%0 Journal Article %T بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس خانواده گرایی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A رجبی, غلامرضا %D 2013 %\ 12/22/2013 %V 4 %N 14 %P 25-42 %! بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس خانواده گرایی %K ساختار عاملی %K مقیاس خانواده‌گرایی %K روایی %K پایایی %R %X زمینه: خانواده­گرایی یکی از مهمترین ارزش­های وابسته به هر فرهنگی که به الگویی از سازمان اجتماعی اشاره می­کند و به عنوان بخشی از یک نگاه سنتی جامعه است که بر نگرش­های وفاداری، اعتماد و همکاری در بین گروه خانواده تاکید می­کند. هدف: این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس خانواده­گرایی در دانشجویان دوره کارشناسی مراکز تربیت معلم اهواز انجام گرفت. روش: 332 دانشجو (156 مرد و 176 زن) از میان مراکز تربیت معلم شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند و مقیاس خانواده­گرایی و 16 ماده خرده مقیاس پیوستگی مقیاس ارزیابی پیوستگی و انطباق­پذیری خانواده (2FACES-) را تکمیل نمودند. یافته­ها: تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی و چرخش متعامد (واریماکس) سه عامل (حمایت خانوادگی، افتخار و شرافت خانوادگی و مطیع خانواده بودن) را نشان داد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 73/0، برای عامل­های سه­گانه از 55/0 تا 85/0 و ضریب روایی همزمان آن با مقیاس پیوستگی و انطباق­پذیری خانواده 21/0 (001/0>p) محاسبه شد. به علاوه، تحلیل عاملی تأییدی مدل سه عاملی را با یک شاخص اصلاح مورد تأیید قرار داد. بحث و نتیجه­گیری: در نهایت، مقیاس خانواده­گرایی را می‌توان به عنوان یک ابزار روا و پایا در اندازه‌گرایی ابعاد خانواده­گرایی در جامعه­ی دانشجویی استفاده کرد. %U https://jem.atu.ac.ir/article_85_6beb166564e9138f212b030be120ba37.pdf