per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
1
18
5644
Research Paper
بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی
Examination of Reliability, Validity, and Factor Analysis of Academic Delay of Gratification Scale
مهدی عربزاده
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
1
پروین کدیور
kadivar220@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
زمینه: تاخیر در رضامندی تحصیلی، پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، انگیزش، خود گردانی و خود کارآمدی دانش آموزان است بنابراین با توجه به اهمیت به تعویق انداختن رضامندی تحصیلی در فرایند یاددهی – یادگیری، نیاز مبرم به وجود ابزار ویژه آن متناسب با فرهنگ ایرانی می باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی، هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس، به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی انجام شده است. روش: حجم نمونه این پژوهش 600 دانش آموز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های دولتی سطح شهر کرج، انتخاب شدند و با مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی و پرسشنامه انگیزشی راهبردهای یادگیری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: پایایی بازآزمایی مقیاس تاخیر رضامندی تحصیلی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. به منظور بررسی روایی همزمان، از اجرای همزمان مقیاس انگیزشی راهبردهای یادگیری استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می باشد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تاییدی موید این است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها به طور کلی و به طور مجزا برای پسران و دختران دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل ها را تایید می کنند. بحث و نتیجه گیری: یافته های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، این مقیاس ابزار مناسبی برای تعیین تاخیر رضامندی تحصیلی دانش آموزان می باشد.
Academic delay of gratification predicts academic performance, motivation, self-regulation and self-efficacy in students. Due to the importance of academic delay of gratification in teaching-learning processes, there is a need for special tools proportional to the Iranian culture. The objective of this study was to examine the psychometric properties of Persian form academic delay of gratification scale, including reliability, validity, and factor analysis. The population consisted of Iranian high school students from Karaj (N = 600, 326 boys and 274 girls) who were selected based on multistage cluster sampling. They were tested by academic delay of gratification scale and motivated strategies for learning questionnaire. Test- retest reliability academic delay of gratification scale based on the results of two performance tests and its internal consistency by Cronbach's alpha coefficients were calculated and confirmed. To analyze the concurrent validity and to determine the validity factor motivation strategy-learning questionnaire was used, which indicated that concurrent validity is adequate. In addition, results indicated that the separate confirmatory factor analysis (CFA) for the male and female samples showed a goodness of fit with the data. The findings of factor analysis as well as the reliability and validity coefficients were similar to the previous studies conducted in the original culture. Regarding its good psychometric properties, the scale is an appropriate instrument to measure student's academic delay of gratification.
https://jem.atu.ac.ir/article_5644_647a1661d284bb23ef02b5805ffcdb35.pdf
تاخیر رضامندی تحصیلی
پایایی
روایی
تحلیل عاملی
Academic Delay of Gratification
reliability
validity
factor analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
19
42
5645
Research Paper
بررسی تحلیل عاملی و ساختاری نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد
An Investigation of Structural and Factor Analysis of the ‘Attitude towards Research’ and its Relationships with Self-Handicapping and Self-Efficacy among Master Students
ناصر یوسفی
1
ناصر شیربگی
nshirbagi@uok.ac.ir
2
صالح صالحی
3
هیئت علمی دانشگاه کردستان
هیئت علمی دانشگاه کردستان
دانشجوی دانشگاه کردستان
هدف: هدف عمده پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد ترم آخر دانشگاه کردستان بود. روش: طرح پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. حجم نمونه برای تحلیل عاملی و تاییدی و برای بررسی رابطه نگرش به پژوهش و با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی 400 نفر بود. که از بین کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل در دانشگاه کردستان بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و مقیاس های نگرش به پژوهش پرسشنامه ملاک خود اثر بخشی و مقیاس الگوهای یادگیری سازگار در پژوهش را تکمیل نمودند و داده ها به روش تحلیل عاملی به شیوه ی چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تائیدی و ضریب همبستگی رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی و پایایی پرسشنامه نگرش به پژوهش از آن می توان در محیط های کارهای پژوهشی کاست و بر میزان خود – اثر بخشی تحقیق افزود.
The present paper mainly aims to do confirmatory factor analysis of the attitude towards research and its relationship with self-handicapping and self- efficacy among the last semester master students of Kurdistan University .The study adopted a correlative design (factor analysis via oblique rotation with direct OBLIMIN and confirmatory factor analysis were used for testing the validity of instruments and correlation was used for testing the relationship between variables). To do confirmatory factor analysis and to examine the relationship between attitude towards research and self-handicapping and self- efficacy. 400 subjects were randomly selected from among master students of the educational year 2010-2011. The participants completed the Attitude toward Research (ATR), criterion of self-efficacy and self-handicapping and pattern of adaptive learning scales questionnaires. Then the data was analyzed using factor analysis via oblique rotation with direct OBLIMIN, confirmatory factor analysis and regression correlation coefficient. The results of factor analysis via oblique rotation with direct OBLIMIN were indicative of five factors being influential in attitude towards research and then these factors were analyzed using confirmatory factor analysis. Internal consistency reliability coefficients including Cronbach’s alpha and split-half coefficients were of a satisfactory value (respectively 89% and 87%) for 30 items and 5 factors. Correlation coefficients for ATR questionnaires and self- handicapping and self-efficacy questionnaires were respectively 0.51 and - 0.43 which are significant at (P<0001) level. Moreover, the T-test showed that there was no significant difference between male and female students.The results of factor analysis are consistent with prior findings. Considering high validity and reliability value of ATR questionnaires, they can be used in research and academic settings. We can also reduce self-handicapping rate in doing research tasks and increase self-efficacy rate of researches through emphasis on positive attitude towards research.
https://jem.atu.ac.ir/article_5645_80a188013a9e75320b6b86051ffc93e6.pdf
اعتبار یابی پرسشنامه نگرش به پژوهش
خودناتوان سازی
خود – اثر بخشی
Validation of Attitude toward Research Questionnaire
Selfhandicapping
self-efficacy
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
43
64
5646
Research Paper
رابطه نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چند گانه مبتنی بر نظریه گاردنر
The Relationship between Students’ Psychological Profile in Wechsler Intelligence Test for Children - Fourth Edition-’ (WISC IV) and Multiple Intelligence (MI) Based on Gardner’s Theory
راضیه اهرمی
1
سالار فرامرزی
salarfaramarzi@yahoo.com
2
مژگان شوشتری
3
احمد عابدی
a.abedi44@gmail.com
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چندگانه مبتنی بر نظریه گاردنر، در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بوده است که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جامعه ی مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسشنامه هوش چند گانه ی گاردنر و آزمون هوش و کسلر فرم 4. برای تجزیه و تحلیل داد ه ها از روش آماری ضریب همبستگی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان در خرده مقیاس های هوش کلامی – زبانی گاردنر و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش بین فردی گاردنر با خرده مقیاس های فراخنای ارقام و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش درون فردی گاردنر و فراخنای ارقام وکسلر رابطه معناداری وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که در استفاده از پرسشنامه های هوش چند گانه مبتنی بر نظریه گاردنر، به عنوان یک آزمون تشخیصی هوش در مفهوم سنتی آن می بایست احتیاط نمود.
The present study aims to examine the relationship between students’ psychological profile in Wechsler intelligence test for children -fourth edition- (W1SCJV) and multiple intelligence (Ml) based on Gardner's theory among students of fifth grade elementary school in Isfahan city. The study was descriptive and correlative. Sample population consisted of 30 students who were selected using multistage sampling. The measuring instruments used were Gardner’s multiple intelligence questionnaires and Wechsler intelligence scale for children -fourth edition- (WiscJV). The data was analyzed using correlation coefficient. The results of this study showed that there are significant relationships between Gardner’s verbal-linguistic intelligence subscales and Wechsler’s visual concepts, between Gardner’s visual-spatial intelligence and Wechsler’s encoding and speed, between Gardner’s interpersonal intelligence and Wechsler’s digit span and visual concepts subscales, and finally between Gardner's intrapersonal intelligence and Wechsler’s digit span (p<0/05). However, there was no significant relationship between other subscales. It can be concluded that Gardner's multiple intelligence questionnaires should be used circumspectly as a diagnostic test for measuring intelligence in traditional sense.
https://jem.atu.ac.ir/article_5646_bef804cd172d2e444b080370d2f836a0.pdf
هوش
هوش چند گانه
گاردنر
وکسلر
عملکرد تحصیلی
Intelligence
Multiple Intelligence
Gardner
Wechsler
Educational Performance
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
65
80
5647
Research Paper
ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه تشخیص اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه
Construction and Validation of Questionnaires used for the Diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity
کریم سواری
sevari1347@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز
Children are different regarding the type of activities. Some of them are hyperactive characterized with unwanted, non-purposeful movements. Diagnosis of this disorder needs appropriate and precise methods.
The purpose of this study is to analyze the structure and validity of questionnaires used for the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder.
Research population consisted of teachers of exceptional children and parents of hyperactive children. One hundred people (54 parents and 46 teachers) were selected using multistage and random sampling. Data were collected through questionnaires (exploratory factor analysis).
Exploratory factor analysis indicated that the questionnaires used for the diagnosis of attention deficit/hyperactivity disorder consist of 35 items and 5 factors, including memory and attention deficit (9 items), responsibility and organization (9 items), non-purposeful movements (8 items), cooperating with others (5 items), and impulsivity (4 items). The questionnaire has an adequate reliability (Cronbach's alpha for the entire questionnaire = 0.70, first factor = 0.85, second factor = 0.72, third factor = 0.81, fourth factor = 0.68, and fifth factor = 0.65). To determine the validity of the text, Adult Behavior Checklist (Barkley and Murphy, 1998) was used. Correlation coefficient was estimated as 0.295, which is significant at p<0.003. This is indicative of the adequate validity of the questionnaire.
This study suggests that the questionnaire used for the diagnosis of attention deficit/hyperactivity disorder is effective and has adequate reliability and validity.
https://jem.atu.ac.ir/article_5647_b3ae7b2f950d57701d69892c91251ba0.pdf
ساخت و اعتبار یابی
اختلال بیش فعالی همراه نقص توجه
Construction and Validation
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
81
104
5648
Research Paper
کاربرد تحلیل عاملی در تعیین وزن گویه ها در مقایسه با روش وزن دهی با مقادیر ثابت در اندازه گیری های روانی – تربیتی
implication of Factor Analysis in Weighting the Items in Comparison to S’redetermined Constant Weights in Psychological and Educational Measurements
مجتبی حبیبی
babakhabibius@yahoo.com
1
بلال ایزانلو
b.ezanloo@gmail.com
2
ابراهیم خدایی
khodaie@yahoo.com
3
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
زمینه: از نظر کرلینجر تحلیل عاملی یک روش آماری در جهت اصل ایجاز علمی است. این تکنیک می تواند به کاهش چندگانگی، تلخیص روابط بین متغیرها، ایجاز و سادگی هر چه بیشتر بینجامد، وابستگی بین متغیرها را تعیین کرده و تفسیر علمی را تسریع نماید. هدف: هدف مقاله حاضر کاربرد تحلیل عاملی برای وزن دهی به گویه های موجود در مقیاس های روان شناختی و تربیتی است. یعنی کشف مناسب ترین سوال ها با بیشترین وزن و اهمیت برای قضاوت در مورد افراد گروه نمونه با استفاده از تحلیل عاملی است. روش: در پژوهش توصیفی حاضر، از داده های مربوط به خرده آزمون علائم روان شناختی و فیزیولوژیکی مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان که بر روی 430 نفر از دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اجرا شده بود استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو روش با استفاده از آزمون فریدمن در رتبه بندی گویه ها تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که کارایی روش تحلیل عاملی نسبت به روش وزندهی با مقادیر ثابت برای همه گویه ها و وزن دهی در رتبه بندی شاخص ها در سطح بهینه ای قرار دارد.
According to Kerlinger (1P86), factor analysis is a statistical method serving “scientific parsimony principle”. This technique can be used to reduce multiplicity between variables, purify the relationships among variables, and maximize simplification. In fact, this technique determines The dependency among measures and variables and facilitates scientific interpretation. The purpose of the present study is to introduce the application of factor analysis for assigning weight to the variables, exploring the simplest and the most feasible indices with highest weight and significance of evaluation of the sample group, and determining the factor loading for each of the scale items on every one of the explored factors. In the present descriptive study, the data related to the psychological and physiological symptoms of stress among 430 high school teachers of West Azerbaijan Province (105 teachers of physical education and 298 teachers of other fields) were utilized. In the analysis of the data using method of factor analysis, weight was assigned to items and in the next stage, the weight of each item based on the weight of that indicator in the related factor would be used instead of constant weight equal one, in order to come up with final scores of subjects. Results show that there is a significant difference between the two methods in determining the weight of the items by Friedman. Referring to the results, it could be concluded that efficacy of factor analysis in comparing with other ranking methods of indicators was in optimum level.
https://jem.atu.ac.ir/article_5648_84de7ce01c171a17a4a064b0a6ef17ef.pdf
تحلیل عامل
وزن دهی به گویه ها
علائم روان شناختی و فیزیولوژیکی استرس
factor analysis
Weight Assigning to items
Psychological and Physiological Symptoms of Stress
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
105
122
5649
Research Paper
مقایسه روش های تحلیل عاملی تاییدی و نسبت درست نمایی مبتنی بر مدل پرسش – پاسخ در ردگیری کنش افتراقی سوالات آزمون های سرنوشت ساز
Comparison of Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Item Response Theory (IRT)-Based Likelihood Ratio in Detecting Differential Item Functioning at High Stakes Tests
مسعود گرامی پور
mgramipour@yahoo.com
1
محمدرضا فلسفی نژد
2
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
نور علی فرخی
psychometric1390@gmail.com
4
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
زمینه: اگر چه روش های متعددی جهت شناسایی سوالات سودار معرفی شده است اما تحقیقات اندکی به صورت تجربی قدرت و کارایی هر یک این روش ها را مورد بررسی قرار داده است. هدف: هدف از تحقیق حاضر مقایسه آزمون نسبت درستنمایی مبتنی بر مدل پرسش – پاسخ و روش تحلیل عاملی تاییدی در شناسایی کنش افتراقی سوالات آزمون های سرنوشت ساز بود. روش: برای پاسخگویی به سوالات تحقیق از روش مطالعات شبیه سازی مونت کارلو استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در تکرار های متوالی نشان داد که روش های مبتنی بر IRT در شناسایی DIF نسبت به روش های CFA برتری دارند. این برتری در تمامی شرایط DIF مشاهده شد. با این همه تفاوت دو روش در حجمهای نمونه 1000 نفری، جزئی و قابل اغماض است. همچنین میان دو روش از نظر شناسایی نوع DIF تفاوتی دیده نشد.
Although numerous methods have been proposed for detecting biased items, but a few researches have empirically investigated the power and efficiency of these methods. The main goai of this research was to apply IRT-based likelihood ratio test and confirmatory factor analysis in detecting differential item functioning (DIF) in high stakes tests. Monte Carlo simulated methods were used to answer the research questions. Required data were simulated through WINGEN2 in the form of 100 tests with 30 items that were fitted to 2PL model. Distributions of item difficulties and discrimination powers of all the tests were normal. Responses of 1000 examinees were also simulated with normal ability distribution for each test. Estimation methods of marginal maximum likelihood and weighted least squares were used to detect type and magnitudes of DIF. Data analysis in consecutive replications showed that IRT based methods were superior to CFA methods in detecting DIF. This superiority was observed in ail DIF conditions (low, moderate and high). After all. differences between two methods were small at 1000 sample sizes. No differences were observed between two methods in detecting different types of DIF. Results of this study confirm the results of Meade and Lautenschlager (2004; 2006), but is in contrast with the results of Flowers et al (2002). Finally, Likelihood Ratio test is recommended if there is any limitation in applying methods of detecting DIF.
https://jem.atu.ac.ir/article_5649_da80e4699b0736775481d57c19584b59.pdf
کنش افتراقی سوال – آزمون نسبت درستنمایی – تحلیل عاملی تاییدی – آزمونهای سرنوشت ساز
differential item functioning
Likelihood Ratio Test. Confirmatory Factor Analysis. High Stakes Tests
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2012-09-22
3
9
123
144
10.22054/jem.2012.5650
5650
Research Paper
ویژگی های روان سنجی (هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی) مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا
Psychometric Properties (Standardization, Validity, and Reliability) of British Picture Vocabulary Scale (BPVSJI)
ملیحه سادات کاظمی
1
شعله امیری
2
مختار ملک پور
3
حسین مولوی
h.molavi@hotmail.com
4
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
زمینه: مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مقیاس های اندازه گیری توانایی های زبانی کودکان در دنیا می باشد. این مقیاس برای کاربردهای آموزشی، بالینی و پژوهشی مفید است. هدف: در این پژوهش نسخه فارسی و بومی شده این مقیاس تهیه شده و ویژگی های روان سنجی آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش: این پژوهش بر روی 180 نفر از کودکان 5،7،9 و 11 ساله شهر اصفهان در سال 1389 که به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا گردید. به منظور بررسی روایی همزمان نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا، از آزمون هوش و کسلر استفاده شده است. نتایج: نتایج حاکی از پایایی، روایی همزمان و روایی تشخیصی مناسب نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا ویرایش دوم، می باشد. نتایج هنجاریابی نشان داده است که نمره 100، رتبه 50% توزیع را تشکیل داده است . بررسی روایی همزمان این مقیاس با مقیاس هوش و کسلر حاکی از وجود همبستگی برابر با 48% بین نمره هوش کلامی و نمره خزانه لغات بود. همچنین بررسی روایی تشخیصی نشان داد که بین نمره خزانه لغات کودکان 5، 7،9 و 11 سال تفاوت معنادار وجود داشت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای 168 ماده از نسخه فارسی مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا، 84% محاسبه گردید. بحث و نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گیری نمود که مقیاس خزانه لغات ویژگی های روان سنجی مناسبی برای اجرا بر روی افراد و کودکان فارسی زبان دارد. همچنین وجود پراکندگی بیشتر در توزیع نمرات کودکان در نمونه این پژوهش با نمونه های هنجاریابی شده در خارج از کشور، احتمالا نشان دهنده وجود تفاوت های طبقاتی بیشتر در جامعه این پژوهش می باشد.
The British Picture Vocabulary Scale (BPVSJI) is one of the most applicable and common scales for measuring children’s language abilities. This scale is useful for educational, clinical and research uses.In this research the Persian and localized version of this scale is developed and corresponding standardized, reliability and validity tests are done. 180 subjects were selected randomly from among 5. 7. 9 and 1 I years old children. Weehsier intelligence scale was used for measuring concurrent validity of the Persian version of British Picture Vocabulary Scale. The results are indicative of proper reliability, concurrent validity and diagnostic validity of the Persian version of British Picture Vocabulary Scale. Standardization results showed that the score distribution of 100 is at percentile rank of 50%. Examination of concurrent validity using Wechsler’s intelligence scale indicated the correlation 0.48 between verbal intelligence and vocabulary score. Also, examination of diagnostic validity indicated a significant difference between vocabulary scores of 5, 7, 9 and 11 years old children. Cronbach alpha was used for testing reliability. Cronbach alpha coefficient for 168 items of the Persian Version of British Picture Vocabulary Scale was calculated as 0.84. Based on these findings we can conclude that this vocabulary scale has proper psychometric characteristics for being applied by Persian-speaking children and individuals. Moreover, the larger variance seen in distribution of scores in this research in comparison to standardized samples studied in other countries probably indicates more class differences in the society considered in this research.
https://jem.atu.ac.ir/article_5650_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا
هنجاریابی
پایایی
روایی
British Picture Vocabulary Scale
Standardization
reliability
validity