@article { author = {Negahban Salami, Mahmoud and Farzad, Valiollah and Sarami, Gholamreza}, title = {A Study of Factor Structure, Reliability and Validity of the Successful Intelligence Scale}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {1-16}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Objective: The present research aims to study the factor structure, reliability, and validity of the Successful Intelligence Scale. Method: Using the multi-stage cluster sampling method, 500 (including 175 female and 325 male) subjects were selected from among public school students in Karaj. Results: The exploratory factor analysis was performed using the principal component method. The results confirmed three factors of successful intelligence (i.e. analytical, creative, and practical intelligence) as well as the principal factor. Reliability of the scale items was examined using Cronbach’s alpha coefficient, and its validity was investigated using factor analysis. Internal consistency of the questionnaire was acceptable, and the Cronbach’s alpha for the subscales was between 0.74 and 0.81. Also, the confirmatory factor analysis results confirmed that the structure of the scale had an acceptable fit to the data, and that the goodness-of-fit index for the model was observed. Conclusion: The results of confirmatory factor analysis were almost close to that of studies done in the original cultural context. Validity and reliability of the scale were also close to that of previous researches. Considering the desirable psychometric property, therefore, this scale is an appropriate instrument for measuring the students’ successful intelligence.}, keywords = {Successful intelligence,reliability,factorial validity}, title_fa = {بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش‌آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامۀ هوش موفق پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی، علاوه بر عامل کلی هوش موفق، سه عامل (هوش تحلیلی، خلاق و عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق تأیید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس­های آن بین 74/0 تا 81/0 است. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و کلیه شاخص‌های نیکویی برازش، مدل را تأیید می­کنند. بحث و نتیجه‌گیری: یافته­های تحلیل عاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجام‌گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روان‌سنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هوش موفق دانش‌آموزان می­باشد.}, keywords_fa = {هوش موفق,پایایی,روایی عاملی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_266.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_266_935f13469a67e2456110d7ae5c405389.pdf} } @article { author = {Soltaninejad, Mehraneh and asiabi, Mina and Ahmdi, Bayaneh and Tavanaiee yosefian, Samira}, title = {A Study of the Psychometric Properties of the Academic Resilience Inventory (ARI)}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {17-35}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: The issue of achievement or non-achievement in the realm of education is an important concern in education systems of all societies. Students and university students’ education achievement is indicative of the extent that the education system has been in setting the goals and satisfying individual demands. Education resilience is an individual variable influencing education achievement. Objective: The present research aims to study the factor reliability and validity of the academic resilience inventory, constructed by Samuels (2004). Method: Two sample populations were involved in this study. The first sample included 300 male and female subjects randomly selected from among public high school students in the city of Boukan, Iran. The second one included 319 male and female subjects who were selected from among Allameh Tabataba’i University students, using cluster sampling method. Cronbach’s alpha coefficient was used to examine reliability of the questionnaire, and exploratory factor analysis, including principal component analysis and confirmatory factor analysis, was performed to confirm factor validity. Results: The evaluation of the first analysis scree plot was indicative of a three-factor solution. Then, to obtain the three-factor structure, the principal component analysis was performed through the varimax rotation. 11 questions were eliminated because they had a factorial load below 0.3, or had significant value or equal load on more than one factor. Finally, the analysis was performed on the remaining 29 questions. Conclusion: These three factors were named according to their comprising content with the following names: communication skills, future orientation, problem-oriented approach, and optimistic orientation. Cronbach’s alpha coefficient for the subscales ranged from 0.63 to 0.77 in the high school students sample and ranged from 0.62 to 0.76 in the university students sample. This shows that reliability of the three-factor model is at an acceptable level.}, keywords = {Academic Resilience,reliability,Factor Validity}, title_fa = {بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلیARI}, abstract_fa = {زمینه: مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم‌ترین دغدغه‌های هر نظام آموزشی در تمامی جوامع است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان هر جامعه نشان‌دهنده موفقیت نظام آموزشی درزمینۀ هدف‌یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. یکی از متغیرهای فردی اثرگذار بر موفقیت تحصیلی تاب‌آوری تحصیلی است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی بود. این پرسشنامه توسط ساموئلز (2004) ساخته‌شده است. روش: در این پژوهش دو نمونه شرکت داشتند. نمونه اول شامل 300 دانش‌آموز دختر و پسر از دبیرستان‌های دولتی شهر بوکان که با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و نمونه دوم شامل 319 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبائی که با نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافته‌ها: بررسی نمودار اسکری تحلیل اولیه راه‌حل سه عاملی را نشان داد. سپس برای دستیابی به ساختار سه عاملی تحلیل مؤلفه‌های اصلی با روش چرخش واریماکس انجام شد. 11 سؤال به علت بار عاملی کمتر از 0.3 و یا به دلیل بار معنادار و مساوی بر روی بیش از یک عامل حذف شدند؛ و درنهایت تحلیل بر روی 29 سؤال باقی‌مانده انجام شد. بحث و نتیجه‌گیری: این سه عامل بر اساس سؤال‌های محتوای تحت پوشش مهارت‌های ارتباطی، جهت‌گیری آینده و مسئله محور و مثبت نگر نام‌گذاری شدند. ضرایب آلفای کرونباخ در خرده‌مقیاس‌های آن در نمونه دانش‌آموزی بین 63/0 تا 77/0 و در نمونه دانشجویی بین 62/0 تا 76/0 به دست آمد که نشان می‌دهد پایایی سه عامل در پژوهش حاضر در سطح قابل قبولی است.}, keywords_fa = {تاب‌آوری تحصیلی,پایایی,روایی عاملی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_267.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_267_5dcbf72fa8c777be370563660e67bc41.pdf} } @article { author = {Fakhari, Narges and Latifian, Morteza and Etemd, Jalil}, title = {A Study of Psychometric Properties of the Executive Skills Scale for Pre-School Children (Parent Form)}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {35-58}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: Executive skills are high-level cognitive skills helping children with their daily activities and learning assignments. Objective: The present paper aims to study the validity and reliability of the Executive Skills Scale for pre-school children. Method: The study was a descriptive research. Using cluster sampling method, 250 subjects (including 150 female and 100 male subjects) were selected from among pre-school children in Isfahan, and their mothers responded to the Executive Skills Scale items. The validity of the scale was evaluated with content validity, item analysis (item–total correlations), and factor analysis. The reliability of the mentioned questionnaire was studied through Cronbach’s alpha and split–half reliability. Results: The results showed that item-total correlation coefficients were significant in all cases, varying from 0.21 to 0.81. (P=0.0001). Moreover, using Cronbach’s alpha, the reliability of the whole scale was calculated as 0.75. Also, the split-half reliability was computed to be 0.80. Conclusion: The results indicated that the Executive Skills Scale is of acceptable psychometric properties to be used for the Iranian pre-school children.}, keywords = {Executive Skills,Pre-school children,validity,reliability}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود در دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {زمینه: "تمایزیافتگی خود" عامل مهمی در تجهیز فرد برای مقابله با عوامل تنیدگی­زا و ارتقای سلامت روان است. ازاین‌رو، تهیه ابزارهای کارآمد جهت سنجش این سازه، ضروری می‌نماید. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی­های روان­سنجی فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود به‌عنوان ابزار مناسبی جهت سنجش تمایزیافتگی خود در جامعه ایرانی بود. روش: بعد از ترجمه و انطباق پرسشنامه، تعداد 384 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز که به شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب گردیده بودند، به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود و پرسشنامه سلامت عمومی بود. یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ساختار این پرسشنامه به‌روشنی به چهار عامل هم آمیختگی با دیگران، برش هیجانی، واکنش­پذیری هیجانی و جایگاه من در تمایزیافتگی خود اشاره دارد. روایی صوری توسط متخصصان تأیید شد و ضرایب همبستگی هر مؤلفه با نمره کل معنادار بود. همچنین همبستگی منفی معنادار نمرات پرسشنامه با نمرات نشانه­های جسمانی، اضطراب و بی­خوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی بیانگر روایی ملاکی همزمان پرسشنامه بود. برای پایایی، ضریب آلفای کرونباخ مقیاس مطلوب بود. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که روایی و پایایی پرسشنامه مذکور حائز شرایط مطلوب برای سنجش تمایزیافتگی خود است و می­تواند به‌عنوان یک ابزار سودمند جهت سنجش تمایزیافتگی خود در جامعه ایرانی استفاده گردد. نقش فرهنگ موردبحث قرار گرفت.}, keywords_fa = {فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی خود,روایی,پایایی,فرهنگ}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_268.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_268_6f6bbe83b518f6efcdc268cbeaf81af9.pdf} } @article { author = {Ebrahimi, Ali-Akbar and Abedi, Ahmad and Shirani, Mahnaz}, title = {The Effect of Using E-Portfolio on University Students’ Self-Regulation Learning Strategies*}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {59-78}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: ‘E-portfolio’ is a collection of digital and electronic documents showing the students’ progress and academic achievement in a course or lesson. Objective: The present research aims to study the effect of using e-portfolios on self-regulation learning strategies adopted by the students. Method: The research method was that of quasi-experimental with a pretest-posttest control group design. The statistical population included all the students of the Faculty of Education and Psychology of Allameh Tabataba’i University in the second semester of 2012-2013. Using convenience sampling method, 2 MA classes were selected as the sample population. Each class included 18 students randomly divided to experimental and control groups. The Motivated Strategies for Learning Questionnaire by Pintrich and De Groot (MSLQ) (1990) was used to measure the subjects’ self-regulated learning strategies. At the beginning of the semester, both groups were taken a pretest in the same circumstance. Then, the experimental group was exposed to the independent variable for one semester. At the end of the semester, a posttest was applied on both groups to examine the changes. An analysis of covariance was used to analyze the collected data. Results: The results showed that the self-regulation learning strategies of the experimental group had increased significantly compared to that of the control group. Conclusion: Therefore, it can be concluded that an e-portfolio is an instrument for teaching, learning, and assessment by which learners become motivated to have more activity and, consequently, reach more achievements in learning and acquiring the related skills.}, keywords = {assessment,Electronic Portfolio,Self-Regulation Learning Strategies}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس مهارت‌های اجرایی برای کودکان پیش‌دبستانی (فرم والد)}, abstract_fa = {زمینه: مهارت‌های اجرایی، توانایی‌های شناختی سطح بالا هستند که در فعالیت‌های روزانه و تکالیف یادگیری به کودکان کمک می‌کند. هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی روایی و اعتبار مقیاس مهارت‌های اجرایی برای کودکان پیش‌دبستانی صورت گرفته است. روش: در این مطالعه توصیفی، 250 کودک (150 دختر و 100 پسر) از میان مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان طی نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و مادران آن‌ها به سؤالات مقیاس مهارت‌های اجرایی پاسخ دادند. برای بررسی روایی مقیاس از روش‌های روایی محتوا، همبستگی گویه‌ها با نمره کل (تحلیل مواد) و تحلیل عوامل استفاده شد. اعتبار مقیاس یادشده با روش‌های آلفای کرونباخ و اعتبار تنصیفی بررسی گردید. یافته‌ها: تحلیل مواد مقیاس نشان داد که ضرایب همبستگی گویه‌ها با نمره کل در تمام موارد معنی‌دار و بین 21/0- تا 81/0 متغیر بود که ضرایب در سطح (0001/0p=) معنی‌دار بودند. علاوه بر این، اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس مهارت‌های اجرایی 75/0 محاسبه گردید. همچنین ضریب اعتبار تنصیفی مقیاس 80/0 به دست آمد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مقیاس مهارت‌های اجرایی واجد ویژگی‌های روان‌سنجی رضایت بخشی برای استفاده بر روی کودکان پیش‌دبستانی ایرانی می‌باشد.}, keywords_fa = {اعتبار,روایی,کودکان پیش‌دبستانی,مهارت‌های اجرایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_269.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_269_88eae2aa6e7bdbd06fa2070e3c127811.pdf} } @article { author = {Dana, Ali and Nili Ahmadabadi, Mohammad Reza and Amir Teimoori, Mohammad Hasan}, title = {Parallel Analysis: A Method of Determining the Number of Factors}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {79-106}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Numerous studies use the Exploratory Factor Analysis (EFA) method to reduce the data. Determination of the true number of retainable factors is the most crucial problem confronting researchers when using EFA. Common methods usually under/overestimate the number of factors. Objective: The present research aims to evaluate the common methods of determining the number of retainable factors and also introduce Parallel analysis (PA), as one of the most accurate methods of doing so. Method: The Parallel Analysis methodwas illustrated step by step using authentic examples with Syntax programming in SPSS. Results: The results showed that Parallel Analysis was an accurate method of determining the number of factors; however, its application is limited. Conclusion: Despite being accurate, PA is not well-known to researchers; in part, because it is not included as an analysis option in most popular statistical packages. Therefore, this paper elaborated on how to apply PA. The authors hope this effective method will be applied more in the future.}, keywords = {validity,exploratory factor analysis,Parallel Analysis}, title_fa = {تأثیر به‌کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان}, abstract_fa = {کارپوشه الکترونیکی مجموعه‌ای از شواهد و مستندات دیجیتالی و الکترونیکی دانشجویان است که کوشش، پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنها را در یک دوره آموزشی یا در یک درس نشان می‌دهد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر به‌کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بوده، جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل داده‌اند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند.نمونه پژوهش هم شامل دو کلاس از مقطع کارشناسی ارشد بود که به‌صورت در دسترس انتخاب گردیده‌اند. تعداد دانشجویان هر کلاس 18 نفر، و کل تعداد نمونه 36 نفر بودند که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین ‌شده‌اند. همچنین برای اندازه‌گیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آزمودنی‌ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) استفاده‌شده است. درابتدای ترم از هردو گروه در شرایطی یکسان پیش‌آزمونی به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت یک‌ترم در معرض متغیر مستقل قرار گرفت و درنهایت در پایان‌ترم جهت بررسی تغییرات حاصله پس‌آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معناداری افزایش‌یافته است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کارپوشه الکترونیکی یکی از ابزارهای یاددهی، یادگیری و سنجش است که در آن یادگیرندگان به فعالیت بیشتر ترغیب شده و درنهایت به موفقیت‌های بیشتری در یادگیری و مهارت‌های مربوط به آن نائل می‌شوند.}, keywords_fa = {سنجش,کارپوشه الکترونیکی,راهبردهای یادگیری خودتنظیمی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_270.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_270_829eb7c64c80bf22918200a4ef911fe6.pdf} } @article { author = {Hejazi, Elaheh and Naghsh, Zahra and Shirazifard, Meysam}, title = {Differentiation of Self among Iranian University Students: A Study of Psychometric Properties of Differentiation of Self Inventory-Short Form}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {107-126}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: ‘Differentiation of self’ is an important factor for a person to cope with stressors and improve mental health. Therefore, it is necessary to provide appropriate instruments to assess this construct. Objectives: The present research aims to study the psychometric properties of the Differentiation of Self Inventory - Short Form as an appropriate instrument for assessing differentiation of self in the Iranian society. Method: After translation and adaptation of the questionnaire, 384 undergraduate students at Shiraz University who were selected using random multi-stage sampling method, responded to it. The instruments used in this study consisted of Differentiation of Self Inventory-Short Form (DSI-SF) and General Health Questionnaire (GHQ). Results: The results of factor analysis showed that the structure of this questionnaire clearly referred to the four factors of differentiation including fusion with others, emotional cut-off, emotional reactivity, and I-position. Face validity was confirmed by experts, and correlation coefficient of each component with the total score was significant. Moreover, the significant negative correlation between DSI-SF scores and somatic symptoms, anxiety/insomnia, social dysfunction, and depression scores was indicative of concurrent criterion validity. For the validity of scale, Cronbach's alpha coefficient was desirable. Conclusion: The results of showed that the validity and reliability of DSI-SH is qualified for assessing the differentiation of self, and that it can be used as a useful instrument for assessing the differentiation of self in the Iranian society.The role ofculture was also discussed in this study.}, keywords = {Differentiation of Self Inventory-Short Form,validity,reliability,Culture}, title_fa = {تحلیل موازی: روشی برای تعیین تعداد عامل‌ها}, abstract_fa = {زمینه: در مطالعات زیادی از تحلیل عاملی اکتشافی برای کاهش داده‌ها استفاده می‌شود. تعیین تعداد واقعی عامل‌های قابل‌استخراج بزرگترین مشکلی است که محققان در اجرای تحلیل عاملی با آن روبه‌رو می‌شوند. روش‌های معمول و رایج، تعداد عامل‌های قابل‌استخراج را بیشتر و یا کمتر از حد واقعی برآورد می‌کنند. هدف: این پژوهش به‌منظور ارزیابی روش‌های معمول تعیین تعداد عامل‌های قابل‌استخراج و معرفی تحلیل موازی به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین روش‌های تعیین تعداد واقعی عامل‌ها انجام‌گرفته است. روش: تحلیل موازی در مراحل گام‌به‌گام با ارائه مثال واقعی با استفاده از Syntax نویسی که در SPSS شرح داده می‌شود. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که تحلیل موازی دقیق‌ترین روش در بین روش‌هاست که متأسفانه کاربرد بسیار محدودی دارد. نتیجه‌گیری: باوجود دقیق بودن روش تحلیل موازی، این روش در بین محققان شناخته‌شده نیست و یکی از دلایل این عدم شناخت، نبود گزینه‌ای برای تحلیل موازی در معروف‌ترین بسته‌های آماری است. لذا این مقاله، به توصیف تحلیل موازی و شرح چگونگی اجرای آن پرداخته است. امید است در آینده شاهد استفاده بیشتر از این روش کارآمد باشیم.}, keywords_fa = {تحلیل عاملی اکتشافی,تحلیل موازی,روایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_271.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_271_1cdf089155c2375b038b5c499511ec09.pdf} } @article { author = {sevari, karim}, title = {Construction and Validation of the Mobile Phone Addiction Questionnaire}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {126-142}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: ‘Mobile phone addiction’ is considered as a compulsive and addictive disorder in the 21st century, and excessive usage of mobile phone can lead to addiction. Objectives: The present research aims to study construction and psychometric properties of the Mobile Phone Addiction Questionnaire Method: Using the multi-stage random sampling method, 200 subjects (including100 males and 100 females) were selected from among the 3rd-grade high school students in District 1 of Ahwaz city. Results: The results of the factor analysis showed that the Mobile Phone Addiction Questionnaire consisted of 13 questions as well as the three subscales of creativity loss, tendency, and loneliness, and that its reliability and validity enjoy a good fitness. Confirmatory factor structure also confirmed the suggested three-factor model of the Questionnaire. Conclusion:The mentioned questionnaire can be used for diagnosis of mobile phone addiction and performing the related studies. }, keywords = {Construction,Validation,Mobile Phone Addiction}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه اعتیاد به تلفن همراه}, abstract_fa = {زمینه: ازآنجایی‌کهدر قرن بیستم از اعتیاد به تلفن همراه به‌عنوان یک اختلال وسواسی و اعتیاد گونه یادشده است، استفاده مفرط از آن می‌تواند زمینه اعتیاد به آن را فراهم کند. هدف: هدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه اعتیاد به تلفن همراه است. روش: دانش‌آموزان دختر و پسر سوم مقطع متوسطه آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده‌اند که از بین آنان 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرسش‌نامه اعتیاد به تلفن همراه تحلیل عاملی شده دارای 13 سؤال و سه خرده‌مقیاس خلاقیت زدایی، میل گرایی و احساس تنهایی بوده و ازلحاظ روان‌سنجی از پایایی، روایی و برازندگی خوبی برخورداراست. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل سه عاملی پیشنهادی پرسش‌نامه یادشده را تأیید کرد. بحث و نتیجه‌گیری: از پرسش‌نامه تحلیل عاملی شده فوق‌الذکر، می‌توان برای تشخیص و مطالعات مربوط به اعتیاد به تلفن همراه استفاده کرد.}, keywords_fa = {اعتباریابی,اعتیاد به تلفن همراه,ساخت}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_272.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_272_8378e73882d38b47e1cb6e0baee3a91e.pdf} } @article { author = {Ebrahimpour Koumeleh, Samira and Khazaei, Kamian and Aghaahmadi, Ghorbanali}, title = {Construct, Normalization and Validation of System Approach Scale in Educational Planning by Principals and Teachers in West Mazandaran Province}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {144-165}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: Reliability and validity are important issues in test construction. System approach is a concept with various functions that considers interaction of employed people in different parts of a system. Objectives: The present research aims to study the construct, normalization and validation of the system approach scale in educational planning. Method: It was adescriptive survey research. Using multi-stage cluster sampling method, 483 subjects were selected from among all the principals and teachers in west Mazandaran's high schools and secondary schools. The subjects responded to the researcher-made system approach questionnaire. Results: Using Cronbach's alpha, reliability of the test was computed as 0.981.  Factor analysis of system approach items indicated that they explain more than 61.328% of the intended variance. After one varimax rotation, the desirable consistency between items and factors were determined. Then, five factors (including strategic attitude, strategic management, focusing on work environment, realities and objectives, paying attention to requirements, complexities and tasks, and knowledge and information management) were extracted and labeled as the components of system approach to educational planning. Conclusion: Considering the desirable psychometric properties, this questionnaire can be used to measure the system approach adopted by the employees of educational centers, such as the Ministry of Education, and universities. Consequently, it helps to prepare the ground for improving the educational programs and increase productivity of educational systems.    }, keywords = {normalization,Validation,System Approach,Educational Planning}, title_fa = {ساخت و رواسازی مقیاس رویکرد سیستمی در برنامه‌ریزی آموزشی مدیران و معلمان غرب استان مازندران}, abstract_fa = {زمینه: روایی و پایایی از مسائل مهم در حوزه آزمون‌سازی محسوب می‌شوند.رویکرد سیستمی مفهومی است با کارکردهای بسیار که تعامل افراد شاغل در بخش­های گوناگون یک نظام را موردتوجه قرار می‌دهد. هدف: پژوهش حاضر باهدف ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس رویکرد سیستمی در برنامه‌ریزی آموزشی و به روش توصیفی-پیمایشی به انجام رسیده است. روش: جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ مدیران و معلمان دبیرستان­ها و مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بود که از بین آنها 483 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رویکرد سیستمی روی آنها اجرا شد. یافته‌ها: پس از گردآوری داده­ها، ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 981/0 محاسبه شد. تحلیل عاملی سؤالات رویکرد سیستمی بیانگر آن بود که بیش از 328/61 درصد واریانس موردنظر توسط عامل­های این پرسشنامه تبیین می­شود. پس از یک‌بار چرخش عوامل از نوع واریماکس، همبستگی میان هر سؤال با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن پنج عامل (نگرش راهبردی؛ مدیریت راهبردی؛ توجه به واقعیات، اهداف و محیط کار؛ توجه به مقتضیات، پیچیدگی و تکالیف؛ مدیریت دانش و اطلاعات) به‌عنوان مؤلفه­های رویکرد سیستمی در برنامه­ریزی آموزشی، استخراج و نام‌گذاری گردید. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به خصوصیات روان‌سنجی مطلوب، می‌توان از این پرسشنامه برای سنجش میزان رویکرد سیستمی کارکنان شاغل در مراکز آموزشی همچون آموزش‌وپرورش و دانشگاه­ها استفاده کرد و زمینۀ اصلاح و بهبود برنامه­های آموزشی را فراهم آورد و به‌طورکلی، بهره‌وری نظام­های آموزشی را افزایش داد.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی آموزشی,رویکرد سیستمی,پایایی,روایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_275.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_275_abfc0676eafef074cdf5d0de6e2cd472.pdf} } @article { author = {Younesi, jalil and Eskandari, farzad and Delavar, Ali and Falsafinezhad, Mohammad Reza and Farokhi, Noor Ali}, title = {A Comparison of the Multilevel Bayesian IRT Model and the Multilevel Classic Model: An Analysis of Advanced TIMSS Physics Test (2008)}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {4}, number = {15}, pages = {166-186}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: Validity of the multilevel analyses with a focus on differences in learning theories (with both classis approach toward measurement and new approach toward measurement (IRT)) by means of various data has recently been studied. Aim: This study is aimed at determining the level of impact of schools on the scores gained by students involved in advanced TIMSS’s 2008 test. Methodology: In order to achieve the chief goal of the study, the researchers adopted the data relating to administration of advanced TIMSS’s 2008 physics test, which assesses the course of teaching advanced physics to the high school seniors (pre-university students). The population and sample group of this study comprise the pre-university candidates of mathematics and physics taking advanced TIMSS physics test administered in the academic year 2007-2008. The sample size of Iranian students involved in this measurement equaled 2556 subjects. Findings: Results of the analyses generally suggest that firstly multilevel IRT (MLIRT) analyses are more powerful than multilevel true scores (MLTS) analyses in clarifying school differences. Secondly, the level of difference in the schools involved in advanced TIMSS math test reflected in intraclass correlation (ICC) is high in MLIRT analyses. Discussion and Conclusion: First, considering measurement error of each item in analyses within Bayesian framework and by means of Gibbs sampling can remarkably improve the power of multilevel analyses and lead to a significant rise in the ratio of the explicated variance. Second, there is too much educational difference and discrimination among schools which is largely due to school-level variables (such as those relating to teacher or school-related variables). }, keywords = {Multilevel Analysis,Bayesian approach,Item-Response Theory (IRT),Classical Testing Theory (CTT),Advanced TIMSS Test,Sensitivity Analysis}, title_fa = {مقایسه توانمندی رویکرد بیزی مدل IRTچندسطحی و مدل کلاسیک چندسطحی: تحلیل داده‌های آزمون فیزیک تیمز پیشرفته (2008)}, abstract_fa = {زمینه: اعتبار تحلیل­های چندسطحی با تأکید بر تفاوت‌های نظریه­های اندازه­گیری (رویکرد کلاسیک اندازه­گیری و رویکرد نظریه جدید اندازه­گیری (IRT)) به کمک داده‌های مختلف مورد پژوهشهای اخیر بوده است. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بدست آوردن میزان تأثیر مدارس بر نمرات کسب شدۀ دانش­آموزان شرکت کننده در آزمون تیمز پیشرفته 2008 بود. روش: برای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از داده­های مربوط به اجرای آزمون فیزیک تیمز پیشرفته 2008 که روند آموزش فیزیک پیشرفته دانش­آموزان سال آخر متوسطه (پیش­دانشگاهی) را مورد ارزیابی قرار می­دهد، استفاده شد. جامعه آماری و گروه نمونه پژوهش حاضر، جامعه آماری و گروه نمونه پایۀ پیش دانشگاهی رشته ریاضی- فیزیک در آزمون فیزیک تیمز پیشرفته است که در سال تحصیلی 1387-1386 به اجرا در آمده است. حجم نمونه دانش­آموزان ایرانی در این سنجش برابر 2556 نفر بوده است. یافته‌ها: نتایج تحلیل­ها به طور کلی نشان داد که نخست تحلیل­های چندسطحی نظریه سؤال- پاسخ (MLIRT) نسبت به تحلیل­های چندسطحی نمرۀ واقعی (MLTS) از قدرت بیشتری در آشکارسازی تفاوت بین مدارس برخوردار است. دوم آنکه، میزان تفاوت بین مدارس شرکت کننده در آزمون ریاضیات تیمز پیشرفته که در شاخص ICC (همبستگی درون رده­ای) منعکس شده است در تحلیل­های MLIRT بسیار زیاد است. بحث و نتیجه‏گیری: نخست آنکه، در نظر گرفتن خطای اندازه­گیری تک تک سؤالات در تحلیل­­ها در چارچوب بیزی و با استفاده از نمونه­گیری گیبس به طور چشمگیری توانمندی تحلیل­های چندسطحی را بهبود می­بخشد و افزایش معنادار نسبت واریانس تبیین شده را در پی خواهد داشت. دوم آنکه، تفاوت و تبعیض آموزشی بین مدارس زیاد است که این امر عمدتاً ناشی از متغیرهای در سطح مدرسه (نظیر متغیرهای مرتبط به معلم یا متغیرهای مرتبط به مدرسه) می­باشد.}, keywords_fa = {تحلیل چندسطحی,رویکرد بیزی,نظریه سؤال- پاسخ (IRT),نظریه کلاسیک آزمون (CTT),آزمون تیمز پیشرفته (TIMSS),تحلیل حساسیت}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_277.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_277_0de1493bfac54738e8127efc1ec47569.pdf} }