@article { author = {Sevari, karim}, title = {Construction and standardization of Academic procrastination test}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {2}, number = {5}, pages = {1-15}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: Academic procrastination has been an important debate in recent years, and many researchers see it as a bad habit (Chase, 2003) and also a behavioral problem that many adults experience it in their daily activities (Johansen and Carton, 1999). Objective: The main purpose of this research was to examine the psychometric properties of academic procrastination test. Method: 247 (142 females and 105 males) students of Payame Noor University of  Ahvaz  were selected using randomly multi-stage cluster sampling method. Results: A factor analysis, using the principal components analysis (vaimax rotation) resulted in three factors that consisted of 61/11% of variance. Cronbach's Alpha reliability coeffients (internal consistency) were satisfactory for the whole scale was ./85 (first factor: 0/77 , second: 0/6 & third factor: 0/70. Factor analysis showed that constructed test combined from 3 factor (deliberating procrastination, Physical-mental causing procrastination, and procrastination causing without programming. Validity of this test obtained through relation between Tuckman (1991) questionnaire with constructed test (0/ 35). Conclusion: It can be concluded that the academic procrastination test has a good reliability and validity, and is a useful instrument to assess students' academic procrastination.  }, keywords = {Keywords: Academic procrastination,test,Standardization,reliability,validity}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‏کاری تحصیلی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‏کاری تحصیلی است. به همین منظور تعداد 247 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام اهواز (142 دختر و 105 پسر) به شکل تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب شدند. برای ساخت آزمون یاد شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل اکتشافی نشان داد که داده‏ها پس از شش بار چرخش، آزمونی مرکب از 12 ماده و سه عامل با عنوان اهمال‏کاری عمدی (5 ماده)، اهمال‏کاری ناشی از خستگی جسمی- روانی (4 ماده) و اهمال‏کاری ناشی از بی برنامگی (3 ماده) ساخته شد پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ برای کل آزمون 85/0، برای عامل اول 77/0، برای عامل دوم 6/0 و برای عامل سوم 70/0 به دست آمد. روایی آزمون یاد شده از طریق همبسته کردن با آزمون اهمال‏کاری تاکمن (1991) تعیین و مقدار آن 35/0 برآورد گردید که نشان از روایی نسبتاً خوب آن آزمون است. از آنجایی‏که در داخل کشور آزمونی برای تشخیص اهمال‏کاری تحصیلی وجود ندارد لذا این آزمون می‏تواند خلاء یاد شده را جبران کند و مورد استفاده متخصصان تعلیم و تربیت قرار گیرد.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: ساخت و اعتباریابی آزمون,اهمال‏کاری عمدی,اهمال‏کاری ناشی از خستگی جسمی - روانی,اهمال‏کاری ناشی از بی برنامگی,اهمال‏کاری تحصیلی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_2660.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_2660_713f944d8f4c24c2d5216fe16cfa6922.pdf} }