%0 Journal Article %T بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خود‌ناتوان‌سازی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A سیدصالحی, محمد %A دلاور, علی %D 2015 %\ 06/22/2015 %V 5 %N 20 %P 97-117 %! بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خود‌ناتوان‌سازی %K پایایی %K خود‌ناتوان‌سازی %K روایی سازه %K روایی محتوایی %K همسانی درونی %R 10.22054/jem.2015.1789 %X هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودناتوان‌سازی به عنوان یک ابزار مناسب جهت اندازه‌گیری میزان خودناتوان‌سازی دانشجویان است.روش:جامعه آماری مورد نظر همه دانشجویان شهر تهران بود که از بین آنان تعداد 520نفر از چهار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و پیام نور، در رشته‌های مختلف و به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. مقیاس خودناتوان‌سازی (جونز و رودوالت، 1982) به عنوان ابزار پژوهش به کار گرفته شد. برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودناتوان‌سازی به تعیین روایی محتوایی، روایی سازه، و همچنین پایایی این آزمون پرداخته شد.یافته‌ها:روایی محتوایی این مقیاس که توسط 5 تن از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل عاملی اکتشافی سؤالات مقیاس روی سه عامل بار شدند و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل سه عاملی با داده‌ها  برازش دارد. همسانی درونی عوامل با کل مقیاس بسیار بالابود و همچنین تحلیل سؤالات حاکی از همسانی درونی بالا بین سؤالات و کل مقیاس بود. میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ 918/0 و با روش دونیمه کردن 767/0 به دست آمد.بحث و نتیجه‌گیری:مقیاس خودناتوان‌سازی دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برای جامعه دانشجویان می باشد. پایایی این مقیاس بسیار بالا بوده و مدل سه عاملی مطرح شده در پژوهش از روایی سازه مناسبی برخوردار است که به پژوهشگران کمک می کند تا بتوانند با استفاده از این ابزار به ویژه در جامعه دانشجویان به اندازه‌گیری متغیر خودناتوان‌سازی بپردازند. %U https://jem.atu.ac.ir/article_1789_fe122bd9930246656484d9d33c0c706d.pdf