per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
1
33
10.22054/jem.2017.2737.1085
7920
Research Paper
همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشتۀ علوم تجربی آزمون کنکور سراسری سالهای 1388 و 1389 براساس نظریههای کلاسیک و جدید اندازهگیری
eguating methods
شیرین رضوانی فر
sh.rf1984@gmail.com
1
محمدرضا فلسفی نژاد
hassan.mahmoodian@gmail.com
2
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
هدف پژوهش حاضر همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشتۀ علوم تجربی آزمون کنکور سراسری سالهای 1388 و 1389 براساس نظریههای کلاسیک و جدید اندازهگیری است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از طرح گروههای همسان و همچنین طرح گروههای ناهمسان با آزمون لنگر و شیوه های همترازسازی خطی، میانگین و همصدک در نظریه کلاسیک و مقایسه آن با نتایج همترازسازی در نظریه جدید اندازهگیری، همترازسازی نمرات دروس ریاضی و فیزیک رشته علوم تجربی مورد مقایسه قرار گیرد. نتایج به دست آمده نشان داد که هم در طرح گروههای همسان و هم در طرح گروههای ناهمسان، شیوۀ همدرصدی بدون هموارسازی کمترین خطای استاندارد را داشته و از این بین نیز طرح گروههای ناهمسان با شیوۀ همدرصدی بدون هموارسازی به نسبت طرح گروههای همسان خطای استاندارد کمتری داشت. در ادامه، در نظریه جدید اندازهگیری معادل هریک از نمرات دروس ریاضی و فیزیک سال 1388 در سال 1389 ارائه گردید.
Abstract Test of common types of assessments that are done in the education system. Test results should be invoked for any of the validity, reliability, and has the ability to run each test covers a different aspect of. Poorly made tool that is not only not useful, but dangerous as well. self test mechanism so carefully constructed, run and score can be read. To ensure fairness test scores from different test forms with methods that are commonly referred to as equating is adjusted. Alignment is commonly used as a statistical method for matching test scores to account for differences between different forms of unwanted application form so that scores are comparable. National Education Assessment is described and appropriate manner. The purpose of this study is to Anchor matched groups design and plans for the disparate groups with anchor test and linear equating methods, mean Equipercentile the classical test theory and compare it with the results of the new theory for measuring equating, the equating position measurement system training in the proper manner must be presented and explained.
https://jem.atu.ac.ir/article_7920_9af722cd05b53023ff89c7e08bf2c7bb.pdf
همترازسازی
کنکور
نظریه های کلاسیک و سوال ـ پاسخ
equating
exams
classical test theory
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
35
53
10.22054/jem.2016.4021
4021
Research Paper
تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری وخود تنظیمی با عملکرد ریاضی
edit
جمال عبدالملکی
j_abdolmaleki@sbu.ac.ir
1
صابر عبدالملکی
s.abdolmalaki@gmail.com
2
سیده مریم حسینی لرگانی
j_a1363@yahoo.com
3
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علامه
دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی در ریاضیات، پرسشنامه هدف گذاری، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی و پرسشنامه خودتنظیمی ریاضی بود. نتایج حاصل از آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول بیانگر پایایی و روایی مناسب ابزار پژوهش بود. داده ها با استفاده از تکنیک آماری مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تاییدی ) با نرم افزار LISREL 8/50 تحلیل شد، نتایج بیانگر آنند :• متغیر باورهای خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 01/0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (589/0) و فاقد اثر غیر مستقیم و اثرکل بر متغیر عملکرد ریاضی برابر با (589/0) می باشد.• متغیر هدف گذاری دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (453/0)، اثر غیر مستقیم مثبت (211/0) و اثر کل (664/0) بر متغیر عملکرد ریاضی می باشد. • متغیرخود تنظیمی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (326/0)، اثر غیر مستقیم مثبت(190/0) و اثر کل (516/0) بر متغیر عملکرد ریاضی می باشد.• متغیر منابع اطلاعات خودکارآمدی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنادار در سطح 01/0 بر عملکرد ریاضی به مقدار (113/0)، اثر غیر مستقیم مثبت (541/0) و اثر کل (654/0) بر متغیر عملکردریاضی می باشد.
This study was conducted with the aim of structural analysis sources of Self-Efficacy Information, Self-efficacy, Goal-Setting and Self-regulation with math performance. The study population included all ninth grade students in secondary school in Sanandaj city; from this population a random sample of 396 students was selected. The research instruments were Sources of Self-Efficacy Information in mathematics questionnaire, Goal-Setting questionnaire, Self-efficacy mathematics questionnaire & Self-regulation questionnaire. The results of Cronbach's alpha and the first stage of the confirmatory factor analysis represented the good reliability and validity of the tool. Data were analyzed using Statistical technique of structural equation modeling (confirmatory path analysis) with LISREL 8/50 software. The results indicate that:• The Self-efficacy variable has direct, positive and significant effect on the level of 0.01 on math performance (0/589) and no indirect and total effect on math performance variable equal to (0/589)• The goal setting variable has direct, positive and significant effect on the level of 0.01 on math performance equal to (0/453), indirect positive effect (0/211) and total effect (0/664) on math performance variable. • The self-regulation variable has direct, positive and significant effect on the level of 0.01 on math performance equal to (0/326), indirect positive (0/190) and total effect (0/516) ) on math performance variable. • The sources of Self-Efficacy Information variable has direct, positive and significant effect on the level of 0.01 on math performance equal to (0/113), indirect positive effect (0/541) and total effect (0/654) ) on math performance variable.
https://jem.atu.ac.ir/article_4021_4a6e52836a6c4ab9c42ef0263b60e05d.pdf
منابع اطلاعات خود کارآمدی
باورهای خودکارآمدی
هدف گذاری
خود تنظیمی
عملکرد ریاضی
Sources of Self-Efficacy Information
self-efficacy
Goal-Setting
Self-regulation & math performance
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
55
75
10.22054/jem.2016.6119
6119
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش موفق در آموزش (TSI-Q) در معلمان شهر تهران
Psychometric characteristics of teaching for successful intelligence questionnaire (TSI-Q) in Tehran teachers
شراره صباحی
sh.sabahi7@gmail.com
1
سیاوش طالع پسند
stalepasand@semnan.ac.ir
2
محمدعلی محمدی فر
alimohammadyfar@semnan.ac.ir
3
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سمنان
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
هوش موفق مجموعه یکپارچه ایی از توانایی های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هوش موفق در آموزش انجام گرفت. جامعه آماری همه معلمان دوره دوم متوسطه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بودند. حجم نمونه این پژوهش 404 دبیر (278 زن 126 مرد) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی از بین دبیرستان های دورۀ دوم متوسطه دولتی شهر تهران انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو را تکمیل کردند. تحلیل اعتبار، همبستگی سوال- نمره کل، و تحلیل عاملی اکتشافی اجرا شد. تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفه های اصلی، چهار عامل (توانایی حفظ کردن، توانایی تکرار و بازگویی، توانایی تحلیلی- خلاق و توانایی عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق در آموزش تأیید کرد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار بود و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 67/. (تکرار و بازگویی) تا 89/. (تحلیلی- خلاق) بود. روایی بیرونی بین ابعاد پرسشنامه هوش موفق در آموزش و پرسشنامه شخصیت نئو مورد ارزیابی قرار گرفت. بین توانایی تحلیلی- خلاق با عامل روان آزرده گرایی رابطۀ منفی و معنادار، بین برونگرایی با توانایی تحلیلی- خلاق و عملی، توانایی تحلیلی- خلاق با گشودگی به تجربه و سازگاری و باوجدان بودن، توانایی عملی با سازگاری و توانایی حفظ کردن و توانایی تکرار و بازگویی با سازگاری و با وجدان بودن رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای مطالعه آموزش مبتنی بر هوش موفق در دبیران می باشد.
Successful intelligence integrated set of abilities required for success in life. The present study was conducted To evaluate the validity and reliability of teaching for successful intelligence questionnaire. The Statistical Society were all public high schools teachers in Tehran in the 93-94 school year.The sample size in this research was included 404 (278 women, 126 men) teachers that were selected with Cluster random sampling of Tehran public high schools. All they completed the teaching for succeessful Intelligence Questionnaire and NEO personality questionnaire. Exploratory factor analysis, correlation item-total score, and Exploratory factor analysis was conducted.Exploratory factor analysis with principle component method, confirmed four factors (ability to memorize, repeat and restate ability, analytical - creative ability and practical abilitiy) for questionnaire teaching for successful intelligence. . The results showed an acceptable internal consistency and Cronbach's alpha coefficients subscales is respectively between 0/67 (repeat and restate ability) to 0/89 (analytical - creative ability). External validity between dimensions of teaching for successful intelligence questionnaire and Neo personality questionnaire were evaluated. Between analytical - creative abilities with Neuroticism is negative relationship And significant, Was found Between extraversion and creative - analytical and practical abilities, between Analytical - creative abilities with openness to experience, agreeableness and conscientiousness, between Practical ability with agreeableness and between memorize ability and to repeat and restate ability with Agreeableness and conscientiousness positive relationship And significant. According to the desirable psychometric properties This questionnaire is a useful tool for the study of the teaching for succeessful Intelligence in teachers.
https://jem.atu.ac.ir/article_6119_c4d9a7a08840807027c7381decd1788a.pdf
هوش موفق در آموزش
روایی
اعتبار
teaching for Successful intelligence
validity
reliability
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
77
100
10.22054/jem.2017.19676.1489
7539
Research Paper
تحلیل عاملی مؤلفه های شایستگی های کانونی در برنامه ی آموزشی
The factorial analysis of Core competencies features in the curriculum
ارسلان ایرجی راد
airajirad28@gmail.com
1
زهره ارداغیان
spss202021@gmail.com
2
استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
مربی موسسه آموزش عالی غیردولتی -غیرانتفاعی سمنگان، ـآمل، مازندران
هدف از این پژوهش تعیین مؤلفه های شایستگی کانونی اثر بخش بر کیفیت برنامه ی آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیمی باشد. مطالعه به بررسی، تحلیل عاملی مؤلفه های شایستگی کانونی در برنامه آموزشی می پردازد، چار چوب مفهومی تحقیق شامل چهار بُعد : 1- بُعد تفکر 2- بُعدتعامل 3- بُعد شخصیت 4- بُعد اقدامات، می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 38 استاد و 267 دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد می باشند ، داده های تحقیق از طریق دو پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از میانگین ، واریانس ، آزمون کایزر–مایر- اولکن (KMO) و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند، نتایج مطالعه بر اساس هفت شایستگی کانونی در نظر گرفته ، و مورد بحث قرار گرفت که شامل، شایستگی فردی، شایستگی ارتباطی و سازمانی، شایستگی پژوهشی وفناوری، شایستگی دستیابی، انتخاب و حفظ شغل، شایستگی روانشناختی، آینده نگری، تحلیل، حل مسئله و تصمیم گیری، شایستگی رهبری و مدیریتی و شایستگی تفکر استراتژیک و مفهومی، می باشد.لید واژه های: تحلیل عاملی مؤلفه ها ، شایستگی های کانونی ، برنامه ی آموزشی، کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی
The study consists to evaluate the quality of the curriculum on the basis of Core competencie . The.Thecouceptual framework of this research consists of four dimensions: 1.The dimension of thought 2.dimension of interaction 3.dimension of personality 4. dimensionofmeasures. The(statistical) subjects include 38 university lecturers an 267 MA students studying at the last semester. The research data were collected using two questionairs , and were analyzed using variance mean,KMO test and factorial analysis . The research results were considered and discussed on the basis of sevsn Core competencies: 1. Personal competency 2. Interpersonal and organization competency 3.research and technology competency 4 . The competency of access to , selection of , and keeping a job 5. Psychological, futuristic , analytic, problem-solving , and decision-making competency. 6. Leadership and management competency 7.Strategic and conceptual thinking competency Key Words: factorial analysis of features , core competencies , curriculum. educational sciences at the MA level
https://jem.atu.ac.ir/article_7539_a2422e767195182f3121dd2325d77bfa.pdf
تحلیل عاملی مؤلفه ها
شایستگی های کانونی
برنامه ی آموزشی
کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی
Key Words: factorial analysis of features
core competencies
curriculum. educational sciences at the MA level
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
101
122
10.22054/jem.2017.11559.1336
7546
Research Paper
کنش افتراقی سؤال در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری
Differential Item Functioning in examinations of National Organization of Educational Testing across demographic characteristics of Konkur candidates
مسعود گرامی پور
mgramipour@yahoo.com
1
احمد رضایی
amdrezaee@yahoo.com
2
اعظم رمضانی صدر
a.ramezani1392@gmail.com
3
لیلا نوروزی
leylanoruzi@yahoo.com
4
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت، منطقه (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان(زبان) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سؤالهای آزمون مؤثر باشند. اگر پاسخ به سؤالهای آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگیهای جمعیت شناختی باشند، سؤالهای آزمون نسبت به آنها کنش افتراقی (DIF) دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کنش افتراقی سؤالهای آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان است. نمونه تحقیق شامل همه آزمودنی های یک دفترچه آزمون و برخی دروس امتحانی تخصصی گروه های آزمایشی کنکور سراسری از سال 87 تا 90 بود. به منظور تحلیل DIF از رویکرد تحلیل رگرسیون لوجستیک دو وجهی استفاده شد. پس از اطمینان از تک بعدی بودن آزمون های مورد مطالعه از طریق رویکرد NOHARM، یافته های تحلیل DIF حاکی از این بود که به ترتیب بیشترین تعداد کنش افتراقی آشکار شده در سؤالهای آزمون، مربوط به متغیرهای جنسیت، سهمیه مناطق (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان(زبان) هستند، اما مقادیر اندازه های اثر بسیار کوچک و ناچیز بودند. با این وجود، بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که کمیته های موضوعی تشکیل شده و بر اساس قضاوت نهایی آنها، سؤالهای سودار آزمون مشخص شوند و در طراحی سؤال در آزمون های آینده مد نظر قرار گیرند.
According to many experts, entrance examination is the most important test in Iran and demographic characteristics such as gender, region (socio-economic status) and province (language) can affect the performance of participants’ responses to the test items. Controlling for the ability of examinees, if the answers to the test items are the function of demographic characteristics, the test items have Differential Item Functioning (DIF) toward them. The purpose of this investigation is to study Differential Item Functioning of the test items of Entrance Examinations of National Organization of Educational Testing across the demographic characteristics. The research sample consisted of all examinees of a test booklet which included some special exams of the experimental groups of Konkur from 2008 to 2011. Binary logisitic regression was used in order to analyzing DIF. After assuring unidimensionality through NOHARM approach, DIF analysis results indicated that the most number of detected DIF items were related to gender, region (socio-economic status) and province (language) variables respectively, but effect sizes were very small and negligible. Nevertheless, based on current research results, it is recommended that subject matter committees are formed to detect biased items based on final decisions of the committees and will be considered in designing test items in future.
https://jem.atu.ac.ir/article_7546_194c797d3337a3ed93bb52a23cf3d62e.pdf
کنکور سراسری
کنش افتراقی سؤال
ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان
رگرسیون لوجستیک
Konkur
differential item functioning
demographic characteristics of the candidates
Logistic regression
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
123
148
10.22054/jem.2017.476.1018
7549
Research Paper
آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخهی ایرانی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی
Testing for the Factor Structure and Measurement of Internal Consistencyof
the Irani Version of Academoic Well-Being Questionnaire
مرتضی مرادی
m65_m80@yahoo.com
1
عباسعلی سلیمانی خشاب
asol.khashab@yahoo.com
2
صدیقه شهاب زاده
sedighe.shahabzade17514@gmail.com
3
حمید صباغیان بغدادآباد
sabbaghianhamid377@gmail.com
4
محمدحسین دهقانی زاده
hoseindehghan78@yahoo.com
5
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علوم و تحقیقات فارس
دانشگاه پیام نوریزد-مرکز مهریز
دانشگاه شیراز
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف بررسی آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی (AWBQ) انجام شد. روش: پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی و پرسشنامهی تنیدگی تحصیلی بر روی 365 دانشآموز دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پل-دختر (189 پسر و 176 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجر شد. به منظور تعیین روایی عاملی AWBQ از روشهای آماری تحلیل عامل اکنشافی و تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی AWBQ از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین به منظور مطالعهی روایی واگرای AWBQ، ضریب همبستگی بین نمرهی کل بهزیستی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراک شده-ی دانشآموزان گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که AWBQ از چهار عامل ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عامل تاییدی بر پایهی نرمافزار AMOS، وجود عوامل چهارگانه را تایید کرد. همبستگی معنادار بین نمرهی ابعاد بهزیستی تحصیلی با نمرهی کلی تنیدگی تحصیلی، روایی AWBQ را تایید کرد. همچنین همسانی درونی مقیاسها معنادار برآورد گردید. نتیجهگیری: با توجّه به برازش مدل و اعتبار بالای پرسشنامه، از آن میتوان جهت مطالعه و سنجش بهزیستی تحصیلی دانشآموزان ایرانی استفاده کرد.
The current investigation was aimed toward testing the factor structure and Measurement of internal consistencyof academic well-Being questionnaire (AWBQ).Method:Three-hundred and sixty five students from school of Poldokhtar city (189 male and 176 female) were selected through multi-stage sampling method. Students completed the Farsi version of AWBQ and the academic stress questionnaire (ASQ). The exploratory factoranalysisand confirmatory factor analysis and internal consistency were used to compute the AWBQ's factorial validity and reliability, respectively.Findings:The results of principle component analysis (PC) and oblique rotation replicated the four-factor structure of the AWBQ. Based on item content, factors were named difficulty with school values, school burnout, satisfaction with educational choice and schoolwork engagement. Based on AMOS software, Goodness-of-fit indices of confirmatory factor analysis confirmed the 4 extracted factors. The multidimensional scales of AWBQ were shown to be an acceptable measurement model in this sample. The significant correlation between the AWBQ factor score and it’s dimensions with total score of academic stress confirmed the validity of the AWBQ.Conclusion:These findings speak to the robustness of the AWBQ, in revealing its relatively stable structure, and consequently, to its potential usefulness as a valid measure of academic well-being for Iranian students.
https://jem.atu.ac.ir/article_7549_331e36ee6537b561db17417ed285d07b.pdf
بهزیستی تحصیلی
ساختار عاملی
همسانی درونی
academic well-being
factor structure
internal consistency
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
149
197
10.22054/jem.2016.6151
6151
Research Paper
تلفیق رویکرد ریکیسی و رویکرد برنامهنویسی ریاضی در طراحی خزانههای سؤال بهینه برای سنجش انطباقی کامپیوتری
Compilation Reckase’s Method and Mathematical Programming Method in Designing Optimal Item Pool for Computerized Adaptive Tests
مریم مقدسین
mmoghadasin@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
سنجش انطباقی کامپیوتری (CAT) شیوهای از سنجش توانایی است که دقت برآورد توانایی را افزایش میدهد و بدون از دست دادن دقت اندازهگیری آزمون، طول آن را کاهش میدهد. با این وجود، سنجش انطباقی در صورتی خوب عمل میکند که، دارای خزانه سؤالی باشد که در آن تعداد کافی سؤال با کیفیت مناسب وجود داشته باشد. بسیاری از محققان خاطر نشان کردند که، برای ساخت خزانه سؤالی برای (CAT)، نه تنها اندازه خزانه سؤال مهم است، بلکه توزیع پارامترهای سؤالهای خزانه نیز از اهمیت بهسزایی برخوردار است. با اینوجود، تحقیقات اندکی در مورد اینکه چگونه این ویژگیهای مطلوب تعیین میشود، وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، تلفیق ایده“bin-and-union” برگرفته از رویکرد ریکیسی (2003)، که یک روش شبیهسازی مونتکارلو برای تعیین ویژگیهای خزانه سؤال است، با رویکرد برنامهنویسی ریاضی بوده است. در این پژوهش این روش برای ساخت یک خزانه سؤال بهینه برای آزمون سنجش انطباقی ریاضی بهکار رفته است. خزانه سؤال پژوهش حاضر بر اساس مدل سه پارامتری مدرج شده است، و روش سیمپسون-هتر برای کنترل مواجهه سؤال به کار رفته است. این طرح شامل برآوردهایی از اندازه مطلوب خزانه سؤال و توزیع مطلوب پارامترهای سؤالها و ویژگیهای غیر آماری آن بوده است. فرآیند طراحی این خزانه شامل تعیین مجموعهای از ویژگیهای مطلوب خزانه سؤال، با درنظر گرفتن چندین عامل مهمی که ممکن بود بر نتایج مورد نظر طراحی یک خزانه سؤال اثر گذارد، بوده است. عملکرد خزانههای سؤال شبیهسازی شده و عملیاتی با در نظر گرفتن مجموعهای از ملاکهای ارزیابی، با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج ارزیابی نشان داد که، مکانیزم به کار رفته برای تعیین ویژگیهای مطلوب خزانه سؤال بهخوبی عمل میکند و برای تعیین ویژگی های مطلوب خزانه سؤال مناسب است.
Computerized adaptive testing (CAT) is a testing procedure that can result in improved precision for a specified test length or reduced test length with no loss of precision. But, for computerized adaptive tests (CATs) to work well, they must have an item pool with sufficient numbers of good quality items. Many researchers have pointed out that, in developing item pool for CATs, not only is the item pool size is important, but also the distribution of item parameters. Yet, there is little research on how to identify those desirable features. This paper applied and extended the basic idea of the “bin-and-union” method proposed by Reckase (2003),- which is a Monte Carlo method to determine the properties of an optimal item pool-, and mathematical programming method to develop the optimal item pool for a mathematic operational CAT. This study extended the method for designing item pools calibrated with the three-parameter logistic model and applied it to situations where the Sympson-Hetter procedure is used to control the item exposure rate. The designs include estimates of desired item pool size and item parameter distribution. The design process includes identifying a series of candidate item pool features by taking into consideration multiple factors that may affect the desired features of the item pool. The performance of the simulated item pools has been compared with operational item pool by considering some evaluation criteria. The result of evaluation indicated that the mechanism used to identify the desirable item pool features has functioned well and appropriate for identifying a desirable item pool features of mathematic operational CAT.
https://jem.atu.ac.ir/article_6151_10b5490d23d7db483f081c21019566d7.pdf
خزانه سؤال بهینه
سنجش انطباقی کامپیوتری
رویکرد ریکیسی
رویکرد برنامهنویسی ریاضی
مدل حداقل انحرافات وزندار (WDM)
optimal item pool
computerized adaptive testing
Reckase’s Method and Mathematical Programming Method
weighted deviations model
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
199
224
10.22054/jem.2017.6197.1188
7565
Research Paper
اعتباریابی آمادگی فرصتیابی حرفه ای مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی
Validation of the openness to vocational opportunity (OVOS) with the partial least squares (PLS) approach
سیدسجاد طباطبائی
sajadbady@gmail.com
1
مهدی لسانی
mlesani@uk.ac.ir
2
دانشگاه شهید باهنر کرمان
هیآت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف: تجهیز شدن به مهارتهای فرصتیابی حرفهای منجر به سازگاری بیشتر با تغییرات امروزی مسیر شغلی، بهبود شایستگی تصمیم گیری مسیر شغلی و در نهایت زندگی معنادارتر در قرن 21 میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای که به سبک رویکرد تصادفی برنامه ریزی شده میشل و کرومبولتز انجام شد. روش: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با روش نمونه گیری خوشهای 185 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی کرمان انتخاب شدند. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: بررسی مدلهای اندازه گیری (آلفا کرونباخ، ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و واگرا) و برازش مدل ساختاری (ضرایب بار عاملی، معناداری ضرایب مسیر و ضریب تعیین، شاخص پیش بینی مدل، نیکوی برازش) است که جهت ارزیابی پنج مؤلفه انعطاف پذیری، خوش بینی، ریسک پذیری، پشتکار و کنجکاوی مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: برازش هر دو بخش الگوریتم دادهها و نتایج حاصله از تحلیل عاملی تأییدی نیز نشاندهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخصها و مؤلفهها بود. نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامهی آمادگی فرصتیابی حرفهای، در جامعهی دانشگاهی اعتبار و روایی سازه خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش و شناسایی میزان مهارتهای فرصتیابی حرفهای و تسهیل در فهم تأثیر حوادث تصادفی بر رفتار انتخاب شغل (رشته) بهره گرفت.
Purpose: equipping for vocational opportunity skills resultes to more compatibility with career today's changes; improving career path decision-making competence and ultimately more meaningful life in 21th century. The purpose of this study to assess the validation, Stability and factor structure of the openness to vocational oportunity Scale (OVOS) that based on Krumboltz and Mitchell's planned happenstance approach and it is applied on medical students. Methods: in this cross-sectional study with stratified random sampling method, 185 students of Kerman medical college are selected through data analysis algorithms with SmartPLS 2 (Partial least square), which include the Measurement Model (Alpha, Loadings, Composite Reliability, Convergent and Discriminant Validity), Structural Model (significant factor "T-values" and "R Square", the prediction model"Q" ^"2" "Stone-Geisser", Quality Indexes Redundancy, GOF "Goodness of fit"). To appraisal scale (OVOS) which include the component Curiosity, Flexibility, Flexibility, Optimism, Risk-taking were examined. Results: fitting both the data algorithm and the results of confirmatory factor analysis indicates the desirability and acceptability of latent structure in components and index. Deduction: given the results of this study can be said that the Persian version of OVOS has construct validation and Stability in the academic community well and can be used to assessment and identification the vocational opportunity skills and facilitating understanding of the influence of chance events on career choice behavior.
https://jem.atu.ac.ir/article_7565_e14f55cfab8f6f4433e06ffe17ca6344.pdf
آمادگی فرصتیابی حرفهای
اعتباریابی
معادلات ساختاری
The openness to vocational opportunity (OVOS)
Validation
Partial least squares (PLS)
Confirmatory Factor Analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-12-21
7
26
225
248
10.22054/jem.2017.13164.1374
7566
Research Paper
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس درس در دانشجویان
Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the Class-Related Emotion scales (CRES) among University Students
فریبرز گراوند
f.geravand@gmail.com
1
خدیجه ابوالمعالی
abolmaali@riau.ac.ir
2
علیرضا کیامنش
drarkia@gmail.com
3
حمزه گنجی
----@gmail.com
4
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران
نویسنده مسئول:دانشیار گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران
استاد گروه مشاوره. واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی. علوم تحقیقات، ایران
استاد گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران
چکیده زمینه: به جز مقیاس های مربوط به اضطراب امتحان، کمبود در زمینة دسترسی به ابزارهای سنجش هیجانات پیشرفت فراگیران یک واقعیت غیرقابل انکار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس (CRES) در گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعة همبستگی حاضر 400 دانشجوی کارشناسی (240 پسر و 160 دختر) به مقیاس های هیجان مربوط به کلاس (CRES) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی CRES به ترتیب روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدیCRES بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس با داده ها برازش قابل قبولی داشت. نتایج مطالعة حاضر با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاس های هیجانات مثبت (لذت، امیدواری، غرور) و منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) برای اندازه گیری تجارب هیجانی مختلف در موقعیت کلاس درس به طور تجربی، از روایی درونی CRES حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس شامل هیجانات لذت، امیدواری، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی به ترتیب برابر با 0/93، 0/92، ،0/89،0/89،0/89،0/91، 0/93 و 0/95 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر، از یک سو، شواهدی را در دفاع از نظریة کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از دیگر سوی نشان داد که CRES برای سنجش هیجانات مربوط به کلاس در گروه نمونة دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
Abstract Background: Aside from test anxiety scales, measurement instruments assessing students’ achievement emotions are largely lacking. Therefore, the main purpose of the present study was to investigate factorial validity of the Class-Related Emotion Scales (CRES) among Iranian university students. Method: 400 university students (240 male, 160 female) completed the Class-Related Emotion Scales. The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the CRES's factorial validity and reliability, respectively. Results: The results of confirmatory factor analysis, based AMOS software, indicated that multidimensional structure of the CRES consisted enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness and boredom had acceptable fit to data in the Iranian sample. The results of the confirmatory factor analysis by replication multidimensional factorial structure of the Farsi version of the CRES consisted of 8 scales measuring enjoyment, hope, pride, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom during class indicated that the scales were internally valid. Internal consistencies for the scales measuring enjoyment, hope, pride, relief, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom during class were 0.93, 0.92, 0.89, 0.89, 0.89, 0.91, 0.93 and 0.95, respectively. Conclusion: In sum, on the one hand, the results provide further support for the control-value theory and on the other hand, these findings provide evidence for the validity and reliability of the AEQ as an instrument to measure of achievement emotions among Iranian university students.
https://jem.atu.ac.ir/article_7566_2bfe12de2f6ac92daca1e241ae599450.pdf
تحلیل عاملی تاییدی
مقیاس های هیجان مربوط به کلاس
روایی عاملی
همسانی درونی
Confirmatory Factor Analysis
Class-Related Emotion Scales (CRES)
factorial validly
internal consistency