%0 Journal Article %T ویژگی های روان سنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A کوشکی, شیرین %A شوندی, اعظم %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 10 %N 37 %P 137-167 %! ویژگی های روان سنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار %K آگاهی فراشناختی %K اهداف پیشرفت %K ویژگی های روانسنجی %K دانش آموزان %R 10.22054/jem.2020.46853.1971 %X هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار بود. از جامعه آماری مشتمل بر 10500 نفر دانش آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار در سال تحصیلی 98-97 نمونه‌ای با حجم 561 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون (1994) و اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2004) پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه آگاهی فراشناختی، با بهره‌گیری از روش بازآزمایی بر روی 53 نفر در دو بازه زمانی سه هفته‌ای، ضریب 79/0=α برای کل پرسشنامه و 82/0=α برای مقیاس‌ها و خرده مقیاس‌ها بدست آمدکه نشان دهنده‌ی خصوصیت ثبات آزمون در طول زمان است. افزون برآن نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بر نمونه ای به تعداد 561 نفر، برای کل پرسشنامه 82/0=α و برای خرده مقیاس‌ها و مقیاس‌ها 84/0=α بود که نشان دهنده هماهنگی درونی سؤال‌ها است. به منظور بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 8 عامل بدست آمد و به تبع آن پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی مشخص شد که ابزار از برازش قابل قبول برخوردار است. جهت بررسی روایی همگرا، عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قراگرفتند، نتایج نشان می دهد که عوامل پرسشنامه از روایی همگرای خوبی برخوردارند یعنی آنچه را که باید، می سنجند. روایی همزمان مؤید همبستگی بین مقیاس‌های پرسشنامه آگاهی فراشناختی و اهداف پیشرفت بود. %U https://jem.atu.ac.ir/article_10900_def255be13c206210d9df99e2390bfd4.pdf