جلیل یونسی
چکیده
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دو سالانه، سالانه یا کوتاهتر، استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در ...
بیشتر
با افزایش پیچیدگیهای سازمانی بهترین شیوههای پیمایش و نظرسنجی به چالش کشیده شده و تحقیقات پیمایشی تکامل یافته است. شنیدن پیوسته به یک طرح پیمایش اشاره دارد که برای تهیه دادهها از پیمایشها و طرحهای متعدد با دفعات بیشتر نسبت به یک نقطه منفرد در یک دوره دو سالانه، سالانه یا کوتاهتر، استفاده میکند. در پی جریان شنیدن مداوم در سازمان، نگاه متخصصان سنجش و اندازهگیری به سنجشهای همیشگی یا سنجشهای نبضی معطوف شده است. هدف این تحقیق شناخت وضعیت کنونی و آینده پیمایش های کارکنان در سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران از دیدگاه متخصصان HR سازمان/شرکت بود. به همین منظور پیمایشی به مدت دوماه در محدوده زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران بوده است که در سال 1401 فعالیت رسمی داشتهاند. به منظور دستیابی به نمونهای معرّف، از روش نمونهگیری طبقهای هدفمند برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از شرکتها و سازمانهایی در صنایع با اندازههای مختلف استفاده شد. نتایج نشان میدهد که پیشرفتها در تمام جنبههای چرخه سنجشهای نبضی، از طراحی و استقرار گرفته تا گزارشدهی و تجزیه و تحلیل، و ارائه دادههای بهموقع و مرتبطتر، سبب شده که سازمانها از رویکرد نظرسنجی سنتی خود فاصله گرفته و همسو با رشد فناوریهای نوین به سمت پیمایش های نبضی متمایل شوند. با این حال، به نظر میرسد که پیمایشهای سازمانها و شرکتهای ایرانیِ مورد مطالعه کندتر از آن چیزی که منابع علمی و رسانههای رایج میخواهند باور کنیم، در حال تکامل هستند.
مرتضی طاهری؛ مجتبی طاهری
چکیده
چکیده هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری تأملی در مدارس بود. مرور پیشینه حاکی از آن است، هرچند یادگیری مبتنی بر تأمل دانش جدیدی نیست اما رهبری تأملی رویکردی جدید در مدیریت و رهبری مدارس است و در معدود پژوهشهای انجام شده در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی این مفهوم در مدارس طراحی نشده است. پس از بررسی ادبیات پژوهش، ...
بیشتر
چکیده هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری تأملی در مدارس بود. مرور پیشینه حاکی از آن است، هرچند یادگیری مبتنی بر تأمل دانش جدیدی نیست اما رهبری تأملی رویکردی جدید در مدیریت و رهبری مدارس است و در معدود پژوهشهای انجام شده در این زمینه ابزار معتبری برای آشکارسازی این مفهوم در مدارس طراحی نشده است. پس از بررسی ادبیات پژوهش، بر اساس مدل کستلی (2012) از رهبری تأملی ابعاد و گویهها پرسشنامه رهبری تأملی مدیران مدارس طراحی و دادهها با مشارکت 327 نفر از معلمان دبیرستان دوره اول گردآوری شد. ضمن بررسی روایی صوری و محتوایی گویهها و عوامل با مشارکت متخصصان مدیریت آموزشی، معلمان و اعمال نظرات آنها، در مطالعه مقدماتی علاوه بر اجرای پرسشنامه نظرات شرکتکنندگان در مورد ابهام سؤالات، تکرار و ارتباط آنها با مفاهیم و ابعاد پرسشنامه دریافت و اصلاحات اعمال شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی نشان داد 29 گویه در 5 عامل: احساس امنیت، گشودگی، هدف، به چالش کشیدن باورها و بازخورد ابزار سنجش رهبری تأملی را تشکیل میدهند. ضریب آلفای کرونباخ برای هر عامل محاسبه شد و ضریب پایایی کل مقیاس برابر با 97/0 محاسبه گردید. این مطالعه پژوهشی پیشگام در اندازهگیری رهبری تأملی مدیران در مدارس است. رهبری تأملی عاملی اساسی در جهت تغییر پارادایم اثباتگرایانه به تفسیری در مدارس ایران است. یافتههای پژوهش برای متخصصان تعلیم و تربیت در سنجش و استقرار رهبری تأملی در مدارس مفید خواهد بود.