%0 Journal Article %T بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A شیخ الاسلامی, علی %A خاکدال, سعید %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 9 %N 33 %P 175-188 %! بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه %K ویژگی‌های روانسنجی %K فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه %K پذیرش مدرسه %K طرد مدرسه %R 10.22054/jem.2019.34595.1800 %X پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونه‌ای از دانش‏آموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‏آموزان مدارس دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 1396 تشکیل می‌دادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 348 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامه‏ی 332 دانش‌آموز قابل تحلیل بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمره‌ی دانش‏آموزان در خرده‌مقیاس‌های فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خرده‌مقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمره‌‏ی کل و خرده‌مقیاس‏های آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، می‏توان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونه‌های دانش‏آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. %U https://jem.atu.ac.ir/article_9690_993c7abbdf54b8d55ab866801350ed6b.pdf