%0 Journal Article %T ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت براساس گلستان سعدی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A سهرابی, رقیه %A میرزایی, علی پدرام %D 2011 %\ 06/22/2011 %V 1 %N 4 %P 1-29 %! ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت براساس گلستان سعدی %K واژگان کلیدی: هنجاریابی %K آزمون %K اندازه گیری %K شخصیت %K گلستان سعدی %R %X پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که با هدف ساخت و هنجاریابی آزمون اندازه گیری شخصیت براساس گلستان سعدی انجام گرفته است. در این بررسی تعداد 276 نفردانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی (137 نفر دختر و 139 نفر پسر) شرکت داشتند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. پرسشنامه ای 108 سؤالی که براساس تحلیل محتوای خصوصیات شخصیتی که سعدی در باب اول گلستان مطرح کرده، تهیه و جهت گردآوری داده‏ها توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تعیین تعداد عامل‏های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته‏های این پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه که حاکی از پایایی و همسانی درونی آن است، در حد بالا می باشد (96/0=α). روایی سازه پرسشنامه 63 سؤالی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به روش واریماکس مورد بررسی قرار گرفت پنج مؤلفه شامل؛ پختگی اجتماعی، پیوندجویی، اغتنام وقت، مهرورزی و سخاوتمندی استخراج شد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که پرسشنامه از روایی افتراقی (قدرت تشخیصی) قابل قبول برخوردار است و می‏تواند دو گروه مراجعه کننده به مراکز مشاوره و سالم را از هم متمایز سازد. از طرفی با توجه به این که از طریق آزمون t مستقل مشخص شد که بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر به جز در مؤلفه اغتنام وقت در بقیه مؤلفه‏ها و نمره کل تفاوت معنی داری وجود ندارد، جداول نرم و هنجار Z و T برای مؤلفه اغتنام وقت به طور جداگانه و برای سایر مؤلفه ها و نمره کل به صورت کلی به دست آمده است. همچنین ضریب روایی ملاکی مؤلفه های پرسشنامه محقق ساخته با عامل‏های پرسشنامه پنج عاملی NEO-PI-R در حد قابل قبول می باشد. نقطه برش آزمون با محاسبه دامنه اطمینان برای نمره کل و هر یک از زیر مقیاس‏های آزمون به دست آمده است.     %U https://jem.atu.ac.ir/article_2663_443e0e4f59796b3ebf2eb1a9d36b2f7e.pdf