@article { author = {homan, Haidarali and ganji, kamran and farajollahi, roya}, title = {Study the possibility, reliability, validity and norm finding of Clock Drawing Test (CDT) in elementary school children in Tehran}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {2}, number = {6}, pages = {1-29}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: The clock drawing test (CDT) is a neuropsychological test that has been used as a part of evaluation & screening of adults with cognitive impairments. Objectives: The aim of this research was study of possibility, reliability, validity and norm finding of Clock Drawing Test (CDT) in 392 elementary school children of Tehran city. Methods: The samples were selected by random multi step cluster sampling method. Students with behavioral, emotional, mental and pervasive developmental disorders eliminated after performing teacher form of Children Symptom Inventory (CSI-4, Gadow and Sprafkin, 1994) and Raven Progressive Matrices (Raven et al, 1983). Then, test copy of reproduction memoir figures (Caffarra et al, 2002) and CDT (Cohen et al, 2000) accomplished by 392 participants. Results: Data analysis showed that the reliability coefficient Cronbach’s Alpha was 0/765. None of the 8 criterion for numbering of CDT was not omitted. Furthermore, inter-rater reliability and test-retest reliability were equal. /95 and. /90 respectively. The structure validity of CDT was study by main component analysis method. The amount of sampling sufficiency by KMO measure was. /716 and Bartlett’s Test of Sphericity was meaningful, then the condition were suitable for performing factor analysis. The results of factor analysis with Promax rotation extracting 2 parameters include: 1- Clock construction, 2- Time conception, that explained about 63% of total variance. Also, the concurrent validity of CDT and test copy of reproduction memoir figures was very suitable.   Conclusion: The clock drawing test has a good reliability and validity for cognitive evaluation of children.    }, keywords = {Keywords: Reliability,validity,norm finding,Clock Drawing Test (CDT),Elementary school children}, title_fa = {بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم‏یابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران}, abstract_fa = {زمینه: آزمون ترسیم ساعت، آزمونی عصب- روان‏شناختی است که از سال‏ها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری بزرگسالان با آسیب‏های شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.هدف: پژوهش حاضر برای بررسی عملی بودن، اعتبار،روایی و نرم‏یابی آزمون ترسیم ساعت در 392 دانش‏آموز دبستانی شهر تهران انجام شد. روش: گروه نمونه با روش نمونه‏برداری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست نشانه مرضی کودک (گادو و اسپرافکین، 1994) و ماتریس‏های پیشرونده ریون (ریون و همکاران، 1983) دانش‏آموزان دارای اختلال‏های رفتاری، هیجانی، ذهنی و اختلال‏های رشدی فراگیر کنار گذاشته شدند و سپس آزمون شکل تجمعی ری (کافارا و همکاران ، 2002) و آزمون ترسیم ساعت (کوهن و همکاران، 2000) بر روی 392 آزمودنی اجرا شد. یافته‏ها: تحلیل داده‏ها نشان داد که ضریب اعتبار آزمون ترسیم ساعت با آلفای کرونباخ برابر 765/0 است. هیچ کدام از ملاک‏های هشت‏گانه برای نمره‏گذاری آزمون ترسیم ساعت در تحلیل‏ها حذف نشدند. از این گذشته اعتبار ارزیابی و اعتبار بازآزمایی آزمون به ترتیب برابر با 95/0 و 90/0 محاسبه شد. برای بررسی روایی سازه آزمون ترسیم ساعت از روش تحلیل مؤلفه‏های اصلی استفاده شد. میزان کفایت نمونه‏برداری برابر 716/0 و معنادار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش پروماکس، استخراج 2 عامل بود که بر روی هم تقریباً 63 درصد از واریانس کل را تبیین می‏کرد. این عوامل عبارت بودند از: 1- ترسیم ساعت و 2- مفهوم زمان. همچنین روایی همزمان‏آزمون ترسیم ساعت وآزمون شکل‏تجمعی ری بسیار مطلوب بود. بحث و نتیجه‏گیری: بنابراین آزمون ترسیم ساعت از اعتبار و روایی مناسبی برای ارزیابی شناختی کودکان برخوردار است.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اعتبار,روایی,نرم‏یابی,آزمون ترسیم ساعت,کودکان دبستانی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_2676.html}, eprint = {} }