@article { author = {ramazani, malihe and khamesan, ahmad}, title = {Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {185-204}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.22660.1555}, abstract = {Abstract: A few tools have presented to assessment academic engagement as one of the important structures in learning and education success, furthermore there is no tools to assess agentic engagement component. The aim of this study is to present psychometric indices of Reeve’s academic engagement questionnaire (2013) for use in Iran. For this purpose, 224 high school students (97 males and 127 females) were randomly chosen by multistage cluster sampling from Birjand city high schools. Psychometric indices were calculated using Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Results showed that the questionnaire has good reliability (92/0). Confirmatory factor analysis showed that the questionnaire has acceptable fit to the data and indexes of fit goodness for the four-factor model that has formed basis of the questionnaire, was confirmed. These factors were called agentic, behavioral, emotional and cognitive engagement like the original study. The results show that Reeve’s academic engagement questionnaire with the introduction of agentic engagement, can be used as suitable tool in order to measure of academic engagement in Iran.}, keywords = {: Academic engagement,Agentic engagement,Behavioral engagement,Emotional engagement,Cognitive engagement}, title_fa = {شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی}, abstract_fa = {چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازه‌های مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفه‌ی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمی‌دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه‌ی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران می‌باشد. پرسشنامه روی 224 دانش‌آموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه‌ شهر بیرجند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخص‌های روان‌سنجی‌ با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی باداده‌ها دارد و کلیه‌ی شاخص‌های نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عامل‌های درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان می‌دهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازه‌ی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود.}, keywords_fa = {درگیری تحصیلی,درگیری عاملی,درگیری رفتاری,درگیری عاطفی,درگیری شناختی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8380.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8380_66225dab3182807816d405b1639027a5.pdf} }