%0 Journal Article %T باز ساخت، رواسازی، پایاسازی، و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A صالح صدق پور, بهرام %A ابراهیم دماوندی, مجید %A رعدی, اصغر %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 8 %N 30 %P 19-45 %! باز ساخت، رواسازی، پایاسازی، و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی %K رواسازی %K پایاسازی %K هنجاریابی %K خودپنداره %K خودپنداره ریاضی %R 10.22054/jem.2018.21476.1527 %X هدف:هدف اصلی این پژوهش، بازساخت، رواسازی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس خودپنداره ریاضی بود. در این پژوهش آزمون سازی، 812 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملارد، مشارکت کردند. روش: در این پژوهش، گویه های مقیاس بازسازی شده خودپنداره ریاضی، با استفاده از ضریب تمیز و روش هماهنگی درونی سوالات، مورد تحلیل قرار گرفت. پایایی مقیاس با روشهای تنصیف و آلفای کرونباخ، سپس روایی سازه، و روایی افتراقی آن بررسی شد. برای هنجاریابی مقیاس، از نمرات استاندارد Z و T استفاده شد. یافته ها: پایایی مقیاس، عدد 0/898 به دست آمد و روایی افتراقی آن در سطح کمتر از 0/01 معنادار بود و در بررسی دیگری، روایی افتراقی، عدد 0/76 به دست آمد. روایی سازه نیز سه عامل (قابلیت ها و مهارتها، اجتناب از ریاضی و لذت بردن از ریاضی) را در مقیاس نشان داد. مقیاس خودپنداره ریاضی بازسازی شده، می تواند در امر هدایت تحصیلی و بهبود شرایط درسی ریاضی برای دانش آموزان و همچنین تحقیقات مرتبط، مفید باشد. %U https://jem.atu.ac.ir/article_8695_1349e940d3a519a92c074ab294d5050a.pdf