-112.
6
Nieboer, A. P., Lindenberg, S., Boomsma, A., & Bruggen, A. C. van (2005). Dimensions of wellbeing and their measurement: The SPF-IL Scale. Social Indicators Research, 73, 313-53.
7
Pachana, N. & Laidlaw, K. (2014). Oxford Handbook of Geropsychology. Oxford: Oxford University Press.
8
Steverink, N., Lindenberg, S., & Slaets, J. P. J. (2005). How to understand and improve older people’s self-management of wellbeing. European Journal of Ageing, 2, 235-44.
9
ORIGINAL_ARTICLE
پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوانان
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/0، 35/0، 82/0 و 15/0 بدست آمد که در سطح 01.0P< معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
https://jem.atu.ac.ir/article_7557_b2c571033df8e6c8801b87e9338638ef.pdf
2016-09-22
89
116
10.22054/jem.2017.1671.1050
استرس نوجوان
افسردگی
اضطراب
تحلیل عاملی
سهراب
امیری
amirysohrab@yahoo.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
امیر
قاسمی نواب
2
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
3
دانشگاه بوعلی
AUTHOR
پناهی شهری، محمود. (1372). بررسی مقدماتی روایی، اعتبار و نرم یابی فهرست حالترگه اضطراب اسپیلبرگر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
1
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام. (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3)، 65-76.
2
Alison, K. R., Adlaf, E. M., Ialomiteanu, A., & Rehm, J. (1999). Predictors of Health Risk Behaviors among Among Young Adults: Analysis of the National Population Health Survey. Canadian Journal of Public Health, 90, 85–89.
3
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P.(1998). Psychometric Properties of the 42-Item and 21-Item Versions of the Depression Anxiety Stress Scales in Clinical Groups and a Community Sample. Psychological Assessment, 10 (2), 176-181.
4
Ata, R. N., Ludden, A. B., & Lally, M. M. (2007). The Effects of Gender and Family, Friend and Media Influences on Eating Behaviours and Body Image during Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 36, 1024–1037.
5
Bagley, C. (1993). Development of an Adolescent Stress Scale for Use by School Counselors. School Psychology International, 13, 31–49.
6
Bekker, M. H. J., & Boselie, K. A. H. M. (2002). Gender And Stress: Is Gender Role Stress? A Re-Examination of the Relationship between Feminine Gender Role Stress and Eating Disorders. Stress and Health, 18, 141–149.
7
Blakemore, S. J. (2008). The social brain in adolescence. Nature Reviews Neuroscience, 9, 267-277.
8
Bonaguro, J. A., Rhonehouse, M., & Bonaguro, E. W. (1988). Effectiveness of Four School Health Education Projects upon Substance Abuse, Self-Esteem and Adolescent Stress. Health Education Quarterly, 15, 81–92.
9
Brockman, D. D. (2003). From Late Adolescence to Young Adulthood. Madison CT: International Universities Press.
10
Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
11
Byrne, D. G., Byrne, A. E., & Reinhart, M. I. (1995). Personality, Stress and the Decision to Commence Cigarette Smoking In Adolescence. Journal of Psychosomatic Research, 39, 53–62.
12
Byrne, D. G., Davenport, S. C., & Mazanov, J. (2007). Profiles of Adolescent Stress: The Development of the Adolescent Stress Questionnaire (ASQ). Journal of Adolescence, 30 (3), 393-416.
13
Byrne, D. G., & Mazanov, J. (2003). Adolescent Stress and Future Smoking Behaviour: A Prospective Examination. Journal of Psychosomatic Research, 54, 313–321.
14
Byrne, D. G., & Mazanov, J. (2001). Self-Esteem, Stress and Cigarette Smoking In Adolescents. Stress and Health, 17, 105–110.
15
Byrne, D. G., & Mazanov, J. (1999). Sources of Adolescent Stress, Smoking and the Use of Other Drugs. Stress Medicine, 15, 215–227.
16
Byrne, D. G., & Mazanov, J. (2002). Sources of Stress in Australian Adolescents: Factor Structure and Stability over Time. Stress and Health, 18, 185–192.
17
Byrne, D. G., & Reinhart, M. I. (1998). Psychological Determinants of Adolescent Smoking Behaviour: A Prospectivestudy. Australian Journal of Psychology, 50, 29–34.
18
Casey, B. J., Getz, S., & Galvan, A. (2008). The Adolescent Brain. Developmental Review, 28(1), 62-77.
19
Cervantes, R., Fisher, D., Córdova, D., & Napper, L. (2012). The Hispanic Stress Inventory Adolescent Version: A Culturally Informed Psychosocial Assessment. Psychological Assessment, 24,187-196.
20
Cheng, C. (1997). Assessment of Major Life Events for Hong Kong Adolescents: The Chinese Adolescent Life Event Scale. American Journal of Community Psychology, 25, 17-33.
21
Chung, K. F., & Cheung, M. M. (2008). Sleep-Wake Patterns and Sleep Disturbance among Hong Kong Chinese Adolescents. Sleep, 31(2), 185-194.
22
Collins, M. E. (2001). Transition to Adulthood for Vulnerable Youths: A Review of Research and Implications for Policy. Social Service Review, 75, 271–291.
23
Compas, B. E., Davis, G. E., Forsythe, C. J., & Wagner, B. M. (1987). Assessment of Major and Daily Stressful Events during Adolescence: The Adolescent Perceived Events Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 534–541.
24
Cook, T. D., & Furstenberg, F. F. (2002). Explaining Aspects of Transition to Adulthood in Italy, Sweden, Germany and the United States: A Cross-Disciplinary, Case Synthesis Approach. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 580, 257–287.
25
Darviri, C., Legaki, P. E., Chatzioannidou, P., Gnardellis, C., Kraniotou, C., Tigani, X., & Alexopoulos, E. C. (2014). Adolescent Stress Questionnaire: Reliability and Validity of the Greek Version and Its Description in a Sample of High School (Lyceum) Students. Journal of Adolescence, 37, 1373-1377.
26
Davis, M. (2003). Addressing the Needs of Youth in Transition to Adulthood. Administration and Policy in Mental Health, 30, 495–509.
27
De Jong, M., Erdman, R. A. M., van den Brand, M. J. B. M., Verhage, F., Trusberg, R. W., & Passchier, J. (1994). Home Measures of Anxiety, Avoidant Coping and Defence as Predictors of Anxiety, Heart Rate and Skin Conductance Level Just Before Invasive Cardiovascular Procedures. Journal of Psychosomatic Research, 38, 315–322.
28
De Vriendt, T., Clays, E., Moreno, L. A., Bergman, P., Vicente-Rodriguez, G., Nagy, E., & et al., HELENA Study Group. (2011). Reliability and Validity of the Adolescent Stress Questionnaire in A Sample of European Adolescents - the HELENA Study. BMC Public Health, 11, 717.
29
Deardorff, J., Gonzales, N. A., & Sandler, I. N. (2003). Control Beliefe as a Mediator of the Relationship between Stress and Depressive Symptoms among Inner City Adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 31, 205–217.
30
Diaz, A., Symantov, E., & Rickert, V. I. (2002). Effect of Abuse on Health: Results of a National Survey. Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, 156, 811–817.
31
Eccles, J. S., Wigfield, A., & Byrnes, J. (2003). Cognitive Development in Adolescence. In R. M. Lerner, & M. A. Easterbrooks, et al. (Eds.), Developmental psychology, Vol. 6 (pp. 325–350). Wiley: New York.
32
Flook, L., & Fuligni, A. J. (2008). Family and School Spillover in Adolescents’ Daily Lives. Child Development, 79 (3), 776-787.
33
Flouri, E., & Kallis, C. (2011). Adverse Life Events and Mental Health in Middle Adolescence. Journal of Adolescence, 34 (2), 371-377.
34
Glozah, F. N., Pevalin, D. J. (2014). Social Support, Stress, Health, and Academic Success in Ghanaian Adolescents: A Path Analysis. Journal of Adolescence, 37, 451-460
35
Grant, K. E., Compas, B. E., Thurm, A. E., McMahon, S. D., & Gipson, P. Y. (2004). Stressors and Child and Adolescent Psychopathology: Measurement Issues and Prospective Effects. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 412–425.
36
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis. Prentice Hall.
37
Henderson, A. S., Byrne, D. G., & Duncan-Jones, P. (1981). Neurosis and the Social Environment. Sydney: AcademicPress.
38
Hjern, A., Alfven, G., & Ostberg, V. (2008). School Stressors, Psychological Complaints and Psychosomatic Pain. Acta Paediatrica, 97(1), 112-117.
39
Hovey, J. D., & King, C. A. (1996). Acculturative Stress, Depression, and Suicidal Ideation among Immigrant and Second-Generation Latino Adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35(11), 83-92.
40
Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives. Structural Equation Modeling A: Multidisciplinary Journal, 6, 1–55.
41
Johnson, J. G., Cohen, P., Gould, M. S., Kasen, S., Brown, J., & Brook, J. S. (2002). Childhood Adversities, Interpersonal Difficulties and Risk for Suicide Attempts during Later Adolescence and Early Adulthood. Archives of General Psychiatry, 59, 741–749.
42
Jones, D. C. (2004). Body Image among Adolescent Girls and Boys: A Longitudinal Study. Developmental Psychology, 40, 823–835.
43
Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80 for Windows [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
44
Larouche, R. (1998). Determinants of College Students’ Health Promoting Lifestyles. Clinical Excellence in Nursing Practice, 2, 35–44.
45
Lovibond, S. H. & Lovibond, P. f. (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales. Sydney: Psychology Foundation.
46
Mazanov, J., & Byrne, D. G. (2002). A Comparison of Predictors of Adolescent Intention to Smoke with Adolescent Current Smoking Using Discriminant Function Analysis. British Journal of Health Psychology, 7, 185–201.
47
McCormick, C. M., Robarts, D., Kopeikina, K., & Kelsey, J. E. (2005). Long-Lasting, Sex- And Age-Specific Effects of Social Stressors on Corticosterone Responses to Restraint and On Locomotor Responses to Psychostimulants in Rats. Hormones and Behavior, 48, 64–74.
48
McNamara, S. (2000). Stress in Young People: What’s New and What Can We Do? London: Continuum International Publishing Group.
49
McVey, G. L., Pepler, D., Davis, R., Flett, G. L., & Abdolell, M. (2005). Risk and Protective Factors Associated with Disordered Eating During Early Adolescence. Journal of Early Adolescence, 22, 75–95.
50
Mellin, A. E., Neumark-Sztainer, D., Story, M., Ireland, M., & Resnick, M. (2002). Unhealthy Behaviors and Psychosocial Difficulties among Overweight Adolescents: The Potential Impact of Familial Factors. Journal of Adolescent Health, 31, 145–153.
51
Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., Benjet, C., Georgiades, K., & Swendsen, J. (2010). Lifetime Prevalence of Mental Disorders in U. S. Adolescents: Results From The National Comorbidity Survey Replication–Adolescent Supplement (NCSA). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 980–989.
52
Mitic, W. R., McGuire, D. P., & Neuman, B. (1985). Perceived Stress and Adolescents’ Cigarette Use. Psychological Reports, 57, 1043–1048.
53
Moksnes, U. K., Byrne, D. G., Mazanov, J., & Espnes, G. A. (2010). Adolescent Stress: Evaluation of the Factor Structure of the Adolescent Stress Questionnaire (ASQ-N). Scandinavian Journal of Psychology, 51, 203-209.
54
Moreno, L. A., Gonzalez-Gross, M., Kersting, M., Moln_ar, D., De Henauw, S., Beghin, L., & et al. (2008). Assessing, Understanding and Modifying Nutritional Status, Eating Habits and Physical Activity in European Adolescents: The HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) Study. Public Health Nutrition, 11, 288-299.
55
Mullis, R. L., Youngs, G. A., Mullis, A. K., & Rathge, R. W. (1993). Adolescent stress: Issues of Measurement. Adolescence, 28, 267–279.
56
Murphy, D. A., Durako, S. J., Moscicki, A. B., Vermund, S. H., Yong, M., Schwartz, D. F. & the Adolescent Medicine HIV/AIDS Research network. (2001). No Change in Health Risk Behaviors over Time among HIV Infected Adolescents in Care: Role of Psychological Distress. Journal of Adolescent Medicine, 29S, 57–63.
57
Murray, K. M., Byrne, D. G., & Rieger, E. (2011). Investigating Adolescent Stress and Body Image. Journal of Adolescence, 34, 269–278.
58
Muzi, M. J. (2000). Child Development: Through Time and Transition. Upper Saddle River New Jersey, Prentice-Hall.
59
Neumark-Sztainer, D., Story, M., French, S. A., & Resnick, M. D. (1997). Psychosocial Correlates of Health Compromising Behaviors among Adolescents. Health Education Research, 12, 37–52.
60
Pohl, J., Olmstead, M. C., Wynne-Edwards, K. E., Harkness, K., & Menard, J. L. (2007). Repeated Exposure To Stress Across the Childhood-Adolescent Period Alters Rats' Anxiety- And Depression-Like Behaviors In Adulthood: The Importance Of Stressor Type And Gender. Behavioral Neuroscience, 121,462–74.
61
Price, J. H. (1985). A Model for Explaining Adolescent Stress. Health Education, 16, 36–40.
62
Quick, J. C., Quick, J. D., & Gavin, J. H. (2000). Stress: Measurement. In A. E. Kazdin (Ed.), Encyclopedia of psychology, Vol. 7 (pp. 484–487). New York: Oxford University Press.
63
Rahe, R. H., Veach, T. L., Tolles, R. L., & Murakami, K. (2000). The Stress and Coping Inventory: An Educational And Research Instrument. Stress Medicine, 16, 199–208.
64
Rice, P. L. (1999). Stress and health (3rd Ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole.
65
Romeo, R. D., & McEwen, B. S. (2006). Stress and the Adolescent Brain. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 202–214.
66
Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-Offit Measures. Psychological Research, 8, 23–74.
67
Seifert, K. L., & Hoffnung, R. J. (2000). Child and Adolescent Development (5th Ed.). New York, Houghton Mifflin Company.
68
Sisk, C. L., & Zehr, J. L. (2005). Pubertal Hormones Organize The Adolescent Brain And Behavior. Frontiers in Neuroendocrinology, 26, 163–74.
69
Spielberger, C. D. (1988). Professional Manual for the State-Trait Anger Expression Inventory. Odessa FL: Psychological Assessment resources.
70
Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., Lushene, R., Vagg, P. R., & Jacobs, G. A. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
71
Susman, E. J., & Dorn, L. D. (2009). Puberty: its role in development. In R. M. Lerner, & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (3rd ed). (pp. 116- 151). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
72
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Allyn and Bacon.
73
Tamres, L. K., Janicki, D., & Helgeson, V. S. (2002). Sex Differences in Coping Behavior: A Meta-Analytic Review and an Examination of Relative Coping. Personality and Social Psychology Review, 6, 2-30.
74
Tyas, S. L., & Pederson, L. L. (1998). Psychosocial Factors Related to Adolescent Smoking: A Critical Review of The Literature. Tobacco Control, 7, 409–420.
75
Udry, J. R., Li, R. M., & Hendrickson-Smith, J. (2003). Health and Behaviour Risks of Adolescents with Mixed Race Identity. American Journal of Public Health, 93, 1865–1870.
76
Ursin, H., & Olff, M. (1993). The stress response. In S.C., Stanford, & P., Salmon (Eds) Stress: From Synapse to Syndrome, (pp. 3–22). San Diego, CA: Scademic Press Inc.
77
Van der Wal, M. F., de Wit, C. A., & Hirasing, R. A. (2003). Psychosocial Health among Young Victims and Offenders of Direct and Indirect Bullying. Pediatrics, 111, 1312–1317.
78
West, P., & Sweeting, H. (2003). Fifteen, Female and Stressed: Changing Patterns of Psychological Distress over Time. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 399–411.
79
Wills, T. A. (1986). Stress and Coping in Early Adolescence: Relationships to Substance Use in Urban School Samples. Health Psychology, 5, 503–529.
80
ORIGINAL_ARTICLE
سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی
هدف پژوهش، بررسی سهم منابع خطای منظم در نمرههای مصاحبه داوطلبان استخدام و برآورد ضرایب تعمیمپذیری و اتکاء پذیری در چارچوب نظریه تعمیم پذیری بود. برای این منظور، اطلاعات مربوط به نمره های ارزیابی سطح شایستگیهای شغلی داوطلبان استخدام در سه شغل مورد نیاز یکی از دانشگاههای دولتی با بهکارگیری یک طرح دو وجهی متقاطع تحلیل شد. سپس سهم منابع خطای منظم دربرگیرنده سوال ها، مصاحبه گران و تعاملات خطاها با یکدیگر و با هدف اندازه گیری تعیین شد و با بهکارگیری آنها ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاءپذیری نمره ها برآورد شد. یافته ها نشان داد که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری نمره های ارزیابی در همه مصاحبه های شغلی برابر نیست. همچنین میانگین نمره های ارزیابی، یک شغل از میان سه شغل مورد بررسی، نباید مبنای تصمیم گیری قرار بگیرد؛ به این علّت که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری آنها کمتر از میزان مورد انتظار است. بر پایه نتایج، پیشنهاد می شود که پیش از به کارگیری نظرات مصاحبه گران درباره سطح شایستگی های شغلی داوطلبان استخدام، ضرایب تعمیمپذیری و اتّکاء پذیری نمره ها با استفاده از نظریه تعمیمپذیری برآورد شود و در صورت پایین بودن ضرایب، نمره های مصاحبه شغلی مبنای تصمیم گیری قرار نگیرد.
https://jem.atu.ac.ir/article_7562_23e8881c5ff65991a24d720e3c4c2e67.pdf
2016-09-22
117
136
10.22054/jem.2017.20764.1508
سنجش شایستگی
ضریب تعمیم پذیری
ضریب اتّکاء پذیری
نظریه تعمیم پذیری
ابراهیم
علیزاده
e_alizadeh@sbu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی به کار بسته، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
Barrick, M. R., Shaffer, J., & DeGrassi, S. D. (2009). What you see may not be what you get: Relationships among self-presentation tactics and ratings of interview and job performance. Journal of Applied Psychology, 94(6), 1394–1412. doi:10.1037/a0016532.
1
Barrick, M. R., Swider, B. W., & Stewart, G. L. (2010). Initial evaluations in the interview: relationships with subsequent interviewer evaluations and employment offers. Journal of Applied Psychology, 95(6), 1163-1172. doi:10.1037/a0019918.
2
Bögels, S. M., Van der Vleuten, C. P. M., Blok, G., Kreutzkamp, R., Melles, R., & Schmidt, H. G. (1995). Assessment and validation of diagnostic interviewing skills for the mental health professions. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 17(3), 217-230. doi:10.1007/BF02229299.
3
Bolino, M. C., Kacmar, K. M., Turnley, W. H., & Gilstrap, J. B. (2008). A multi-level review of impression management motives and behaviors. Journal of Management, 34(6), 1080-1109.
4
doi:10.1177/0149206308324325.
5
Brennan, R. L. (2001). Generalizability Theory. New York: Springer-Verlag.
6
Cardinet, J., Johnson, S., & Pini, G. (2010). Applying generalizability theory using EduG. Routledge.
7
Conway, J. M., Jako, R. A., & Goodman, D. F. (1995). A meta-analysis of interrater and internal consistency reliability of selection interviews. Journal of Applied Psychology, 80(5), 565 −579.
8
doi:apa.org/journals/apl/80/5/565.html.
9
Cook, M. (2016). Personnel Selection: Adding Value through People-A Changing Picture. John Wiley & Sons.
10
Dayan, K., Fox, S., & Kasten, R. (2008). The preliminary employment interview as a predictor of assessment center outcomes. International Journal of Selection and Assessment, 16(2), 102-111.
11
doi:10.1111/j.1468-2389.2008.00415.x.
12
Hanson, M. D., Kulasegaram, K. M., Woods, N. N., Fechtig, L., & Anderson, G. (2012). Modified personal interviews: resurrecting reliable personal interviews for admissions?. Academic Medicine, 87(10), 1330-1334. doi: 10.1097/ACM.0b013e318267630f.
13
Highhouse, S., & Schmitt, N. (2013). A snapshot in time: Industrial and organizational psychology today. In N. Schmitt & S. High house (Eds.), Handbook of Psychology (Volume 12: Industrial and Organizational). Wiley.
14
Huffcutt, A. I., Conway, J. M., Roth, P. L., & Klehe, U. C. (2004). The impact of job complexity and study design on situational and behavior description interview validity. International Journal of Selection and Assessment, 12(3), 262-273. doi: 10.1111/j.0965-075X.2004.280_1.x.
15
Huffcutt, A. I., Culbertson, S. S., & Weyhrauch, W. S. (2013). Employment Interview Reliability: New meta‐analytic estimates by structure and format. International Journal of Selection and Assessment, 21(3), 264-276. doi: 10.1111/ijsa.12036.
16
Judge, T.A., Cable, D. M., & Higgins, C. A. (2001). The employment interview: A review of recent research and recommendations for future research. Human Resource Management Review, 10(4), 383-406. doi.org/10.1016/S1053-4822 (00)00033-4.
17
Levashina, J., & Campion, M. A. (2007). Measuring faking in the employment interview: Development and validation of an interview faking behavior scale. Journal of applied psychology, 92(6), 1638-1656. doi:10.1037/0021-9010.92.6.1638.
18
Lievens, F., De Corte, W., & Brysse, K. (2003). Applicant perceptions of selection procedures: The role of selection information, belief in tests, and comparative anxiety. International Journal of Selection and Assessment, 11(1), 67-77. doi: 10.1111/1468-2389.00227.
19
Macan, T. (2009). The employment interview: A review of current studies and directions for future research. Human Resource Management Review, 19(3), 203-218. doi.org/10.1016/j.hrmr.2009.03.006.
20
Maurer, S. D. (2002). A practitioner-based analysis of interviewer job expertise and scale format as contextual factors in situational interviews. Personnel Psychology, 55(2), 307-327.
21
doi: 10.1111/j.1744-6570.2002.tb00112.x.
22
Onyon, C. L. A. R. E., Wall, D., & Goodyear, H. M. (2009). Reliability of multi-station interviews in selection of junior doctors for specialty training. Medical teacher, 31(7), 665-667.
23
doi.org/10.1080/01421590802578236.
24
Posthuma, R. A., Morgeson, F. P., & Campion, M. A. (2002). Beyond employment interview validity: A comprehensive narrative review of recent research and trends over time. Journal of Personnel Psychology, 55(1), 1-81. doi: 10.1111/j.1744-6570.2002.tb00103.x.
25
Roulin, N., Bangerter, A., & Levashina, J. (2014). Interviewers' perceptions of impression management in employment interviews. Journal of Managerial Psychology, 29(2), 141-163. doi.org/10.1108/JMP-10-2012-0295.
26
Rogelberg, S. G. (Ed.). (2006). Encyclopedia of industrial and organizational psychology. Sage publications.
27
Sebok, S. S., Luu, K., & Klinger, D. A. (2014). Psychometric properties of the multiple mini-interview used for medical admissions: findings from generalizability and Rasch analyses. Advances in Health Sciences Education, 19(1), 71-84. doi: 10.1007/s10459-013-9463-7.
28
Shavelson, R., & Webb, N. (1991). Generalizability theory: A primer. Newbury Park, C.A.: Sage.
29
Stewart, G. L., Dustin, S. L., Barrick, M. R., & Darnold, T. C. (2008). Exploring the handshake in employment interviews. Journal of Applied Psychology, 93(5), 1139–1146. doi:10.1037/0021-9010.93.5.1139.
30
Taylor, P. J., & Small, B. (2002). Asking applicants what they would do versus what they did do: A meta‐analytic comparison of situational and past behavior employment interview questions. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75(3), 277-294. doi: 10.1348/096317902320369712.
31
ORIGINAL_ARTICLE
مشخصههای روانسنجی مقیاس واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی مقیاس واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده (PSRS؛ شولتز، ییم، زوکالا، جانسن و شولتز، 2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به PSRS و مقیاس سازگاری هیجانی (EAM؛ رابیو، آگادا، هانتنگاس و هرناندز، 2007) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی PSRS از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی PSRS از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة PSRS، ضریب همبستگی بین زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده با سازگاری هیجانی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی PSRS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی PSRS شامل پنج زیرمقیاس واکنشپذیری طولانی، واکنشپذیری نسبت به اضافه بار کاری، واکنشپذیری نسبت به تعارضهای اجتماعی، واکنشپذیری نسبت به ناکامی و واکنشپذیری نسبت به ارزشیابی اجتماعی، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده با سازگاری هیجانی به طور تجربی از روایی سازة PSRS حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای PSRS بین 75/0 تا 80/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که PSRS برای سنجش مفهوم واکنش پذیری نسبت به استرس ادراک شده در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
https://jem.atu.ac.ir/article_7563_40dd0b3bb14a54e08a348dc19ceda696.pdf
2016-09-22
137
158
10.22054/jem.2017.12998.1368
واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده
مقیاس
پایایی
روایی
ساختار عاملی
امید
شکری
omidshokri@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
نوشین
تمیزی
noushintamizi@gmail.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد آزاد
عبد الله پور
m.a.abdollahpour@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
AUTHOR
زهره السادات
سادات اخوی
z.s.akhavi@gmail.com
4
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
معصومه
عبدالخالقی
labdolkhaleghi@yahoo.com
5
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
AUTHOR
Allott, K. A., Rapado-Castro, M., Proffitt, T., Bendall, S., Garner, B., Butselaar, F., Markulev, C., Phassouliotis, C., McGorry, P. D., Wood, S. J., Cotton, S. M., & Phillips, L. J. (2015). The impact of neuropsychological functioning and coping style on perceived stress in individuals with first-episode psychosis and healthy controls. Psychiatry Research, 226 (1), 128-135.
1
Buske-Kirschbaum, A., Ebrecht, M., Kern, S., Gierens, A., & Hellhammer, D. H. (2008). Personality characteristics in chronic and non-chronic allergic conditions. Brain, Behavior and Immunity, 22, 762–768.
2
Cohen, S., Hamrick, N., Rodriguez, M. S., Feldman, P. J., Rabin, B. S., & Manuck, S. B. (2000). The stability of and intercorrelations among cardiovascular, immune, endocrine, and psychological reactivity. Annals of Behavioral Medicine, 22, 171–179.
3
Cohen, S., Janicki-Deverts, D., & Miller, G. E. (2007). Psychological stress and disease. Journal of the American Medical Association, 298, 1685–1687.
4
Cole, A. B., Wingate, L. R., Tucker, R. P., Rhoades-Kerswill, S., O’Keefe, V. M., & Hollingsworth, D. W. (2015). The differential impact of brooding and reflection on the relationship between perceived stress and suicide ideation. Personality and Individual Differences, 83, 170-173.
5
Federenko, I. S., Nagamine, M., Hellhammer, D. H., Wadhwa, P. D., & Wust, S. (2004). The heritability of hypothalamus pituitary adrenal axis responses to psychosocial stress is context dependent. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 89, 6244–6250.
6
Federenk, I., Schlotz, W., Kirschbaum, C., Bartels, M., Hellehammer, D. H., & Wust, S. (2006). The heritability of perceived stress. Psychological Medicine, 36, 375–385.
7
Hawkley, L. C., Burleson, M. H., Poehlmann, K. M., Berntson, G. G., Malarkey, W. B., & Cacioppo, J. T. (2001). Cardiovascular and endocrine reactivity in older females: Intertask consistency. Psychophysiology, 38, 863–872.
8
Hu, L.-T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
9
Kelly, M. M., Tyrka, A. R., Anderson, G. M., Price, L. H., & Carpenter, L. L. (2008). Sex differences in emotional and physiological responses to the Trier Social Stress Test. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39, 87–98.
10
Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equation modeling (2nd edition). New York: Guilford.
11
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer.
12
Marca-Ghaemmaghami, P. L., Marca, R. L., Dainese, S. M., Haller, M., Zimmermann, R., & Ehlert, E. (2013). The association between perceived emotional support, maternal mood, salivary cortisol, salivary cortisone, and the ratio between the two compounds in response to acute stress in second trimester pregnant women. Journal of Psychosomatic Research, 75 (4), 314-320.
13
Marsella, A. J., & Leong, F. T. L. (1995). Cross-cultural issues in personality and career assessment. Journal of Career Assessment, 3,202–218.
14
McEwen, B. S. (1998). Protective and damaging effects of stress mediators. New England Journal of Medicine, 338, 171–179.
15
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publication. Thousand Oaks. London. New Dehi.
16
Mischel, W. & Shoda, Y. (1998). Reconciling processing dynamics and personality dispositions. Annual Review of Psychology, 49, 229–258.
17
Pruessner, J. C., Gaab, J., Hellhammer, D. H., Lintz, D., Schommer, N. C., & Kirschbaum, C. (1997). Increasing correlations between personality traits and cortisol stress responses obtained by data aggregation. Psychoneuroendocrinology, 22, 615– 625.
18
Rubio, V. J., Aguado, D., Hontangas, P. M., & Hernández, J. (2007). Psychometric properties of an emotional adjustment measure: An application of the graded response model. European Journal of Psychological Assessment, 23(1), 39–46.
19
Schulz, P., Jansen, L. J., & Schlotz, W. (2005). Stressreaktivita¨t: Theoretisches Konzept und Messung [Stress reactivity: Theoretical concept and measurement]. Diagnostica, 51, 124 –133.
20
Schlotz, W., Hammerfald, K., Ehlert, E., & Gaab, J. (2011). Individual differences in the cortisol response to stress in young healthy men: Testing the roles of perceived stress reactivity and threat appraisal using multiphase latent growth curve modeling. Biological Psychology, 87(2), 257-264.
21
Schlotz, W., & Schulz, P. (2008). The Short Trier Inventory for Chronic Stress (STICS). Unpublished manuscript. School of Psychology, University of Southampton, Southampton, United Kingdom.
22
Schlotz, W., Yim, I. S., Zoccola, P. M., Jansen, L., & Schulz, P. (2011). The perceived stress reactivity scale: Measurement invariance, stability, and validity in three countries. Psychological Assessment, 23 (1), 80–94.
23
Schlotz, W., Kumsta, R., Layes, I., Entringer, S., Jones, A., & Wust, S. (2008). Covariance between psychological and endocrine responses to pharmacological challenge and psychosocial stress: A question of timing. Psychosomatic Medicine, 70, 787–796.
24
Semmer, N. K. (2006). Personality, stress and coping. In M. E. Vollrath (Ed.), Handbook of Personality and Health, (pp. 73-114) John Wiley & Sons.
25
Smith, T. W. & Spiro, A. (2002). Personality, health and aging: Prolegomenon for the next generation. Journal of Research in Personality, 36, 363-394.
26
Steinhardt, M. A., & Dolbier, C. L. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American College Health, 56(4), 445-453.
27
Suls, J., & Martin, R. (2005). The daily life of the garden-variety neurotic: Reactivity, stressors exposure, mood spillover, and maladaptive coping. Journal of Personality, 73, 1–25.
28
Wessa, M., Rohleder, N., Kirschbaum, C., & Flor, H. (2006). Altered cortisol awakening response in posttraumatic stress disorder. Psychoneuroendocrinology, 31, 209–215.
29
Wirtz, P. H., Thomas, L., Domes, G., Penedo, F. J., Ehlert, U., & Nussbeck, F. W. (2013). Psychoendocrine validation of a short measure for assessment of perceived stress management skills in different non-clinical populations. Erschienen in: Psychneuroendocrinology, 38(4), 572-586.
30
Zautra, A. J., Affleck, G. G., Tennen, H., Reich, J. W. & Davis, M. C. (2005). Dynamic approaches to emotion and stress in everyday life: Bolger and Zuckerman reloaded with positive as well as negative effects. Journal of Personality, 73, 1511–1538.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی
زمینه: یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی ورفتاری، ارتقاء سرمایه روانشناختی افراد میباشدکه از چهارسازه امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی تشکیل شده است. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی جهت کاربرد در حوزههای عمومی و رابطه آن با بهزیستی ذهنی بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری کلیه متأهلین شهر تهران بودند که از بین آنان520 نفر به روش چند مرحله ای انتخاب شدند. مقیاسهای بکاررفته، مقیاس66سؤالی محقق ساخته و مقیاسهای 24 سؤالی سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرم کوتاه 18سؤالی بهزیستی ذهنی ریف(1995) بودند. برای تحلیل داده ها از نظریه جدید اندازهگیری (IRT) و تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده گردید. جهت انجام تحلیلIRT ابتدا مفروضههای تک بعدی بودن و استقلال موضعی، با استفاده از سه روش VSS وMAP و تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرارگرفتند و پس ازآن با استفاده ازتحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و برازش مدل، پنج عامل امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی مثبت، خوشبینی منفی و سازگاری استخراج شدند. جهت بررسی منتج شدن این پنج عامل از عامل بزرگتری بنام سرمایه روانشناختی، از تحلیل عاملی مرتبه دوم بهره گرفته شد و برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی، در دوفرم آلفای کرونباخ وتتای ترتیبی استفاده گردید. یافته ها: در نتیجه این تحلیل ها، پرسشنامه66 سؤالی محقق ساخته به پرسشنامه 48 سؤالی تغییر یافت. مقیاس دارای ضریب پایایی بالا وقابل قبولی بوده (آلفای کرونباخ برابر 945/0و تتای ترتیبی برابر952/0) ودر بررسی روایی همگرایی، پرسشنامه مذکور رابطه مثبت ومعنیداری با مقیاس لوتانز و همچنین رابطه مثبت و معنیداری با مقیاس بهزیستی ذهنی ریف وشش عامل آن بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه مقیاس محقق ساخته از پایایی وروایی مناسبی برای سنجش این سازه درحوزههای مختلف اجتماعی برخوردار است.
https://jem.atu.ac.ir/article_7564_599f799bc7eb02543562d1747b3d2161.pdf
2016-09-22
159
186
10.22054/jem.2017.5385.1169
سرمایه روانشناختی
بهزیستی ذهنی
روایی
پایایی
IRT
میترا
قدیمی نوران
mghadimi2001@yahoo.com
1
دانشجو
LEAD_AUTHOR
جلیل
یونسی
jalilyounesi@gmail.com
2
استادیار
AUTHOR
جوشن لو، محسن؛ رستمی، رضا و نصرتآبادی، مسعود. (1385). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی جامع. فصلنامه روانشناسی تحولی، 3(9)، 35-52.
1
گل پرور، محسن و جعفری، مریم. (1392). نقش محافظتکننده سرمایه روانشناختی در برابر اثر تعارض و سرریز شدگی کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی پرستاران. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 21(4)، 22-33.
2
لوتانز، فرد (2007). سرمایه روانشناختی (چاپ اول)، ترجمه بهروز رضایی منش، علیرضا تقی زاده و مریم کاهه. (1391). تهران. نشر علمی.
3
هاشمی نصرت آباد، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1391). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(4)، 123-142.
4
Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifyingtheory of behavioral change. PsycholRev, 84(2), 191-215.
5
Garmezy, N. (1991). Resilience in children’s adaptation to negative life events andstressed environments. Pediatric Annals, 20, 459-466.
6
Keyes, C. L., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions. Journal of personality and social psychology, 82(6), 1007.
7
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., Norman, S. M., & Combs, G. M. (2006). Psychological capital development: toward a micro‐intervention. Journal of Organizational Behavior, 27(3), 387-393.
8
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572.
9
McGee, E. A. (2011). An examination of the stability of positive psychological capital using frequency-based measurement. Doctoral desertation, University of Tennessee, Knoxville
10
Rahimnia, F., Mazidi, A., & Mohammadzadeh, Z. (2013). Emotional mediators of psychological capital on well-being: The role of stress, anxiety, and depression. Management Science Letters, 3(3), 913-926.
11
Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges, M. W. (2002). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): a reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of personality and social psychology, 67(6), 1063.
12
Seligman, M. E. (1998). Learned optimism: How to change your mind and your life.Vintage.
13
Velicer, W. F., Eaton, C. A., & Fava, J. L. (2000). Construct explication through factor or component analysis: A review and evaluation of alternative procedures for determining the number of factors or components. In Problems and solutions in human assessment (pp. 41-71). Springer US.
14
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم تلفن همراه
در کنار ساخت، تدوین و اعتباریابی پرسشنامه بی موبایل هراسی باید مقیاسی تدوین می شد که بتواند بهخوبی معنا و مفهومی را که از موبایل در ذهن افراد متبادر می شود، توصیف و تبیین نماید؛ لذا مقیاس افتراق معنایی مفهوم تلفن همراه بهعنوان مکمل و پشتوانه معنایی پرسشنامه ی بی موبایل هراسی تدوین شد؛ بنابراین می توان هدف از پژوهش حاضر را ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی مقیاس معنا و مفهوم تلفن همراه تعریف نمود. بر این اساس روش پژوهش به این صورت بود که دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی دانشگاه های دولتی تهران، جامعه ی آماری تحقیق حاضر را تشکیل می دادند که از بین آن ها 363 نفر زن و مرد در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه ی تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته معنا و مفهوم موبایل روی ایشان اجرا گردید. نتایج بررسی روایی سازه و پایایی مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم موبایل با 44 گویه بیانگر آن بود که این مقیاس از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین این نتیجه حاصل شد که مقیاس افتراق معنایی مفهوم و معنای موبایل بهعنوان مکمل پرسشنامۀ بی موبایل هراسی که توسط محقق تدوین و اعتباریابی شده است بهخوبی توانست معنا و مفهومی را که از موبایل در ذهن دانشجویان متبادر می شود، توصیف و تبیین کند.
https://jem.atu.ac.ir/article_7589_97df24a251d914f9edb366f75494d2d1.pdf
2016-09-22
187
211
10.22054/jem.2017.23524.1583
اعتباریابی
ساخت
مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم موبایل
حمیرا
آزادمنش
h.azadmanesh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
LEAD_AUTHOR
حسن
احدی
dr.ahadi@kiau.ac.ir
2
استاد گروه روانشناسی
AUTHOR
غلامرضا
منشئی
gholamrezamanshaee@yahoo.com
3
روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس. (2002). دیالکتیک روشنگری. ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان (1384). چاپ اول. تهران: گام نو.
1
دلاور، علی. (1391). مقیاسهای سنجش نگرش. تهران: روان.
2
دیوبند، فائزه. (1391). رابطه بین هیجان خواهی، اوقات فراغت خستهکننده و عزتنفس با اعتیاد به تلفن همراه. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 5(2)، 30-47.
3
عابدینی، یاسمین و زمانی، بیبی عشرت. (1391). بررسی انگیزه و نوع استفاده از تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه اصفهان. روانشناسی معاصر، 7(2)، 73-86.
4
منحصری، مریم. (1391). عوامل تأثیرگذار و اهداف مدیریتی در استفاده از تبلیغات پیامکی از طریق موبایل توسط شرکتها. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.
5
منطقی، مرتضی. (1386). راهنمای والدین در استفاده فرزندان از فناوریهای ارتباطی جدید. تهران: عابد.
6
نیکخو، رحیم. (1392). سنجش نگرش دانشجویان نسبت به موبایل و عوامل اجتماعی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
7
Bianchi, A., & Phillips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 39-51.
8
Ransford, M. (2013). Majority of college students own smartphones, but dislike those ads. Ball State University. Accessed March, 7, 2013.
9
Hong, F. Y., Chiu, S. I., & Huang, D. H. (2012). A model of the relationship between psychological characteristics, mobile phone addiction and use of mobile phones by Taiwanese university female students. Computers in Human Behavior, 28(6), 2152-2159.
10
Joinson, A. N. (2004). Self-esteem, interpersonal risk and preference for e-mail to face to face communication. Cyberpsychology and behavior, 7(4), 472-478
11
Levitin, D. (2015). The sum of human knowledge. www.wsj.com, sept, 18, 2015, 5:13pm
12
Levitin, D. (2015). Why the modern world is bad for your brain. Kent state university, oh, USA, college of education health and human services, kent state university, oh, 44242000, USA, sage journals
13
Pierce, T. (2009). Social anxiety and technology: Face-to-face communication versus technological communication among teens. Computers in Human Behavior, 25(6), 1367-1372.
14
Roberts, J., Yaya, L., & Manolis, C. (2014). The invisible addiction: Cell-phone activities and addiction among male and female college students. Journal of behavioral addictions, 3(4), 254-265.
15
Singh, B., Gupta, R., & Garg, R. (2013). Mobile phones; A Boon or Bane for Mankind?-Behavior of medical students. International Journal of Innovative Research and Development, 2(4), 196-205.
16
Singh, B., Gupta, R., & Garg, R. (2013). Mobile phones; A Boon or Bane for Mankind?-Behavior of medical students. International Journal of Innovative Research and Development, 2(4), 196-205.
17
Thometz, K. (2016). Exclusive cellphone use linked to anxiety, depression. Chicagotonight. Wttw.com www. Addictiontips.net. www.secureenvey.com, 7november 2014 www.securenvey.com/blog/2012/02/is/ss-of-the population suffer from nomobophobia the fear of being without their phone
18
Yildirim, C., & Correia, A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
19