%0 Journal Article %T تأثیر تعدادگزینه‏ های سؤال در ویژگی‏های روان‏سنجی آزمون و توانایی برآوردشده در مدل‏های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A کریمی, بهنام %A فلسفی نژاد, محمدرضا %A درتاج, فریبرز %D 2011 %\ 12/22/2011 %V 2 %N 6 %P 1-23 %! تأثیر تعدادگزینه‏ های سؤال در ویژگی‏های روان‏سنجی آزمون و توانایی برآوردشده در مدل‏های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری %K واژگان کلیدی: آزمون‌های چندگزینه‌ای %K نظریه کلاسیک اندازه گیری %K نظریه پرسش پاسخ %R %X سهولت نمره‏گذاری، اجرا و عینیت آزمون­های چندگزینه‏ای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجش‏های وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سؤالات چندگزینه‏ای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را می‏سنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سؤال‏ها. در این میان عده‏ای نیز افزایش تعداد گزینه­های سؤال را راهی برای مقابله با این مشکلات دانسته‏اند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعداد گزینه­ها بر ویژگی‏های روان‏سنجی آزمون­ها و سؤالات و همچنین توانایی برآورد شده آزمودنی­ها در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ بود. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان سال سوم دبیرستان­های شهر شیراز بود که 608 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از دو آزمون پیشرفت تحصیلی زبان و حسابان که به همین منظور تهیه و تنظیم شده بودند استفاده شد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که تعداد گزینه­ها بر پارامترهای سؤال اثر ندارد و تأثیر تعداد گزینه­ها بر ویژگی­های روان­سنجی  برآورد شده آزمودنی­ها، در آزمون­های مختلف یکسان است. همچنین بین پارامترهای برآورد شده در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ تفاوت وجود داشت. نتیجه­گیری: بعد از بررسی مفروضه­های نظریه پرسش و پاسخ مشخص شد که داده­ها با مدل دو پارامتری برازش بهتری دارند، و تفاوتی بین تعداد گزینه­ها و برازش با مدل مشاهده نشد. همچنین بین توانایی برآورد شده و تعداد گزینه‏ها تفاوت مشاهده شد.   %U