%0 Journal Article %T فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه اضطراب و افسردگی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A رعایی, فرزانه %A دلاور, علی %A فرخی, نورعلی %D 2011 %\ 06/22/2011 %V 1 %N 4 %P 1-25 %! فراتحلیل تحقیقات انجام شده در حوزه اضطراب و افسردگی %K واژگان کلیدی: فراتحلیل %K افسردگی %K اضطراب %R %X این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روان‏شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سال‏های 85 -63  صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41  مورد و از میان 59 مورد در زمینه افسردگی 36 مورد برای فراتحلیل مناسب تشخیص داده شدند. روش تحقیق این پژوهش در بخش آمار توصیفی، روش مرور ساختار یافته[1] می‏باشد و دربخش آمار استنباطی روش فراتحلیل می‏باشد. برای تجزیه وتحلیل داده‏های جمع آوری شده از نرم افزارهای CMA (Comprehensive Meta Analysis) وSPSS  استفاده شده است. تمامی تحقیقات از نظر معناداری اندازه اثر مورد تحلیل قرار گرفتند. روش آماری t (وابسته و مستقل) در بخش علل و عوامل مؤثر بر اضطراب و شیوه‏های درمانی اضطراب و علل و عوامل مؤثر بر افسردگی وروش‏های درمانی افسردگی روش آماری معنادار شناخته شد. روش نمونه‏گیری خوشه‏ای و روش نمونه‏گیری در دسترس در تحقیقات مربوط به علل و عوامل اضطراب و در مورد شیوه‏های درمان اضطراب روش نمونه‏گیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی معنادار می‏باشند. روش‏های نمونه‏گیری تصادفی و خوشه ای ، در حوزه  علل و عوامل افسردگی و روش نمونه‏گیری تصادفی در حوزه شیوه‏های درمان افسردگی معنادار می‏باشد. روش‏های تحقیق علی – مقایسه‏ای و همبستگی، در مورد علل و عوامل مؤثر بر اضطراب ودر حوزه روش‏های درمان اضطراب، روش‏های آزمایشی و نیمه آزمایشی معنادار هستند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‏دهد که تحقیقات در دو حوزه اضطراب و افسردگی نیازمند بازبینی و اصلاح می‏باشند و تحقیقات جدید در این دو حوزه با توجه به خلأهای موجود ضروری به نظر می‏رسد.       %U https://jem.atu.ac.ir/article_2667_bda69356d861e1701385acde8dfc51d4.pdf