@article { author = {Asgari, Mohamad and Amoamoha, Fatemeh}, title = {The Impact of portfolio assessment on the motivation and academic achievement of elementary school students}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {32}, pages = {63-84}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2019.31329.1726}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of using the portfolio evaluating on the motivation and academic achievement of students in the third grade elementary school in the city of Nahavand in the academic year 2012-2013. For this purpose, a sample of 100 individuals (2 girls and 2 boy's classes) was selected randomly in a multi-stage method; then, a class (male and female) as an experimental group and a class (male and female) Was selected as the control group. The experimental groups received a course in a portfolio evaluating, but control groups received standardized measurements. For data collection in pre-test and post-test, Hermann's motivation questionnaire and researcher-made academic achievement test were used. Data analysis using multivariate analysis of variance (MANOVA) for differential scores showed that there is a significant difference between motivation and academic achievement in two groups of measurement and portfolio assessment. That is, students who had received a portfolio assessment had a higher degree of motivation and academic achievement than control groups who received standardized measurements. In addition, the portfolio assessment on the motivation and academic achievement of elementary school-boy students has a significant effect; and on the motivation achievement of female students in the third elementary school has a significant effect, but on the academic achievement of female hasn't a significant effect. Measurement-gender interaction was also significant.}, keywords = {motivation,Academic Achievement,portfolio assessment}, title_fa = {تاثیر سنجش کارپوشه برانگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر استفاده ازسنجش کارپوشه بر انگیزش‌پیشرفت و پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهرنهاوند در سال تحصیلی 92-1391 بود. برای این منظور، نمونه ای به حجم 100 نفر شامل (2 کلاس دختر و2 کلاس پسر)، به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب؛ پس از آن، یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروه‌های آزمایشی در طول یک سال تحصیلی سنجش کارپوشه دریافت کردند، اما گروه‌های کنترل، سنجش به شیوه متداول را دریافت کردند. برای گردآوری داده‌ها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متفیره(MANOVA ) برای نمرات افتراقی نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دو گروه سنجش کار پوشه و سنجش متداول تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی دانش‌آموزانی که سنجش به شیوه کار پوشه دریافت کرده بودند، نسبت به دانش آموزان گروه سنجش به شیوه متداول پیشرفت‌تحصیلی و انگیزش پیشرفت بالاتری داشتند. بعلاوه، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت‌تحصیلی دانش آموزان پسر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، اما بر پیشرفت تحصیلی آنها تا ثیر معنی دار نداشت. تعامل نوع سنجش و جنسیت نیز معنی دار بود.}, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت,پیشرفت تحصیلی,سنجش کارپوشه}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_9492.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_9492_ffefcff37cd86e88b297fff05b1d3fb1.pdf} }