@article { author = {sahebyar, hafez and piri, پیری}, title = {Meta-analysis of the effectiveness of computer- assisted education on learners's academic performance}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {1-16}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.39075.1891}, abstract = {Meta-analysis can provide comprehensive results and make future researchers needless to spend time and cost on duplicate research. The purpose of this study was to provide computer-assisted education on learners's academic performance. The statistical population consisted of studies that were available from 1390 to 1395 at home and from 2010 to 2016 abroad as a full-text article in internal and external databases. The checklist of the research designs was used to collect the information. In order to analyze the data, sensitivity analysis, Funnel analysis, fixed and random models and heterogeneity analysis using CMA software were used. Data analysis of the research showed that computer-assisted education has a positive effect on academic performance. Also, the effects of computer-assisted education on academic performance varies according to sampling methods, but there is no difference in gender. Regarding the results of meta-analysis, it can be said that using computer-assisted education is more effective in academic performance.}, keywords = {Academic Performance,Computer,Meta-analysis,effect of size}, title_fa = {فراتحلیل اثربخشی آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران}, abstract_fa = {به کمک فراتحلیل می‌توان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بی‌نیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعه‌‌ی آماری آن، شامل کلیه‌ی مطالعاتی است که در فاصله‌ی سال‌های 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سال‌های 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت مقاله‌‌ی تمام متن در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی در دسترس بودند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از چک‌لیست مشخصات طرح‌های پژوهشی؛ و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل‌های ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی به‌واسطه‌ی نرم‌افزار CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش‌ها، نشان دادند که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی می‌باشند. همچنین اثرات آموزش رایانه بر عملکرد تحصیلی براساس روش‌های نمونه‌گیری متفاوت است؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل حاضر، می‌توان گفت که استفاده از آموزش به کمک رایانه در عملکرد تحصیلی مؤثرترند.}, keywords_fa = {عملکرد تحصیلی,رایانه,فراتحلیل,اندازه اثر}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10894.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10894_aa2961c8c22802f87770263eaf2198b3.pdf} } @article { author = {Sharifzadeh, Ali and Eskandari, Hossein and Borjali, Ahmad and sohrabi, faramarz}, title = {The study of the factor structure of the psychological characteristics of the recreuitment of primary teacher}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {17-36}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.44147.1935}, abstract = {Assessing psychological characteristics in applying and choosing of the teachers of preliminary schools is one of the important problems of education system and it has got a major role in qualifying education system and mental and spiritual health of the students. In this research, the issue has been surveyed in three psychological dimensions. The methodology is exploratory qualitative and the analysis approach is coding. Its population consists of scholars of education, its sampling is purposeful and interviews are semi-structured. The findings express psychological characteristics of teachers; cognitive dimension consists of analysis power, tact, creativity, innovation, high IQ and powerful memory. Emotional dimension includes cheerfulness, good temper, interest in teaching, emotional stability, humility and modesty, fairness. Personality consists of honesty, responsibility, tolerance, adornment, class management, purity, high social interaction, positive thinking, self-respect and critical thinking. Over all, this research shows that psychological characteristics of teachers are the essential factors in promoting their professional proficiency. The applied outcome of this research will be a model for applying and choosing of the teachers of preliminary schools.}, keywords = {Cognitive,emotional & personality characteristics,applying and choosing}, title_fa = {ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی}, abstract_fa = {سنجش ویژگی‌های روانشناختی در جذب و انتخاب معلمان یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و نقش مهمی در کیفیت نظام آموزشی و سلامت ذهنی و روانی دانش آموزان دارد. روش پژوهش، کیفی بوده و از تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 17787 نفر بود. از این جامعه آماری تعداد 377 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش، مقیاس محقق ساخته ویژگی های روان‌شناختی گزینش معلمان ابتدایی بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به شیوه کرونباخ، تنصیف و بازآزمایی استفاده گردید. نتایج نشان داد که مقیاس ویژگی های روان‌شناختی گزینش معلمان ابتدایی از پایایی و روایی مناسبی برای استفاده در معلمان ابتدایی برخوردار است.}, keywords_fa = {ویژگی های شناختی,عاطفی,شخصیتی,جذب و انتخاب,معلم ابتدایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10895.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10895_0ef6da852dd0baf5bb8e3009bf820809.pdf} } @article { author = {Rezayi, SAEED and Pourheidar, Mehri and zabih ghasemi, Maryam}, title = {Assessing the Validity and Reliability of Krug, Erick, and Almond’s Autism Behavior Checklist (2009) in Iranian children with Autism spectrum disorder.}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {37-55}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.43665.1931}, abstract = {Abstract Objective: The purpose of this study is Assessing the Validity and Reliability of Krug, Erick, and Almond’s Autism Behavior Checklist (2009) in Iranian people with Autism spectrum disorder. Method The research method is a test instruction type. Statistical population was all children with Autism spectrum disorder in Tehran. This assessment was performed on 400 randomly selected children with a confirmed diagnosis of autism from the outpatient departments of Tehran Autism Clinics and was carried out by the researchers in sample group. Findings: The Alpha score 0/946, indicates a high value of the questionnaire for diagnostic and therapeutic purposes. It seemed valid to diagnose 73/9 % of the healthy population, and 77/5% of the autistic patients. The Results shows a high level of consistency both within and between the study questionnaires when compared to the control Questioners. The subscale questions were also noted to have a high level of correlation. Conclusion based on the findings of the present study, the adjusted Krug, Erick, Almond’s Autism Behavior Checklist, is valid and reliable to be applicable in the majority of Iranian children with the diagnosis of autism.}, keywords = {Keywords: Validity and Reliability,Autism Behavior Checklist,Autistm spectrum disorder}, title_fa = {ارزیابی روایی و پایایی چک‌ لیست رفتارهای اتیستیک کروگ، آریک، الموند (2009)، در کودکان ایرانی با اختلال طیف اتیسم}, abstract_fa = {ا چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین خصیصه‌های روان‌سنجی چک‌ لیست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند؛2009) در افراد با اختلال طیف اتیسم است. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمون‌سازی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم استان تهران بود که به‌منظور درمان به مراکز درمانی اختلال طیف اتیسم تهران مراجعه کرده‌اند. حجم نمونه این پژوهش شامل 400 نفر از کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلال طیف اتیسم بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به‌منظور بررسی روایی و پایای ابزار، چک‌لیست فهرست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند، 2009)، بر روی گروه نمونه (۴۰۰ کودک و نوجوان مبتلابه اختلال طیف اتیسم)، توسط پژوهشگران اجرا شد. یافته‌های نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه «946/0» است، این ضریب بیانگر پایایی بالای چک‌لیست است که از آن می‌توان در اهداف تشخیصی و درمانی استفاده کرد؛ بنابراین چک‌لیست قادر است 9/73 درصد افراد سالم و 5/77 درصد افراد دارای رفتار اتیستیک را به‌درستی تشخیص دهد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که تمام مؤلفه‌های چک‌لیست با یکدیگر و با نمره کل همبستگی معناداری دارند و سؤال‌های زیر مقیاس‌ها کاملاً هماهنگ بوده است همچنین زیر مقیاس‌های چک‌ لیست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند، 2009) به‌طور معناداری برای تصمیم‌گیری‌های تشخیصی قابل‌اعتماد بوده و نشان‌دهنده پایایی درونی مناسب مقیاس است.}, keywords_fa = {کلیدواژگان: روایی و پایایی,چک‌لیست رفتارهای اتیستیک,ا ختلال طیف اتیسم}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10524.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10524_bb5f3c54ab47d761e574d22366a694e6.pdf} } @article { author = {Farokhi, Noor Ali}, title = {Construction and Normalization of Adolescent Social Loafing Questionnaire}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {57-70}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.23503.1582}, abstract = {Back ground: Nowadays use of teams and work groups to perform different tasks is increasing Social loafing point to the important thing that people may show less conscious effort in group than when working individually . Aim: The present study aimed to Construction and Standardization of adolescents social loafing questionnaire Method: This research is a descriptive study in which 27 high school students of Kermanshah city (first and second secondary) participated A 34-item questionnaire, developed based on research literature and was completed by students for data collection. To determine the number of factor s of questionnaire, exploratory and confirmatory factor analysis by LISREL 8.7 and SPSS 16.0 software were used. Also awareness function of questions calculated by using software MULTI-LOG. Results: The research showed that the Cronbach's alpha coefficient of questionnaire that indicates the inner reliability and parallelism is high.( α =0.923) and validity through exploratory factor analysis by varimax's method produced four factors that are: Job characteristics, individual perception, group characteristics, inferiority and negative perceptions. Also by using of first and second order confirmatory factor analysis these four factors examined and results showed that validity of questionnaire is acceptable. Discussion and conclusions: Research findings indicate that adolescents social loafing questionnaire have acceptable psychometric characteristics. and it can be use as valid and reliable tool for research in Sociology and psychologically}, keywords = {test,measuring,Social loafing,adolescents,normalization}, title_fa = {ویژگی‌های روان‏سنجی پرسشنامه‌ی سرسختی تحصیلی براساس نظریه‌ی سوال و پاسخ}, abstract_fa = {پرسشنامه تجدید نظر شده بنشیک و همکاران (2005) که یک پرسشنامه خودگزارشی برای اندازه گیری سرسختی تحصیلی است و دارای سه مقیاس تعهد، کنترل و چالش است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان‏سنجی پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران(2005) بر اساس نظریه سوال پاسخ بود. 186 نفر از دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 96-95 این پرسشنامه را تکمیل کردند. داده ها بر اساس مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای سوال های چندارزشی مورد تحلیل قرار گرفت. ضریب تشخیص و آستانه ها برای تمامی گویه ها محاسبه شد. یافته ها نشان دادند که گویه 4 و 28 کمترین ضرایب تشخیص را دارند و با توجه به توابع آگاهی هیچ اطلاعاتی در مورد توانایی آزمودنی‌ها ارائه نمی‌دهند. تابع آگاهی آزمون نیز نشان می‌دهد که نقطه‏ی اوج آگاهی آزمون در توانایی حدود 1 است و برای توانایی‎های بالاتر و پایین‎تر آگاهی کمی را در اختیار قرار می‌دهد. بنابراین می توان گفت که با استفاده از تحلیل پاسخ مدرج می توان با حذف برخی گویه ها ابزار مناسب تری برای سنجش سرسختی تحصیلی ساخت.}, keywords_fa = {سرسختی تحصیلی,نظریه سوال پاسخ,مدل پاسخ مدرج,تابع آگاهی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10896.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10896_9e92dfb0301dbef1b71a27af0faa47eb.pdf} } @article { author = {MOOSAZADEH, ZOHREH and tahmasebi, siyamak and Masudi Farid, habib}, title = {Psychometric Properties of Spiritual Health Questionnaire Instructors in kindergartens in Tehran}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {71-89}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.43414.1927}, abstract = {هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش مربیان مهدکودک های شهر تهران در سال 1396 بودند که به پرسشنامه سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی(ابوالمعالی و موسی زاده، 1394) پاسخ دادند. روش انتخاب نمونه سهمیه ای تصادفی بود که در آن از مناطق شمیرانات، شهر ری و مرکز تهران تعداد 1100مربی به تصادف انتخاب شدند. یافته ها: روایی سازه مقیاس به روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس سلامت روان از دو عامل ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است و این دو عامل 56/44 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. اعتبار مقیاس به روش همسانی درونی بررسی شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای دو عامل 94/0 و 69/0 به دست آمد. نتیجه گیری : مقیاس سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است و ابزار سودمندی برای سنجش سلامت معنوی مربیان مهدهای کودک می باشد.}, keywords = {ویژگی های روانسنجی,مربیان مهد کودک,پرسشنامه سلامت روان بر اساس آموزه های اسلامی}, title_fa = {بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش مربیان مهدکودک های شهر تهران در سال 1396 بودند که به پرسشنامه سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی(ابوالمعالی و موسی زاده، 1394) پاسخ دادند. روش انتخاب نمونه سهمیه ای تصادفی بود که در آن از مناطق شمیرانات، شهر ری و مرکز تهران تعداد 1100مربی به تصادف انتخاب شدند. یافته ها: روایی سازه مقیاس به روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس سلامت روان از دو عامل ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است و این دو عامل 56/44 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. اعتبار مقیاس به روش همسانی درونی بررسی شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای دو عامل 94/0 و 69/0 به دست آمد. نتیجه گیری : مقیاس سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است و ابزار سودمندی برای سنجش سلامت معنوی مربیان مهدهای کودک می باشد.}, keywords_fa = {ویژگی های روانسنجی,مربیان مهد کودک,پرسشنامه سلامت روان بر اساس آموزه های اسلامی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10897.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10897_95f8f28d9b69b4cd3754a162f6da00ed.pdf} } @article { author = {Sahraee, Reza Morad and Rezapour, GholamHossein}, title = {Evaluation of Reliability and Validity of Persian for non-Persian Speakers Placement Tests of Sa’adi Foundation}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {91-111}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.39125.1892}, abstract = {One of the key features of a successful test is to have an appropriate reliability. This study determined the validity and reliability of the Persian language placement test of Sa’adi Foundation. This test consists of three main sections: language knowledge, writing and speaking. The language knowledge section consists of three sub-sections: grammar, vocabulary, and reading. The statistical population of the test consisted of 140 language learners from 41 countries. To calculate the reliability and the construct validity, Cronbach's alpha coefficient and Pearson correlation coefficient was used respectively. The reliability index in the language knowledge sub-sections’, grammar was 0.71, vocabulary was 0.817, reading was 0.861 and for the whole language knowledge was 0.916. The reliability of the two sections of speaking and writing was 0.749 and the total test was 0.895. Considering that the acceptable reliability index in Cronbach's Alpha method was at least 0.7, it was found that the test in various sections and sub-sections, and the test overall, had an acceptable reliability. The correlation coefficients obtained from the test sections, between language knowledge and speaking were 0.175, language knowledge and writing 0.186, and writing and speaking 0.602. Perhaps at first glance, test validity is not acceptable, but by comparing the correlation between the sub-sections of the language knowledge and the skills of speaking and writing, it can be concluded that the students have acted poorly in the productive skills, and this shows that in their educational background, they are concerned only with language knowledge or declarative knowledge, not the procedural knowledge.one of the application of this article is that Persian curriculum should focused on improving procedural knowledge of the Persian learner.}, keywords = {"testing","placement test","Validity","Reliability","backwash effect"}, title_fa = {ارزیابی روایی و پایایی آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان بنیاد سعدی}, abstract_fa = {از ویژگی‌های مهم یک آزمون موفق، داشتن روایی و پایایی مناسب است. در این پژوهش به بررسی چگونگی و میزان روایی و پایایی آزمون تعیین سطح زبان فارسی بنیاد سعدی پرداخته شد. این آزمون از سه بخش اصلی دانش زبانی، نگارش و صحبت کردن تشکیل می‌شود که بخش دانش زبانی شامل سه زیربخش دستور، واژه و خواندن است. جامعه آماری این آزمون متشکل از140 زبان‌آموز از 41 کشور دنیا بود. برای محاسبه روایی، از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی که از انواع آن، روایی سازه‌ای انتخاب شد، ضریب همبستگی پیرسون به کار گرفته شد. میزان پایایی در زیربخش‌های دانش زبانی برای دستور 0.71 ، برای واژه 0.817 و برای خواندن 0.861 و در کل 0.916 به دست آمد. پایایی دو بخش صحبت کردن و نوشتن 0.749 و کل آزمون 0.895 محاسبه شد. با توجه به اینکه میزان پایایی قابل قبول در روش آلفای کرونباخ حداقل 0.7 است، مشخص شد که آزمون در بخش‌ها و زیربخش‌های گوناگون، و کلیت آزمون، پایایی مناسب و قابل قبولی داشت. ضرایب همبستگی به دست آمده بخش‌های آزمون، بین دانش زبانی و صحبت کردن 0.175، دانش زبانی و نوشتن 0.186 و نوشتن و صحبت کردن 0.602 بودند. شاید در نگاه اول این آزمون از روایی مناسب و قابل قبولی برخوردار نباشد، ولی با مقایسه میزان همبستگی بین زیربخش‌های بخش دانش زبانی و بخش مهارت‌های صحبت کردن و نوشتن، می‌توان نتیجه گرفت که زبان‌آموزان در بخش مهارت‌های تولیدی ضعیف عمل کرده‌اند و این نشان می‌دهد که در تدریس آنها فقط به دانش محض زبانی پرداخته شده است و نه دانش روندی. بر این اساس پیشنهاد شد که برنامه درسی زبان‌آموزان بیشتر متمرکز بر ارتقای سطح دانش روندی آنان، باشد.}, keywords_fa = {"آزمون","آزمون تعیین سطح","روایی ","پایایی","تأثیر پیامدی آزمون"}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10898.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10898_42bc3eb20940803e3f59913ee0978c64.pdf} } @article { author = {Moghadam zadeh, Ali and Gharayagh Zandi, Hassan and Yavari Kateb, Meysam}, title = {Psychometric Analysis of Persian Version of Movement Imagery Questionnaire for Children (MIQ-C) Using Item Response Theory}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {113-136}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.32709.1762}, abstract = {Previous studies have shown that Movement Imagery ability is effective in motor performance and learning in sports and rehabilitation. Appropriate inventory for assessment of this ability in adults (e.g. MIQ-3) development and validated in Iran. However, there is currently no standard tool for using children in Iran. To address this gap, we sought to examine the psychometric properties of the Persian version of imagery ability questionnaire for children (MIQ-C). The statistical population included children from 7 to 12 years old (135 boys, 109 girls) who were selected by random cluster sampling. Results replicated that most items had good discrimination and threshold parameters and high item information values and IRT replicated that all questions have an appropriate coefficient of detection (a) and threshold (b). So the Persian version of the current questionnaire is recommended to measure the Movement Imagery ability to children from 7 to 12 years of age in Persian.}, keywords = {exploratory factor analysis,Imagery ability,Item Response Theory,children}, title_fa = {تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پارامترهای نسخه فارسی پرسش‌نامه تصویرسازی حرکتی فرم کودکان (MIQ-C) بر اساس نظریه سؤال پاسخ (IRT)}, abstract_fa = {توانایی تصویرسازی حرکتی بر یادگیری و عملکرد حرکتی در ورزش و نیز باز توانی اثرگذار است. بر این مبنا پرسش‌نامه‌های خود گزارشی برای ارزیابی توانایی تصویرسازی حرکتی در بزرگسالان توسعه‌یافته و نیز در ایران اعتبار یابی شده‌اند، بااین‌حال تاکنون ابزاری مناسب برای استفادۀ کودکان در ایران وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف تمرکز پژوهش حاضر بر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامۀ تصویرسازی حرکتی، فرم کودکان بود. 244 نفر از کودکان 7 تا 12 سال (135 پسر، 109 دختر) با روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابتدا تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که پرسش‌نامه شامل سه خرده مقیاس و 12 ماده است که همسو با پیشینۀ نظری و پرسش‌نامه اصلی است. در تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی با نظریۀ سؤال پاسخ مشخص شد که تمامی سؤالات دارای ضریب تشخیص و ضریب دشواری مناسب و قابل قبولی هستند؛ بنابراین نسخۀ فارسی پرسش‌نامه حاضر برای سنجش توانایی تصویرسازی کودکان 7 تا 12 سال فارسی‌زبان توصیه می‌گردد.}, keywords_fa = {تحلیل عاملی اکتشافی,نظریۀ جدید سؤال پاسخ,تصویرسازی حرکتی,کودکان}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10899.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10899_b34143b73da74a7ad7d11115d9f74a30.pdf} } @article { author = {Kooshki, Shirin and Shavandi, Aazam}, title = {Psychometric Properties of Metacognitive Awareness Inventory and its Relationship with achievement goals in Secondary School Students in Shahriar City}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {137-167}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.46853.1971}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the Metacognitive Awareness Inventory and its relationship to Achievement Goals between female’s secondary school students in Shahriyar city. From statistical population consisted of 10500 high school female students of Shahriyar Secondary Schools in 97-98 academic year with a sample size of 561 by multistage random sampling and responded to the Schraw and Dennison (1994) meta-cognitive awareness questionnaire and the Elliot and McGregor (2004) achievement goals questionnaire. To evaluate the reliability of the metacognitive awareness questionnaire, using a T-test method on 53 subjects over two three-week intervals, the coefficient α = 0.79 for the whole questionnaire and α = 0.82 for the scales and subscales. It was achieved to indicate the characteristic of test stability over time. In addition, the results of the validity of the questionnaire with Cronbach's alpha method on a sample of 561 individuals, for the whole questionnaire was α = 0.82 and for the subscales and scales α = 0.84 indicating internal consistency of the question. Eight factors were obtained to investigate the construct validity using exploratory factor analysis, consequently confirmatory factor analysis, it was found that the instrument had an acceptable fit. In order to investigate convergent validity, the factors obtained from exploratory factor analysis were analyzed. The results show that the factors of the questionnaire have good convergent validity, that is, they measure what they need to measure. Concurrent validity confirmed the correlation between the metacognitive awareness questionnaire and achievement goals.}, keywords = {Metacognitive awareness,achievement goals,Psychometric properties,students}, title_fa = {ویژگی های روان سنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار بود. از جامعه آماری مشتمل بر 10500 نفر دانش آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار در سال تحصیلی 98-97 نمونه‌ای با حجم 561 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون (1994) و اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2004) پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه آگاهی فراشناختی، با بهره‌گیری از روش بازآزمایی بر روی 53 نفر در دو بازه زمانی سه هفته‌ای، ضریب 79/0=α برای کل پرسشنامه و 82/0=α برای مقیاس‌ها و خرده مقیاس‌ها بدست آمدکه نشان دهنده‌ی خصوصیت ثبات آزمون در طول زمان است. افزون برآن نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بر نمونه ای به تعداد 561 نفر، برای کل پرسشنامه 82/0=α و برای خرده مقیاس‌ها و مقیاس‌ها 84/0=α بود که نشان دهنده هماهنگی درونی سؤال‌ها است. به منظور بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 8 عامل بدست آمد و به تبع آن پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی مشخص شد که ابزار از برازش قابل قبول برخوردار است. جهت بررسی روایی همگرا، عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قراگرفتند، نتایج نشان می دهد که عوامل پرسشنامه از روایی همگرای خوبی برخوردارند یعنی آنچه را که باید، می سنجند. روایی همزمان مؤید همبستگی بین مقیاس‌های پرسشنامه آگاهی فراشناختی و اهداف پیشرفت بود.}, keywords_fa = {آگاهی فراشناختی,اهداف پیشرفت,ویژگی های روانسنجی,دانش آموزان}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10900.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10900_def255be13c206210d9df99e2390bfd4.pdf} } @article { author = {nezami, mina and Naghsh, Zahra and HejaziHejazi, Elaheh}, title = {Delaware School Climate Survey-Student (DSCS-S): Factor Analysis, Validity and Reliability}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {10}, number = {37}, pages = {169-186}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2020.45901.1955}, abstract = {This study investigated the validity, reliability and factor structure of Delaware school climate- student (DSCS-S) (Bear, Gaskins, Blank, Chen, 2016) in Iranian girl high school students. 500 girl high school students from grade 11 (250 experimental sciences, 250 human sciences) were selected through multi-stage sampling method and Persian version of DSCS-S was administrated among three towns of Zanjan province. The results based on item analysis showed that Cronbach's alpha coefficient for the scale was 0.92. Then the internal consistency of the scale was high. Confirmatory factor analysis also confirmed this structure and the existence of 7 factors: teacher-student relations, student-student relations, student engagement, clarity of expectations, fairness of rules, school safety and bullying. The factor structure of the scale was invariant by major. Goodness of fit indicates of confirmatory factor analysis confirmed the 7 extracted factors. Based on the results, Persian version of DSCS-S can be used as a precise instrument among girl high school students in Iran.}, keywords = {: confirmatory factor analysis,validity,reliability,Delaware school climate-student survey}, title_fa = {رواسازی، اعتبار یابی و تحلیل عاملی سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ( نسخه ی 2016 دانشگاه دلاویر) در دبیرستان های ایران}, abstract_fa = {جو مدرسه یکی از سازه های تاثیر گذار بر مسایل تربیتی، رفتاری و روانی در مدارس می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ساختار عاملی و رواسازی سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (بییر، گاسکینز، بلانک و چن، 2016) در نوجوانان دختر ایرانی پایه ی یازدهم با حجم 500 نفر (250 نفر علوم انسانی، 250 نفر علوم تجربی) که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند اجرا شد. تحلیل سوال های مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 92/0 بود که حاکی از همسانی درونی بالای آن می باشد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگوی 7 عاملی ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه با داده ها برازندگی قابل قبولی دارند. افزون بر این ، برای آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامه ی ادراک دانش آموزان دبیرستان از جو مدرسه ی دلاویر دربین گروههای تحصیلی انسانی و تجربی، تحلیل چند گروهی انجام گرفت. نتایج تحلیل چند گروهی نشان داد که این پرسشنامه در مدل های محدود در بین گروه های تحصیلی انسانی و تجربی یکنواخت است. به طور کلی، یافته های پژوهش بیانگر این است ساختار عاملی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (2016) در نسخه ی فارسی از برازش مطلوبی برای دانش آموزان دبیرستانی دختر در مقطع یازدهم انسانی و تجربی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر در سنجش ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد.}, keywords_fa = {ساختار عاملی تاییدی,رواسازی,اعتبار یابی,سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه دلاویر}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_10901.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_10901_0eb317dea30af96389c868bd9ac443fe.pdf} }