@article { author = {رحیمی, ریحانه and Younesi, jalil and mokarami, mehran}, title = {Application of a Cognitive Diagnostic Assessment to Analysis English Comprehension's Items of Master's Degree}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {32}, pages = {17-40}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2019.21300.1522}, abstract = {The purpose of this study was to determine the basic skills of reading and comprehension and analyze the test questions, and finally, strengths and weaknesses of subjects through cognitive diagnostic assessment models were fitted with retrofit analysis. The data examined in this study included responses from 3,000 participants in the graduate entrance examination for English language field, which were selected from among 16044 people randomly. At first, with the help of experts, a matrix Q, consisting of the relationship between 20 questions of reading test with 7 basic skills was formed and then, using the G-DINA model, last analysis was performed. Finally, using a posteriori expected method within the framework of the G-DINA model, probability of domination of every single person on each skill was calculated by CDM package skills in software R, and by determining the cut-off point 0.6 for dominance, investigated participants in each skill, divided into two dominant and non-dominant groups. The results showed that in each of the skills, most people have not reached to dominance, Although the situation in the SUM skill (Analyzing and evaluating the relative importance of the information contained in the text, by differentiating between the main idea and details) was better than other skills, and about half of those got dominant in the skill. The final result suggests that, in general, the participant's situation in the application of cognitive strategies to achieve the correct answer is unsatisfactory and these strategies must be included in the curriculum of reading skills and comprehension.}, keywords = {Cognitive Diagnostic Assessment,G-DINA Model,Matrix Q,Posteriori Expected Estimate,Retrofit Analysis}, title_fa = {کاربرد سنجش تشخیصی شناختی به منظور تحلیل سوال های درک مطلب کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین مهارت‌های پایه آزمون خواندن و درک مطلب وتحلیل سوال‌های آزمون و درنهایت تعیین نقاط ضعف و قوت آزمودنی‌ها از طریق مدل‌های سنجش تشخیصی شناختی با تحلیل باز برازش بود. داده‌های مورد بررسی در این پژوهش شامل پاسخ‌نامه 3000 نفر از شرکت کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی بود که از بین 16044 نفرشرکت کننده به تصادف انتخاب شده بود. در ابتدا با کمک نظر متخصصین یک ماتریسQ که شامل روابط بین 20 سوال آزمون خواندن با 7 مهارت پایه بود تشکیل گردید و سپس با بکارگیری مدل G-DINA تجزیه و تحلیل نهایی انجام شد. در نهایت با استفاده از روش پسینی مورد انتظار در چهارچوب مدل G-DINA احتمال تسلط هر فرد بر هریک از مهارت‌ها با کمک بسته CDM در مجیط نرم افزار R محاسبه شد و با تعیین نقطه برش 6/0 برای حد تسلط، افراد مورد بررسی در هریک از مهارت‌ها به دو گروه مسلط و غیر مسلط تقسیم شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که در هریک از مهارت‌ها بیشتر افراد به حد تسلط نرسیده‌اند، البته وضعیت افراد در مهارت SUM(تجزیه و تحلیل و ارزیابی اهمیت نسبی اطلاعات موجود در متن با کمک تفاوت قائل شدن بین ایده اصلی و جزئیات) نسبت به سایر مهارت‌ها بهتر بود و حدود نیمی از افراد در این مهارت به حد تسلط رسیده‌بودند. نتیجه‌‌ی نهایی گویای این مطلب بود که به‌طور کلی وضعیت آزمودنی‌ها در کاربرد راهبردهای شناختی برای رسیدن به پاسخ صحیح نامطلوب می‌باشد و باید این راهبردها در سرفصل‌های درسی مهارت خواندن و درک مطلب گنجانده شود.}, keywords_fa = {برآورد پسینی مورد انتظار,تحلیل باز برزاش,سنجش تشخیصی شناختی,ماتریسQ,مدل G-DINA}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_9490.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_9490_25d9c41622d11304ab734cc85f68b0ae.pdf} }