%0 Journal Article %T استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه نگرانی های سلامت برای دانشجویان ایرانی دوره های کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A دلاور, علی %A براتیان, مسعود %A بجامی, حسین %A مسعودیان, معصومه %D 2012 %\ 06/21/2012 %V 2 %N 8 %P 1-38 %! استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه نگرانی های سلامت برای دانشجویان ایرانی دوره های کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران %K استاندارد سازی %K هنجاریابی %K نگرانی های سلامت %K نگرانی های جسمی %K نگرانی های روانی %K نگرانی های اجتماعی %R %X زمینه: توجه به سلامتی نه از دیدگاه بالینی بلکه از منظر سلامت اجتماعی نگاه تازه ای به سلامتی فراتر از صرفا فقدان بیماری یا ناتوانی بوده و با تاکید بر ارزیابی شخصی افراد از سلامتی خود به کامل بودن عملکرد جسم ذهن و تطابق اجتماعی اشاره دارد سنجش سلامت و مولفه های تشکیل دهنده آن یعنی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد نیاز به ابزار ویژه ای دارد. هدف: هدف از انجام این مطالعه استاندارد سازی و هنجاریابی برای دانشجویان متناسب با نگرانی های سلامت آنان در فرهنگ ایرانی بود. روش: این ابزار برای تعیین اندازه و میزان نگرانی های سلامت توسط اسپات و دوش ساخته شده است. سوالات مربوط به سه خرده مقیاس با عنوان نگرانی های جسمی، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی نام گذاری شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روان شناسی و مشاوره تایید و سپس بر روی یک نمونه 2000 نفری دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و اعتبار، نقطه برش و نمرات هنجار تعیین گردید. یافته ها: بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاس های نگرانی های جسمی ، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی به ترتیب برابر با 646%، 939%، 894% و برای کل مقیاس برابر با 803% برآورده شده است. با توجه به میزان اعتبار و روایی به دست آمده پرسشنامه نگرانی های سلامت ابزاری است که می تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. افزون بر این، می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش نگرانی های سلامت دانشجویان در مراکز مشاوره دانشجویی استفاده شود. %U https://jem.atu.ac.ir/article_5637_44c13926e78c9cfc2bbcad7026653a54.pdf