@article { author = {Drogar, elahe and Fathi Ashtiyani, Ali}, title = {the psychometric properties of the online meta-cognition scale}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {31}, pages = {151-166}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.30996.1722}, abstract = {metacognition related to online gaming. The purpose of this study is to determine the psychometric properties of the online meta-cognition scale (MOG). 251 students of Islamic Azad University of Mashhad, selected by multistage cluster sampling, were included in the Internet addiction inventory and the Hospital Anxiety and Depression Scale. Cronbach's alpha coefficient was used to verify the validity of this scale. Confirmatory factor analysis and hierarchical regression were used to determine its validity. Confirmatory factor analysis confirmed the existence of three main factors, including meta-cognition about the uncontrollability of online games, the negative metacognition of online gambling threats and the positive meta-cognition of the usefulness of online games. Cronbach's alpha coefficient for positive metacognition. 0.89 and for negative metacognition about the uncontrollability of the online game 0.84 and for the meta-cognitive negativity related to the dangers of online games 0.77 and for the whole test was 0.85. The results of the confirmatory factor analysis showed that the three-factor model for this questionnaire has an acceptable fit. Also, hierarchical regression analysis showed that the online gaming scale had an acceptable predictive validity to predict Internet addiction scores. Regarding the validity and reliability of this study, online gaming scales are a tool that can be used to measure the online metacognitive skills used by researchers, researchers and practitioners of education and research.}, keywords = {Metacognition,Negative metacognition,uncontrollability,danger,online games}, title_fa = {ویژگیهای روان‌سنجی مقیاس فراشناخت بازی‌های آنلاین}, abstract_fa = {اعتیاد به بازی‌های آنلاین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اجتماعی در جوامع است بنابراین وجود ابزاری که بتواند فراشناخت‌های مرتبط به بازی‌های آنلاین را مورد سنجش قرار دهد ضروری می‌نماید. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس فراشناخت بازی‌های آنلاین (MOG) است. مقیاس بر روی 251 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، به همراه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی اجرا شد. برای بررسی اعتبار این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. تحلیل عامل تاییدی وجود سه عامل اصلی شامل فراشناخت منفی راجع به غیرقابل‌کنترل بودن بازی‌های آنلاین، فراشناخت منفی راجع به خطرات بازی آنلاین و فراشناخت مثبت راجع به سودمندی بازی‌های آنلاین را مورد تأیید قرارداد. ضریب آلفای کرونباخ برای فراشناخت مثبت. 89/0 و برای فراشناخت منفی راجع به غیرقابل‌کنترل بودن بازی آنلاین 84/0 و برای فراشناخت منفی مربوط به خطرات بازی‌های آنلاین 77/0 و برای کل آزمون 85/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی برای این پرسشنامه از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مقیاس بازی‌های آنلاین از روایی پیش‌بین قابل قبول برای پیش‌بینی نمره اعتیاد به اینترنت برخوردار است.}, keywords_fa = {فراشناخت مثبت,فراشناخت منفی,غیرقابل‌کنترل بودن,خطرناک بودن,بازی‌های آنلاین}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8990.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8990_07b79fb763008af0e598af430c548d89.pdf} }