per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
1
28
10.22054/jem.2017.249.1010
7551
Research Paper
تدوین مدل ساختاری برای هوش معنوی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی ذهنی
Developing a structural model of spiritual intelligence based on personality traits and subjective well-being
رقیه اسدی
rasadi136@gmail.com
1
علی دلاور
dr.delavarali@gmail.com
2
نورعلی فرخی
farrokhinoorali@gmail.com
3
روانسنجی
استاد
استاد
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط صفات شخصیت و بهزیستی ذهنی در پیشبینیهوش معنوی جهت تدوین مدل ساختاری در دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بود. نمونهای به حجم220 دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به روش طبقهای منظم انتخاب و به سه پرسشنامه هوش معنویکینگ(2007)، مقیاس جامع بهزیستی کیز(1998) و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتNEO-FFIپاسخ دادند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات بالا در هوش معنوی از طریق نمرات پایین در روانرنجورخویی و نمرات بالا در برونگرایی و وجدانی بودن پیشبینی شد. در این الگو متغیرهای بهزیستی نقش متغیر میانجی را به عهده داشتند و روانرنجورخویی، برونگرایی و وجدانیبودن با میانجی-گری بهزیستی ذهنی توانستند تغییرات هوش معنوی را پیشبینی کنند. در این مدل وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات مستقیم معنادار نبودند اما وزنهای رگرسیونی مربوط به اثرات غیر مستقیم و کل متغیرها معنادار بودند و متغیرهای پیشبینی کننده الگو 25% از واریانس هوش معنوی را تبیین کردند نتایج پژوهش حاضر نقش ویژگیهای شخصیتی را در بهزیستی ذهنی و هوش معنوی مورد تأکید قرار میدهد.
The purpose of this study was to investigate the relationships between personality traits and subjective well-being in predicting spiritual intelligence in order to develop structural model. For this aim 220 students of the Amir Kabir University at the under graduate, master’s and doctoral degrees using systematic random sampling were selected. They completed Spiritual Intelligence Scale of King (2007), Keyes comprehensive scale of well-being (1998) and Big Five Factor personality Inventory (NEO-FFI). In order to assess the relationship between latent and measured variables in the conceptual model, the structural equation modeling was used. The results showed that high scores in the spiritual intelligence predicted through low scores in neuroticism and high scores in extraversion and conscientiousness. In this model, well-being was mediator, and neuroticism, extraversion and conscientiousness with the mediating mental wellbeing could predict the variance of spiritual intelligence, regression weights of direct effects were not significant but the weights of indirect and total effects were significant, and the predictor variables explained 25% variances of spiritual intelligence. The results of the present study emphasize the role of personality traits on well-being and spiritual intelligence.
https://jem.atu.ac.ir/article_7551_4d7cdb8bc87f38bb76b3b3eca28adeec.pdf
واژگان کلیدی: بهزیستی ذهنی
مدلسازی معادلات ساختاری
ویژگیهای شخصیتی
هوش معنوی
Key words: spiritual intelligence
mental well-being
Personality traits
structural equating modeling
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
29
47
10.22054/jem.2017.15068.1405
7561
Research Paper
اعتباریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس
Validation of a Multicultural school psychology competency inventory in school counselors
علی رضایی شریف
rezaeisharif@uma.ac.ir
1
علی شیخ الاسلامی
a_sheikholslamy@yahoo.com
2
فاطمه رجب پور نیک نام
3
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتیاریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس انجام گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعهی آماری پژوهش را مشاوران زن و مرد مدارس استان اردبیل و گیلان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها 302 مشاور (157 زن و 145 مرد) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه (MSPCI)، پرسشنامهی هوش فرهنگی (CIQ) و پرسشنامهی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوهی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ 95/0 است. بررسیهای مرتبط با روایی صوری، همزمان، پیشبین و سازه مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد که این مقیاس دارای سه عامل دانش و مهارتهای مراجع محوری، مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم و آگاهی و مهارتهای درونگری است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش میزان صلاحیت چندفرهنگی مشاوران مدارس میباشد.
The purpose of this study was Scale Validation multicultural competence school psychology in school counselors. The method was correlational of kind Factor analysis. The statistical population of this study were male and female school consultants Gilan and Ardabil In the academic year 2015-2016, of which 302 counselor (157 women and 145 men) were selected by convenience sampling method. Multicultural school psychology competency inventory, Cultural intelligence questionnaire and Minnesota Job satisfaction questionnaire used to data gathering. Data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis and Pearson correlation. The results of the validation method the internal consistency showed that reliability scale Multicultural school psychology competency through Cronbach's alpha was 0/95. Studies related to the face validity, concurrent, former and the structural was confirms validity of the scale. The results of exploratory factor analysis showed that such as mail form this scale has three factors such as Client-Centered knowledge and skills, Second Language & Non-Traditional Skills and Introspection Awareness & Skills. According to the results of this study, Multicultural school psychology competency is tools reliable and valid for assessing amount competency of school counselors multicultural.
https://jem.atu.ac.ir/article_7561_b86b1673e8476cccb95664d5ba33c342.pdf
آگاهی و مهارتهای درونگری
تحلیل عاملی
دانش و مهارتهای مراجع محوری
مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم
Client- Centered Knowledge & Skills
factor analysis
Introspection Awareness & Skills
Second Language & Non- Traditional Skills
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
49
74
10.22054/jem.2017.11211.1326
7552
Research Paper
تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب آسیب ورزشی
Validity and Reliability of the Sports Injury Anxiety Questionnaire
زهرا سلمان
z_salman2005@yahoo.com
1
زینب خسروی
zeinabkhosravi391@yahoo.com
2
احسان زارعیان
ehsanzareyan@atu.ac.ir
3
بیتا آجیل چی
4
دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی گروه رفتارحرکتی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از انجام این تحقیق بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ اضطراب آسیب ورزشی بود. 237 ورزشکار مرد از رشتههای ورزشی انفرادی و تیمی شامل کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، بدمینتون، فوتبال، بسکتبال، دوومیدانی، ووشو، کاراته، جودو، آمادگی جسمانی، اسکی، والیبال و به تعداد پراکنده از سایر رشتهها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سابقۀ ورزشی آنها بهطور میانگین 1 ±32 سال و سن 10 ± 55 سال بود. پرسشنامه پس از ترجمه به فارسی و تأیید ترجمه توسط چند متخصص، به ورزشکاران ارائه و سپس تحلیل شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مقدار ویژه در عاملهای اول 876/5، دوم 101/2، سوم 028/2، چهارم 267/1، پنجم 155/1، ششم 114/1 بود. درصد واریانس تراکمی در کل 420/56 بود بهطوریکه درصد واریانسها به ترتیب از دست دادن تواناییهای ورزشی با 482/24 درصد، مأیوس شدن افراد خاص از فرد با 754/8 درصد، آسیبدیدگی مجدد با 450/8 درصد، ادراک ضعیف فرد از خود با 280/5 درصد، از دست دادن حمایت اجتماعی 812/4 با درصد، اختلال تصور از خود با 642/4 درصد بود. بود. شاخصهای برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مشخص کرد که مقدار کای اسکوئر برابر 40/553 در سطح معنیداری p=0/0 بود که با درجۀ آزادی مدل مستقل (276) فاصله داشت. شاخص نسبت کای اسکوئر به درجۀ آزادی 96/3543 بود. همچنین شاخص برازندگی مقایسهای برابر با (90/0) بود و شاخص برازش هنجارشده برابر با (84/0) و ریشة میانگین مجذور خطای برآورد برابر با (078/0) بود. بهطورکلی تمامی شاخصهای برازش مدل مطلوب بودند. پایایی درونی با آلفای کرونباخ 853/0 بود که قابلقبول و مطلوب است.
The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the sports injury anxiety questionnaire. 237 male athletes from individual and team sports including freestyle and Roman wrestling, taekwondo, badminton, football, basketball, athletics, wushu, karate, judo, fitness, skiing, volleyball and some sporadic athletes from other fields were selected by available sampling. Their average sport record was 32 ± 1 years, and age was 55± 10 years. After translation into Persian and confirmation by several specialists, the questionnaire, was presented to athletes, and then it was analyzed. Exploratory factor analysis showed that the eigenvalues were as: the first factors 5/876, the second factor 2/101, the third 2/028, the fourth 1/ 267, the fifth 1/155, and the sixth factor 1/ 114. The percentage of cumulative variance was 56/ 420 In total, so that the percentages of variance were 24 /482percent for Loss of athletic ability, 8/ 754percent for discouraging certain people from person, 8/ 450percent for re-injury, 5/ 280percent for poor perception of oneself, 4/812 percent for the loss of social support, and 4/642 percent for disorders of self-concept,,respectively. Model fitting indices by confirmatory factor analysis revealed that the chi-square value equal to 553 /40, at the significant level was p = 0/0, which was (276) away from the degree of freedom independent. The ratio of chi-square to degree of freedom was 3543/96. The comparative fit index was equal to (0/90) and normative fit index was equal to (0/84) and root mean square error of estimate was (0/078). In general, all the indicators of the model were favorable. Internal consistency with Cronbach's alpha was 0/853, which is acceptable and desirable.
https://jem.atu.ac.ir/article_7552_8fd21b60c4f2f669aa60d1840fb4a994.pdf
واژه های کلیدی: اضطراب آسیب ورزشی
اضطراب شناختی
روایی
پایایی
Keywords:Sports injury anxiety
Cognitive anxiety
validity
reliability
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
75
87
10.22054/jem.2017.12366.1355
7553
Research Paper
بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی فرم کوتاه ابزارکارکرد تولید اجتماعی برای ابعاد بهزیستی در سالمندان
Examine the factor structure, reliability and validity of short form Social Production Function Instrument for the Level of wellbeing in older people
مهدی عرب زاده
mehdiarabzadi@gmail.com
1
فریبرز نیکدل
fnikdel@yu.ac.ir
2
استاد
استاد
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای ابعاد بهزیستی ، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی اکتشافی به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهشهای روانشناختی حوزه سالمندی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ و جامعة آماری این تحقیق کلیه سالمندان زن و مرد شهر تهران بودند؛ که در مجموع 283 شرکت کننده شامل 148 زن و 135 مرد به طور در دسترس انتخاب شدند و با فرم کوتاه ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای سطوح بهزیستی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی، پنج عامل(مهر و محبت، تایید رفتاری، وضعیت، آسودگی خاطر و تحریک) را برای این مقیاس تایید کرد. پایایی مقیاس با استفاده از روش بازآزمایی و ضریب آلفای ترتیبی و کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. پژوهش حاضر نشان داد که ابزار کارکرد تولید اجتماعی برای سطوح بهزیستی در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتوان جهت سنجش سطوح بهزیستی سالمندان از آن استفاده کرد.
Abstract: The purpose of this study was to examine the psychometric properties of Persian short form Social Production Function Instrument for the Level of wellbeing in older people, including reliability, validity and exploratory factor analysis. This study is descriptive and the population of this study were elderly men and women in Tehran; 283 older people (135 males and 148 females), were selected through available sampling. The exploratory factor analysis were investigated through principal component method, this analysis confirmed five factors (affection, conformation behavior, status, comfort, stimulation). Test-retest reliability and internal consistency the ordinal and Cronbach's alpha coefficients confirmed. According to the results of current research, the short form of Social Production Function Instrument for the Level of wellbeing is a reliable instrument with valid psychometric properties to measure the rate of well-being in Iranian ageing. Keywords: successful ageing, self-management of well-being, Social Production Function, factor structure, reliability and validity and
https://jem.atu.ac.ir/article_7553_97c7f9890a28b112f1fd77bfc6719f94.pdf
سالمند موفق
خودمدیریت بهزیستی
کارکرد تولید اجتماعی
ساختار عاملی
پایایی و روایی
successful ageing
self-management of well-being
Social Production Function
factor structure
reliability and validity
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
89
116
10.22054/jem.2017.1671.1050
7557
Research Paper
پایایی، روایی و تحلیل عاملی نسخه فارسی پرسشنامه استرس نوجوانان
Reliability, validity, factor analysis Persian version of adolescent
Stress Questionnaire
سهراب امیری
amirysohrab@yahoo.com
1
امیر قاسمی نواب
2
ابوالقاسم یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه بوعلی
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/0، 35/0، 82/0 و 15/0 بدست آمد که در سطح 01.0P< معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
Background: transition to adolescence is accompanied with rapid changes, unexpected and new cognitive, social, emotional and psychological experiences that makes challenges for adolescents and are considered as underlying factors of stress. Aim: The aim of present study was examining the psychometric properties of the Iranian version of Adolescent Stress Questionnaire (ASQ) in high school students of both genders. Method: The study sample consisted of high school students in Hamadan city in 2015 school year. 280 students were selected based on multi-stage random sampling. To study psychometric characteristics of the questionnaire, Adolescent Stress Questionnaire was translated with double-translation technique and finally, to evaluate the psychometric properties of the questionnaire, it was administered along with depression, anxiety, stress scale (DASS) and state anxiety Inventory (SAI) of Spielberg. Collected data was analyzed and reliability and validity indicators and confirmatory factor analysis were calculated. Results: Analysis of the collected data showed that the questionnaire has the reliability of 0.75 to 0.85 alpha coefficients in ten subscales, In addition, the concurrent validity of the questionnaire with subscales of depression anxiety, stress scale and trait anxiety questionnaire was equal to 0.34, 0.35, 0.82 and 0.15 respectively which in the p
https://jem.atu.ac.ir/article_7557_b2c571033df8e6c8801b87e9338638ef.pdf
استرس نوجوان
افسردگی
اضطراب
تحلیل عاملی
Adolescent stress
Depression
Anxiety
factor analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
117
136
10.22054/jem.2017.20764.1508
7562
Research Paper
سهم منابع خطای منظم در پنل های مصاحبه استخدامی: مطالعه موردی یک دانشگاه دولتی
Sources of systematic error in panel job interview:
A Case Study of a Public University
ابراهیم علیزاده
e_alizadeh@sbu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی به کار بسته، دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش، بررسی سهم منابع خطای منظم در نمرههای مصاحبه داوطلبان استخدام و برآورد ضرایب تعمیمپذیری و اتکاء پذیری در چارچوب نظریه تعمیم پذیری بود. برای این منظور، اطلاعات مربوط به نمره های ارزیابی سطح شایستگیهای شغلی داوطلبان استخدام در سه شغل مورد نیاز یکی از دانشگاههای دولتی با بهکارگیری یک طرح دو وجهی متقاطع تحلیل شد. سپس سهم منابع خطای منظم دربرگیرنده سوال ها، مصاحبه گران و تعاملات خطاها با یکدیگر و با هدف اندازه گیری تعیین شد و با بهکارگیری آنها ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاءپذیری نمره ها برآورد شد. یافته ها نشان داد که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری نمره های ارزیابی در همه مصاحبه های شغلی برابر نیست. همچنین میانگین نمره های ارزیابی، یک شغل از میان سه شغل مورد بررسی، نباید مبنای تصمیم گیری قرار بگیرد؛ به این علّت که ضرایب تعمیم پذیری و اتّکاء پذیری آنها کمتر از میزان مورد انتظار است. بر پایه نتایج، پیشنهاد می شود که پیش از به کارگیری نظرات مصاحبه گران درباره سطح شایستگی های شغلی داوطلبان استخدام، ضرایب تعمیمپذیری و اتّکاء پذیری نمره ها با استفاده از نظریه تعمیمپذیری برآورد شود و در صورت پایین بودن ضرایب، نمره های مصاحبه شغلی مبنای تصمیم گیری قرار نگیرد.
The objective of this study is to investigate the sources of systematic errors associated with the scores obtained from interviews of job applicants and to estimate the generalizability and dependability coefficients within the framework of generalizability theory. Accordingly, the data on the job competency assessment scores of the applicants for the three positions of one the public universities were analyzed using a two-way, fully crossed design. Then, the regular sources of error, including the questions, interviewers and interaction of errors were determined and measured, with the help of which the generalizability and dependability coefficients of the scores were estimated. The findings suggest that generalizability and dependability coefficients of the assessment scores are not equal in all job interviews. Moreover, since the generalizability and dependability coefficients are less than expected, the mean assessment score of one job should not be the basis for decision-making for all the three job selections. Based on the results, it is suggested that, before the adoption of the interviewers' opinions about the merits of applicants, the generalizability and dependability coefficients of the scores be estimated using generalizability theory and if the coefficients are low, the job interview scores should not be the basis for decision-making.
https://jem.atu.ac.ir/article_7562_23e8881c5ff65991a24d720e3c4c2e67.pdf
سنجش شایستگی
ضریب تعمیم پذیری
ضریب اتّکاء پذیری
نظریه تعمیم پذیری
Assessment of competence
Generalizability Coefficient
Dependability Coefficient
generalizability theory
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
137
158
10.22054/jem.2017.12998.1368
7563
Research Paper
مشخصههای روانسنجی مقیاس واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده
Psychometric Properties of the Perceived Stress Reactivity Scale
امید شکری
omidshokri@gmail.com
1
نوشین تمیزی
noushintamizi@gmail.com
2
محمد آزاد عبد الله پور
m.a.abdollahpour@gmail.com
3
زهره السادات سادات اخوی
z.s.akhavi@gmail.com
4
معصومه عبدالخالقی
labdolkhaleghi@yahoo.com
5
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی مقیاس واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده (PSRS؛ شولتز، ییم، زوکالا، جانسن و شولتز، 2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به PSRS و مقیاس سازگاری هیجانی (EAM؛ رابیو، آگادا، هانتنگاس و هرناندز، 2007) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی PSRS از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی PSRS از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة PSRS، ضریب همبستگی بین زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده با سازگاری هیجانی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی PSRS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی PSRS شامل پنج زیرمقیاس واکنشپذیری طولانی، واکنشپذیری نسبت به اضافه بار کاری، واکنشپذیری نسبت به تعارضهای اجتماعی، واکنشپذیری نسبت به ناکامی و واکنشپذیری نسبت به ارزشیابی اجتماعی، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده با سازگاری هیجانی به طور تجربی از روایی سازة PSRS حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای PSRS بین 75/0 تا 80/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که PSRS برای سنجش مفهوم واکنش پذیری نسبت به استرس ادراک شده در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Perceived Stress Reactivity Scale (PSRS, Schlotz, Yim, Zoccola, Jansen & Schulz, 2011) among Iranian university students. 324 university students (130 male, 194 female) completed the PSRS and the Emotional Adjustment Measure (EAM, Rubio, Aguado, Hontangas & Hernandez, 2007). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the PSRS's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the construct validity of the PSRS, we computed correlations between different dimensions of PSRS with emotional adjustment. The results of confirmatory factor analysis indicated that 5-factor structure of the PSRS consisted reactivity to work overload, reactivity to social conflicts, reactivity to social stress, reactivity to failure and prolonged reactivity had good fit to data in the Iranian sample. Correlational analyses between different dimensions of PSRS with emotional adjustment provided initial evidence for the PSRS convergent validity. Cronbach’s α Coefficients ranged from 0/75 to 0/80 for six dimensions. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the PSRS as an instrument to measure of stress reactivity among Iranian university students.
https://jem.atu.ac.ir/article_7563_40dd0b3bb14a54e08a348dc19ceda696.pdf
واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده
مقیاس
پایایی
روایی
ساختار عاملی
perceived stress reactivity
Scale
reliability
validity
Factorial structure
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
159
186
10.22054/jem.2017.5385.1169
7564
Research Paper
ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی
Construction and Validation the Psychological Capital Scale and its relation to Psychological Well-being
میترا قدیمی نوران
mghadimi2001@yahoo.com
1
جلیل یونسی
jalilyounesi@gmail.com
2
دانشجو
استادیار
زمینه: یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی ورفتاری، ارتقاء سرمایه روانشناختی افراد میباشدکه از چهارسازه امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی تشکیل شده است. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی جهت کاربرد در حوزههای عمومی و رابطه آن با بهزیستی ذهنی بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری کلیه متأهلین شهر تهران بودند که از بین آنان520 نفر به روش چند مرحله ای انتخاب شدند. مقیاسهای بکاررفته، مقیاس66سؤالی محقق ساخته و مقیاسهای 24 سؤالی سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرم کوتاه 18سؤالی بهزیستی ذهنی ریف(1995) بودند. برای تحلیل داده ها از نظریه جدید اندازهگیری (IRT) و تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده گردید. جهت انجام تحلیلIRT ابتدا مفروضههای تک بعدی بودن و استقلال موضعی، با استفاده از سه روش VSS وMAP و تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرارگرفتند و پس ازآن با استفاده ازتحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و برازش مدل، پنج عامل امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی مثبت، خوشبینی منفی و سازگاری استخراج شدند. جهت بررسی منتج شدن این پنج عامل از عامل بزرگتری بنام سرمایه روانشناختی، از تحلیل عاملی مرتبه دوم بهره گرفته شد و برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی، در دوفرم آلفای کرونباخ وتتای ترتیبی استفاده گردید. یافته ها: در نتیجه این تحلیل ها، پرسشنامه66 سؤالی محقق ساخته به پرسشنامه 48 سؤالی تغییر یافت. مقیاس دارای ضریب پایایی بالا وقابل قبولی بوده (آلفای کرونباخ برابر 945/0و تتای ترتیبی برابر952/0) ودر بررسی روایی همگرایی، پرسشنامه مذکور رابطه مثبت ومعنیداری با مقیاس لوتانز و همچنین رابطه مثبت و معنیداری با مقیاس بهزیستی ذهنی ریف وشش عامل آن بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج نشان دادکه مقیاس محقق ساخته از پایایی وروایی مناسبی برای سنجش این سازه درحوزههای مختلف اجتماعی برخوردار است.
Context: One of ways to prevent mental and behavioral problems, improving psychological capital is composed of four structures hope, optimism, resilience and self-efficacy. Aim: This study aims to construct and validate the scale of psychological capital for public Areas use and its relation to psychological well-being. Method: The research method is correlation, with the statistical population composed of all married people in Tehran, out of whom 520 individuals were selected using the multistep method. The employed scales include the researcher-developed 66-item scale, Luthans 24-item Scale of Psychological Capital (2007), and Ryff psychological Well-being 18-Item Short Form (1995). For the purpose of data analyses, IRT and first- and second-order confirmatory factor analysis were adopted. In order to carry out IRT, the hypotheses of one-dimensionality and local independence were tested and measured by means of VSS, MAP and exploratory factor analysis. Then, five factors namely hopefulness, self efficacy, positive optimism, negative optimism, and resiliency were extracted by means of the first-order confirmatory factor analysis and model fit. In order to investigate whether these five factors were derived from a larger factor, i.e. psychological capital, or not, the second-order factor analysis was used. In order to measure the reliability, internal consistency was adopted as Cronbach's alpha and theta ordinal. Results: As a result of such analyses, the researcher-developed 66-item questionnaire was changed to the 44-item scale. the scale had highly and acceptably reliability coefficient (Cronbach's alpha = 0.945 and theta = 0.952) and Measuring convergent validity، the foregoing questionnaire is in positive، significant relation to Luthans Scale and Furthermore, a positive, significant relation was found between psychological well-being scale and its corresponding six factors. Conclusion: The results suggest that the researcher-developed scale is adequately reliable and valid for the purpose of measuring this construct in various social areas and fields.
https://jem.atu.ac.ir/article_7564_599f799bc7eb02543562d1747b3d2161.pdf
سرمایه روانشناختی
بهزیستی ذهنی
روایی
پایایی
IRT
IRT
psychological capital
Psychological well-being
reliability
validity
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
2016-09-22
7
25
187
211
10.22054/jem.2017.23524.1583
7589
Research Paper
ساخت و اعتباریابی مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم تلفن همراه
Developing and standardization of the mobile concept of semantic differentiation scale means
حمیرا آزادمنش
h.azadmanesh@yahoo.com
1
حسن احدی
dr.ahadi@kiau.ac.ir
2
غلامرضا منشئی
gholamrezamanshaee@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
استاد گروه روانشناسی
روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
در کنار ساخت، تدوین و اعتباریابی پرسشنامه بی موبایل هراسی باید مقیاسی تدوین می شد که بتواند بهخوبی معنا و مفهومی را که از موبایل در ذهن افراد متبادر می شود، توصیف و تبیین نماید؛ لذا مقیاس افتراق معنایی مفهوم تلفن همراه بهعنوان مکمل و پشتوانه معنایی پرسشنامه ی بی موبایل هراسی تدوین شد؛ بنابراین می توان هدف از پژوهش حاضر را ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی مقیاس معنا و مفهوم تلفن همراه تعریف نمود. بر این اساس روش پژوهش به این صورت بود که دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی دانشگاه های دولتی تهران، جامعه ی آماری تحقیق حاضر را تشکیل می دادند که از بین آن ها 363 نفر زن و مرد در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه ی تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته معنا و مفهوم موبایل روی ایشان اجرا گردید. نتایج بررسی روایی سازه و پایایی مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم موبایل با 44 گویه بیانگر آن بود که این مقیاس از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین این نتیجه حاصل شد که مقیاس افتراق معنایی مفهوم و معنای موبایل بهعنوان مکمل پرسشنامۀ بی موبایل هراسی که توسط محقق تدوین و اعتباریابی شده است بهخوبی توانست معنا و مفهومی را که از موبایل در ذهن دانشجویان متبادر می شود، توصیف و تبیین کند.
Mobile phone is a technological tool that is becoming popular day by day in the community and for the public, and because of this, most people in the community are buying it. In order to manufacturing, designing and validating nomobophobia. Should be developed that can scale well-meaning concept of mobile comes in mind is the sense in which students describe and explain semantic differential as a complementary concept mobile phone. So the present research aims to study construction and psychometric properties of the semantic differential scale. In this way the researcher-made scale was administrated on 361 Tehran human sciences students and the results of factor analysis showed that this scale consists of 43 items that were reliable and valid. So we concluded that this scale can supplement the nomophobia questionnaire. The development and validation could well describe and explain by researcher. Developing and standardization of the mobile concept of semantic differentiation scale means
https://jem.atu.ac.ir/article_7589_97df24a251d914f9edb366f75494d2d1.pdf
اعتباریابی
ساخت
مقیاس افتراق معنایی معنا و مفهوم موبایل
developing
Standardization
semantic differential scale