@article { author = {Afzali, Mahnaz and Delavar, Ali and Afzali, Afshin}, title = {Meta Analysis of Thesises about Academic Failure}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {23-43}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.322}, abstract = {Present research studies performed thesis about academic failure between academic years 1990-2012 in Tehran Universities. Within related projects, 55 projects which had information necessary for analysis were selected as final sample. CMA-2 software was used for calculating Coefficients. Results of Q test showed that primary studies are not homogenous and studying Nfs showed that there isn’t protection of distribution within studies. Dual and Toidi correction test was performed for both constant and random models. Measure of total effect for all studies under both constant and random models, was gained statistically meaningful. Also, measures of effect in separation of distribution year, sampling method, sex of sample, education program, research method and factors affected on educational slump were gained statistically meaningful. Average of effect measures was 0.312 and educational factor, with effect measure higher than average, showed the most effect on educational slump. The results showed that variables of education, socioeconomic, individual factor, family factor and sex factor had the most effect on educational slump respectively. Also, studying hypotheses showed that there is meaningful difference between effect measures of educational slump according to year of research, sampling method, sex, education program, meaningful level, factors being effective on educational slump and research method.}, keywords = {Meta analysis,academic failure,educational progress}, title_fa = {فراتحلیلی بر پایان نامه های انجام شده در حوزه افت تحصیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، به منظور بررسی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه افت تحصیلی بین سال¬های 69-91 در دانشگاه¬های تهران انجام شد. هدف ترکیب کمی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه عوامل موثر بر افت تحصیلی است. بدین منظور از فراتحلیل جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه نمودن یافته های پژوهشی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش-های انجام شده در ایران در حوزه افت تحصیلی می¬باشد و نمونه آماری شامل کلیه پایان¬نامه¬های انجام شده در این حوزه در دانشگاه¬های تهران (55 پایان نامه) می¬باشد. برای محاسبة ضرایب و شاخصها  از نرم¬افزار CMA-2 استفاده شد.. نتایج آزمون Q نشان داد که مطالعات اولیه همگن نیستند در بین مطالعات سوگیری انتشار وجود ندارد. آزمون اصلاح برازش دووال و توئیدی برای هر دو مدل ثابت و تصادفی انجام شد. اندازه اثر کلی برای همه مطالعات تحت دو مدل ثابت و تصادفی، از نظر آماری معنادار بدست آمد. میانگین اندازه‌های اثر0.312 بدست آمد وعامل آموزشی بیشترین اثر را بر روی افت تحصیلی نشان داد. به ترتیب متغیرهای عامل آموزشی، عامل اجتماعی- اقتصادی، عامل فردی، عامل خانوادگی و عامل جنسیت  بیشترین اثر را دارند. همچنین بین سال انجام تحقیق، روش‌های نمونه‌گیری، جنسیت، مقطع تحصیلی، سطح معناداری، عوامل مؤثر و روش تحقیق تفاوت معنادار وجود دارد. }, keywords_fa = {افت تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,فراتحلیل}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_322.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_322_d2cab62af43603a0572f5cee8a2af135.pdf} } @article { author = {Bakhtiari, Mansooreh and Bazrafshan, Mojtaba and Bazrafshan, Mohammad Reza and Karshaki, Hossein}, title = {The Constructing and Validating the Scale of Idealized Influence of Principals}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {43-60}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.323}, abstract = {Many studies investigated Transformational Leadership (TL). Idealized Influence (II) is one of TL dimensions with relying it the followers respect leaders and trust him/her. This may cause instilling pride and attribute them. The purpose of this study was assessing II of principals in educational complexes in Saleh-abad city in 2011-12 academic year. Method of the research was survey. Statistic society was 541 teachers of primary and junior secondary schools. The sample was 226 people selected by a proportional sampling. For assessing II a researcher-made scale was developed, and its validity was approved by exploratory and confirmatory factor analysis. The results indicated the correlation II a researcher-made scale and II scale of Athari 0/88 (p < 0/05), and their relationship was significant in 0/001 level. Exploratory factor analysis divided II in four components of role modeling, insight and perspective, respect, and ethical values. In addition, confirmatory factor analysis showed that, measures of indicators, GFI: 0/68, NNFI: 0/98, CFI: 0/98, AGFI: 0/64, NFI: 0/97, RMSEA: 0/09, are achieved. Chronbach Alpha confirmed the reliability of the scale for 0/97. The results indicated that the Mean of principals II was higher than the proposed average and the II of principals was in a desirable level. Measures of t-test showed that the difference between the mean and the proposed average was significant in 0/001 level.  }, keywords = {idealized influence,ethical values,insight and perspective,Respect,role model}, title_fa = {ساخت و اعتبار یابی مقیاس نفوذ آرمانی مدیران}, abstract_fa = {یکی از ابعاد رهبری تحولی، نفوذ آرمانی می‌باشد که رهبر، مورد اعتماد و احترام پیروان قرار می‌گیرد و موجب القای غرور و افتخار در آنان می‌گردد. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس نفوذ آرمانی مدیران مجتمع‌های آموزشی صالح‌آباد در سال تحصیلی 91-1390 می‌باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی _ پیمایشی بود. جامعة آماری شامل 541 نفر از معلمان دو مقطع ابتدایی و راهنمایی ‌بود. از این تعداد 226 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوة نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب ‌شدند و پس از توزیع پرسشنامه‌ها، 206 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. جهت سنجش روایی مقیاس نفوذ آرمانی، از روایی محتوایی، روایی همگرا و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان ‌داد که همبستگی مقیاس محقق‌ساختة نفوذ آرمانی و مقیاس نفوذ آرمانی اطهری 88/0 (05/0 ›P) و رابطة آنها‌ در سطح 001/0 معنادار می‌باشد. تحلیل عاملی اکتشافی، نفوذ آرمانی را در چهار مولفة الگودهی نقش، بصیرت و چشم‌انداز، احترام و ارزش‌های اخلاقی دسته‌بندی نمود. همچنین در نتایج تحلیل عاملی تاییدی، میزان شاخص‌های برازش از جمله: : GFI68/0، NNFI: 98/0، :CFI98/0، AGFI: 64/0، :NFI 97/0 و RMSEA: 09/0 به دست آمد. برای محاسبة پایایی مقیاس نفوذ آرمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که 97/0 به دست آمد. بر این اساس، مقیاس محقق‌ساختة نفوذ آرمانی از پایایی بالایی برخوردار می‌باشد.}, keywords_fa = {نفوذ آرمانی,ارزش‌های اخلاقی,بصیرت و چشم‌انداز,احترام و الگوی‌نقش}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_323.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_323_bd73d4654f6164f769b288ffe672bccf.pdf} } @article { author = {khormaee, farhad and Farmani, Azam and Soltani, Esmael}, title = {The Patience Scale:Instrument development and Estimates of Psychometric properties}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {83-99}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.324}, abstract = {Background: The development of a reliable and valid instrument measuring the construct of patience is necessary. Objectives: The aim of the present study was to develop the Patience Scale and to examine the psychometric properties of it. Methods: The Patience Scale consists of 25 items which were designed on the basis of the Qur’an components of patience. In order to examine the psychometric properties of the Patience Scale, 516 university students from Shiraz University were recruited using random cluster sampling method. These participants filled the Patience Scale. Results: The results of the factor analysis yielded 5- factor structure. The factors were named Transcendence, Patience, Consent, Persistence and Delay. Five factors explained 52% of the variance. In order to yield the reliability of the instrument, Chronbach alpha coefficient and internal consistency were utilized. The total Chronbach alpha coefficient was calculated 0.86 and the Chronbach alpha coefficients of the subscales ranged from 0.60 to 0.84. Conclusion: Taken together, the Patience Scale has good psychometric properties.}, keywords = {}, title_fa = {ساخت و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس صبر}, abstract_fa = {زمینه: ساخت ابزاری پایا و روا در زمینة سنجش صبر ضروری است. هدف: هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس صبر و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان بود. روش: مقیاس صبر دارای 25 گویه است که این گویه‌ها با استناد به مولفه‌های قرآنی صبر طراحی شده اند. به منظور بررسی خصوصیات روانسنجی این مقیاس، تعداد 516 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز به وسیلة نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به روش تناسب احتمالی با اندازه، انتخاب و با تکمیل مقیاس صبر در این پژوهش شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه‌های اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان دهندة وجود 5 مولفة صبر بود که به ترتیب متعالی شدن، شکیبایی، رضایت، استقامت و درنگ نامگذاری شدند. این 5 مولفه 52 درصد از واریانس کل نمونه را توضیح دادند. به منظور سنجش پایایی مقیاس صبر از روش محاسبة ضرایب آلفای کرونباخ و همسانی درونی استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌ها از 60/. تا 84/. محاسبه شد و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس نیز 86/. محاسبه شد. بحث و نتیجه‌گیری: به طور کلی، یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس صبر از روایی و پایایی مناسبی برخوردار می‌باشد.}, keywords_fa = {استقامت,درنگ,رضایت,شکیبایی,متعالی شدن}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_324.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_324_264c1c63b40feca7ca01c103ae5c3e81.pdf} } @article { author = {farokhi, elham and Hosein Chari, Masoud}, title = {Psychometric Properties of Action Control Scale}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {61-81}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.326}, abstract = {Action control is one of the self-regulation processes which allow people to form their goals, persevere, execute and convert these goals into objective actions. It is a kind of psychological mechanism that led people commit to a set of actions against other actions. Action control is one of the self-regulation processes which considerably affect family variables, academic, life skills, and psychological health. The present study was aimed to investigate psychometric properties of Action Control Scale in Iranian community. The Persian version of Action Control Scale was performed on 422 undergraduate students of Shiraz University. Internal consistency was calculated so as to examine the reliability of the measure; the validity of the scale was also investigated employing the factor analysis and convergent validity. Cronbach's alpha coefficient indicated the acceptable reliability of Action Control Scale. Factor analysis also indicated the involvement of 3 factors, namely Disengagement/ Preoccupation, Initiative/ Hesitation, and Persistency/ Volatility, in the aforementioned scale which altogether explain 35/93% of total variance. Action Control Scale is of acceptable reliability and validity and hence is an appropriate method for assessment of action control in the Iranian culture.}, keywords = {Action Control,the Revised Form of Action Control,validity,reliability}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس کنترل عمل}, abstract_fa = {کنترل عمل یکی از فرایندهای خودتنظیمی است که به افرد اجازه می‌دهد مقاصدشان را شکل دهند، نگهداری کنند و آنها را اجرا کنند، و اهدافشان را به اعمال عینی تبدیل کنند. یک مکانیزم‌های روان‌شناختی ویژه‌ است که موجب می‌شود افراد به مجموعه‌ای از اعمال در برابر اعمال دیگر متعهد شوند. کنترل عمل، یکی از فرایندهای خودتنظیمی است که در حوزه‌های تحصیلی، خانوادگی، مهارت‌های زندگی، و سلامت روان نقش بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس تجدیدنظر شدۀ کنترل عمل در جامعه ایرانی بود.ترجمة فارسی مقیاس کنترل عمل بر روی 422 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز اجرا شد. پایایی مقیاس به روش همسانی درونی، و روایی آن به شیوه تحلیل عاملی و روایی همگرا (از طریق همبستگی مقیاس با پرسشنامه خودتنظیمی) محاسبه شد. محاسبة ضریب آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی مطلوب ابزار بود. بررسی ساختار عاملی مقیاس نیز حاکی از وجود 3 عامل کناره‌گیری/ اشتغال ذهنی، آغازگری/ دودلی، و پافشاری/ بی‌ثباتی بود که مجموعاً 93/35 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کرد. مقیاس کنترل عمل از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و ابزار سودمندی برای سنجش کنترل عمل در فرهنگ ایرانی می‌باشد.}, keywords_fa = {کنترل عمل,مقیاس تجدیدنظر شدۀ کنترل عمل,روایی,پایایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_326.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_326_a0d7fb21cfb22865b0be630f06b4dce9.pdf} } @article { author = {Maleki, Bahram and Alipoor, Ahma and Zare, Hossein and Shaghaghi, Farhad}, title = {Preliminary psychometric properties of Name Initial Preferences Task (IPT) for Implicit self-esteem}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {101-123}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.329}, abstract = {One of the most common researches of individual differences in psychology, is self- esteem. In recent years, as a result of "dual process model" that emphasizes the importance of reflective processes and automated processes, cognitive psychology studies focused on the two types of self-esteem: explicit self-esteem (ESE) and Implicit Self-Esteem (ISE). Objectives: The purpose of the present study was evaluation the psychometric properties (reliability and validity) properties of Name Initial Preferences Task (IPT) in Iranian society and its adaptation with the Persian language alphabet. Methodes: A descriptive correlational research was carried out on 420 subjects (239 male, 181 female) university undergraduates with stratified random sampling. Results:  In study 1, the reliability of IPT with using Cronbach's alpha and split-half and test-retest within 14 days of the 280 samples obtained. in study 2,  to determine the validity of IPT, along with IPT, The scales of RSES, PANAS, and GHQ was conducted on 140 subjects. Correlation between IPT in test-retest 84/0 and alpha coefficient and split-half, respectively, 87/0 and 89/0. Also IPT scores significantly correlated with GHQ (56/0), PA (44/0), RSES (30/0) and NA (36/0-) indicate convergent and divergent validity of the scale. Counclusion: The overall results showed that the reliability and validity of IPT is Competente  for Implicit self-esteem in the Iranian society. The suitability of psychometric characteristics of this scale, it can be  useful measure for evaluating the Implicit self- esteem of iranian in non-clinical populations. Similarity of this results with researches  of  foreign languages ​​suggests that the suitability of the Persian language in the scale.}, keywords = {Name Initial Preferences Task (IPT),Explicit self-esteem,Implicit self-esteem,reliability,validity}, title_fa = {بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ترجیح حروف الفبای نام (آی‌پی‌تی) برای سنجش عزت نفس نا آشکار}, abstract_fa = {زمینه: مطالعۀ عزت نفس یکی از فراوان‌ترین روش‌های مطالعۀ تفاوت‌های فردی در روانشناسی است. در سال‌های اخیر در نتیجۀ گسترش «مدل فرایند دوگانه[1]» که هم بر اهمیت فرایندهای خودکار وهم بر فرایندهای تأملی تأکید می­کند، مطالعات روانشناسی شناختی توجه خود را معطوف معرفی دو نوع عزت نفس آشکار[2] و عزت نفس نا آشکار[3] نموده است. هدف: هدف از اجرای تحقیق حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) مقیاس ترجیح حروف الفبای نام برای سنجش عزت نفس ناآشکار و انطباق آن با حروف الفبای زبان فارسی بود. روش: تحقیق حاضر یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی بود که بر روی نمونه‌ای 420 نفری (239 مرد و 181 زن) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انجام شد. در مرحلۀ اول پایایی مقیاس آی­پی­تی به روش دو نیمه کردن و آلفای کرونباخ و باز آزمایی به فاصلۀ 14 روز بر روی 280 آزمودنی به دست آمد و در مرحلۀ دوم به منظور بررسی روایی مقیاس آی­پی­تی، همزمان با اجرای آن، مقیاس‌های عزت نفس روزنبرگ، مقیاس عاطفۀ مثبت عاطفۀ منفی و مقیاس سلامت عمومی بر روی 140 آزمودنی اجرا شد. یافته­ها: میزان همبستگی بین نمرات مقیاس آی­پی­تی به روش باز آزمایی 84/0 و ضرایب همسانی درونی آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن به ترتیب، 87/0 و 89/0 به دست آمد. همچنین همبستگی معنادار آی­پی­تی با مقیاس‌های سلامت عمومی (56/0)، عواطف مثبت (44/0)، عزت نفس روزنبرگ (30/0) و عواطف منفی (36/0-) نشان‌دهندۀ روایی همگرا و واگرای بالای مقیاس بود. نتیجه­گیری: به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که روایی و پایایی مقیاس آی­پی­تی از شایستگی و کفایت لازم برای سنجش عزت نفس نا آشکار در جامعۀ ایرانی کردستان برخوردار است. با توجه به مناسب بودن شاخص‌های روان‌سنجی این مقیاس می‌توان گفت که این ابزار یک مقیاس مفید و مناسب برای ارزیابی عزت نفس نا آشکار در جوامع غیر بالینی است. همچنین تشابه نتایج گزارش‌شده در پژوهش حاضر با پژوهش‌های حاصل از زبان‌های خارجی حاکی از مناسب بودن برگردان زبان این مقیاس به فارسی است.}, keywords_fa = {مقیاس حروف الفبای نام (آی‌پی‌تی),عزت نفس آشکار,عزت نفس ناآشکار,پایایی,روایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_329.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_329_1aa92ba61318cb7a9ed5be8a4f9f428a.pdf} } @article { author = {Yosefi Afrashteh, Majid and Sayami, Leila and Rezae, Ahmad}, title = {The relationship between classroom assessment methods and students' learning approaches and their preferences machinery}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {125-148}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.331}, abstract = {The new learning theories to classroom assessment as an important element not only in the teaching process and learning process is also studied . The main objective of this study was to investigate the relationship between classroom assessment techniques ( formative and summative ) and preference assessment }, keywords = {Learning styles learning higher learning assessment methods}, title_fa = {بررسی رابطه روش‌های سنجش کلاسی و ترجیحات سنجشی دانشجویان با رویکردهای یادگیری آنان}, abstract_fa = {در نظریه‌های یادگیری جدید سنجش کلاسی به عنوان عنصر مهم نه تنها در فرایند آموزش که در فرایندهای مطالعه و یادگیری نیز شناخته می‌شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه روش‌های سنجش کلاسی(تکوینی و تراکمی) و ترجیحات سنجشی(چند گزینه‌ای و تشریحی) دانشجویان با رویکردهای یادگیری آنان است. روش این پژوهش همبستگی و خاصه مدل معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 89-1388 بود. جامعه این پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران است که در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 در این دانشگاه مشغول تحصیل بوده اند(N=22000). دو ابزار، فرم دو عاملی پرسشنامه رویکردهای یادگیری بیگز و همکاران(2001) و پرسشنامه محقق ساخته برای اندازه‌گیری ترجیحات سنجش دانشجویان و رویکرد سنجش کلاسی مدرس طراحی شد. ضریب آلفای کرونباخ برای رویکرد عمقی (شامل10 سؤال) 88/0 و برای رویکرد سطحی(شامل10 سؤال) 75/0، ترجیحات سنجش(4 سؤال) 68/0 و برای رویکرد سنجش کلاسی(8 سؤال) 72/0 حاصل شد. جهت تحلیل و بررسی روابط مورد نظر در مدل مفهومی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد سنجش تکوینی و سؤالهای چند گزینه‌ای رابطه مثبت و معنی دار با رویکرد یادگیری عمقی و رابطه منفی معنی دار با رویکرد سطحی یادگیری دارند. }, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,یادگیری دانشجویان,آموزش عالی,روش‌های سنجش}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_331.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_331_ac70a9982ded9ae9045671f6d22ce29d.pdf} } @article { author = {Heirat, Atefeh and Fatehizadeh, Maryam sadat and Ahmadi, Seyyed Ahmad and Bahrami, Fatemeh and Etemadi, Ozra}, title = {Evaluate the psychometric properties of couples lifestyle questionnaire with Islamic approach, a combination study}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {149-173}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.333}, abstract = {The Description of lifestyle based on Islamic beliefs is one of the most important needs of Islamic society. Therefore this research has been conducted to investigate the validation the Islamic lifestyle questionnaire for couples (ILSQ). The method of this research is based on combination type and consists of two stages. The first stage is qualitative method for making essential tools. For this purpose, in addition to interview with experts in the field of family sciences and Islamic sciences; extensive library studies was performed and theoretical model of Islamic lifestyle for couples was developed and the questionnaire was made. In the second stage of this research, validity and reliability of this tool was examined by a connotative method. So 150  student’s parents of Isfahan university students  was selected by cluster sampling, And they complete the researcher build questionnaire (ILSQ) and short form of spanier couple adjustment questionnaire. The data analyzed by descriptive and inferential statistical method in SPSS and Amos software.The findings showed that lifestyle questionnaire contains 84 questions and eight dimensions: structural, spiritual, behavioral, emotional, cognitive, sexual, relationships with families and healthcare. Calculating the reliability and validity of the questionnaire, was shown that the (ILSQ)has high reliability and validity. Thus, it can be used in researches and evaluations. }, keywords = {lifestyle,Couple,questionnaire,reliability,validity}, title_fa = {بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی؛یک مطالعه ترکیبی}, abstract_fa = {از آنجا که یکی از نیازهای جامعه اسلامی تشریح سبک زندگی بر اساس اعتقادات اسلامی وترسیم چگونگی عملکرد افراد در حیطه های مختلف زندگی  می باشد؛لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت واعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی(ILSQ) انجام شده است.روش تحقیق حاضر ترکیبی از نوع طرح اکتشافی بوده و از دو مرحله تشکیل شده است .مرحله اول روش کیفی بوده واز پژوهش داده بنیاد برای ساخت ابزار استفاده شده است بدین منظور ضمن مصاحبه با متخصصین حوزه خانواده وکارشناسان علوم اسلامی مطالعات وسیع کتابخانه ای انجام و مدل نظری سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی تدوین و فرم اولیه پرسشنامه تنظیم شد.در مرحله دوم پژوهش با روش کمی روایی و پایایی ابزار موردنظر بررسی شد.بدین منظور 150 نفر ازوالدین دانشجویان دانشگاه اصفهان با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی و فرم کوتاه پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر را تکمیل کردند.داده ها به کمک روش های آمار توصیفی واستنباطی و با استفاده از نرم افزار های  AmosوSPSS تحلیل شد.یافته ها نشان داد پرسشنامه سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی حاوی 84 سوال و هشت بعد تایید شده ساختاری ،معنوی ،رفتاری ،عاطفی ،شناختی ،جنسی ،ارتباط با خانواده ها و سلامت میباشد. محاسبة اعتبار و روایی پرسشنامه، نشان داده شد که پرسشنامه سبک زندگی زوجین با رویکرد اسلامی اعتبار و روایی بالایی دارد. از این‌رو، می‎توان از آن در حیطه‎های تحقیق و ارزیابی استفاده کرد.}, keywords_fa = {سبک زندگی,زوجین,پرسشنامه,روایی,پایایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_333.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_333_0df4d61d147b41162b0d626eae3a4344.pdf} } @article { author = {Tabatabaei jabali, Zahra and Delavar, Ali and Borjali, Ahmad}, title = {The Meta-Analysis of the relationship between stress job and Organizational variables}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {5}, number = {17}, pages = {173-193}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2015.334}, abstract = {The aim of the present research was the meta-analysis of the studies that investigate the link between job stress and organizational variables in Iranian research studies. Data collected from 78 studies conducted from 1993-2013 and was analyzed then the effect sizes of the relationship between stress job and organizational variables were computed. Findings revealed that the combined effect size for fixed model was 0.16 and for random model was 0.17, which both were small effect sizes (J. Cohen, 1997). Further meta-analysis showed that the interpersonal conflict, work-family conflict, organizational effectiveness variables had significant large positive effects size on job stress. We checked for Publication bias and heterogeneity of effects. the results showed no bias but due to heterogeneity of effects, demographic and methodological variables were examined .Findings revealed that sampling, kind of job, kind of studies and Measuring tools could moderate the relationship between job stress and organizational variables as the moderator effects. The overall results suggested that Organizational variables that lead to feelings of loss of control or social support or self-efficacy have a stronger relationship with job stress. This suggests that further investigation is needed.  }, keywords = {job stress,Meta-analysis,Organizational variables}, title_fa = {بررسی رابطه متغیر های سازمانی و استرس شغلی به شیوه فراتحلیل}, abstract_fa = {زمینه: در چند دهه گذشته تحقیقات  بسیاری  رابطه متغیر های سازمانی و استرس شغلی را بررسی کرده اند. اما گاهی نتا یج آن ها نا هماهنگ  ومتناقض هستند. پژوهش فراتحلیی ، مجموعه ای از فنون نظام دار  برای حل تناقض در مورد یافته های حاصل از تحقیقات مختلف درباره یک موضوع است . هدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه عوامل سازمانی و استرس شغلی به شیوه فراتحلیل انجام شد. روش : 78 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانک های اطلاعاتی داخلی و جستجوی دستی در دانشگاه های شهر تهران که بین سالهای 1373- 1392 انجام شده بودند ،شناسایی و اطلاعات مربوط به آن ها تحلیل شدند . یافته ها: شاخص  اندازه اثر ترکیبی r در مدل ثابت16. ودر مدل تصادفی 17. که با توجه به معیار کوهن میزان  اندازه اثر، کم  بود.اما در بررسی اندازه اثر تفکیکی ، متغیر های تعارض با سرپرست ،تعارض با همکار، تعارض خانواده کارو اثر بخشی سازمان اندازه اثر زیاد ورابطه مثبت با استرس شغلی داشتند.  . با توجه به ناهمگنی  در مطالعات، تحلیل تعدیل کننده ها صورت گرفت که بیانگر تاثیر  تعدیل کننده های ابزار اندازه گیری ،روش نمونه گیری ،نوع پژوهش و نوع شغل بود. نتیجه گیری : نتایج کلی ،حاکی از ان است که ویژگی های شغلی که   منجر به کاهش احساس کنترل ، خود کارامدی و حمایت اجتماعی  درشغل وزندگی فرد شوند،  با استرس شغلی رابطه قوی تری دارند. بنابراین لازم است که مطالعات بیشتری در این زمینه بادر نظر گرفتن متغیر های تعدیل کننده شخصیتی وموقعیتی  صورت گیرد. }, keywords_fa = {استرس شغلی,فشار روانی حرفه ای,عوامل سازمانی,فراتحلیل}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_334.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_334_2bcea437652075d8b2ea736ec9e9db0f.pdf} }