per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
1
21
10.22054/jem.2019.38624.1889
9602
Research Paper
ارزشیابی بسته آموزشی متمرکز بر شفقت و ذهن آگاهی و تاثیر آن بر فعال سازی خودکارآمدی
Evaluation of educational package focused on compassion and mindfulness and its impact on self-efficacy activation
مریم ولی زاده
mvalizadeh54@yahoo.com
1
فریبرز درتاج
f_dortaj@yahoo.com
2
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
کبری حاجی علیزاده
ph_alizadeh@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بندر عباس، دانشگاه ازاد اسلامی، بندر عباس، ایران
شفقت و ذهن آگاهی به عنوان مبنایی برای ارزشیابی روان شناختی ، جهت ارزیابی و فعالسازی متغیر مورد نظر، با توجه به اینکه در پیشینه تحقیقات بر آن شدیم تا تاثیر بسته آموزشی برفعالسازی مولفه مورد نظر را به عنوان آموزشی موثر، با تمرکز زدایی از مولفه های منفی تعیین نماییم. بدین منظور 297 نفر از همه زنان تحت حمایت یک خیریه در شهرستان رودبار بر اساس جدول مورگان در سال (۱۳۹۶) را که دارای تشخیص افسردگی بر اساس کسب نمره حداقل۱۲ در تست افسردگی بک، بودند را تعیین کرده، که با روش نمونه گیری تصادفی هدفمندانتخاب شده بودند . ودر یک گروه مداخله۱۵(نفره) و یک گروه کنترل۱۵( نفره)جایگرین شدند. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه خود کار آمدی شرر(شرر. مادوکس. مرکاندانته. پرنتیس.۱۹۸۲)، بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان دهنده تاثیر معنا دار این بسته آموزشی بر افزایش خود کار آمدی در زنان افسرده سرپرست خانوار بود. فرضیه های پژوهش در سطح معنا داری (0/001>p) تایید شدند.
: Compassion and mindfulness as a basis for psychological evaluation, in order to evaluate and activate the desired variable. Considering the fact that in the research background we found out the effect of the educational package on the desired component of the component as effective instruction, by the decentralization of the components Negative determination. For this purpose, 297 of all women under the sponsorship of a charity in Rudbar city based on the Morgan table in the year (1396) who had a depression diagnosis based on a score of at least 12 in the Beck Depression Test, were selected by random sampling of target audiences They were . In a intervention group, 15 (one) and a control group of 15 (single) were replaced. The present study was a semi experimental design with pretest-posttest design with control group. The tool was used by Self-employed Scheer Questionnaire (Scherer, Maddox, Mercury, Prentice, 1982). Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. The results show the significant effect of this educational package on self-efficacy in depressed female head of household. Research hypotheses were confirmed at the significant level (p <0.0001).
https://jem.atu.ac.ir/article_9602_956e4ab834e24fdc651380dbe682cc54.pdf
شفقت
ذهن آگاهی
خودکار آمدی
compassion
Mindfulness
self-efficacy
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
23
51
10.22054/jem.2019.11109.1323
9603
Research Paper
تعیین روش بهینه شناسایی کارکرد افتراقی در سنجش انطباقی کامپیوتری
Assessing the optimal method of detecting Differential Item Functioning in Computerized Adaptive Testing
نگار شریفی یگانه
nsh_yeganeh@yahoo.com
1
محمد رضا فلسفی نژاد
falsafinejad@yahoo.co.uk
2
نورعلی فرخی
farrokhi@atu.ac.ir
3
احسان جمالی
ehsanjamali@gmail.com
4
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامهطباطبائی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
زمینه: یکی از چالشهای اساسی گذر از آزمونهای مداد – کاغذی به انطباقی کامپیوتری عادلانه بودن است که ارزیابی آن در چارچوب کارکرد افتراقی ضرورتی اجتنابناپذیر میباشد. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی کارکرد افتراقی، ارزیابی عوامل مداخلهگر در میزان آشکارسازی و معرفی روش بهینه مطالعه کارکرد افتراقی در سنجش انطباقی کامپیوتری بود. روش: با توجه به مسئله پژوهش از روش تجربی استفاده شد. گردآوری دادهها و دستکاری متغیرها با استفاده از روش شبیهسازی صورت گرفت. پاسخهای گروه نمونه 1000 نفری (گروه مرجع و کانونی با حجم یکسان 500 نفری) به بانک 55 سؤالی دوارزشی براساس مدل لجستیک سهپارامتری در 20 تکرار شبیه سازی شد. 15 سؤال بانک از نظر نوع و اندازه کارکرد افتراقی دستکاری شدند و اثر آزمون براساس تفاوت میانگین توانایی گروههای مقایسه تعیین گردید. آزمون انطباقی کامپیوتری 30 سؤالی با نرمافزار Firestar اجرا شد. تحلیل کارکرد افتراقی با روش رگرسیون لجستیک و آزمون نسبت درستنمایی صورت گرفت و روشها براساس توان و خطای نوع اول مقایسه شدند. یافتهها: میزان خطای نوع اول روش آزمون نسبت درستنمایی کمتر از رگرسیون لجستیک بود. توان هر دو روش متاثر از نوع، مقدار کارکرد افتراقی و اثر آزمون بود. روش آزمون نسبت درستنمایی در شناسایی کارکرد افتراقی یکنواخت در هر دو موقعیت اثر و بدون اثر نسبت به روش رگرسیون لجستیک توان بیشتری داشته است و با افزایش شدت کارکرد افتراقی توان نیز افزایش یافته است. در ارزیابی کارکرد افتراقی غیریکنواخت تفاوتی بین روشها مشاهده نشد و هر دو روش توان کمی داشتند. نتیجهگیری: با توجه به توان و میزان خطای نوع اول، روش آزمون نسبت درستنمایی رویکرد مطلوب در بررسی کارکرد افتراقی یکنواخت است، در حالی که ارزیابی کارکرد افتراقی غیریکنواخت مستلزم مطالعات تکمیلی میباشد.
Background: Test fairness is one of the main challenges in transition from paper- pencil towards computerized adaptive testing (CAT). Aim: This study was aimed at investigating differential item function (DIF), assessing intervening factors in clarifying DIF and suggesting the optimal method for DIF in computerized adaptive testing. Method: The empirical method was applied based on the nature of the study area. Data gathering procedure and manipulating the variables were done using simulation method. The responses of 1000 examinees (reference and focal group with equal 500 numbers) to item bank of 55 dichotomous items were simulated based on 3-parameter logistic model with 20 iterations. Fifteen items were manipulated in terms of DIF type and magnitude and test impact was evaluated based on mean difference of comparison groups. Computerized adaptive test with 30 items was administered via Firestar software package. Analysis was done by logistic regression (LR) and item response theory-likelihood ratio test (IRT-LRT) and the methods were compared based on their power and type I error rate. Results: Type I error rate of likelihood ratio test was less than logistic regression. The power of the methods was influenced by type, magnitude of DIF and test impact. Comparing with logistic regression, Item response theory-likelihood ratio test had more power in detecting uniform DIF for the impact and no-impact conditions and it showed more power by increasing the magnitude of DIF. The two methods showed no difference in assessing non-uniform DIF and both of them were poor. Conclusion: Given the power and type I error rate, likelihood ratio test is an optimal approach in detecting uniform DIF. However, assessing non-uniform DIF requires further investigation.
https://jem.atu.ac.ir/article_9603_64631e9b72cc94f26fae3d3663f3c382.pdf
آزمون انطباقی کامپیوتری
کارکرد افتراقی سؤال
روش رگرسیون لجستیک
روش آزمون نسبت درستنمایی سؤال – پاسخ
Computerized Adaptive Test
Differential Item Function
Item response theory-likelihood ratio test
Logistic regression
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
53
78
10.22054/jem.2019.32912.1766
9604
Research Paper
مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی نمرههای مقیاس تحت توزیع دوجملهای و بتا-دوجملهای
A Comparison of Conditional Standard Errors of Measurement for Scale Scores Under Binomial and Beta-Binomial Distribution
سمیه کاوه
kaveh1@ut.ac.ir
1
ابراهیم خدایی
khodaie@ut.ac.ir
2
امین موسوی
sttest88@gmail.com
3
علی مقدم زاده
sanjeshali30@gmail.com
4
جلیل یونسی
jalilyounesi@gmail.com
5
دانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
دانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و آموزش استثنایی، دانشگاه ساسکاچوان کانادا
استادیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
به منظور تسهیل تفسیر نمرههای خام، معمولا آنها را به نمرههای مقیاس تبدیل میکنند که در بعضی مواقع این تبدیلها یک سری تبدیل-های غیرخطی هستند و میتوانند بر مقدار خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در طول مقیاس نمره تأثیرگذار باشند. لذا اهداف این پژوهش، معرفی و مرور روشهای متداول برای برآورد خطای استاندارد اندازهگیری شرطی براساس چارچوب نظریه نمره واقعی و نیز مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت تبدیل غیرخطی نرمالشده و همصدکسازی بر روی نمرههای خام آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 بودند. در این پژوهش، از نمونه تصادفی 3943 تایی از دانشآموختگان رشته ریاضی فیزیک سال 1393 که در آزمون سراسری سال 1394 شرکت کرده بودند، استفاده شد. خطای استاندارد اندازهگیری شرطی این تبدیلها براساس روش دوجملهای «برنان» و «لی» و همچنین روش «چنگ» و بر اساس توزیع بتا-دوجملهای برآورد شد. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که خطای استاندارد اندازهگیری شرطی تحت روش چنگ، هموارتر از روش دوجملهای است، اما در هر دو نوع تبدیل برآورد خطا در نقاط میانی، دارای مقدار بالاتر از نقاط ابتدایی و انتهایی حدود نمرهها بود و خطای استاندارد اندازهگیری شرطی همصدکسازی همواره کمتر از نرمال شده بود؛ بنابراین براساس این معیار، همصدکسازی بهتر از نرمال شده است.
In order to facilitate the interpretation of raw scores, they are usually converted to scale scores. In some cases, these conversions are a series of nonlinear transformations that can affect the conditional standard error of measurement throughout the scale of score. Therefore, the purpose of this study was to introduce methods for calculating the conditional standard error of measurement based on the strong true score theory. Furthermore, comparison of normalized and equipercentile nonlinear transformations on the raw scores of the academic achievements of the graduates of mathematical sciences in 2014 and their effect on conditional standard error of measurement was also conducted. So, in order to achieve these purposes, we used a sample of 3943 high school graduates of Mathematics and Physics in 2014 who had participated in national university entrance examination in 2015 randomly selected by National Organization of Educational Testing. The conditional standard error of measurement under these transformations was estimated based on the binomial procedure of Brennan and Lee (1999) and Chang (2006) method based on the beta-binomial distribution. The results of this study indicated that the conditional standard error of measurement of the Chang was smoother than binomial procedure, but in both methods the estimated errors are larger for middle points and smaller for extreme points. Additionally, the conditional standard errors of measurement of equipercentile were always less than normalized tranformation, so the equipercentile method found to be better than normalized transformation.
https://jem.atu.ac.ir/article_9604_8283d1a14627ce9f206d4d9ce3c73e99.pdf
خطای استاندارد اندازهگیری شرطی
دوجملهای
بتا-دوجملهای
همصدکسازی
نرمال شده
beta-binomial
binomial
conditional standard error of measurement
equipercentile
normalized
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
79
101
10.22054/jem.2019.32968.1767
9660
Research Paper
شاخص های روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی - اجتماعی دانش آموزان (SECQ)
Psychometric Indexes Students' of the Social Emotional Competence Questionnaire ( (SECQ)
فاطمه امامقلی وند
fatemeh111@ymail.com
1
پروین کدیور
kadivar220@yahoo.com
2
حسن پاشاشریفی
hpssr@yahoo.com
3
روانشناسی تربیتی. واحد تهران مرکز. دانشگاه آزاد. تهران. ایران
استاد و مدیر گروه روان شناسی تربیتی
استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد
چکیده: هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 518 دانش موز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی شایستگی هیجانی- اجتماعی، 5 عامل (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیمگیری مسئولانه) را برای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، تاییدکرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روش باز آزمایی و برای تعیین روایی عاملی آن از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0/77 تا 0/80 است. اعتبار پرسشنامه از طریق باز آزمایی 0/86که در سطح p
Abstract: Objectives: The purpose of this study was to assess psychometric indicators of students' Social- Emotional Competence Questionnaire (SECQ). Method: The sample size of this study was 518 high school female students selected by random sampling method from public secondary schools in Tehran and responded to the questionnaire. Findings: The results of exploratory factor analysis by main components method, in addition to general emotional-social competence, have 5 factors (self-awareness, social consciousness, self-management, relationship management and responsible decision-making) for the students' emotional-social competence questionnaire (SECQ), approved. To verify the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient and the method of re-examination were used and a confirmatory factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had acceptable internal consistency, and the Cronbach's alpha coefficients were below 0/77 to 0/80 in the sub-scales. The reliability of the questionnaire was obtained through a 0/86 test which was significant at the level of p
https://jem.atu.ac.ir/article_9660_46f30694ca1646e44fed0e8dd7f61120.pdf
واژگان کلیدی: شایستگی هیجانی- اجتماعی
مؤلفههای شایستگی هیجانی- اجتماعی
شاخص های روان سنجی
Keywords: Social- Emotional Competence
Social -Emotional Competency Components
psychometric indices
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
103
123
10.22054/jem.2019.30600.1713
9687
Research Paper
ساخت پرسشنامه آسیب های زیرمنظومه زوجی،والدینی و همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
Construction of couple, parental and sibling sub-system’ pathologies in families with child with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
آرمان عزیزی
armanazizi2020@gmail.com
1
مریم فاتحی زاده
fatehizade@gmail.com
2
احمد احمدی
ahmadahmady@yahoo.com
3
رضوان جزایری
rs.jazayeri@yahoo.com
4
امید عیسی نژاد
farhangmadd@gmail.com
5
دانشجوی دکتری رشته مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استاد رشته مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
چکیده: هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های پرسشنامه آسیب های زیرمنظومه های خانواده های ADHD محور بود.بدین منظور ابتدا با مصاحبه های عمیق با روش پدیدارشناسی با 16 خانواده(27 نفر) و مطالعه ی منابع در پیشینه پژوهشی مقوله ها و آسیب های سه زیر منظومه مشخص گردید و بر اساس آنها پرسشنامه ای تدوین گردید.سپس از بین خانواده هایی که دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD بودند 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه ساخته شده بر روی آنها اجرا گردید. جهت تعیین پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار از پرسشنامه های تعارض زناشویی وکیفیت زندگی استفاده شد.داده های به دست آمده مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان دادکه ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون برابر 87/0 ،ضریب اعتبار همگرای آن با پرسشنامه تعارض زناشویی برابر72/0 و ضریب اعتبار واگرا با پرسشنامه کیفیت زندگی برابر 86/0- بود.نتیجه آنکه پرسشنامه پژوهشگر ساخته دارای پایایی و اعتبار قابل قبولی است که 11 عامل دارد و توان شناسایی آسیب های زیرمنظومه های خانواده های دارای فرزند مبتلال به اختلال ADHD را در پژوهش های بالینی و درمان خانوادگی دارد.ارزش این پژوهش به طراحی پرسشنامه ای بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای تشخیص آسیب های خانواده های ADHD و بکارگیری درمان متناسب با آن آسیب ها است.
Abstract: Families with children with ADHD have specific problems and injuries that include all three couple, parent and sibling sub system. The purpose of this study was to construct and investigate the characteristics of damages of ADHD-based families’ questionnaire. For this purpose, using deep interviews with the phenomenological method with 16 families (27 people) and Studying the resources in the research background, the categories and damage of the three subsystems were identified and a questionnaire was developed based on them. Then among the families with a child with an ADHD disorder, 217 person were selected purposefully and questionnaire that was made was implemented on them. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability and the marital conflict and quality of life questionnaire were used to determine the validity. Exploratory Factor Analysis was used. The results of the analysis showed that the Cronbach's alpha coefficient for the whole test was equal to 0/87, its coefficient of convergence with marital conflict questionnaire was 0/72 and the divergent credit coefficient with quality of life questionnaire was - 0/86. Result show that the researcher-made questionnaire has acceptable reliability and credibility with 11 factors and has the ability to identify the damages of subsystem of ADHD-centered family in clinical trials and family therapy. The value of this research is to design a native Iranian questionnaire to diagnose damages of ADHD families and apply appropriate treatment to these damages.
https://jem.atu.ac.ir/article_9687_7e74a26f7ac5a8fca6063688b68a948e.pdf
زیرمنظومه های خانواده
پایایی
اعتبار
نقص توجه/ بیش فعالی
Family subsystems
reliability
validity
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
125
153
10.22054/jem.2019.35904.1828
9688
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة تصویرسازی حرکتی- 3 نوجوانان
Psychometric Properties of Persian Version of the Movement Imagery Questionnaire-3 for Youth
بهروز اکبرزاده
behrooz.akbarzadeh@hotmail.com
1
احسان زارعیان
ehsan.zarian@gmail.com
2
الهه سیاوشی
elahe.sivoshi92@gmail.com
3
سودابه مقدم
soodabehmoughadam@gmail.com
4
کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار، گروه رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه ، تهران، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة تصویرسازی حرکتی- 3 نوجوانان چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة تصویرسازی حرکتی-3 نوجوانان بود. بدین منظور ابتدا نسخه اصلی ترجمه و با روش استاندارد پسرو- پیشرو مورد بررسی و تایید قرارگرفت، سپس 220 ورزشکار نوجوان (120 دختر، 100 پسر) که در سالنهای ورزشی شهرستان نهاوند مشغول بودند به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و این پرسشنامه 12 سوالی را تکمیل کردند. روایی محتوا از طریق شاخص نسبت روایی محتوا (CVR)، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد بررسی قرار گرفت. پایایی درونی فاکتورهای مقیاس و پایایی کلی مقیاس نیز از آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافتهها نشان داد که روایی محتوا، سازه و پایایی این پرسشنامه در نوجوانان مورد تایید قرار گرفته است؛ لذا میتوان از این مقیاس به عنوان یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش توانایی تصویرسازی در سه بعد تصویرسازی حرکتی، تصویرسازی دیداری درونی و تصویرسازی دیداری بیرونی بهره برد. کلید واژهها: تصویرسازی ذهنی، تصویرسازی دیداری، روایی، پایایی، روایی همزمان، همسانی درونی
Psychometric Properties of Persian Version of the Movement Imagery Questionnaire-3 for Youth Abstract The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the The Movement Imagery Questionnaire-3 for Youth. First, the original version of this inventory was translated into Persian and verified with forward-backward standard method, Then, 220 youth athletes (120 girls, 100 boys) who were engaged in Nahavand sports gyms were selected in randomized cluster sampling method and completed the questionnaire (12 questions). Content validity was evaluated through content validity ratio index (CVR), structural validity measured with confirmatory factor analysis by AMOS. The internal reliability of factors and total reliability of scales were also calculated from Cronbach's alpha. So, we can use this scale as a valid and reliable tool for measuring the ability of imagery in three dimensions, motor imagery, internal visual imagery, and external visual imagery. Key words: Mental Imagery, Visual Imagery, Validity, Reliability, Concurrent Validity, Internal Consistency.
https://jem.atu.ac.ir/article_9688_6ef14a7df71996ec896e3052e5c22f07.pdf
تصویرسازی ذهنی
تصویرسازی دیداری
روایی
پایایی
mental imagery
Visual Imagery
validity
reliability
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
155
173
10.22054/jem.2019.34500.1796
9689
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی تکلیف کتاب تصویر: مطالعه مقدماتی
Psychometric characteristics of episodic foresight: preliminary study
قاسم محمدیاری
behroozin44@gmail.com
1
ناصر بهروزی
behroozyn@yahoo.com
2
منیجه شهنی ییلاق
shehniyailagh@yahoo.com
3
غلامحسین مکتبی
ghmaktabi@gmail.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استاد، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون دوراندیشی رویدادی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیر آزمایشی است که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام یافته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 3، 4 و 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهد کودکها شهر اهواز در سال 1397 بود که حجم نمونهای به تعداد 60 کودک به روش نمونهگیری تصادفی تک مرحله، انتخاب شدند و به آزمون دوراندیشی رویدادی (اتنس و ملتزف، 2005) پاسخ دادند. برای بررسی پایایی ابزار از شاخص پایایی ارزیابها و روش کاپا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای تعیین روایی ابزار، از روشهای آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون دوجملهای استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همبستگی بین نمرهگذاری دو ارزیاب در بخش غیر کلامی 00/1 و در بخش کلامی 99/0 و مقدار ضریب همبستگی کاپا بین ارزیابها برای هر یک از سناریوها بین 94/0 و00/1 و ضریب آلفای کرونباخ 75/0 بود. در بررسی روایی آزمون، نتایج آزمون دو جملهای نشان داد که میزان پاسخ صحیح کودکان بر حسب سن به طور معنادار بالاتر از مقدار پاسخ بر حسب شانس بود. همچنین، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین نمره کودکان بر حسب سن تفاوت معنیداری وجود نداشت و آزمون شفه نشان داد که کودکان 3 ساله نسبت به کودکان 4 و 5 ساله نمرات پایینتری به دست آوردند اما بین کودکان 4 ساله و 5 ساله تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
The purpose of this study was to investigate the validity and reliability the episodic foresight test. This study is a descriptive- analytic one. The statistical population of this study was all children ages 3, 4 and 5 with low executive functions in kindergartens in Ahvaz city on 1397. In this study 60 children was selected by random sampling method, and responded to episodic foresight test (Atance & Meltzoff, 2005). To examine of the reliability of the instrument, the reliability indicator of the evaluators and the Kappa method and the Cronbach's alpha coefficient were used and, to determined the validity of the instrument, one-way analysis variance and binomial test were used. The result of the research showed that correlation between evaluators in scoring non-verbal section was 1.00 and in scoring verbal section was 0.99, and the Kappa correlation coefficient between the evaluators for each scenario was among 0.94 to 1.00, and cronbach's alpha coefficient was 0.75. To examine the validity of the instrument, the result of the binomial test showed that the children correct response rate was significantly higher than the response rate by chance. Also, the results of analysis of variance showed that there is a significant difference between children means score based on age and the Scheffe test showed that 3 years old children achieved scores lower than 4 and 5 years old children. But, there is no significant difference between scores of 4 and 5 years old children.
https://jem.atu.ac.ir/article_9689_f21d2d1e9725cddd23b136b769fb017f.pdf
دوراندیشی رویدادی
تفکر آیندهنگر
ویژگیهای روانسنجی
کودکان مهد کودکها
episodic foresight
thinking about the future
psychometric characteristics
kindergarten children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
175
188
10.22054/jem.2019.34595.1800
9690
Research Paper
بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه
The Study of Psychometric Properties of the Brief School Belongingness Scale
علی شیخ الاسلامی
a_sheikholslamy@yahoo.com
1
سعید خاکدال
saeedkhakdal@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه محقق اردبیلی
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 348 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامهی 332 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خردهمقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، میتوان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the brief school belongingness scale at Iran students sampling. The study was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil province) in academic year of 2018, that selected across of there using random cluster sampling 348 finaly scale of 332 was analys abilty. For collective data using from brief school belongingness scale (2016) and brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014). Results confirmatory factor analysis, principle factor brief school belongingness scale, two factor school acceptance and school exclusion determined for brief school belongingness scale. Results pearson correlation coefficients for investigated concurrent validity brief school belongingness scale showed that across of namber at subscales brief school belongingness scale with two component brief adolescents’ subjective well-being in school scale, there is positive and significant correlation. Internal consistency brief school belongingness scale cronbachs alpha coefficients and with correlation coefficients 0/73 to 0/77 confirmatoried. test-retest reliability brief school belongingness Scale and with correlation coefficients 0/67 to 0/76 for total scale and subscales confirmatoried. The results brief school belongingness scale for assessing this construct at Iran students sample from validity and reliability.
https://jem.atu.ac.ir/article_9690_993c7abbdf54b8d55ab866801350ed6b.pdf
ویژگیهای روانسنجی
فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه
پذیرش مدرسه
طرد مدرسه
Psychometric properties
brief school belongingness scale
school acceptance
school exclusion
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2018-09-23
9
33
189
208
10.22054/jem.2019.35627.1823
9691
Research Paper
تعیین ساختار روابط بین اعضای خانواده بر اساس ویژگیهای شخصیتی
Determine the structure of relationships between family members based on personality factors (network data analysis method)
فهیمه صادقی زمانی
rsz7173@gmail.com
1
محمد حسین ضرغامی
zar100@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله. تهران. ایران
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین ساختار روابط بین اعضای خانواده براساس ویژگیهای شخصیتی، انجام گردید. روش پژوهشی پیمایشی-اکتشافی از نوع همبستگی بود. با روش تصادفی خوشهای ازمیان خانوادههای دارای دختر دبیرستانی مناطق 1 و 3 شهر تهران، نمونه نهایی (دادههای تمیز) باحجم 416 نفر در قالب 130 خانواده (واحد مورد مطالعه) انتخاب شدند. بهمنظور گردآوریدادهها از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی NEO-FFI استفاده گردید. نمایش گرافیکی بر اساس دادههای جمعآوری شده از طریق تکنیک تحلیل شبکه (نظریه گراف) و الگوریتم فروترمن-رینگولد با استفاده از بستههای نرم افزاری qgraph و bootnet در نرم افزار R تجزیه و تحلیل شد. الگوهای رسم شده نشان داد که در خانوادهها، پدر- مادر کوتاهترین فاصله شخصیتی را میان اعضاء خانواده دارند. ارتباط بین تمام اعضای خانواده، غیراز دو رابطه، در خانوادههای پنج نفره مثبت و معنادار بود. در خانوادههای سه و چهار نفره، مادر و در خانوادههای پنج نفره، پدر مرکزیت را بین اعضای خانواده داشتند. این نتایج با نتایج بعضی از مطالعات با بوم شناخت متفاوت (سایر کشورها) یکسان است.
The purpose of this study Network data analysis application in family distance according to personality dimensions (NEO). Network analysis is a powerful method for analyzing communications between network members, which is a personality dimension and a graphical representation of matrix data. This research is a correlation study. In this research, which used cluster random sampling, 130 families with girls aged 11 to 20 from districts 1 and 3 of Tehran were chosen. The NEO Personality traits Inventory was used for data collection. The communication network depicted based on the data using network analysis technique and Fraterman-Reingold algorithm with qgraph and bootnet in software R. This pattern represented that between the subscales of personality, extraversion of the highest centrality, neuroticism had the highest negative connection and openness to experience had the least connection with other subscales. Conscientiousness-agreeableness had the most positive relationship and neuroticism-extraversion had the most negative relationship with each other.
https://jem.atu.ac.ir/article_9691_bc863b16f9e519fc71e25a0c67315305.pdf
نظریه شبکه
خانواده
ابعاد شخصیتی نئو
نظریه گراف
نرم افزار R
Network theory
Family
Neo personality dimensions
Graph theory
R software